Sivu 1/1

Rekisterikilpien byrokratiaa

Lähetetty: 28 Huhti 2005, 16:22
Kirjoittaja Spiderman
Tämä tarina menisi melkein osastolle: päivän vitsi...

Kun rekisteröin Spiderin suomeen, tuli siihen ns. lyhyet kilvet koska näin on katsastuskonttorin tietojärjestelmiin tyypitetty.

No eurokilvissähän lyht kilpi tarkoittaa 1 kpl lyhyitä ja 1 kpl niitä korkeita ja kapeita kilpiä. syksyllä en asiaa murehtinut vaan lätkäsin taakse sen normaalinmuotoisen lyhyen kilven ja pidin sitä neliskanttista tuulilasilla.

Nyt kevään tulle huomasin että eihän tuo iso neliskulmainen lätkä sovi mihinkään kohtaan Spiderin keulaa eikä perää. - Siis katsastusasemalle tilaamaan sen korkean kilven tilalle sellaista tavallista...

Yllätys oli suuri ! Laki sanoo että lyhyissä kilvissä autoon kuuluu 1kpl korkeita, 1 kpl tavallisia kilpiä ja on mahdotonta saada kahta kappaletta niitä normaalin muotoisia kilpiä. samoin on mahdotonta saada esimerkiksi jenkkibakuihin kahta sellaista korkean mallista kilpeä.

Spideriin mahtuisi komeasti ihan tavalliset eu-kilvet kolmella numerolla ja kolmella kirjaimella - mutta jälleen kerran, kun auton tyypitys on lyhyille kilville, on mahdotonta saada normaalin kokoisia kilpiä.

Tämä ongelma on vanhemmissa ennen EU-kilpiin siirtymistä rekisteröidyissä autoissa koska tuolloin ns. lyhyet kilvet olivat niitä muuten normaaleita mutta lyhyempiä kilpiä.

Tätä kautta sitten selvittiin tilanteesta niin, että sain tilattua Spideriin lyhyet perinteiset kilvet. Siis ilman EU-tunnusta. Nytpä minulla lienee yksi harvoista tuontiautoista jossa on vanhanmalliset kilvet.

Kyllä syö miestä tämä byrokratia...

Lähetetty: 28 Huhti 2005, 16:59
Kirjoittaja Alfissimo
Edelleenkään ei ole pakko ottaa eurokilpiä, jos ei halua. Kaveri rekisteröi autonsa syksyllä ja sai normaalit kilvet. Auto tosin on 3+3 kilvillä, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa :roll: . Meet vaatimaan normaalit kilvet ilman mitään EU-logoja.

E: :oops: oliskohan kannattanut lukea loppuun asti :oops:

Lähetetty: 28 Huhti 2005, 17:27
Kirjoittaja puuha
Ihme juttu. Kun 1½v sitten tilasin eu-kilvet niin sain ihan valkata millaset tulee. Kilpi on tuttuun tapaan 3+2 mallia.
noh, direktiivit muuttuu...

Lähetetty: 28 Huhti 2005, 17:54
Kirjoittaja Rasvis
Lyhyet kilvet mullekin tuli GTV:hen, vaan eiväthän ne siihen sovi. Pyysin sitten ihan tavalliset 3+3-kilvet ja sellaiset sain, eivät puhuneet mitään mistään tyypityksistä.

Autosta tuli sitten laakista kolmoskilpinen; yhdet saksankilvet, yhdet suomikilvet jotka eivät sopineet paikalleen ja sitten nuo lopulliset kilvet. Lyhyiden kilpien tunnuksella varustetut normaalikokoiset olisi ilmeisesti saanut tilauksella, mutta rekisteröinti oli jo siirtynyt niin pitkään etten jaksanut enää odottaa. Vaan mahtaako tuolla olla merkitystä, tunnusten kirjauspäivästä kyllä näkee ettei autoa ole poistettu rekisteristä kolarin tms. vuoksi.

