Vähäpäästöisyydestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Rohva
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 13:26

Vähäpäästöisyydestä

Viesti Kirjoittaja Rohva »

Lukeeko rekisteriotteessa, jos auto on vähäpäästöinen? Kaverilla on
jenkeistä tuotu auto vm. 93, eli suomessa autohan olisi jo sillä
kolmivaihekatilla? Rekisteriotteessa lukee pelkästä katista. Kun olisi aika
löytö se auto, jos sen vielä pystyisi myöhemmin turbottamaan. :O
Röhröh :o

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ilmeisesti nykyään riittää että otteessa lukee katti niin auto luetaan vähäpäästöiseksi :? Kts. toinen ketju kaikkea alfasta osiossa.

Rohva
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 13:26

Viesti Kirjoittaja Rohva »

Auts :/ Ajattelin, jos olisi kerrankin voinut käydä vähän tuuria ettei rapakon takana ei olisi päästöistä niin paljoa välittäny :)
Röhröh :o

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Mä ainakin ymmärsin kun ostin 75:n (jossa on katti mutta EI vähäpäästöinen) ettei päästöjä oo katsastuksessa mittailtu. Toivottavasti pitää paikkansa

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kyllä kai se päästölappu on oltava aina, oli katti tai ei.
jos päästölappua ei ole katsastuksen yhteydessä esittää niin silloin mittaavat konttorilla..
Viimeksi muokannut 90, 17 Joulu 2005, 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Niin, eikös päästöt mitata kaikista. Katittomat vaan saa päästää enemmän kökköä otsoonikerroksen tuhoksi.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Jaa no niinhän se tietysti on. Eioo vaan kokemusta noista katittomista.. :oops:

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Isäukolla on tollanen -91 bemari, jossa on katti, muttei merkintää vähäpäästöisyydestä. Konttorilla aina ihmettelevät pieniä päästöjä, kun mittailevat ei-vähäpäästöisen rajoilla. Siinä ainakin sen katin voisi heivata pois ongelmitta, kunhan se sitten läpäisee ne lievemmät rajat. Eihän pelkkä katin olemassaolo voi riittää vähäpäästöisyyden vaatimukseksi, kun niitä on kuitenkin laitettu vanhempaankin kalustoon jälkiasennuksena, esim. heinäkuun -87 jälkeen käyttöönotetut jälkikäteen turbotetut autot.

Rapakon takana päästöistä alettiin välittämään jo 70-luvulla, joten -93:n osalta vähempien vaatimusten toivominen olisikin ollut hieman optimistista... :)

Rohva
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 13:26

Viesti Kirjoittaja Rohva »

Huh, sittenhän se on ihan helmi, auto on mazda mx-6 vm. 93. Autossa on katti mutta se EI ole vähäpäästöinen. Tarkistin asian toisesta saman ikäisestä autosta missä luki rekisteriotteessa erikoisehdoissa vähäpäästöinen. Hmm, eli siihen pystyy rakentaan helpommin jälkiasennusturbon? Tai näin olen ainakin käsittänyt.
Röhröh :o

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Paras kysyä katsastuskonttorilta ennen kuin alkaa rakentelemaan. Yleensä tuppaavat loppupeleissä tulkitsemaan kaikkea auton rakentelua sivuavaa tiukimman mukaan :evil:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Itse rakentaminen on varmaan yhtä helppoa/vaiketa, mutta rekisteröityä sen saa varmaan helpommin kun välttyy VTT/TCT:n kalliista mittauksista 8)

Kannattaisi kuitenkin tarkistaa asia vielä katsastusasemalta ennenkuin ryhtyy hommaan ettei tule ikäviä yllätyksiä..

Rohva
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 13:26

Viesti Kirjoittaja Rohva »

Jooh, niitten mittauksien kanssahan se on tehty lähes mahottomaksi? Pitää vissiin sitten heti maanantaina sännätä katastusasemalle :o
Röhröh :o

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kysyminen ja tarkistaminen ei auta mitään jos ei saa paperilla tätä päätöstä. Kokemusta on kun katsastin UAZ:n, monissa muissa konttoreissa, ko. kulkine on saatu katsastettua ilman rattilukkoa mutta Tampereella taas tuo vaadittiin, eli kats.miehen päätökset vaihtelevat kovasti konttoreittain vaikka asetuksessa taisi rattilukkopakko tulla jo v.1968.

