Sivu 1/1

Alfa huono talviauto?

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 11:38
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Käväisin tuossa kaverin autofiksaamossa paskaa jauhamassa. Pakkasista siinä sitten puhuttiin, ja kaveri kertoi, että yksikään auto joka oli ollut pesulan pihassa yön ei lähtenyt käyntiin aamulla ilman Start Boosteria. :crazyeyes: Pihalla oli ainakin S40:n, Xsara ja Almera. Kaikki 2000 -luvulla valmistettuja vehkeitä.

Oli sitten pakko koittaa kotiin päästyäni, mitä sanoo '88 75:n, joka on seissyt pihalla 3 - 4 päivää - parin sekunnin sahaamisen jälkeen hörähti iloisesti käymään. Eli laakista. :-D Myös 156:n käynnistyy joka kerta kuin palmun alta.

Kuka vitun kumipää on joskus keksinyt, että Alfoja ei saa käyntiin pakkasilla?

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 11:40
Kirjoittaja puuha
Juu ihan paska talvivehje. Ei tee mitään.

Eilen -22c, laakista käyntiin.
Tänään -23c laakista käyntiin. Ja ihan ulkoa pakkasesta.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 11:49
Kirjoittaja GAMMA500
Nuohan nyt johtuu akun kunnosta....

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 11:51
Kirjoittaja Antijape
Kun naapurin Penan Alfa ei joku kaunis pakkasaamu vuonna 82 lähtenyt käyntiin on muodostettu käsitys että eihän mikään Alfa toimi pakkasella. Ja kun tälläinen juttu lähtee kulkemaan suusta suuhun eri Essoilla, muuttuu se äkkiä faktaksi, jota ei sitten helposti kumotakkaan muutamaan vuosikymmeneen.

Jännä juttu, mutta kun Alfaa osteskelin, oli itsellä juuri tälläinen olettamus jostain syystä. Ikinä en ollut moista tapahtumaa todistanut taikka sellaisesta kuullut. Jostain vain oli jäänyt päähän että Alfa on huono talviauto. Ja tähän on nyt pakkasten myötä törmännyt monta kertaa, kun tullaan kyselemään että mites on Alfa pakkasilla pelannut. Jotenkin ihmiset olettaa ettei se yksinkertaisesti voi toimia ja sitten kun selität että tuo on OIKEASTI paras talviauto mitä itsellä on koskaan ollut niin siihen vaan hymähdetään ja ajatellaan että tuo nyt vaan puolustelee valintaansa.

Ei voi mitään. Parempi kun antaa ihmisten luulla mitä luulee tietävänsä (?) ja elää omaa elämäänsä tyytyväisenä Alfistina vaikka pakkanen paukkuukin.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 11:56
Kirjoittaja jiiässä
-37 mittarin mukaan on rankin pakkanen jolla oon 164:en pistänyt käymään ilman roikkaa, lähti ja valitti joka paikka hetken aikaa mutta liikkeelle päästiin kun oli pakko...järjetön temppu sinänsä.

...akku tosin sillon vielä huono 55ah, nyt on 88ah...

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 11:57
Kirjoittaja JiiPee
Eipä ole pahaa sanottavaa 8 vuotta vanhan Alfan talviominaisuuksista. Edes takaovien kahvat eivät ole jäätyneet ja jos jäätyvät, kait nyt älli sen verran sanoo, että "älä revi tuskassa".

Vanhalla ja originaalilla akulla tässä vielä mennään. Akun osalta puhtaus on "puoliruokaa". Eipä ole hiipumisen merkkejä osoittanut.

Edit: edes ohjaustehostinsysteemit eivät vingu.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 11:59
Kirjoittaja Janne
Eilisen ja tän aamun kokemuksia...
Pakkasta eilen -28, tänään tasan -30.

