Sivu 1/1

Kaiken saa rikki

Lähetetty: 23 Elo 2005, 12:23
Kirjoittaja Garrett
On se kumma kun mihinkään ei voi enää luottaa. Kaiken rynkytyksen tähän saakka kestäneistä Superleggeran vanteista yksi luovutti ja antautui pienelle vastoinkäymiselle. :(

Aikaisemmin olin vannoutunut OZ:n kehuja, mutta ei nyt edes tuollaista pikku osumaa kestä.. :wink:

Pari kuvaa albumissa.

Lisäksi tuon värisen Superleggeran valmistus on lopetettu, eli nyt haalitaan kaikki paikat, mihin tuollainen vanne olisi voinut jäädä.. :cry:

Ostetaan 1 kpl 7X17, 4x100, ET37 - original Leggera värillä. Ei siis Silver, ei MTS, ei Gold, eikä White..

Lähetetty: 23 Elo 2005, 12:27
Kirjoittaja 90
mutta tuonhan pystyy ammattilainen oikomaan hetkessä, joutuu kyllä luultavasti maalaamaan uudestaan ja sävyheitto on melko varma..

Lähetetty: 23 Elo 2005, 12:31
Kirjoittaja Garrett
90 kirjoitti:mutta tuonhan pystyy ammattilainen oikomaan hetkessä, joutuu kyllä luultavasti maalaamaan uudestaan ja sävyheitto on melko varma..
Leggeran metalliseos on varmasti ammattilaisellekin kova pala... Lisäksi kun tarkkaan katsot kuvaa, niin vekin alta näkyy läpi, eli on myös murtunut.

Korjaamaton paikka. :cry:

Lähetetty: 23 Elo 2005, 12:34
Kirjoittaja 155156
No voi v.... Oman kinnerin pari lievästi kieroa vannetta viime keväänä oikoi TH-kumi (www.th-kumi.fi). Vanteet matkahuollon kautta oikaistavaksi, viikko odottelua ja olin lopputulokseen tyytyväinen. Rengasta paikalleen laitettaessa vanne pyöri rengaskoneessa suoraan. Molemmissa oli sisäreunassa lommo.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 12:39
Kirjoittaja 90
no juu jos ei ole normaalia alumiiniseosta niin varmaankin sitten hieman vaikea korjailla, toivotaan että jostain löytyy kyseisen mallinen valssi ja vielä oikean värisenä..

Lähetetty: 23 Elo 2005, 12:53
Kirjoittaja Ciancarlo
Joo, oikomaan kyllä pystyy, mutta;

näiden karkaistujen alumiiniseosten kanssa on oltava todella tarkkana; kylmänä oikaisu on tehtävä hyvin varovasti ja vähitellen. Venymää ei juurikaan ole, joten murtumisvaara on suuri. Lämmöllä tapahtuviin oikaisuihin on myös suhtauduttava hyvin varauksellisesti; liiallinen lämmön tuonti tuhoaa lujuusominaisuudet, vaikka lopputulos voi NÄYTTÄÄKIN hyvältä. Lisäksi lämpö aiheuttaa alumiinivanteisiin usein muodonmuutoksia, joita on vaikea korjata tasapainottamalla.

Ennen kuin alkaa korjaamaan millään menetelmällä pitäisi tietää hyvin tarkasti, mikä on ko. vanteen

- materiaali
- valmistusmenetelmä
- toimitustila so. muokkauksen ja/tai lämpökäsittelyn lopullinen aste

Me (siis meidän firma) olemme korjailleet ja jättäneet korjaamatta sekä alumiini- että magnesium-vanteita riippuen vaurion suuruudesta ja tyypistä.

Yleisin suositus kuitenkin on, että vaurioituneita kevytmetallivanteita ei korjata turvallisuussyistä.


Terv. CC.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 14:47
Kirjoittaja jknracing
Jos nyt kuitenkin päädyt korjauttamaan tuon vanteen, niin yksi mahdollinen korjauspaikka on L-Weld Lappeenrannan suunnalla. Amrif Oy:ssa eivät taida hitsata.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 15:09
Kirjoittaja Ciancarlo
Toivottavasti osaavat tehdä myös oikean lämpökäsittelyn eli karkaista oikein..muutoin leikitään todella alhaisilla varmuuskertoimilla ja tingitään turvallisuudesta ja paljon..


Terv. CC.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 17:03
Kirjoittaja Garrett
Ciancarlo kirjoitti:Toivottavasti osaavat tehdä myös oikean lämpökäsittelyn eli karkaista oikein..muutoin leikitään todella alhaisilla varmuuskertoimilla ja tingitään turvallisuudesta ja paljon..
Juu, ei tingitä. Kyllä tuosta tulee hieno letkuteline tai vastaava verkonpaino.

