MOT TV1 ensi maanantai 28.11.2005

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

MOT TV1 ensi maanantai 28.11.2005

Viesti Kirjoittaja rim »

YLE Ohjelmaopas kirjoitti: MOT

TV1 20:00 - 20:30

Autovero poistuu - oletko valmis? Toimittaja Matti Virtanen. Stereo.


Mielenkiintoista, täytyy katsoa..... Huhuja kuulin että tässä asiassa olisi pikapuoliin jotain tapahtumassa, mutta saattaa tietysti olla Esson baarin juttujakin.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ei jaksa uskoa, kun on vähäsen tietoa valtion veropohjan rakenteesta :cry:

T. nimim "pessimisti ei pety"
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
rim
Viestit: 767
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 21:47
Car(s): Jaguar I-Pace HSE, Jaguar XKR, ex 156 2.0 TS, 156 2.0 JTS SW, 156 2.0 JTS, 159 2.4 JTD Q4, Jaguar Sportbrake 2,2 i4 Td 200 Jaguar F-Pace 2.0
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja rim »


Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

MOT asialla: senhän on sitten pakko olla faktaa.

Sitä paitsi ei autoon kohdistuva verotus koskaan lakkaa - eikä sen pidäkään - mutta on kyllä mahdollista että painopiste muuttuu vähitellen yhä enemmän käytön suuntaan.

Avatar
Sauer
Viestit: 373
Liittynyt: 04 Syys 2003, 04:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sauer »

mumm... 4000egeä odotellessa :drinking:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Vittorio Jano kirjoitti:Sitä paitsi ei autoon kohdistuva verotus koskaan lakkaa - eikä sen pidäkään - mutta on kyllä mahdollista että painopiste muuttuu vähitellen yhä enemmän käytön suuntaan.
Niinpä, ja näkökannasta riippuu onko tuo hyvä juttu vai ei. Kestävää kehitystä kyllä, mutta voi litistää esmes allekirjoittaneen lompakkoa entisestään. Tähän asti on ollut mahdollista säästää kalustossa, mutta työmatkaa on paha lyhentää vaikka löpön hintaa nostettaisiin mihin.
- Epäkelpokeräilijä -

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tähän asti on ollut mahdollista säästää kalustossa, mutta työmatkaa on paha lyhentää vaikka löpön hintaa nostettaisiin mihin.
Luulisi, että tuossa otettaisiin huomioon työmatkat niin kuin tälläkin hetkellä ansiotulojen verovähennysten muodossa. Ainakin henkilökohtaisesti kannatan tätä, koska kaikkialla Suomessa ei ole säännölistä joukkoliikennettä. Kaupunkilaisia, jotka menevät autolla töihin sen kilometrin, tai ehkä parin, matkan, joutaakin verottaa. Samoin huviajelijoita --> harrastukset maksavat.

Nimim. Kyllähän minäkin kävelisin, mutta kun on tuo jalka p*skana...

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Toivottavasti otetaan huomioon, mulla on työmatkoja ja työajoja ehkä 98% kilometreistä. Noista jos saa kunnon vähennykset niin minä ostan Jakulaarin :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Oldgrain
Viestit: 350
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 06:25
Car(s): 159 2.2 SW -07, GTV 2.0 -86
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oldgrain »

pee kirjoitti: Ainakin henkilökohtaisesti kannatan tätä, koska kaikkialla Suomessa ei ole säännölistä joukkoliikennettä. Kaupunkilaisia, jotka menevät autolla töihin sen kilometrin, tai ehkä parin, matkan, joutaakin verottaa. Samoin huviajelijoita --> harrastukset maksavat.
Tarkoitatko että esim. pääkaupunkiseudulla asuvilla pitäisi olla kovemmat käyttöverot kuin esim Vaasassa asuvilla? Tuon toimimisesta voidaan olla montaa mieltä. Toki pk-seudulla on paljon ihmisiä, jotka voisivat hyvin käyttää julkisia, mutta eivät käytä, mutta joukossa on myös paljon sellaisia ihmisiä jotka tarvitsevat sitä autoa joka päivä ympäri pk-seutua suhaamiseen. Miten nämä henkilöt sitten eroteltaisiin toisistaan? Pyytämällä työnantajalta lappu, jossa sanotaan että kyseinen henkilö tarvitsee päivittäin autoa yms.? Ei tulisi koskaan minun mielestäni toimimaan kovinkaan tasa-arvoisesti tuollainen systeemi. Lisäksi, miksi isoissa kaupungeissa olevien pitäisi maksaa enemmän kuin pienemmillä paikkakunnilla asuvien. Se olisi ikäänkuin rangaistus siitä, että asuu pk-seudulla (tai vaikka Oulussa tai jossain muussa "isossa" kaupungissa).