Eilen Alfa lähti käyntiin ilman mitään vikinöitä tai sahausta. Sen sijaan viereisellä paikalla ukko sahas 05 Golffia käyntiin. Virtaa tuntu riittävän mutta ei edes luvannut. Roikassakin oli ollu. Sai taas naapurin vittuilija huomata että on se hullu mies ku ostaa italialaisen auton näihin Suomen olosuhteisiin.
Työpaikan parkkiksella eilen työkaveri sahas 01 Sorsaa käyntiin. Kappas se lähtikin mutta aikansa röpellettyään alko käymään kolmella ja lopulta sammu TSUP! Kaveri yritti vielä startata mutta koneesta kuulu vain ikävää kolinaa.

Tänään oli työmatkan varrelle jäänyt ainakin suht uus v40 sekä s40, sekä Stilo wagon sekä 180 Mese. Tais siellä olla Tojota Previakin konepelti pystössä.

Ei saa nauraa, enkä naura. Mutta ei nuo väittämät italialaisten kylmyydestä aina pidä paikkaansa :wink:

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 12:02
Kirjoittaja Cuore Sportivo
GAMMA500 kirjoitti:Nuohan nyt johtuu akun kunnosta....
No juu, totta. Mutta tuosta käynnistyvyydestä tuli vaan mieleen kokeilla mitä Alfa sanoo näillä pakkasilla. Luulenpa kuitenkin, että aika moni 2000 -luvun kaara ei laakista lähde ilman lämppärinjohdon vilauttamista..

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 12:06
Kirjoittaja alfista
Eilen etsin pesupaikkaa, kun kerran on tapana pitää Alfa puhtaana. Huoltamojen tiskin takana isällisesti ilmoittivat, että ei kuule tälläisellä kelillä autoa pestä, jäätyy ovet ja koko auto. Lopuksi menin juttelemaan suoraan pesuradan pojalle ja sainkin sen pesuun. Silikonia tiivisteisiin ja pesuun. Kuskin oven nappi on hieman kankea, mutta muut ovet ok. Kun olisi rasvannut lukotkin enne pesua, niin ei olisi tuotakaan haittaa.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 12:16
Kirjoittaja jaskas
Juu mullakkin tällä viikolla:
-27 ja - 28 astetta, ilman roikkaa NO problem!
Hihnat kyllä huutaa hoosiannaa oikein kuorossa.

Tosin toi huohotin pukkaa paskaa ja jäädyttää kaasuläpän jumiin. Hetken kun ajaa hiljempaa, niin kyllä se siitä aina sulaa, mutta vituttaa hieman silti.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 12:35
Kirjoittaja Wolffis
joskus 33:sta kokeilin -37 pakkasella ilman roikkaa ja laakista lähti käyntiin! ei sen puoleen ole ongelmia ollut kyllä 75:sen kanssakaan!
ainoo mikä talvisin on ongelma on tuo ikkunoiden sulana pysyminen! ainakin 33:ssa!

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 12:41
Kirjoittaja Wille
Mäkin sain kuulla 75:n ostettuani yheltä puolitutulta että "kaverilla on tollanen 156 eikä toimi talvella ollenkaan, abseja myöten kaikki reistaa" ...hohhoijaa

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 12:45
Kirjoittaja Laku
Mielestäni 147 voitti muutamia vuosia sitten jonkun TM talvitestin vai oliko Tuulilasin tekemä?

Hyvin ne näyttää toimivan Alfat noissa talvi (/ kesä)rengas testeissäkin.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 13:48
Kirjoittaja Cuore Sportivo
156 ainakin voitti joskus '90 -luvun loppupuoliskolla Teknikens Världin talvitestin.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 13:57
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Antijape kirjoitti:Jotenkin ihmiset olettaa ettei se yksinkertaisesti voi toimia ja sitten kun selität että tuo on OIKEASTI paras talviauto mitä itsellä on koskaan ollut niin siihen vaan hymähdetään ja ajatellaan että tuo nyt vaan puolustelee valintaansa.
Näin on.