Omassa 164 V6:a ei ole "vähäpäästöinen" maininta papereissa vaikka katti on ja aktiivihiilisuodatin, kun tivasin vastausta kats.mieheltä katin poistosta, hän sanoi silloin että katin voi poistaa mutta tiedä häntä taas seuraavana vuonna. Ainakin auto on aina mitattu väljemmän pakokaasunormin mukaan, vaikka ko. osista on maininta rekisteriotteessa. Olenhan myös katsastanut auton ilman oktaanirelettä (huomasin asian vasta jälkeenpäin) jolloin lambdasäätö ei tietääkseni toimi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulle sanoivat samanlaisen auton kanssa konttorilla vieraillessani, että rekisteriotteessa mainittua kattia ei saa poistaa, koska siitä on aikoinaan autoa rekisteröitäessä saatu verohelpotuksia. Sanoivat kuitenkin ettei sen tarvitse toimia, koska otteessa ei ole mainintaa vähäpäästöisyydestä.

Muutaman vuoden verran myöhemmin olikin toinen ääni kellossa. Sanoivat, että määräyksiä sovelletaan nykyään niin, että jos otteessa on lueteltu kolmitoimikatti ja aktiivihiilifilsu, autoa käsitellään aina vähäpäästöisenä. Alko jännittää, minä kun olin avartanut katin virtausta rautakangella :roll: Kovalla tinkaamisella meni läpi "vielä tämän kerran".
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Aktiivihiilifilsu, siis se tankin höyryjä poistava suodatin? Tuohan on mulla ainakin ollut kaikissa autoissa vm. -81 eteenpäin? Hieman vastaava systeemi löytyy myös kotipaikan takapihalla majailevasta Kaliforniasta tuodusta Opel GT -72:sta, siinä tankin höyryt menee koneeseen poltettaviksi. Rekisteriotteessa noista ei ole mitään mainintaa, pitäisikö olla (että katin maininta tekisi autosta "vähäpäästöisen"?)

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Sen verran osaan sanoa minäkin että vaimon pösössä on kyllä katti mutta rek.otteessa ei mitään mainintaa vähäpäästoisyydestä,eli katti ei tee autosta automaattisesti vähäpäästoistä.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Toronado kirjoitti:Sen verran osaan sanoa minäkin että vaimon pösössä on kyllä katti mutta rek.otteessa ei mitään mainintaa vähäpäästoisyydestä,eli katti ei tee autosta automaattisesti vähäpäästoistä.
Ei, vähäpäästöisen autosta tekee se että se on aikanaan saanut verohelpotuksia tuosta vähäpäästöisyydestä. Mutta vähäpäästöisyys on pakollista taas -92 vuoden jälkeen eli käytännössä auto on katsottava vähäpäästöiseksi tämän jälkeen vaikka se olisi unohtunut otteessa mainita.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Just näin,unohdin mainita että kyseinen pösö on vanhempi kuin -92 mutta siihen on vaihdettu tuoreempi kattikone.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Rohva
Viestit: 7
Liittynyt: 16 Heinä 2005, 13:26

Viesti Kirjoittaja Rohva »

Höm, rekisteriotteessa ei ole ainakaan mainintaa kolmitoimikatista. Vähän kinkkinen juttu kyllä :(
Röhröh :o

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Voisko olla näin: Jos rekisteriotteessa on merkintä vähäpäästöisyydestä, niin katti pitää toimia leimalla. Tosin noista 90-luvun alun päästörajoista taitaa mennä auto läpi ilman kattiakin jos on kone ja moottorinohjaus kunnossa. Niin ainakin kävi kaverin (esson baarissa kuultua) turbo vectralle. Siis meni päästöistä lävitse ilman kattia.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

jknracing kirjoitti:Tosin noista 90-luvun alun päästörajoista taitaa mennä auto läpi ilman kattiakin jos on kone ja moottorinohjaus kunnossa. Niin ainakin kävi kaverin (esson baarissa kuultua) turbo vectralle. Siis meni päästöistä lävitse ilman kattia.
GTV meni vähäpäästöisen arvoistakin läpi ilman tuota katalyyttiä 8) Siinä hilkulla oli CO:n kanssa mutta kuitenkin.

Vastaa Viestiin