[OT]
Jossain ajankohtaisohjelmassa jonkin aikaa sitten joku viherpiipero ehdotti tuota samaa mallia että suuriin kaupunkeihin suuremmat käyttöverot jne. Hänen toinen ehdotuksensa olisi, että pitäisi puolittaa julkisen liikenteen lippuhinnat niin varmasti ihmiset siirtyisivät bussin käyttöön paljon enemmän. Itseä tuo lähinnä nauratti. Tuskinpa se työmatka kovinkaan monella on siitä rahasta kiinni ja tuolla tuskin saataisiin yli kaksinkertaistettua julkisen liikenteen käyttäjiä, joka tuon teorian toteutumiseen olisi välttämätöntä kun nykyäänkin on lippujen hinnoissa korotuspaineita (ja nousivatkin muistaakseni juuri). Ei ilmeisesti tyttö ollut ottanut huomioon sitä, että se julkinen liikennekin maksaa rahaa...
[/OT]
"Pikkasen ylikovaa niin se kääntyilee"

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kuulin puolella korvalla radiosta, että veroa kaavaillaan hiilidioksiidipäästöjen mukaan, ja että vanhoihin autoihin sitä voisi säätää esim. tehon, painon ja kuutiotilavuuden mukaan. Kaavaa ei haastateltava osannut lonkalta tuota paremmin sanoa, ja sanoi, että asia ei ole ihan helppo.

1 300 kiloa, 200 heppaa, 3 000 kuutiota. Kuulostaa siltä, että pääsen Mersunomistajien luokkaan kertaheitolla. Saa nähdä, milloin katsastusasemalla on jarrupenkit.

Onhan tuo toisaalta oikein, ainahan hyvästä kyydistä on pitänyt maksaa. Tällä kertaa tosin Ladanomistajatkin saadaan satimeen. Ennen autoverotus tuntui tähtäävän siihen, että kaikki ajaisivat Ladalla.

Ediskunnasta äkkiä poimittuna

"Sekä rekisteröintiveron että vuotuisen käyttöveron tuotosta vähintään 25
prosenttia olisi kerryttävä hiilidioksidiperusteisesta osasta viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2008. Vuoden 2010 loppuun mennessä tämän osuuden olisi oltava 50 prosenttia kummankin veron tuotosta."


Mahtaa jenkkiharrastajia vituttaa, jos America-harrastajiakin.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo-o. Just kun ehdin tarkastaa Jag XJ:den hintatason.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Lieneekö huuhaata, enkä muista mistä luin, mutta samalla jos uuden auton vero poistuu tulee tilalle n.700 euron vuotuinen käyttömaksu :shock: .
Eihän tollaseen ole kellään varaa!!! Olkoon vaan se vero siellä uusien autojen hinnoissa ja maksakoot ne joilla on rahaa ostaa se uusi auto... ei pahalla mutta näin se on.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Ja nuo v¤##n käyttömaksut, joita ei ole kyteketty esim. vakuutusyhtiön seisonta-aikoihin. Näin ollen kaksi autoa omistava maksaa kahdet verot vaikka ei millään pysty ajamaan kahdella autolla samaa aikaa - eikä varsinkaan siksi, että toinen on talven seisontavakuutuksessa.

Näin käy varmaan 20 000 autoharrastajalle Suomessa.

Kesäautoilevana henkilönä joudun siis viime kädessä valitsemaan, ajanko koko vuoden kesäautolla vai talviautolla. Kesäauto vie talven työmatka-ajossa 17 litraa sadalla ja talviauto 7. Hiilaripäästöt samassa suhteessa.