Re: Rekisterikilpien byrokratiaa

Lähetetty: 28 Huhti 2005, 19:38
Kirjoittaja Rolle
Spiderman kirjoitti:Nytpä minulla lienee yksi harvoista tuontiautoista jossa on vanhanmalliset kilvet.
Faijakin otti suoraan vanhanmalliset, ihan pyytämällä sai. IMO näyttää tyhmältä esim. yli 10v autossa jotkut eurokilvet :roll:

Lähetetty: 28 Huhti 2005, 21:15
Kirjoittaja MarcusV
Eikä mitään.. Mulle tyrkytettiin deltan suosituksen takia samoja rumia isoja prätkänlaattoja ja normaalit sain heti samalla kun sanoin että ei tämä tähän istu.. Eikä niitä isoja olisi kyllä mihinkään järkevästi saanutkaan.. :-D

Re: Rekisterikilpien byrokratiaa

Lähetetty: 29 Huhti 2005, 08:42
Kirjoittaja glideslope
Rolle kirjoitti:
Spiderman kirjoitti:Nytpä minulla lienee yksi harvoista tuontiautoista jossa on vanhanmalliset kilvet.
Faijakin otti suoraan vanhanmalliset, ihan pyytämällä sai. IMO näyttää tyhmältä esim. yli 10v autossa jotkut eurokilvet :roll:
Tämä oli juuri syy siihen, miksi itsekin halusin ehdottomasti vanhat kilvet kiinni.

Homma ei vaan kohdallani mennyt ihan käsikirjoituksen mukaan.
Katsastusasemalla huomautin valehtelematta neljä kertaa kahden käyntikerran aikana, että vanhoja pitäis...

No kun kilvet sitten tulivat, olivat ne kuitenkin EU -mallia ja rekisteriotteessa oli tietysti näiden kilpien tieto.

Muutaman vähemmän mairittelevan kommenttini jälkeen täti kaivoi laatikosta vanhat kilvet ja Alfa rekisteröitiin näihin kilpiin.
Loppu hyvin kaikki hyvin paitsi tämän seurauksena rekisteriotteeseen jäi tietysti merkintä ekoista eu-kilvistä.

Re: Rekisterikilpien byrokratiaa

Lähetetty: 21 Syys 2006, 21:44
Kirjoittaja Alfieri
[quote="Spiderman"]

Kun rekisteröin Spiderin suomeen, tuli siihen ns. lyhyet kilvet koska näin on katsastuskonttorin tietojärjestelmiin tyypitetty.

[/quote]

Itsellä lienee nyt edessä sama tilanne: Ilmeisesti tyrkyttävät korkeaa kilpeä etupuskuria varten - ja sitä en kyllä missään nimessä haluaisi!

Siis: eikö todellakaan ole mahdollisuutta saada Spideriin tavallisia pitkiä kilpiä????

Lähetetty: 21 Syys 2006, 22:55
Kirjoittaja Pablo Honey
Kyllä noiden kilpien mallista voi neuvotella, muistaa vain ottaa asian puheeksi. Mullekin ekaks ehdotettiin yhtä korkeaa ja yhtä pitkää eu-kilpeä, mutta ilmoitin haluavani vanhanmalliset lyhyet kilvet ilman eu-merkintöjä. Ei siinä mitään ongelmaa ollut.

Lähetetty: 22 Syys 2006, 01:04
Kirjoittaja Alfieri
Pablo Honey kirjoitti:... vanhanmalliset lyhyet kilvet ilman eu-merkintöjä...
Niin kai sitten... jostakin ihmeen lakiteknisestä kommervenkistä johtuen vai?!?

Todellisuudessahan Spiderin keulaan mahtuisi vaikka minkälainen EU-kilpi esimerkiksi tommoinen 180-senttinen, missä olisi vaikka kaikkien maiden liput...

Mutta "joku" on päättänyt, että siinä pitää olla "lyhyt" kilpi - ja sitten näkee niitä neliömäisiä hirvityksiä - Pininfarina kääntyisi haudassaan, jos olisi elossa!

Lähetetty: 22 Syys 2006, 07:31
Kirjoittaja tsav
Minunkin pitäisi lähteä konttorille kyselemään, ellei jollain ole täällä varmaa tietoa. Minulla on alkuperäiset kilpitelineet mallia USA. Eli takakilpiteline on aavistuksen liian korkea suomikilvelle. Itse ajattelin yrittää saada lyhyet kilvet joista taakse tulisi tuo neliskanttinen merkit päällekkäin oleva. Ongelma vain on, saako tuota mallia mustaphjaisena valkeilla merkeillä. Sehän muistuttaisi jonkin verran vanhaa italialaista takakilpeä.

