Sivu 1/1

Auton korjaaja: alfistin vilpitön ystävä vai ahne yrittäjä?

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 07:34
Kirjoittaja luuteri
Muutaman kerran on mieleeni juolahtanut ajatus korjaamojen korjaajien suoraselkäisyydestä. Otetaan (kuvitteellinen) esimerkki; autosta ja sen tekniikasta suht' tietämätön vie autonsa korjaamolle, sanoen että sieltä kuuluu sitä ja tätä meteliä, voisiko sitä vilkaista. Korjaaja vilkaisee ja toteaa että helppo homma, 15 minuuttia ja vika on korjattu ilman osien vaihtoa. Mitä korjaajayrittäjä tekee tässä vaiheessa? Laskuttaa asiakkaalta ainoastaan 15 minuttin hommasta, vai huomaakin että kenties tuon-ja-tuon osan voisikin vaihtaa samalla, vaikka ei välttämättä tarvitsisi. Ja kas, hommalle tulikin hintaa kalliiden varaosien ja niiden vaihtamisesta koituneen lisätyön ansiosta paljon enemmän. Asiakas maksaa mukisematta tämänkin, koska ei koskaan tiedä asiain oikeaa laitaa. Mutta korjaaja saikin lisää laskutettavaa.

Olenko kenties vainoharhainen? Vai voisko yllämainittu tosiaan olla joskus totta. Sanokaa että ei.

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 07:59
Kirjoittaja Rolle
Vie kahteen eri paikkaan niin asia saattaisi selvitä :-D

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 08:17
Kirjoittaja Pasi
no periaatteessahan se on mahdollista...

Itse pyrin aina olemaan mukana korjaustilanteessa mikäli se vaan millään tapaa on mahdollista...

Pitäisi kai asentaa "piilokameroita" autoon ennen korjaamolle vientiä, ja katsoa mitä ne oikein autolle tekee :lol:

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 09:50
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Tuo varmaan riippuu täysin korjaamosta. Houkutus on suuri pienissä korjaamoissa jossa on varattu autollesi esim. 2h ja vika ei olekkaan niin suuri. Jää vaihtoehdot auto ulos, 15min veloitus ja 1h 45min peukalonpyöritystä tai 2h veloitus, 15 min korjaamista, loppuaika auton ympärillä värkkäämistä. Isoissa korjaamoissa hyvällä työnjohdolla ja töiden ylipuukkaamisella voi korjaaja ottaa heti uuden homman.
Tiedän että yliveloitusta tehdään. Tosin varmaan merkkihuollossa on kaikki työt tehtaan puolesta ajoitettu ja jos joku asentaja suoriutuu 2h työstä 30minuuttiin niin siitä veloitetaan 2h. Tuohan toimii myös niinpäin että jos työssä menee 3h niin veloitus on 2h.

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 10:01
Kirjoittaja Pasi
Tuli tossa vaan mieleen että jos korjaamo antaa öljynvaihdolle arvion vaikka ~50€ ... ja sitten kun menet noutamaan autoa, ne sanoo että siinä oli kone niin huonossa kunnossa että ne ajatteli että se on parempi vaihtaa ja hintakin kohosi sinne 4000€ tienoille... Eikös sen korjaamon pitäisi iloittaa jos sille korjaukselle tulee lisää hintaa tai jos ne meinaa tehdä jotain ylimääräistä??

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 10:08
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Säännöstössä on selvä % minkä loppusumman ylittyessä täytyy ilmoittaa. Muistelisin että 10%. Tuossa on asiakkaallakin selkeä vastuu vaatia kirjallisenä hinta-arvio.

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 14:22
Kirjoittaja GiuliaSuper
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Säännöstössä on selvä % minkä loppusumman ylittyessä täytyy ilmoittaa. Muistelisin että 10%. Tuossa on asiakkaallakin selkeä vastuu vaatia kirjallisenä hinta-arvio.


Muistelin itsekkin tuota 10% ylitystä ja mielestäni siihen riittää ihan suullinen sopimus. No kirjallinen on aina mustaa valkoisella. Useinhan soitetaan asiakkaalle ja hyväksytetään lisätyöt/korjaukset jos niitä joudutaan tekemään. Yliveloitusta tehdään se on ihan selvä, eikä sille voi mitään. Kannattaa vaan etsiä se firma, joka on hinta/laatu suhteeltaan paras.

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 14:41
Kirjoittaja tmv
Tosiaan merkkikorjaamoilla on monista töistä ns. standardiveloitus, joka veloitetaan surutta meni työhön sitten ko. aika tai ei.

Aikanaan omistin Nissan 200SX:n, jonka vein turbon perushuoltoon merkkikorjaamolle eli tiivisteiden vaihtoa jne. Vein auton sovitun mukaisesti korjaamolle klo 9 aamulla. Ajelin noin klo 12 aikoihin liikkeen ohi ja huomasin että autoni oli edelleen pihalla samassa paikassa. Tullessani takaisinpäin about klo 12.30 auto oli hävinnyt ruudusta eli oli otettu sisälle työn alle. Joskus 14.30-15.00 välillä soittivat että auto on noudettavissa. Positiivsesti ajattelin että "hieno homma, hoitui nopeasti". Noutaessani autoa minua odotti vajaan neljän tonnin mummon markan lasku, jossa oli mainittu "turbon huolto, tiivisteiden vaihto" - ja 6 tuntia työveloitusta. Ilmoitin välittömästi paikan päällä, että en tule ikinä maksamaan 6h työveloitusta n. kahden tunnin työstä. Paikalla ei enää ollut huoltopäällikköä, joten onnistuin sopimaan 1000 mk:n "esimaksusta" paikan päällä ja sitten neuvottelu heti seuraavana arkipäivänä (maanantai) huoltopäällikön kanssa, joka sitten soittaisi minulle. Auton sain kuitenkin mukaani.