Isukki kertoi, että Porissa oli '80-90 -luvun alkupuoliskolla käräjätuomarina vannoutunut Alfa -mies, viimeisenä autonaan hänellä oli silloin kohtuu tuore 33 16V. Äijät oli sitten oikeustalon kaffeehuoneessa jauhanut autoista, ja faija oli kysynyt, että mites Alfa on pelittänyt. Pari muuta ukkoa oli sitten vitsaillut, että eihän se voi toimia.. Tämä Alfamies oli sitten vaan tokaissut, että onhan noissa aina pieniä ongelmia, oli sitten kesä tai talvi.. Mutta niissä on vaan se oma juttunsa, jota te ette pojat tajua. :-D Ei tullut enää kommenttia sen jälkeen. Ko. ukko sai sitten vähän tämän jälkeen kenkää, kun oli pienessä maistissa työaikana.. Ja vuoden päästä viina vei sitten hautaan asti.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 14:24
Kirjoittaja Kahvivatsa
Myös 164 TS käynnistyy ongelmitta jos on suhteellisen hyvässä kunnossa ja akussa sähköä. On testattu kun lohkolämmitintäkään ei omassani ollut. Ohj. tehostimen pumppu äänteli joku 20 minuuttia ja tyhjäkäynti katosi jos heti lähti ajamaan ym. tukketumisongelmia talvisin mutta käyntiin lähtee ja pysyy hyvin käynnissä. Eri asia miten huonoa käynnistykset suuremmissa pakkasissa tekevät. Harvemmin alle -20:n asteen täällä päin, viime yönä taisi käväistä -20:ssä, nyt -15,3. Myös 164 on ollut TM:n talvitestissä joskus -88 tai -89, oli parhaiden käynnistyjien joukossa Saab 9000:n kanssa.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 15:07
Kirjoittaja Alfisti
-25°C ollut nyt useamman päivän ajan, Lada toimii vaikka onkin aina siellä minne ei sähkövirta yllä (ei siperiassa kuitenkaan) 8) Virtalukko on kyllä niin kankea aamuisin että saa pelätä avaimen katkeamista...ja etupyörät pyörii nihkeästi ja ratin kääntäminen vaatii kahden käden voimat. 164:sta ei saanut aikanaan käyntiin näin kylmässä, ja Fiat Ducatolle (-98 2,5D) tulee muuten raja vastaan jo -15°C:ssa. Ehkä se italialaisten autojen maine on sieltä peräisin. Muistaakseni TM:n testissä oli Fiat Stilollakin vaikeuksia käynnistyä jo -20°C tienoilla

talviauto

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 15:11
Kirjoittaja SOCOM
tänään kun olin lähdössä töistä alkoivat ford-miehet vittuilemaan että ei lähde alfa käyntiin näin kylmällä. menin sitten pihalle ja n. 2 sekuntia ja alfa hörähti käyntiin. no problem. kun siitä sitten olin lähdössä kotiin päin... huomasin että kas kummaa... ford sierra oli hyytynyt pihalle, eikä toivoakaan käyntiin lähtemisestä. kyllä siinä alfa-miestä hymyilytti... ensin tullaan vittuilemaan ja sitten oma hyytyy...
vielä kun kotiin päästyäni kuulin että äidin työauto honda cr-v ei aamulla lähtenyt käyntiin.
taitaa olla alfa tehty pohjolan oloihin.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 15:47
Kirjoittaja Janica
Sama juttu ei ongelmaa näinä kolmena -20°C - -25°C päivinä... Joku hihna kyllä ulvoo n.30sek käynnistyksen jälkeen mutta sitten hörisee pirteänä :)

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 15:50
Kirjoittaja GAMMA500
75 pörähtää iloisesti 23 asteessa ilman tolppaakin mineraaliöljyillä :( eilen jouduin kokeileen. Vaihdekeppiin ei tosin henno koskea ennen kuin on käynyt viitisen minuuttia tyhjäkäyntiä. Sisällä tarkenee jotenkuten, ei ole kuuma mutta ei suoranaisesti palelekaan. Kaverin volvossa sen sijaan jalat meinas saada paleltumisvammoja vaikka 40 lienee tehty pohjolan olihin ;)

