Autojen vikatilastojen analysointia
Lähetetty: 25 Huhti 2005, 20:29
Eri automerkkien ja -mallien viattomuus/vikaherkkyys herättää usein kiivastakin keskustelua. Useimmiten keskustelu pohjautuu mutu-tietoon, eikä todellista tietoa asioista ole helposti saatavilla. Tein saksalaisen katsastusyhtiö TÜV:n julkaiseman v. 2005 vikatilaston pohjalta hieman analyysia eri autojen vikaherkkyydestä. Vikatilastossa on tietoja lähes 8 miljoonasta Saksassa v. 2004 katsastetusta autosta.
Analyysi löytyy täältä:
http://www.pertti.com/vikatilastot/Auto ... ointia.htm
Niille, jotka eivät jaksa lukea koko juttua alla on yhteenveto analyysistä:
Suoritettu tarkastelu perustuu saksalaisen autokatsastusyhtiö TÜVin julkaisemaan Auto Report 2005 -vikatilastoon, jossa on tietoja n. 7,7 miljoonasta TÜVin katsastuspisteissä katsastetusta autosta. Raportin automallikohtaiset vikaprosentit kertovat kuinka monessa prosentissa autoista on ollut vakavia vikoja, jotka ovat aiheuttaneet katsastuksessa hylkäyksen. Vikatilastot kertovat jo sellaisenaan mielenkiintoisia asioita eri mallien vikaherkkyydestä, mutta analysoimalla hieman tarkemmin em. tilastoja pyrittiin saamaan vielä tarkempi kuva autojen vioista.
Automerkkikohtaisessa tarkastelussa selvästi parhaiten vikatilastoissa sijoittuivat Porsche, Subaru ja Toyota. Kaksi heikoiten menestynyttä merkkiä olivat Daewoo ja Chrysler. Merkkien laadun heikkenemisen tarkempaa tutkiskelua varten tarvittaisiin tietoja aikaisempien vuosien vastaavista vikatilastoista.
Mallikohtaisesti parhaiten menestyneitä malleja olivat Porsche Boxster, Mazda Demio, Porsche 911, Toyota Yaris ja Toyota RAV4. Heikoiten menestyivät Chrysler Voyager, Fiat Palio Weekend ja Seat Alhambra.
Tarkasteltaessa keskimääräistä vikojen määrää autoluokittain havaittiin, että vähiten vikoja on urheiluautoissa, edustusautoissa ja nelivetoisissa autoissa. Kaikista vikaherkimpiä autoja olivat suuret perheautot ja tila-autot.
Maakohtaisesti selvästi parhaiten menestyivät japanilaiset ja ruotsalaiset automerkit. Epäluotettavimmiksi osoittautuivat englantilaiset ja USAlaiset merkit.
Eri ikäisten autojen vikojen määriä tarkasteltaessa havaittiin, että kaksi-kolme vuotta vanhoilla autoilla merkittäviä vikoja oli keskimäärin 6,9 %:lla kaikista autoista kun 10-11 vuotiailla autoilla vikoja oli lähes nelinkertainen määrä eli 26,3%.
Analyysi löytyy täältä:
http://www.pertti.com/vikatilastot/Auto ... ointia.htm
Niille, jotka eivät jaksa lukea koko juttua alla on yhteenveto analyysistä:
Suoritettu tarkastelu perustuu saksalaisen autokatsastusyhtiö TÜVin julkaisemaan Auto Report 2005 -vikatilastoon, jossa on tietoja n. 7,7 miljoonasta TÜVin katsastuspisteissä katsastetusta autosta. Raportin automallikohtaiset vikaprosentit kertovat kuinka monessa prosentissa autoista on ollut vakavia vikoja, jotka ovat aiheuttaneet katsastuksessa hylkäyksen. Vikatilastot kertovat jo sellaisenaan mielenkiintoisia asioita eri mallien vikaherkkyydestä, mutta analysoimalla hieman tarkemmin em. tilastoja pyrittiin saamaan vielä tarkempi kuva autojen vioista.
Automerkkikohtaisessa tarkastelussa selvästi parhaiten vikatilastoissa sijoittuivat Porsche, Subaru ja Toyota. Kaksi heikoiten menestynyttä merkkiä olivat Daewoo ja Chrysler. Merkkien laadun heikkenemisen tarkempaa tutkiskelua varten tarvittaisiin tietoja aikaisempien vuosien vastaavista vikatilastoista.
Mallikohtaisesti parhaiten menestyneitä malleja olivat Porsche Boxster, Mazda Demio, Porsche 911, Toyota Yaris ja Toyota RAV4. Heikoiten menestyivät Chrysler Voyager, Fiat Palio Weekend ja Seat Alhambra.
Tarkasteltaessa keskimääräistä vikojen määrää autoluokittain havaittiin, että vähiten vikoja on urheiluautoissa, edustusautoissa ja nelivetoisissa autoissa. Kaikista vikaherkimpiä autoja olivat suuret perheautot ja tila-autot.
Maakohtaisesti selvästi parhaiten menestyivät japanilaiset ja ruotsalaiset automerkit. Epäluotettavimmiksi osoittautuivat englantilaiset ja USAlaiset merkit.
Eri ikäisten autojen vikojen määriä tarkasteltaessa havaittiin, että kaksi-kolme vuotta vanhoilla autoilla merkittäviä vikoja oli keskimäärin 6,9 %:lla kaikista autoista kun 10-11 vuotiailla autoilla vikoja oli lähes nelinkertainen määrä eli 26,3%.