Sivu 1/1
Erikoinen Alfa Romeo
Lähetetty: 09 Huhti 2005, 20:40
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Lähetetty: 09 Huhti 2005, 22:19
Kirjoittaja Seiska5mma
Tässä tärähti kyllä kirves kiveen, vaikka yritystä oli.
Väittäisin, että kyseessä on Pininfarinan prototyyppi, jota on vain yksi. Omistaja on eräs japanilainen, jonka osoitetta en löytänyt
"Pininfarina Giulia Sport. Show car : M. Matsuda, Japan"
Siihen tökkäs.
Lähetetty: 12 Huhti 2005, 11:05
Kirjoittaja Hamil
Kyllä mä tolla kaivarissa kävisin jätskikitskalla
Lähetetty: 11 Marras 2007, 19:19
Kirjoittaja Epezi
Kaivoin vanhan topicin esiin.
^aivan hellkarin hieno auto!
http://www.pininfarina.com/index/storia ... delli.html
Tuolta löytyi kans muutamia mulle tuntemattomia protoja.
Lähetetty: 12 Marras 2007, 00:04
Kirjoittaja Riccardo
Tässä on autojen aatelia, tätä kutsun jo todelliseksi premiumiksi! Kaikki nykyautot on samaa pullamössöä, ei taida tällaisia oikein vastaan tulla.
http://digilander.libero.it/spideralfaromeo/1951.htm
Lähetetty: 12 Marras 2007, 07:35
Kirjoittaja tsav
No ei ihan jokapäivä. Ei ilmeisesti ole suomessa yhtään. Itse olen nähnyt Hollannissa livenä '48 vastaavan. Oli silloin 3 vuotta sitten myynnissä ja myyjä ilmoitti hinnaksi "verry expensive", tosin nyt myyty. (
http://www.stolzeclassiccars.nl/db_view ... .asp?id=44 )
Oli sen verran kallis, että tyydyin silloin hieman uudempaan ja 1,3L koneeseen.
Lähetetty: 12 Marras 2007, 18:03
Kirjoittaja Riccardo
Mutta ei sinun automakusikaan hassumpi ole! '57 Spider on kyllä jotain "tajutonta". Ja itse tehtynä, hatunnoston paikka... Sinkkuna tuollaisella autolla ei kyllä kovin kauan aikaa pysy!
Lähetetty: 13 Marras 2007, 07:04
Kirjoittaja tsav
Juu automaku taitaa olla hyvä, mutta asettaa paineita seuraavalle projektille. Tuppaa nuo hinnat nousemaan aika rankasti kun aletaan tähyämään hieman erikoisempia laitteita. Kyllähän noiden nykyisten rinnalle pitäisi vielä rakennella umpivaunu, mutta Jagge xk120/140 on jo kauan ollut ihan oikeasti isojenpoikien leluja ja Porsche 356 näyttää seuraavan perässä hyvällä nousukierteellä. Puhumattakaan Alfan Giulietta/Giulia SS malleista. No haaveita täytyy olla, toivottavasti jossain vaiheessa toteutuu. Kuulin huhuja että tuollainen Sprint Special olisi ollut aikoinaan suomessa ja kunnoltaan ilmeisesti hyvin ruostunut. Tietääkö tuosta yksilöstä kukaan? Olisiko vaikka mahdollisesti myynnissä entisöitäväksi.
Lähetetty: 13 Marras 2007, 08:15
Kirjoittaja HR
^No joo mutta ei ainakaan mene rahat hukkaan noiden autojen entisöinnissä kun niiden arvo yleensä vaan kasvaa ajan myötä. Toisin on vähän uudenpien Alfojen kun rahaa ja työtä kyllä saa uppoamaan mutta auton arvo laskee kuin lehmän häntä.
Lähetetty: 13 Marras 2007, 13:44
Kirjoittaja Vittorio Jano
tsav kirjoitti: Kuulin huhuja että tuollainen Sprint Special olisi ollut aikoinaan suomessa ja kunnoltaan ilmeisesti hyvin ruostunut. Tietääkö tuosta yksilöstä kukaan? Olisiko vaikka mahdollisesti myynnissä entisöitäväksi.