Normaali MR-kilvethän on 5-merkkiset ja vanhan malliset lyhyet. Silloin vain taakse pitää tehdä jotain rosteritaustapelti viritelmiä, että saa kilven pysymään telineessä.

Tosin tuon alkuperäisen kilpivalonkin kanssa saa varmaan keskustella tovin aikaa. Se kun näyttää kirkasta valoa myös taaksepäin.

Eipä tässä tosin mitään kiirettä ole. Hyvällä tuurilla voisi ensi loppu kesästä ehtiä kilpiin, tai sitten keväällä 2008.

Lähetetty: 22 Syys 2006, 10:26
Kirjoittaja Alfieri
Ja siltä varalta, että joku joskus tulevaisuudessa etsii tämän viestiketjun kautta vastauksia niin tässä yksi tapauskuvaus:

Spiderin rekisteröintikatsastuksessa autolleni määriteltiin automaattisesti lyhyt rekisteritunnus ja ns. "lyhyet kilvet" eli yksi normaalimallinen pitkä EU-kilpi ja yksi neliömäinen korkea rekisterikilpi. Näitä kilpiä ei ole mahdollista saada molempia pitkinä.

Koska korkea kilpi ei mielestäni istu ollenkaan Spiderin keulaan, mahdollisuudet ovat katsastuskonttorin mukaan

joko

tilata autolle annetulla rekisteritunnuksella uudet kilvet lisähintaan 27,50 e ilman EU-tunnuksia, jolloin kilvet ovat normaalikorkuiset, mutta lyhyemmät

tai

ottaa autolle rekisteröitäessä uusi rekisteritunnus, jolloin autoon saa kaksi pitkää EU-kilpeä.

Lähetetty: 22 Syys 2006, 11:14
Kirjoittaja alfista
Minä ilmoittaisin konttorille, että toinen kilvistä on kadonnut parkkipaikalla. Maksaisin lisähinnan ja heittäisin sen törkeän neliön silppurin kautta roskikseen.

Lähetetty: 22 Syys 2006, 12:00
Kirjoittaja Pablo Honey
Alfieri kirjoitti:Niin kai sitten... jostakin ihmeen lakiteknisestä kommervenkistä johtuen vai?!?
Ihan kosmeettisista syistä noita vanhoja lyhyitä pyysin. 156:n etukilven paikkahan on sellaiselle kuin tehty. Taakse toki menisi pitkä eu-kilpikin.

Minä tosiaan mainitsin asiasta jo rekisteröintikatsastuksen yhteydessä, joten mulle ei ehditty edes tyrkyttää mitään neliökilpiä, ja tunnuskin (3+2) valittiin sitten sen perusteella.

Lähetetty: 29 Loka 2008, 19:46
Kirjoittaja gYdEbUh
Elikäs. Rekisteröintikatsastin tuon 75:n kolme kuukautta sitten. 150e kitoos eikä autolle tehty muuta kuin 100% normaali katsastus koska ei mennyt läpi eli maksoin hinnan x3. No tämähän on normaalia suomessa. Eilen katsastin auton uudestaan eikä mennyt läpi, eli tälläkin kertaa tehtiin 100% normaali katsastus ja tästä perittiin tällä kertaa 79e. (olisi pitänyt olla 47e normaalikatsastus) Kertokaas foorumin laintuntijat että onkohan täysin laillista toimintaa periä totaalisen normaalista katsastuksesta toisellakin kertaa lisää, syystä että haluavat kutsua sitä rekisteröintikatsastukseksi mitä se ei ole.
Normaalisti kaupanteossa kyseinen taktiikka väittää tuotetta aivan toiseksi ei oikeuta perimään toistuvasti tuplahintaa :mrgreen:

Lähetetty: 29 Loka 2008, 21:23
Kirjoittaja Epezi
gYdEbUh kirjoitti:syystä että haluavat kutsua sitä rekisteröintikatsastukseksi mitä se ei ole.
mikä siis oli tämä heidän syy kutsua sitä rekisteröintikatsastukseksi?

