Virrankulutuksen mittaus paskarottelosta...

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

pulukka

Virrankulutuksen mittaus paskarottelosta...

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Herps taas!

Tämä nyt ei liity mitenkään alfoihin mutta kun pitäis saada apua tuon hankkimani pärrän (Sukisuki GSX1100 vm. -80) vajaaseen lataukseen. Latausjännite kierroksilla on yleensä alle 13 voltin joka ei riitä pitämään latinkia akussa (lopulta ei jaksa startata itse). Hankin pyörään uuden jännitteensäätimen mutta vika ei korjaantunut silläkään. Laturista tulevista kolmesta piuhastakin pukkaa tasaisesti vaihtovirtaa abaut 60-70 volttia 5000 kierroksella joten vika on nyt jossain kytkennöissä/maadoituksissa jossain päin pyörää. Perkele. :?

ONGELMA: Sanokaapa miten etsitään pyörästä maihin ottava virtapiiri tai ylettömästi virtaa hukkaava varuste/lamppu. Pitäisi saada mitattua minne piuhaan hukkuu saatanasti virtaa niin että jännite laskee? Auttakee hyvät ihmiset kun en ossaa mitata... mulla on uusi yleismittari mutta kun osaisimpa hyödybtää sitä??? Sanokaapa muutenkin mikä sähkövika laskee jännitettä helposti..? Valojen päälle kytkeminen kyllä laskee jännitettä mutta valojen ollessa sammutettunakin jännite on turhan matalalla?

Oon uikutellu tästä vammasesta mopostani jo tuolla moottoripyörä.orginkin puolella mutta kun eivät ne osaa neuvoa yhtä hyvin kuin täällä rautalangasta vääntämällä mutta tunarille teette. Vittu kun mulla on tuuria elämässä hankkia aina kaikki sähkövammaset kulkupelit. Joku sanoi mulle että Suzukin motskakit ovat prätkien Alfa Romeoita... ois pitäny pyörittää pää irti ja paskantaa kaula-aukkoon. Miksi aina MINÄ!?!?!?!?!

Kertokaapas sähkönerot mulle mitenkä tuo vika löytyy helpoiten ennenkuin taas pitää ruveta kiroamaan perkele sentään? :lol:
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Hepa
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ainakin virrankulutusta voit mitata siten, että kytket mittarin sarjaan akun kanssa eli mittari akun pluskengän ja plusnavan väliin. Mittari ampeeri alueelle(sopivalle semmoiselle, varmaan jotain mA). Sitten virrankulutuksen pitäisi varmaan olla aikas vähän, jos mopedi ei ole käynnissä... Onko siellä mitään laitettä, jonka pitäisi kuluttaa silloin virtaa? Jos virran kulutus tuntuu isolta, niin sitten irroittelet sulakkeita vuoron perään ja katsot, minkä poisto vaikuttaa virran kulutukseen. Näin ainakin voit paikallistaa piirin, mihin virtaa loppuu.

Tosin jos latausjännite on jo niin alhainen kuin sanoit niin sanoisin, että vika on laturissa. Hiilet yms. tai remmi/mikälie sitä pyörittää löysällä?

Nämä vinkit autohommista, mutta luulisi pyöränkin kanssa pelaavan, vähemmänhän siinä kai on sähkölaitteita...
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Wile E. Coyote
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Varo sitten kun mittailet vuoron perään jännitteitä ja virtoja ettet käräytä mittaria etkä pyörää. Perus juttuja, mutta helposti unohtuu työn touhussa. Ja savun hälvettyä tarkistellaan kytkentää :-D
Ayrton Senna da Silva forever

Jeppaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

Veikkasin itse myös tuota laturia, että saattaisi olla hiilet lopussa, kun ei kerran jännitteensäätimen vaihtokaan auttanut. Laturi on kuitenkin mitoitettu pyörän käyttämille sähkölaitteille ja mun mielestä latausjännitteen pitäis kyllä olla pyörän käydessä lähempänä 14V tai hieman ylikin. Itsellä oli auton kanssa sama juttu, ei jännitteensäätimen eikä hiilien vaihtokaan auttanut... Koneen käydessä jännitteet oli akun navoissa 12-13V välillä. Uuden laturin kanssa noin 13,7-14,3V muistaakseni... Koskaan ei selvinnyt, että mikä siinä laturissa oikein oli, mutta uudella kaikki taas toimi.
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