Tosin rahallahan tästä selviää. Näillä näkymin talviautoni kylkeen ajaa talvessa noin 10 autoa ja saan jokaisesta mällistä vähintään 1 000 e (korjaus 150 e mälli), joten siirrän tuon käyttöveron meidän kaikkien vakuutusmaksuihin. Aina löytyy porsaanreikä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Alfissimo kirjoitti:Olkoon vaan se vero siellä uusien autojen hinnoissa ja maksakoot ne joilla on rahaa ostaa se uusi auto...
Samaa mieltä. Eiköhän pidetä sovittuna!
Seiska5mma kirjoitti:Ja nuo v¤##n käyttömaksut, joita ei ole kyteketty esim. vakuutusyhtiön seisonta-aikoihin.
Nii-i, tuntuu ihan silkalta rahastukselta. Ihan kuin minäkin nyt aiheuttaisin tiestölle ja ympäristölle tuplakuormitusta kun ajan kesällä ja talvella eri autoilla.

Ei se seisontavakuutus näytä vaikuttavan palo-, varkaus- ja hirvivakuutukseenkaan. Onhan se tietysti hyvä varautua siihenkin että hirvi murtautuu latoon jossa Alfa lepää ja päättää istahtaa konepellille.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Alfissimo kirjoitti:Olkoon vaan se vero siellä uusien autojen hinnoissa ja maksakoot ne joilla on rahaa ostaa se uusi auto...
Samaa mieltä. Eiköhän pidetä sovittuna!
Minun puolestani :wink:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ei se seisontavakuutus näytä vaikuttavan palo-, varkaus- ja hirvivakuutukseenkaan.
Onneksi oma Alfa on sen verran vanha, että saa "laajan osakaskon". Vuosimaksu n.80e, siihen minullakin vielä on varaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Mitäs itkua tässä nyt on? :) Joko uudet autot pysyy kalliina tai sitten käyttömaksu on suuri--> vanhojen hinta tippuu nopeammin---> ollaan eurooppalaisia :) :mrgreen: Mahtaakohan jatkossa muuten autoharrastajille tulla autoihin samantyyppistä vakuutusta kun nyt pohjolalla on mopedeihin, eli seisonta-aikoja ei ole vaan sama summa läpi vuoden. :roll: :o

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Onhan tuosta ollut keskustelua ainakin vuoden ajan.

Periaatteessahan tuo olisi hyvä ratkaisu ja nuorentaisi autokantaa. Siinä on ainakin yksi mutta, jonka toteutus kiinnostaa ainakin uuden/uudehkon auton omistajaa:

Tulisikohan tuo käyttövero-tyyppinen ratkaisu koskemaan myös autoja, joista on maksettu suuri autovero jo yhteen kertaan?

Jos tulee, niin vanhan verokannan autoista peritään tuplaverotusta. Tällöin auton omistaja häviää periaatteessa sen autoveron osuuden. Eli jos esim. tänään ostat uuden auton ja maksat autoveron kerralla pois ja seuraavana päivänä verotus muutetaan vuosimaksuksi.... -> auton arvo putoaa autoveron suuruuden. Eli uudehkon auton omistajat kärsivät ja valtio saa tuplaverot. :evil:

Jos taas korkeampi käyttövero ei koskisi autoja, joista on autovero jo kertaalleen maksettu, niin silloin tulee autoissa olemaan kaksi erilaista hintakastia.... uudella ja vanhalla verotuksella. Tällöin myös kaluston uudistuminen olisi hitaampaa.

Eli veikkaan itse tuota ensimmäistä vaihtoehtoa. Jos ja kun tulee vähänkään tuon suuntaisia päätöksiä, niin uusien autojen myynti jäätyy välittömästi siihen asti kunnes uusi systeemi olisi voimassa. Samoin nykyinen auto kannattaisi vaihtaa ennen hinnan pudotuksia sadan euron tötteröön, kunnes uusi verotusmuoto astuisi täytäntöön.

Tämmöisiä ajatuksiä pyörii tyhmän koneinssin pääkopassa. :roll: Korjatkaahan viisammat asiavirheet.

Voihan muutosta koittaa toteuttaa jollain noiden kahden vaihtoehdon porrastuksella tms. Mutta aika varmaa on se, että häviävänä osapuolena muutoksessa on pieni kansalainen. :?
Kuva

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kysymys, kuka tietää vastauksen?!?