Lähetetty: 29 Loka 2008, 22:02
Kirjoittaja gYdEbUh
Epezi kirjoitti:
gYdEbUh kirjoitti:syystä että haluavat kutsua sitä rekisteröintikatsastukseksi mitä se ei ole.
mikä siis oli tämä heidän syy kutsua sitä rekisteröintikatsastukseksi?
Se että ensin tekemäni rekisteröintikatsastus ei ole mennyt läpi, mutta mitään rekisteröintiä ei näillä kummallakaan rekisteröintikatsastuksella ole tapahtunut niinkuin mainitsin, eli mitään hirveän järkevää syytä sille että auto rekisteröintikatsastetaan kahteen kertaan rekisteröimättä sitä ei ole, mikä on minusta outoa. Peräti mahdollisesti perätöntä rahastusta.

Lähetetty: 29 Loka 2008, 22:35
Kirjoittaja Epezi
No eipä tuossa sitten mitään ihmeellistä. Rekisteröintikatsastus vaan on pakko suorittaa tuontiautolle (katsastus ei sinäänsä eroa mitenkään normaali katsastuksesta, muuta kuin nimeltään ja hinnaltaan), ja jos ensimmäinen ei ole mennyt läpi ja korjauaika on mennyt pitkäksi niin katsastus täytyy suorittaa uudelleen, oli kyseessä sitten rekisteröintikatsastus tai normaali katsastus.

Paska käytäntö, mutta minkäs teet.

Lähetetty: 29 Loka 2008, 22:50
Kirjoittaja mattijus
Jos sulla on rekisteröintikatsastus suoritettu hyväksytysti 3kk sitten, niin minkä ihmeen takia nyt olet autoa katsastamassa? Rekisteröintikatsastus on voimassa 6kk.

Lähetetty: 29 Loka 2008, 23:22
Kirjoittaja Epezi
gYdEbUh kirjoitti:Se että ensin tekemäni rekisteröintikatsastus ei ole mennyt läpi

Lähetetty: 29 Loka 2008, 23:48
Kirjoittaja gYdEbUh
Epezi kirjoitti:No eipä tuossa sitten mitään ihmeellistä. Rekisteröintikatsastus vaan on pakko suorittaa tuontiautolle (katsastus ei sinäänsä eroa mitenkään normaali katsastuksesta, muuta kuin nimeltään ja hinnaltaan), ja jos ensimmäinen ei ole mennyt läpi ja korjauaika on mennyt pitkäksi niin katsastus täytyy suorittaa uudelleen, oli kyseessä sitten rekisteröintikatsastus tai normaali katsastus.

Paska käytäntö, mutta minkäs teet.
Se nimenomaan eroaa siinä että auto rekisteröidään eli laitetaan tietoja rekisteriin, tästä pienestä hetkestä mitä tietoja koneelle laitetaan saadaan maksaa sadan euron palkkio, eli eräs niin monista 'autoveroista'. Jos tätä pientä hetkeä ei ole niin kusetus on aivan selvä. Se suojeleeko joku laki tätä kusetusta on asia mikä minua kiinnostaa. Jos auto rekisteröidään kaksi kertaa muttei sitä kertaakaan rekisteröidä niin tilanne ei ole täysin johdonmukainen : )

Lähetetty: 30 Loka 2008, 00:32
Kirjoittaja Otsosmi
Onko siis mielestäsi kusetus kyseessä, jos laskutetaan kokonaisuudesta?
Pitäisikö siis kassan palauttaa rahaa, jos autosi ei läpäise katsastusta, jolloin rekisteröintiä ei voi tehdä?

Ei millään pahalla, mutta tulee mieleen Pirkka-mainos. :wink:

Kilven paikasta

Lähetetty: 30 Loka 2008, 13:33
Kirjoittaja lambretta
Edellinen Spiderini omistaja kertoi, että katsastusmies oli vaatinut etukilven siirtoa sivusta (pidikkeen paikasta) suoraan keskelle, 'koska rekisterikilven pitää olla edessä keskellä'. Viimeksi kun katsastuksessa asiaa kysyin sain ihmettelevät katseen lisäksi kommentin katsastusinssin kollegan ammattitaidosta. 'Jos kilven pikaa pidikkeineen on sivussa, se on sivussa eikä sitä pidä muuttaa. Vaihda vaan kilpi takaisin sivuun'.
Vielä en ole vaihtanut, tiedä vaikka toisella asemalla on eri käsitys asiasta.

