Sivu 1/1
Jarrunesteet
Lähetetty: 19 Syys 2005, 16:58
Kirjoittaja 155156
Nyt tulee yleistä löpinää, mutta aiheesta kuitenkin: mitenkäs usein jarrunesteet pitäisi vaihtaa eli mikä olisi mielestänne järkevä vaihtoväli?
Lähetetty: 19 Syys 2005, 17:27
Kirjoittaja Pasi
Kerran vuodessa IMHO... mutta virallinen on varmaan jotain 3 vuotta

Lähetetty: 20 Syys 2005, 06:47
Kirjoittaja tsav
Ja yleinen käytäntö on, kunnes jarruihin tulee jotain vikaa.
Lähetetty: 20 Syys 2005, 07:48
Kirjoittaja jokihai
tsav kirjoitti:Ja yleinen käytäntö on, kunnes jarruihin tulee jotain vikaa.
Ja vielä yleisempi taitaa olla, että kunnes ne jarruputken puhkiruostumisen takia purskahtavat ulos

Lähetetty: 21 Syys 2005, 09:15
Kirjoittaja corse
Kahdenvuoden välein taitaa olla kaikkien alfojen huoltohjelmassa!
Lähetetty: 21 Syys 2005, 10:20
Kirjoittaja J. Saari
Itse vaihdan vuoden välein, oli peli sitten levyjarrullinen fillari tai 'taxifiiatti'. Siinähän tuo käy kätsysti samalla, kun tekee muutenkin vuosittaiset herkistelyt ym.
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 11:23
Kirjoittaja fahlsjy
Täs oli hyvä otsikko niin pistetääs tähän...
Oon kissan kaa lähössä Alastaroon joten kävin jarrut läpi ja vaihdoin tuoreet nesteet, DOT 5.1:set
Pyörittelin pitkään käsissä sinisiä racing nesteitä mutta ainakin purkin kyljestä tiirailemalla nuo dot 5.1 oli jopa joltain ominaisuuksiltaan parempia kun siniset "hifi" nesteet jotka kyllä olis tietysti ihan pornon väriset ja niihin sais menemään enemmän rahaa..
Siis auto jossa on ABS, luistonesto ja adaptiivinen cruice, oliko dot5.1 neste jonka kiehumispiste on 260c paras ratkaisu?? (valmistajan vaatimus DOT4)
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 12:11
Kirjoittaja Camber
Itse olen käyttänyt motulin rbf600 nestettä, toinen hyvä vaihtoehto lienee tuo aten racing blue mitä olet pyöritellyt käsissäsi

Lähetetty: 27 Heinä 2010, 13:06
Kirjoittaja mattijus
Camber kirjoitti:Itse olen käyttänyt motulin rbf600 nestettä, toinen hyvä vaihtoehto lienee tuo aten racing blue mitä olet pyöritellyt käsissäsi

Enduranceautossa on käytetty ainoastaan tuota sinistä Aten nestettä. Koskaan ei ole sen kanssa ollut ongelmia. RBF600 on toinen, jota monet käyttävät.
Sininen väri ei lisää tehoa, mutta helpottaa mahdollisten vuotojen löytämisessä (jos vaihtaa kirkkaat nesteet sinisiin, niin väristä huomaa myös, milloin kaikki nesteet on vaihtuneet)
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 13:22
Kirjoittaja Camber
Mistäs muuten löytyy tuota aten sinistä tästä lähiseudulta ? mietin itsekkin että vaihtais joka toinen kerta noita kahta eri nestettä niin näkisi aina helposti millon kaikki nesteet on vaihtuneet...
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 13:35
Kirjoittaja fahlsjy
Joo, tota aten purkkia pyörittelin ja sillä ois saanu 20 astetta korkeamman kiehumispisteen mutta huonomman?? viskositeetin?? noihin muihin härpäkkeisiin??? vai mietikö taas ihan turhia??
Motulihan näyttäisi kyllä olevan myös 5.1 speksattu jos oikein ymmärsin??
Silläkö pitäisi abs:sät ja luistonestot toimia häiriöittä??
Atea löytyy Järvenpään varaosa keskuksesta (muuttanut pohjoisväylälle siihen mäkkärin taakse)
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 18:57
Kirjoittaja DaViega
kellä on oikeasti ollut jarrunesteen kanssa ongelmia sitten? ainoa tapaus josta tiedän oli poliisiauto, 4 vuoden vaihto välillä, mittarissa oli 340tkm ja ensimmäinen vaihto häämötti edessä kun pakkasella neste jäätyi. Eli liki 4 vuotta ja tuo 340tkm ongelmitta.
Ennen muinoin ei vaihdettu, sitten 10v välein, 5v välein 4v välein ja nyt pitkällä huoltovälillä joka huollossa, kohta pitää ottaa välihuolto jarrunesteille
Mulla on menny 1,5v yli - pitää varmuudenvuoksi vaihtaa ennen talvea
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 19:59
Kirjoittaja mattijus
Ratakäytössä ei kiinnosta ottaa selvää, mitä tapahtuu jos jarrunesteen kanssa on ongelmia. Siviilikäytössä olen vaihtanut nesteet joka toinen vuosi, joskin yleensä hieman halvempiin litkuihin.
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 20:08
Kirjoittaja Rasvis
Kyllä minä olen saanut jarrut radalla pehmeiksi. Ferodo Racingeilla ei sitten enää pehmenneet.
Lähetetty: 27 Heinä 2010, 20:12
Kirjoittaja fahlsjy
kellä on oikeasti ollut jarrunesteen kanssa ongelmia sitten?
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... rrunesteet
Niinkuin "jaskas" toteaa tuossa keskustelussa
Suosittelen todellakin! Kokeilin viime viikolla ilmata tolla kytkimen, onnistu erittäin hyvin ja imi nätisti mustat mönjät ulos.
Oli niin hauskaa, että ilmasin vielä jarrutkin kaupan päälle!
Eli hankin tuollaisen ja pidän hauskaa..Nysvääjät on tämmösiä