Paljon Saksassa on esim. 2.5 V6 166:n ja 2.0 TS 156:n vuotuinen käyttömaksu??? Tai jokin muu vastaava auto riittää antamaan suuntaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ihan pelkkää kuulopuhetta mutta käsittääkseni jotkut vanhat 750 bemarit on saaneet osakseen 1500-2000 euron käyttömaksuja. Aika uskottavaakin, selittää miksi 89 vuoden 750 on kalliimpi kuin 316 :lol:

EDIT: tosiaan oli kuulopuhetta ja siis höpöä, maksimissaan taitaa jäädä siihen 1250 euron pintaan, joka tietty on ihan kohtuullinen summa jo sekin :mrgreen:
Viimeksi muokannut GAMMA500, 26 Marras 2005, 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ja tässä on linkki käytömaksusivulle, jos joku osaisi suomentaa ja laskea? http://www.pkw-steuer.de

"Esimerkiksi vuoden 1996 mallinen Volvo 850 2.5 20V täyttää euro 1-luokan päästörajat. Näin ollen sen käyttöveroksi tulee vuodessa 15,13e x 25 eli 378,25 e. Vuoden 2005 mallinen Volvo V70 2.4 125 kW kuuluu puolestaan luokkaan euro 4, ja sen veron määräksi muodostuu siis 6,75e x 25 eli 168,75e vuodessa."

Tuo oli lainaus tuolta: http://www.autovero.fi/artikkeli.php?aid=38

Samalla ilmeni että bensamoottoreille suurin mahdollinen on kait tuo 25euroa/100cc ja dieselille 37euroa/100cc. Eli seiska7emma saisi jotakuinkin 750 euroa maksua :twisted:

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Saksaa osaa edes sen vertaa, että ymmärtäisin onko nuo kuukausi vai vuosimaksuja... ilmeisesti vuosi?

Esim. 2 litran bensa-auton käyttömaksu vaihtelee välillä 100...500 euroon, riippuen ainakin päästöluokituksesta. Ei paha, jos on vuosimaksu.

edit. ahaa, gamma sai lisätietoa yo. viestiin eli vuosimaksuja. 100 euroa vuodessa ei olisi paha. Suomessa mahtaisi olla hieman eri luokkaa, jos valtio meinaa esim. saada samat verotulot 10 vuoden aikana kuin nyt kerralla.
Viimeksi muokannut R@gdoll, 26 Marras 2005, 14:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Oldgrain kirjoitti:Tarkoitatko että esim. pääkaupunkiseudulla asuvilla pitäisi olla kovemmat käyttöverot kuin esim Vaasassa asuvilla?
En tarkoita. Jos verotuksella tässä tapauksessa pyrittäisiin ympäristönsuojeluun, tulisi verotuksen olla käyttöön ja auton taloudellisuuteen perustuva, jolloin polttoaineverona kerätty maksu toimii mielestäni varsin hyvin. Tällöin työmatkoista maksettua polttoaineveroa kompensoitaisiin verovähennyksinä. Työmatkalla tässä yhteydessä siis tarkoitan matkaa: koti - työ - koti. Työnantajan teettämistä ajoistahan saa verottoman kilometrikorvauksen, jolloin polttoaineveron maksaa ajattaja eli työnantaja. Työnantaja taas saanee(vai saako?) jotain kompensaatiota siitä, että autoa on käytetty johonkin oikeaan tarkoitukseen eikä huvitteluun.

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Seiska5mma kirjoitti:Ja nuo v¤##n käyttömaksut, joita ei ole kyteketty esim. vakuutusyhtiön seisonta-aikoihin.
Nii-i, tuntuu ihan silkalta rahastukselta. Ihan kuin minäkin nyt aiheuttaisin tiestölle ja ympäristölle tuplakuormitusta kun ajan kesällä ja talvella eri autoilla.
Tämä ei mene minunkaan kaaliini. Pitäisi tarkistaa veronkeruuperusteet tälle nykyisenmalliselle ajoneuvoverolle. Ainakaan käyttöperustainen se ei ole :-) Mun 75:nen makasi 3 vuotta rekisteröitynä, mutta käyttämättömänä, jolloin siitä sai maksaa melkein 300€ "autonomistusmaksua".
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Ei se seisontavakuutus näytä vaikuttavan palo-, varkaus- ja hirvivakuutukseenkaan. Onhan se tietysti hyvä varautua siihenkin että hirvi murtautuu latoon jossa Alfa lepää ja päättää istahtaa konepellille.
Niinpä, sehän pitää irtisanoa erikseen. Tosin nykyisin ainakin Tapiola ystävällisesti huomauttaa tuosta liikennevakuutuksen seisontailmoitusta tehtäessä.