Pienessä Punaisessa Kirjassa taitaa olla tuosta kuvakin, jossa auto nököttää aika karun näköisenä.
Lisäksi muistan nähneeni kuvan myös hienosti entisöidystä yksilöstä Suomen kilvissä. Jollain kuvapalvelimella se oli, en vain muista, että missä.
Lähetetty: 13 Marras 2007, 16:58
Kirjoittaja mezzadro
Kirjassa esiintyvä tummanharmaa (tuolloin jo hyvin mattapintainen) Giulia/Giulietta SS seisoi 80-luvun alussa Helsingin Töölössä, katselin sitä usein koulusta kotiin kävellessäni. Kävin mutsin ja faijan kameralla jonkun kuvankin siitä nappaamassa.
Lähetetty: 13 Marras 2007, 17:18
Kirjoittaja Vittorio Jano
^ Jep, mattasiniharmaalta näyttää. Kuva on 80-luvun alusta ja auton rekkari on BX-72.
Millään en kuitenkaan jaksa muistaa, missä tuon punaisen SS:n kuvan olen nähnyt, vaikka itse kuva on mielessä aika hyvin. Auto on siinä parkkeerattuna jonnekin Helsingin kantakaupungin kadulle.
Lähetetty: 13 Marras 2007, 17:54
Kirjoittaja Oldgrain
Vittorio Jano kirjoitti:^ Jep, mattasiniharmaalta näyttää. Kuva on 80-luvun alusta ja auton rekkari on BX-72.
Ei ole rekisterissä enää. Ainakaan tuolla rekisterinumerolla (tai sitten ei vaan löydy tuolta tietokannasta).
Lähetetty: 13 Marras 2007, 18:39
Kirjoittaja tsav
Voisiko tuo salaperäinen entisöity punainen yksilö olla tuo BX-72 entisöitynä? Tuli vain mieleen, kun ei noita liiemmin ole Suomeen eksynyt. Jos jollakulla tosiaan on jotain tarkempaa tietoa, niin kiinnostaisi tietää miten tuollainen on suomeen eksynyt.
Lähetetty: 14 Marras 2007, 15:41
Kirjoittaja kumimuumi
Kuulemma suomessa kaksi.
Lähetetty: 14 Marras 2007, 15:47
Kirjoittaja Gasolina
^^Ei ainakaan ole rekisteröity enää uudelleen noilla BX-72 tunnuksilla. Vaikka eihän se pakollista ole, aika yleistä kai kuitenkin. Toisaalta BX-72 ei välttämättä ollutkaan auton alkuperäinen rno.
Lähetetty: 15 Marras 2007, 11:40
Kirjoittaja GiuliaSuper
^eix SS ole alumiinia?
Lähetetty: 15 Marras 2007, 14:04
Kirjoittaja Gasolina
Hmm, en tiedä. Aikaisemmissa Giulietta Sprint Veloce:ssa taisi ainakin osa korin pintapelleistä olla alumiinia. Nopeesti hakemalla löytyi tieto Special:n peltien olevan ohuet painon säästämiseksi, mutta materiaalista ei puhuta mitään.
Lähetetty: 15 Marras 2007, 14:29
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Ensimmäiset 80kpl koko 1366 kpl tuotannosta olivat alumiiniosilla, niissä ei ollut etupuskuria. Lisäksi noissa 80kpl oli ovet, konepelti,tavarasäiliön kansi, etusäleikkö ja takapuskuri kevytmetallia, takalasi muovia.
USA:n määräyksistä tuli etupuskuri ja valoja korotettiin 40 mm.
Aluksi oli vakio 1290cm2 moottorista 70hv(DIN) saatu SS:ään 100hv(DIN) puristussuhteella 9,7:1. Auto painoi vain 860kg joten aikanaan auto oli hyvin nopea. Hintaa kertyi Sveitsissä 20500 frangia (vuonna 61) ja mm.normi Giulietta Sprint 14500 frangia. Maksoi Englannissa enemmän kuin Jaguar E-Type 4.2, joten auto oli kallis.
Auto muuttui muutosten myötä 960kg. Jarrut oli pitkään rummut, myöhemmin eteen tuli levyt. Moottorikoko muuttui 1570cm2 ja tehot nousi samalla 112hv. "Sama" moottori antoi Giuliassa 92hv.