Maanantaina huoltopäällikkö soitti ja kävimme asian läpi. Perustelut 6h työveloitukselle olivat ne tavalliset eli: "Standardiveloitus hinnaston mukaan" ja "asentajamme on vaan niin kokenut, että tekee tuon nopeasti". Ilmeisesti koska olin ko. liikkeen vakioasiakas ja teetin kaikki huollot siellä, halusivat pitää minut tyytyväisenä. Maksoin lopulta n. 800 mk lisää (todelliset työtunnit plus osat) eli yhteensä 1800 mk laskun vajaan 4000 mk:n sijaan.

Opetuksia tuli kaksi:

1. Selvitä aina kokonaisveloitus ja hinnoittelu tarkkaan ennen mihin tahansa huoltoon tai korjaukseen jättöä ja anna selvät ohjeet miten toimia jos yllättäviä asioita ilmaantuu.

2. Älä niele törkeitä ylihinnoitteluita sellaisenaan. Aina kannattaa keskustella, jos kokee että hinnoittelu ei ole perusteltua.

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 15:02
Kirjoittaja Boot
Alalla työskennelleenä pakko sanoa, että hyvät asentajat on nykyään vähissä. 80-luvulla oli asia toisin, jolloin intoa riitti jopa itsellä autoja korjailla. Nykyään ovat kiire ja kustannustehokkuus ajaneet ohi sen kaiken, minkä me aikoinaan koimme korjaamon palveluna. Ne ajat on ohi, jolloin oli mahdollista vaihdattaa polttimo, öljyt ja suodatin samalla, kun hörppäsit kahvikupposen samoissa tiloissa.
Onneksi vielä riittää amiksesta tulleita innokkaita asentajia, joilla asennetta vielä riittää, mutta sekin uhrataan järjettömän kiireen ja rahan alttarille.

tmv: Olet asian ytimessä!

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 17:30
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Mekaanikkona itsekkin toimineena tuossa systeemissä on hyvätkin puolensa. Suurinosa hommista on järkevästi ajoitettu. GM:llä oli ohjelma joka antoi ajan ja koodin kaikille töille. Oli helppo sanoa tarkka hinta edeltä käsin. Asentajat ovat urakkapalkalla jolloin töitä tulee tehtyä nopeammin, en osaa sanoa joko huolellisuuden kustannuksella. Se missä on menty metsää on tuntihinnoittelu, helposti yli 65e. Ja autonvalmistajien/maahantuojien ahneus vikatestereiden yms ylläpidosta ja niiden päivityksistä. Harvoinhan autoja edes enää korjataan, vaihdetaan koko komponentti ja laitetaan vanha roskiin tai tehtaalle kunnostukseen. Tietäisittekin kuinka helppoa auton korjaaminen on. :-D

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 22:32
Kirjoittaja mipo
Itselläkin on kokemuksia noist autokorjaamoista...no kelläpä ei olis, mut tuli tämmönen mieleen kun omistin Opelin...
Vein ihan perusöljynvaihtoon Hakuninmaalla sijaitsevaan korjaamoon.
Huoltomies avasi konepellin ja tokasi heti että: "onpas moottori kuuma, sulla taitaa olla kansi vääntynyt" Sitten se anto valohoitoa taskulampulla ja hoki sitä samaa että kansi on vääntynyt...
Seuraavaksi se ehdotti jo kansiremontin tekemistä+muuta hommaa niin että hintakin oli lopulta pompsahtanut lähelle 1000 euroa...
No, mielestäni moottorin tulkeekin olla kuuma kun on ajanut juuri 30km ja siitä puolet ruuhkassa..
Öljyt sitten lopulta vaihdettiin ja ajoin ooppelilla vielä melkein vuoden kunnes vaihdoin pois.. Aika hyvin autolla josta on kansi paskana... :roll:

Vastakkainen tapahtuma oli Vantaalla eräässä pienessä korjaamossa, johon vein Escortin, koska moottori sammuilli ja nyki aivan hirveesti.
Auto oli korjaamolla aamu 8, ilta 17 asti.. Ja pojat ei saanut vikaa korjattua, eivät edes löytäneet vikaa..
Sanoivat että he tosiaan olivat vääntäneet foortin kanssa kokopäivän.
Hinnaksi sanoivat 0 euroa, koska eivät saanet autoa kuntoon. :lol:

Tais tulla turhaa tekstiä ja paljon, mutta tälläsii nää yö-vuorot on....

Lähetetty: 28 Kesä 2005, 23:35
Kirjoittaja Alfissimo
Vanha Lancia tihkui öljyä venttiilikopan tiivisteistä ja sitä kerääntyi tulpanreikiin.
Kerran öljynvaihdossa, huoltomies oli jo suunnilleen purkamassa konetta ja tekemässä isoa laskua, kun kysyin miten niin?
No kun tulpanreikä on täynnä öljyä ja sieltä tulee ilmakuplia ja on kansi halki. Sanoin, että antaa olla, ei ole hätää. Kovasti se olis halunnut kannen vaihtaa.
Öljyt vaihdettiin, ajoin auton ulos ja kiristin tulpan siinä pihalla, ei tullut enää sen jälkeen kuplia.
Vaikka heppu olisikin ollut oikeassa, Lancia oli mulla sen jälkeen vielä yli vuoden ja toimi moitteetta.