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

R@gdoll kirjoitti:...Tulisikohan tuo käyttövero-tyyppinen ratkaisu koskemaan myös autoja, joista on maksettu suuri autovero jo yhteen kertaan?

Jos tulee, niin vanhan verokannan autoista peritään tuplaverotusta. Tällöin auton omistaja häviää periaatteessa sen autoveron osuuden. Eli jos esim. tänään ostat uuden auton ja maksat autoveron kerralla pois ja seuraavana päivänä verotus muutetaan vuosimaksuksi.... -> auton arvo putoaa autoveron suuruuden. Eli uudehkon auton omistajat kärsivät ja valtio saa tuplaverot. :evil:

... Jos ja kun tulee vähänkään tuon suuntaisia päätöksiä, niin uusien autojen myynti jäätyy välittömästi siihen asti kunnes uusi systeemi olisi voimassa. Samoin nykyinen auto kannattaisi vaihtaa ennen hinnan pudotuksia sadan euron tötteröön, kunnes uusi verotusmuoto astuisi täytäntöön.
Juu, ei ainakaan meikäläisen käsitykset muuttuneet jutun perusteella. Muutos voi tulla aika nopsaakin.

Järkevintä (taloudellisesti) olisi kyllä myydä uudehko auto pois vaikka pienellä tappiolla ASAP ja ajella halvalla tötteröllä. :(

TUOSSA käsikirjoitusta ohjelmasta.
Kuva

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

R@gdoll kirjoitti:
Järkevintä (taloudellisesti) olisi kyllä myydä uudehko auto pois vaikka pienellä tappiolla ASAP ja ajella halvalla tötteröllä
Vanhalla tötteröllä ajaminen taitaisi muutenkin olla järkevintä? Ainakin siihen asti, kun verotusta aletaan jyvittämään joidenkin päästöjen mukaan.

Itse en millään voi uskoa siihen, että näin iso uudistus toteutetaan kertarysäyksellä - kyllä siihen aika iso siirtymäaika vaaditaan. Saattaisi olla kansan oikeustaju koetuksella, kun jo kerran maksettua autoveroa alettaisiin periä uudelleen kohonneena käyttömaksuna.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kyllä tuonlaiset uudistus-ajatukset pistää
lähinnä huvittamaan...vituttamiset sitten
avautumis-threadissa.
Sinänsä ihan humaani ajatus päästöjen
rajoittamisesta kuorrutetaan mahdollisuudella
rokottaa ihmisten kukkaroita...ei rahalliset
hiostamiset estä ajamista, näkeehän sen jo
siinäkin että tähtitieteelliset bensanhinnatkaan
eivät estä ajamasta entiseen malliin..

Pakkotoimet pitäisi olla radikaalimpia eikä
kohdistua kuluttajiin vaan tarjoajiin..
(silti ajan ja nautin veekuukastani kunnes lyövät minut rautoihin :wink: )
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

silverine kirjoitti:ei rahalliset
hiostamiset estä ajamista, näkeehän sen jo
siinäkin että tähtitieteelliset bensanhinnatkaan
eivät estä ajamasta entiseen malliin..
Ei kai sillä ole tarkoituskaan estää vaam ohjata ajopelivalintaa vähemmän kuluttaviin vermeisiin. Tuntuu toimivan meikän lompakon kohdalla jo nyt :?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Ajan ja nautin entiseen tapaan koska taivaassa vasta vaan perseet tervataan :mrgreen: .