Re: talviauto

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 16:52
Kirjoittaja Rasvis
SOCOM kirjoitti:ford sierra oli hyytynyt pihalle, eikä toivoakaan käyntiin lähtemisestä. kyllä siinä alfa-miestä hymyilytti...
Ei nyt millään malta olla sanomatta jotain :P Omaan Riesaan talvi on tuonut tasan yhden murheen: Oikein kylmästä startatessa joku paikka, ilmeisesti kuiva laturin laakeri, jää hetkeksi kiljumaan. Muuten ei mitään murheita tähän asti, ei siis mitään, ja vehkeellä ajetaan kumminkin aika paljon päivittäin. Melkein harmittaa myöntää, että minun omistamistani Alfoista ei yksikään ole ollut näin huoleton talvella. Onhan Sieraimella tosin ikääkin vasta 15 vuotta, jos kerran repäisee ja sijoittaa autoon kokonaista 760 euroa niin pitäähän sen siihen rahaan toimiakin!

Alle 15 vuotta vanhojen bensakoneiden käyntiinlähtö taitaa riippua eniten öljyistä, akusta ja tulpista sekä niiden johdoista, merkki ja malli tulee vasta joskus noiden jälkeen. Muut talviominaisuudet ovat sitten asia erikseen.


Edit: Niin senhän voi halutessaan laskea talvimurheeksi että kardaanipelillä ei millään malta ajaa liukkaalla ihmisiksi ja joskus sitten sattuu pyörähtämäänkin :oops:

Edit2: Pääsi sitten henkseleiden paukkeen keskellä unohtumaan, että yrittihän se rakkine tosiaan yhtenä aamuna hyytyä. Uutta bensansuodatinta 15-vuotiaan tilalle ja matka jatkuu.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 17:05
Kirjoittaja savijo-r
Muistatteko tuon? Tässä on jo hyvää itseironiaa. Ei ainakaan jäänyt sanattomaksi. :-D Tämä siis 25 vuotta sitten.
Kuva

Mutta 156 V6 oli kyllä paljon lämpöisempi kun 156 2.0 tai 155 2.0 Sprintistä ei voi kyllä edes puhua :lol:

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 18:42
Kirjoittaja mipo
mul ei edes ole lohkolämmitintä gtv:ssä. pakko sillä on kuiteski ajaa kun 33:sele on joku tehnyt tuhmia.
ainoa ongelma käynnistyksessä on näiden pakkasten jälkeen ollut (jos saa ovet auki) semmonen että kaasupoljin on ollut niin jäässä että jää ala-asentoon aluksi ja pitää nostaa varpaan kärjillä ylös. ja onhan se ensimmäiset 5 min aika tahmeaa ajoa, mutta sitten ei mitään.
onneks huomen pääsee duuniin niin saa koko vehkeen sisälle sulamaan.

Lähetetty: 20 Tammi 2006, 20:12
Kirjoittaja 116
"Alfa huono talviauto?"
Ei, alfa on aina huono auto, myös kesäisin :wink:
/Kaj

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 14:58
Kirjoittaja mipo
nonnii...just kun eilen kerkis tänne kirjottamaan ettei ole ollut ongelmia, niin tänään ei sitten lähtenytkään käyntiin, tai lähti ekalla, mutta sammahti ja sen jälkeen pyöritti konetta vaivoin, mutta ei startannu..
toivottavasti 33:sessa on samanlainen akku kun gtv:ssä, niin selviäis sillä?
muuten joutunee lataus hommiin.
duuniin taksilla...ja tulipahan aikamoisia kuittailuja italialaisista autoista... :oops:

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 16:31
Kirjoittaja OL
mipo kirjoitti:ja tulipahan aikamoisia kuittailuja italialaisista autoista... :oops:
Tää on sitten jännä juttu. Oon kuunnellu paljon muitten kommentteja, ja jos just vaikka italialainen tai ransakalainen auto hyytyy, niin siitä tulee heti kauheasti kuittailuja. Jos vaikka volvo hyytyisi kolmesti talven aikana, ja alfa kerran, niin kukaan ei edes muistaisi volvon hyytymisiä, mutta kaikki muistaisivat kuinka se "italialainen paska" ei lähtenyt käyntiin.. :roll: Tämä on jännä juttu, kuorma-autoihin suhtautumisessa olen havainnut samaa. Koska asenne on tällainen, niin italojen pikkuviatkin muistaa kaikki ja "laatu-autojen" välille jättämiset pyyhkäistään villasella..