Lähetetty: 30 Loka 2008, 18:40
Kirjoittaja Epezi
Autoahan ei rekisteröidä ennekuin se on läpäissyt rekisteröintikatsastuksen. Eli kun autosi ei ensimmäisellä kerralla läpäissyt rekisteröintikatsastusta, ja toit auton uudestaan katsastukseen oli se edelleen poissa rekisteristä, jolloin tietenkin suorittavat rekisteröintikatsastuksen uudestaan.

Tämä on ihan perusteltua ja ymmärrettävää, ongelmia varten on olemassa se kuukauden "autonkorjausaika" :wink:

Jos haluat oikeuteen mennä tappelemaan niin tappele mielummin koko rekisteröintikatsastuksen pakollisuudesta :wink: Mielestäni toisessa EU maassa saatu katsastusleima pitäisi myöskin päteä täällä ilman mitään tarkastuksia. Poislukien englanti, josta tuotujen autojen etuvalot täytyy yleensä vaihtaa oikeanpuoleista liikennettä vastaaviksi.

Re: Kilven paikasta

Lähetetty: 30 Loka 2008, 18:43
Kirjoittaja Rolle
lambretta kirjoitti:'koska rekisterikilven pitää olla edessä keskellä'.
Muutama laiton 156:nen sitten liikenteessä :lol:

Lähetetty: 30 Loka 2008, 20:53
Kirjoittaja gYdEbUh
Otsosmi kirjoitti:Onko siis mielestäsi kusetus kyseessä, jos laskutetaan kokonaisuudesta?
Pitäisikö siis kassan palauttaa rahaa, jos autosi ei läpäise katsastusta, jolloin rekisteröintiä ei voi tehdä?

Ei millään pahalla, mutta tulee mieleen Pirkka-mainos. :wink:
Kirjoittelet täyttä puutaheinää.. aika yleistä nykyään koskien minun rustaamia viestejä.
Lisäksi: En katsastanut autoa että se menisi läpi, vaan että se olisi laillinen kulkine kuukauden, ja että saisin nykyisen vikalistan.
E: Tämä on neljäs auto minkä rekisteröintikatsastutan suomeen, eikä ole yhtäkään jonka viat olisin kuukaudessa korjannut, :lol: mutta tämä on ensimmäinen kerta kun saan maksaa asiaksi ottamani 'tupla maksun' tyhjästä, mitä nyt kaikki 'asiantuntija' vastaajat kutsuvat täysin normaaliksi käytännöksi.

Lähetetty: 30 Loka 2008, 21:05
Kirjoittaja KJS
^^Kyllähän isäkin joutui siirtämään Kupla-Volkkarissa kilven sivusta keskelle, mutta se oli 70-luvun alussa. Liekkö osa katsastusinsseistä vielä tuolla vuosikymmenellä?

Lähetetty: 30 Loka 2008, 22:22
Kirjoittaja Otsosmi
Älä nyt gYdEbUh henkilökohtasesti ota, jos kerron ajoittain mielipiteeni. :lol:

Onko autot reputettu samoista asioista kummallakin käynnillä, vai onko kyseessä jokin eri vika? Jos eri viat, niin silloin rupeaisin itse lämpenemään. En pidä itseäni 'asiantuntijana', mutta mielestäni jokainen taho saa hinnoitella tuotteensa niin kuin tahtoo, kunhan kuvaus vastaa ostettua tuotetta.

Lähetetty: 31 Loka 2008, 00:29
Kirjoittaja 90
minun käsittääkseni sen kuukauden ajoaikaa saa vain siinä tapauksessa jos menet katsastamaan viimmetingassa auton leiman ollessa vielä voimassa ja siinä vaiheessa pomppaa.
mielestäni on ihan normaalia ja hyväksyttävää tuo rahastus jos menet rekisteröintikatsastamaan ja vikoja ilmenee jonka takia ei tule leimaa, kilpiä ja ajo-oikeutta->joudut suorittamaan rekisteröintikatsastuksen uudestaan...