Nim. Mikään ei voita "kuutiotuumia"

Avatar
R@gdoll
Viestit: 322
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 10:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja R@gdoll »

Vittorio Jano kirjoitti:
R@gdoll kirjoitti:
Järkevintä (taloudellisesti) olisi kyllä myydä uudehko auto pois vaikka pienellä tappiolla ASAP ja ajella halvalla tötteröllä
Vanhalla tötteröllä ajaminen taitaisi muutenkin olla järkevintä? Ainakin siihen asti, kun verotusta aletaan jyvittämään joidenkin päästöjen mukaan.
Tätä juuri tarkoitinkin, että nyt halpa menopeli alle. Jos ja kun autoverotus muuttuu, niin sitten takaisin uudempi ja vähäpäästöisempi.
Itse en millään voi uskoa siihen, että näin iso uudistus toteutetaan kertarysäyksellä - kyllä siihen aika iso siirtymäaika vaaditaan. Saattaisi olla kansan oikeustaju koetuksella, kun jo kerran maksettua autoveroa alettaisiin periä uudelleen kohonneena käyttömaksuna.
Itse olen sen verran pessimisti, että uskon kaiken mahdolliseksi kun puhutaan veroista ja autoista. Autoilijathan ovat ympäristön saastuttajia, valtion lypsylehmiä...jne. Näissäkin muutosasioissa otetaan enimmäkseen huomioon valtion talous ja vaikutukset yritysmaailmaan. Dokkarissakin haastatellut autokauppiaat sanoivat muutoksen vetävän talouden hetkellisesti heikoille, mutta pitkässä juoksussa hyväksi vaihtoehdoksi. Kuka nyt välittää pienestä kuluttajasta ja sen mielipiteistä...

Itse olen siinä uskossa, että muutos tulee kertarysäyksellä. Systeemistä tulisi varmasti liian monimutkainen, kallis ja hiljentäisi autokauppaa , jos väännettäisiin jotain siirtymäaikoja.

Toisekseen valtio ei 100% varmuudella aio pienentää autoverotuloja, joten jo kertaalleen verotettujen autojen pois jättäminen uudesta systeemistä ei käytännössä ole mahdollista. Eikä myöskään järkevää, jos halutaan ympäristöystävällisempää/nuorempaa autokantaa.

Noh, pessimisti ei pety. :lol:

Itse ainakin vakavasti suunnittelen auton vaihtoa halvempaan tai johonkin tax-free vehkeeseen, josta ei ole vielä veroja maksettu.

Harrastusvehkeethän on sitten asia erikseen ja niiden kuluja ei kannata miettiä/laskea yhtä kovasti kuin pakollisia kuluja.
Kuva

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »


Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Seiska5mma kirjoitti:
Mahtaa jenkkiharrastajia vituttaa, jos America-harrastajiakin.
Niinpä, järjen käyttö Eduskunnassakin olisi oltava pakollista. Puhumattakaan Hallituksesta ja ministeriöistä, jälkimmäiset tosin "on siellä vaan töissä".

Vanhat jenkkiautot kuten muutkin harrasteautot pitäisi vapauttaa käyttömaksusta tai sallia kevennetty käyttömaksu. Kaikki ei voi olla museoautoja. Tähänkin ajoneuvoluokkaan olisi olemassa toimivat säännöt jos olisi poliittista halua asian ratkaisemiseen mutta kun ei niin ei.

Ihmettelen miksi käyttömaksuista ei puhuta, paitsi Tuulilasin palstoilla ja jossain suomi24-nimisessä lokalaarissa. Asia kun tulee koskettamaan lähes kaikkia autoilijoita!

Edit: jotta asian ydin tulisi paremmin esille niin ongelma on mielestäni tämä:

-vanhat autot joista on maksettu autovero ja jotka kuluttavat/saastuttavat enemmän kuin uudet tulisivat rankemman käyttöverotuksen kohteeksi, mikä on suuri vääryys eli kaksoisverotus.
-uudet autot olisi halvempi hankkia ja käyttömaksu olisi jonkin verran pienempi johtuen kulutus/päästölukemista. Kuitenkin jatkuvuuden kannalta tulevaisuuden verotuotot kerätään näiltä uusilta ja uudehkoilta autoilta, joten tason pitäisi olla riittävän korkea takaamaan nykyisen tasoinen autoveron tuotto.
Ei ihme että finskivirkamiestä ihmetyttää...

Suomalaiseen "sisuun" kuuluu kai se masokistinen piirre että annetaan poliitikkojen kusettaa ja sitten kiristellään hampaita esson baarisssa.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Vastaa Viestiin