Tiettävästi tämä BX-72 (mustilla kilvillä) on ollut ainoa aikanaan Suomeen tullut. Kuvissa autossa on puskurit joten, oletettavasti se on tuota painavampaa sarjaa.
PA-tankki oli muuten 80 litrainen, eli autoon nähden todella suuri. Kai oli tarkoitus päästä nauttimaan 200km/h huippunopeudesta hieman pitempään. Autolle mitattiin 10.8s 0-100 kiihtyvyys, aikanaan tuo arvo oli todella kova.
(Aineisto koottu Mobilisti 2/86 lehdestä T.Heikkinen, jutussa on kuva myös Suomi-autosta)
Lähetetty: 15 Marras 2007, 18:02
Kirjoittaja Gasolina
Sain itsekin käsiini tuon Mobilisti-lehden numeron. Jutun mukaan BX-72 on Giulia Sprint Speciale -65 ja on ollut liikenteessä ainakin vielä -85 Veikkaan, että löytyy Carf:iin kuuluvan alan harrastajan tallista.
Lähetetty: 11 Heinä 2011, 21:05
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Joo, seisoi pitkään Töölössä ja omistaja on/oli kaupunginorkesterin tai vastaavan muusikko. Viimeinen tieto mulla on tuosta Alfasta about vuoden takaa ja silloin se seisoi taivasalla jonkun mökin pihassa Tampereen lähistöllä. Mökkinaapurin tunnen/tiedän ja se oli käynyt kysymässä oliskos tuo Alfa myynnissä, mutta ei tietenkään ollut. Kaikki osat edelleen tallessa ja alumiinikorikin ehjänä. Tämän hetken olinpaikasta ei mulla oo parempaa tietoa.
Finnsharkin puolelta bongasin Alfa-juttua tästä autosta.
Lähetetty: 12 Heinä 2011, 16:44
Kirjoittaja kumimuumi
^läntisessä suomessa tallessa.
Lähetetty: 12 Heinä 2011, 17:03
Kirjoittaja Enzo
Muistelen joskus mobilistissa olleen kuvan, jossa tuollainen kuvan auto oli jollain purkamolla joskus -80 luvulla ja olisi mennyt metallin jatkojalostukseen. Auton tarinaa en sen tarkemmin muista.
Lähetetty: 12 Heinä 2011, 21:44
Kirjoittaja Enzo
Lähetetty: 13 Heinä 2011, 17:52
Kirjoittaja Satta
Raimo Miettinen kirjoitti:
Joo, seisoi pitkään Töölössä ja omistaja on/oli kaupunginorkesterin tai vastaavan muusikko. Viimeinen tieto mulla on tuosta Alfasta about vuoden takaa ja silloin se seisoi taivasalla jonkun mökin pihassa Tampereen lähistöllä. Mökkinaapurin tunnen/tiedän ja se oli käynyt kysymässä oliskos tuo Alfa myynnissä, mutta ei tietenkään ollut. Kaikki osat edelleen tallessa ja alumiinikorikin ehjänä. Tämän hetken olinpaikasta ei mulla oo parempaa tietoa.
Finnsharkin puolelta bongasin Alfa-juttua tästä autosta.
Itsekin kävin 1980-luvulla katsomassa tuota Eteläisellä Hesperiankadulla Helsingissä. Jäi silloin käsitys, että (silloinen) omistaja oli työssä lähistöllä, mutta olisi varsinaisesti asunut Tampereella. Tuohon aikaan ei kai kilpiä enää vaihdettu kotipaikan muuttuessa. Jos auto majailee Tampereen suunnalla, ehkä edelleen samalla henkilöllä? Hyvä, ettei ainakaan ole romutettu. Silloin kävi jotenkin sääliksi, kun hieno ja harvinainen Alfa seisoi kadulla sään ja vandaalien (Mobilistin mukaan herranlahjojen) armoilla.
Eikös tunnetulla Pietarsaarelaisella autokeräilijällä ollut jossakin vaiheessa samanlainen, punainen Giulia/Giulietta SS? menikö se ehkä takaisin ulkomaille?