Lähetetty: 05 Elo 2010, 10:54
Kirjoittaja fahlsjy
No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
Lähetetty: 05 Elo 2010, 11:02
Kirjoittaja mattijus
fahlsjy kirjoitti:No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
2004 kesänä oli ABS vielä sallittu, jolloin sitä myös käytimme. Nesteenä ATE:n Super Blue. ABS oli tosin 80-luvun hi tekkiä, joten en tiedä voiko sitä nykyisiin verrata. (En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)
Lähetetty: 05 Elo 2010, 11:21
Kirjoittaja Camber
mattijus kirjoitti:fahlsjy kirjoitti:No niin, eipä ollut kissan bremboissa minkäänlaisia ongelmia Alastarossa ajellessa vaikka aikas lämmin keli olikin. Eli tuoreiden dot.5.1 nesteiden 260 asteen kiehumispiste oli riittävä ainakin tällä kertaa. Taisin ajaa max 6-7 kierrosta putkeen.
Mutta kertokaas nyt racing nesteiden käyttäjät, toimiiko abs:sät ja luistonestot hyvin myös niillä?
Camberilla ainaki lienee motulin neste toiminut myös näiden osalta? Vai olikos GTA:ssa luistonesto joka kohmii myös jarruja?
Mattijus:sin enduranceautossa ei taida noita härpäkkeitä olla??
2004 kesänä oli ABS vielä sallittu, jolloin sitä myös käytimme. Nesteenä ATE:n Super Blue. ABS oli tosin 80-luvun hi tekkiä, joten en tiedä voiko sitä nykyisiin verrata. (En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)
Hyvin on pelittänyt, myös radalla. GTA.n luistonesto ei kohmi jarruja, mattijus.n kanssa samat ajatukset... eiköhän ne ihan hyvin toimi siellä sekä motul että ate... motulissa oli muistaakseni tuo kiehumispiste jonnin verran korkeampi.
Lähetetty: 05 Elo 2010, 12:18
Kirjoittaja fahlsjy
En minä kyllä ymmärrä miten oikean DOT -luokituksen omaava jarruneste voisi luistonesto / ABS häiritä)
Joo, noita 5.1 nesteitä markkinoidaan mm. pienemmällä viskositeetillä jolla niiden mukaan laitteistot jotka sisältävät pieniä nopea liikkeisiä venttiilejä toimii paremmin=nopeammin??
Eli mainos tekstien sokaisemana tässä mennää...

DOT 4 kissalle tehtaan mukaan riittää mutta DOT 5.1:stä ei liene vuonna 2000 ollut markkinoilla?
Mulla ABS:n lisäksi tuo luistonesto kohmii jarruja kuten myöskin adaptiivinen cruice. Nuohan ei ole radalla päällä mutta tietysti haluaisin että ne päällä ollessaan toimivat mahdollisimman hyvin. Mitä tuo nesteen viskositeetti noiden toiminta aikoihin oikeasti vaikuttaa, mulla ei ole mitään hajua. Tuskin kuitenkaan niin paljon on eroa että sen oikeasti laitteiden toiminnassa huomaisi? Ja motulihan näyttäisi olevan 5.1 luokiteltu, siinähän saisi kuumakeston lisäksi pienemmän viskositeetin ja vaihtaminenkin on nykyään pelkkää hauskanpitoa

. Sitä taidan seuraavaksi laittaa, jos vanha ukko innostuisi joskus vaikka ajamaan 10 kierrosta putkeen...