GAMMA500

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ei tuossakaan varmaan ole laturin tyyppistä laturia vaan magneetto öljyssä. Ei siinä ole hiiliä ym kuluvaa osaa

Jeppaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jeppaa »

GAMMA500 kirjoitti:Ei tuossakaan varmaan ole laturin tyyppistä laturia vaan magneetto öljyssä. Ei siinä ole hiiliä ym kuluvaa osaa
Saattaa olla noinkin ja luultavasti onkin, enpä huomannut katsoa, että kyseessä oli jo 25 vuotta vanha yksilö... Magneeton toiminnasta mulla ei sitte sen enempää hajua olekaan, kun omassa mopossa aikanaan se vielä toimi =) eikä ollut akkuakaan... Toivottavasti joku osaisi auttaa ongelmassa...
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään ;)

GAMMA500

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mulla on aikoinaan käämit palanut magneetosta, eli oli oikosulussa koko hökötys. ´Siitä tuskin Pulukalla on kyse kun virtaa kuitenkin lykkää. Onko jännitteensäädin varmasti oikeanlainen? Omassa mopossa toi latausjännite on kyllä siinä 13 pintaan, tyhjäkäynnillä 12, akunnavoista mitattuna. En oikein noista sähköjutuista ole ikinä ymmärtänyt ja onneksi ei ole tarvinnutkaan kun ei ne viat ole olleet vakavia :) Magneetto noissa prätkissä tuppaa olemaan aina, tiedän että joissain on ihan oikea laturikin mutta en sellaista ole omin silmin päässyt näkemään, enkä tiedää missä merkissä? Veikkaisin jotain vanhaa bemaria tai muuta länsimaista. Itseasiassa se joku amazonia vai mikä se on jossa on kuplan kone, siinä taitaa olla laturi :)

pulukka

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Ääh, joops -ainakin noissa vanhemmissa isoissa japsimopetiloissa tuppaa olemaan laturina semmonen patentti että käämit on kiinni vasemmassa moottorin poskessa ympyrän muodossa ja kampiakselin päässä oleva "vauhtipyörä", jossa on magneetteja pyörii noiden käämien ympärillä. tuolta tulee sitten kolme piuhaa joista pitää tulla vaihtovirtaa jänniteensäätimelle/muuntajalle joka tuppaa virran suoraan tietyllä jännitteellä akulle. ei siis hiiliä eikä mitään rikkoontuvia/kuluvia osia kuin käämit.

Ja kun mulla ainakin tulee noista kolmesta johdosta tasaisesti virtasta niin luulisi tuon laturin olevan jotakuinkin kunnossa ja jännitteensäädinkin tilattiin helsingistä motocliniciltä (kuulemma aika huonossa maineessa) puolentoista vuoden takuulla. Viturallaa jos vika on tuossa uudessa jänniteensäätimessa kun sitä ei vissiin saa sataprosenttisen varmasti mitattua onko se kunnossa...

Eihän tuolla olisi muuten paskan merkitystä mutta kun ei ilkeä tuupata tuommoista isoa pyörää persereikä pitkällä mäkistartilla jokaisen ajetun sadan kilsan jälkeen. Sais olla joka yö laturissa...

Pitää metättää tuota oletettua sähkönkuluttajaa, kiitokset HEPA ohjeista! Jos jolle kulle juolahtaa vielä jotain mieleen niin kertokaapa ihmeessä. :)
Voi perkele sentään näitä rakkineita!

Vito
Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.

Viesti Kirjoittaja Vito »

Omassa vanhassa 1000zetassa oli juuri samanlainen vika>akku vaihtoon :wink: Tai käy ainakin testauttamassa se akkuliikkeessä!

Vastaa Viestiin