En todella tiedä hitsaamisesta mitään, mutta luulisi magnesium-alumiinin käyttäytyvän varsin erikoisesti.. Tai lähinnä tulee mieleen tuo magnesiumin käyttäytyminen korkeissa lämpötiloissa. Esimerkkeinä itsellä koulun kemian tunnit ja Toivosen auto Korsikassa....

Lähetetty: 23 Elo 2005, 17:26
Kirjoittaja Ciancarlo
Toivottavasti ei nyt mene elvistelyksi, se ei ole tarkoitus:

Aluvanteet ovat yleisemmin valmistettu AlCuMgSi-tyyppisistä alumiiniseoksista. Ne ovat lämpökäsiteltyinä erittäin lujia, myötölujuus luokkaa 450MPa, mutta ns. pehmeäksihehkutettuna lujuus vain kolmasosa tästä, jopa allekin.

Näitä Al-seoksia voidaan varauksin TIG- ja MIG-hitsata käyttämällä paljon piillä seostettua lisäainetta + inerttiä suojakaasua. Hitsauksen jälkeen koko vanne pitäisi lämpökäsitellä täysin uudestaan alkuperäisen lujuuden saavuttamiseksi, ja silti ongelmaksi jää itse hitsiaineen karkenemattomuus => jää alilujaksi => korjaus ei kannata.

Magnesium-seosten hitsaus onkin sitten oma lukunsa ja "pikkusen" räjähdysaltista puuhaa..


Terv. CC.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 17:38
Kirjoittaja Toronado
Ralleja ja ralliautoja katsellessa olen joskus ihmetellyt miten mitättömän näköisestä osumasta OZ:n vanteet joskus hajoaa. :shock:

Lähetetty: 23 Elo 2005, 17:43
Kirjoittaja m.sa
Ciancarlo kirjoitti:
Magnesium-seosten hitsaus onkin sitten oma lukunsa ja "pikkusen" räjähdysaltista puuhaa..


Terv. CC.
Siksi niitä ei kait kilpa-autoissa saakaan käytttää?!

Mut Garrett: Osta minkä värinen sattuu vaan saamaan ja maalaa talvella koko kierros uusiksi.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 17:47
Kirjoittaja Ciancarlo
Voi olla että väsyminen on jo tehnyt tehtävänsä, jonka jälkeen pieni (tai suuri) ylimääräinen kuormitushuippu hoitaa loput ja poks. Alumiineilla ja magnesiumeilla kun ei ole selvää väsymisrajaa kuten teräksellä.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 17:57
Kirjoittaja Ciancarlo
m.sa kirjoitti:
Siksi niitä ei kait kilpa-autoissa saakaan käytttää?!
Ei varmaankaan enää, en tarkaan tiedä nykytilannetta. Mutta aiemmin sai; kauan sitten eräissä dtm-talleissa oli käytössä myös Mg-vanteita. Paloturvallisuussäännöt ovat varmasti tiukentuneet.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 19:19
Kirjoittaja jknracing
Kyllähän niillä magnesim vanteilla nykyäänkin ralleissa ajellaan.
Henkan onnettomuus tuskin johtui niistä magnesium-vanteista. Eiköhän siinä ollut kyse enemmän tuosta punainen ahdin + bensaa ja öljyä-tapahtumasta.
Magnesium ei ole mitään herkkää syttymään, mutta sytyttyään tosi hankalaa sammuttaa.
Mitä nyt oon kuullut, niin noissa vanteiden korjaushitsaamisessa se lämpökäsittely on kaiken A ja O jos meinaa että vanne vielä kestää. Eikä siihen lämpökäsittelyyn taida riittää kuumailmapuhallin ja varttitunti aikaa.
Magnesium hitsaillaan aina jonkinlaisessa suojakaasukaapissa.

CC saa korjata jos kirjoittelin ihan puutaheinää.

Itsellä ei ole mitään kokemusta noista hitsailuista, mutta noita ralliautoja räplätessä on oppinut (kuullut) kaikenlaista.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 19:38
Kirjoittaja Garrett
Ciancarlo kirjoitti:
Magnesium-seosten hitsaus onkin sitten oma lukunsa ja "pikkusen" räjähdysaltista puuhaa..
Eipä ole faktaa (taaskaan), mutta ymmärtääkseni noissa leggeroissa on aika paljon enemmän sitä Mg:tä, kuin noissa tavallisissa.