Lähetetty: 31 Loka 2008, 07:46
Kirjoittaja Laku
Jos nyt oikein muistan, niin rättärin kanssa kävi toukokuussa niin, että menin siirtämään 1. autoa omiin nimiin = rekisteröintikatsastamaan
2. Ottamaan liikenteeseen eli katsastamaan

No tuli hylky eli korjauskehotus ja ottivat paperit konttorille ja lupasivat valmistella rekisteröinnin. Maksu katsastusmaksu

Seuraavalla kerralla suorittivat
1. Katsastuksen. Uusi katsastusmaksu.
2. Rekisteröintikatsastuksen. Rekisteröintikatsastusmaksu plus kilvet, vaikka olivatkin autossa jo valmiina ( uudet olis olleet mallia FIN ja en halunnut)

Hassuinta oli se, kun kävin tossa kyselemässä 2 kk myöhemmin muitten autojen katsastamisesta, niin yhtäkkiä selviski, että rättäri pitäisi katsastaa uudestaan, kun ens käyttöön otto päivä 00 ja rekkarin loppu 1.

Tekivät uudet paperit (huom Ihan Ilmaiseksi) vedoten juuri tähän katsastuksen voimassaoloaikaan ja korjaus tehtiin vielä eri asemalla. Eli käyttöönottopäiväksi muutettin 6 / 08 ja seuraava katsastus vuoden päästä.

Kyllä nää koukerot on ihan poliitikkojen syytä tai sen demokraattisesti valitun virkamiehistön pitkästymistä vastaan käytettyä mielikuvitusta laatia asioista mitään ymmärtämättä lakiesityksiä niistä mitään ymmärtämättömille edustajille.

Sitä saa, mitä tilaa, vaikka näkösensä edustajat. Tarja hymiö.

Lähetetty: 31 Loka 2008, 07:57
Kirjoittaja mattijus
BMW:n tapauksessa sain kuukauden ajo- / korjausiakaa rekisteröintikatsastuksessa. Tosin en kyllä pysty 100% varmasti muistamaan, oliko sakemannien leima ummessa (eipä se tainnut siihen aikaan mitään vaikuttaa). Jos autoa ei sen kuukauden aikana korjaa / korjauta niin lienee syytä katsoa peiliin eikä valittaa uusintakatsastuksen hinnasta.

Mielestäni melkolailla sama, kun valittaisi huoltoaseman pitäjälle joka velottaa joka tankkauksesta, vaikka viimeviikolla tankkasin ja ihan täyteen vieläpä. :-D

Lähetetty: 01 Marras 2008, 10:46
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Alfieri kirjoitti:Pininfarina kääntyisi haudassaan, jos olisi elossa!
Mielenkiintoista kilpikeskustelua, itsellä ei ole kokemusta aiheesta. Oli vaan ihan pakko tarttua tähän yksittäiseen kompastuneeseen ajatukseen kun asiatekstin seassa sai minut pyrskähtämään :lol:

Lähetetty: 01 Marras 2008, 17:25
Kirjoittaja kumimuumi
Tämähän on aivan normaalia touhua. Viet autosi rekisteröinti katsastukseen, jota ajoneuvo ei läpäise - ei kilpiä, ei katsastusta.
Sitten saat lapun josta näet viat, korjaat ja varaat taas ajan rekisteröinti katsastukseen - koska autosi ei läpäissyt edellistä kertaa, siinä ei ole leima voimassa, joten uusiksi koko homma. Jos nyt on ilmennyt vikoja jota inssi ei huomannut edellisellä kerralla, saat taas lähetteen uuteen leimaan. Haisee oravanpyörältä. Jaa että miksikö näin - olisiko syynä se rekisteröinti sana. Siinä leimassa, kun ei saa olla mitään sanomista - jopa varapyörä ja varoituskolmio on löydyttävä. Tunkkia taasen ei.

Henk.koht taistelin gtv:n leimaa kauan. Katastettiin oulussa, jälkitarkastus mansessa. Hinta jt:lle oli pieni, mutta leimatarkastus tehtiin kokonaan uusiksi. Kun sitä konttoria ei saa vaihtaa kesken leiman, edes konttoriryhmää vaihtamatta.