On ne kestäneet aivan julmetun hyvin noita normaaleita kolhaisuja, joita kanttareihin on tullut. Useasti olen ollut varma, että nyt osui. Ikinä ei jälkeä ole aiemmin löytynyt. Keveyden lisäksi ovat aika uskomattoman kovat. Tiettyyn pisteeseen saakka.

Kävin uudestaan pihalla katsomassa. Pitää ilmaa vieläkin ihan ok, mutta myös noissa molemmissa pinnoissa on aika pahan näköiset murtuman alut ja toisessa hieman muodonmuutostakin.

Mitä viittauksena Toivosen Lanciaan tarkoitin, niin oli varmaan vanteetkin Mg:tä, mutta muistaakseni koko vessan runko ja turvakaaret oli myös samaa materiaalia, jotka ko. onnettomuuden jälkeen kiellettiin. Kun liekki sitten jostain syystä syttyi, niin siinä sitten oikeasti paloi ihan koko auto, eikä niin pienellä liekillä.

Plan B sitten, kun ja jos, noita alkuperäisen värisiä ei löydy, on ostaa 2 uutta hopeista ja laittaa toiselle puolelle autoa ne.... :)

Lähetetty: 23 Elo 2005, 19:57
Kirjoittaja Ciancarlo
Jep, ei Mg itsestään syty; sopivissa olosuhteissa se reagoi räjähdysmäisesti hapen kanssa. Tällainen "sopiva" olosuhde voi olla esimerkiksi juuri väärin suoritettu hitsaus; valitaan väärä (happea sisältävä) suojakaasu, jolloin valokaaressa oleva sula Mg pääsee reagoimaan hapen kanssa => Mg syttyy. Ja sitä on todella vaikea sammuttaa. Sammutus on suoritettava jauheilla, veden käyttö vain pahentaa tilannetta.

Suojakaasukaappia ei magnesiumin hitsauksessa välttämättä tarvita, mutta siitä on kyllä paljon apua. Suojakaasuna on käytettävä inerttiä kaasua eli argonia, heliumia tai näiden seosta.

Joo, kuumailmapuhallin ei todellakaan riitä; tarvitaan tarkka uuni, oikea jäähdytysmenetelmä ja on tiedettävä tarkasti ko. Al-seoksen ns. pitoajat oikeissa lämpötiloissa. Tämäkään aina riitä kunnolliseen lopputulokseen, sillä kaikkia Al-seoksia ei ole mahdollista edes korjaushitsata.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 20:13
Kirjoittaja Ciancarlo
Niin, ovatko nuo leggerot nyt siis alumiini(seos)- vai magnesium(seos)-vanteet?

Lähetetty: 23 Elo 2005, 20:36
Kirjoittaja Sassicaia
AlMg-jotakin seosta jos ei taas muistini ihan pätki. Alumiinia kaiketi enimmäkseen kuitenkin, ainakin monessa paikassa todetaan että ovat cast aluminium. En pikaisella googlettamisella löytänyt tarkkaa seosta, se oli joskus OZ:n sivuilla mutta eipä ole enää.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 21:39
Kirjoittaja jknracing

Lähetetty: 23 Elo 2005, 22:16
Kirjoittaja GAMMA500
Itse hitsauttelin magnesiumisen kytkinkopan alfaani erikoishitsaus I. raatikaisella tai jäähdytinhuolto mikä nyt onkaan. Viialassa kumminkin.
Hienosti on pultinkorva kestänyt.

Lähetetty: 23 Elo 2005, 23:01
Kirjoittaja TeroV.
Suosittelen myös Raatikaista, jos kevytmetallivaluja pitää ehjäillä: erinomainen työn jälki ja hinnoittelu on järjellistä.

Lähetetty: 09 Syys 2005, 13:10
Kirjoittaja Rolle
155156 kirjoitti:Vanteet matkahuollon kautta oikaistavaksi, viikko odottelua ja olin lopputulokseen tyytyväinen.
Tuota paljonko tuli koko paketille hintaa? Mulla kun on noi kaikki neljä vannetta kieroja.. Amrif sanoi 65e/vanne ja sitten katsotaan tarkemmin kun tulee näyttää naamaa ja vanteita, aikaakaan ei osannut sanoa milloin saa pois.

Lähetetty: 09 Syys 2005, 13:49
Kirjoittaja Rasvis
Rolle kirjoitti:Amrif sanoi 65e/vanne
Tiedätkö onko tuossa rahassa renkaiden pois- ja päällelaitto mukana vai onko laskettu irtovanteiden mukaan?

Lähetetty: 09 Syys 2005, 14:01
Kirjoittaja Rolle
Renkaat päällä, ellen ihan käsittänyt väärin. Vanteiden puhtaus tuntui vaikuttavan hintaan, sen verran monta kertaa siitä tuli maininta.