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 16:40
Kirjoittaja nakkis
Juu tuli itellekkin kaikenmaailman kommentteja kun kesällä tuon nykyisen hommasin..

Eipä ole enään kommentteja kuulunut mistään suunnasta, kun tuo oma alfa on joka kerta lähtenyt käyntiin näillä kovillakin pakkasilla ihan omin avuin :wink: Ja vieläpä ilman lohkoa.. :)

Alfa on erinomainen talviauto

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 17:23
Kirjoittaja PPT
Ei mitään vaikeuksia käynnistymisen.lämpöjen ja sähkölaitteiden suhteen.
Työpaikalla on sekalainen autokanta,uusista Mersuista,Mondeoihin.Aika moni siellä hiipyi nyt pakkasten aikana.Kyse on tietty öljyistä ja akun ja muitten namiskuukeleiden kunnosta.Tällä pakkasta 25-30.Säälittävää oli katsella ,kun näitä tuontikilpisiä seisoi konepellit ylhäällä ja nuoret neidot napapaita ja nahkarotsi+korkokenkä yhdistelmillä seisoivat ihmeissään autonsa vierellä, ihmetellen saksanmaalta tuotua kummajaista joka ei käynnisty,ei kuulu muuta kuin auton sisältä vooiii v.....tun auto..Alfasta olen työkavereille sanonnut,että se on kuuma italiano,ei se kylmene.Siinä sitten ihmetellään uuden Mondeon viressä mikä on kun ei starttaa.Entinen 164 käynnistyi myös erinomaisesti kovilla pakkasilla. 8)

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 17:27
Kirjoittaja mipo
no, tuli valvomossakin hiljaista kun kuittasin takas, että alfassa on saksalainen akku...

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 17:55
Kirjoittaja savijo-r
mipo kirjoitti:no, tuli valvomossakin hiljaista kun kuittasin takas, että alfassa on saksalainen akku...
Ei varsinaisesti liity tähän mutta joka kerta kun on vaihtanut tukivarsia tai puslia noin 100tkm ajettuun Alfaan niin on kuittailtu tasan niin kauan kunnes olen kertonut niiden olevan saksalaista valmistetta. :)

Lähetetty: 21 Tammi 2006, 18:20
Kirjoittaja Rolle
En tiedä miten lähtee alle -10 asteessa käyntiin ilman piuhaa kun en ole sitä suostunut tekemään. Mutta lämpöä piisaa ja yli 70 astetta saa mittariin joskin kestää hetken, eli taitaa se termari pelata ihan hyvin. Voisi kyllä vähän peittää keulaa niin nousisi varmaan nopeammin.

Joten muut kuin duunireissut lämpimään tallit olen näillä pakkasilla hoitanut julkisilla, ei mennyt eilen ja tänään kuin 1½h suuntaansa kaverille espoon ja helsingin rajalta -> pohjoishelsinkiin :lol:

Lähetetty: 23 Tammi 2006, 08:33
Kirjoittaja Laku
Oltiin eilen ajelulla vaimon 147:lla - pakkasta rapeat 25 - ja yllätys yllätys - laskettiin Tampereella tunnin aikana 12 Alfaa liikenteessä joistakin jopa lapa heilahteli.

Yleensä on hyvä jos tunnin lenkillä ees yhden näkee.
Taisivat porukat pitää autoja lämpösenä, ettei vaan hyydy - kylä lähtee.

Lähetetty: 23 Tammi 2006, 10:04
Kirjoittaja Pablo Honey
Laku kirjoitti:Taisivat porukat pitää autoja lämpösenä, ettei vaan hyydy - kylä lähtee.
Täytyy myöntää, että mä en oo ajanu melkein viikkoon. Alfa seissy pihassa tiistai-illasta lähtien. Vähän jännittää mennä katsomaan, kuinka suuttunut se mulle on moisesta heitteillejätöstä... :roll:

Lähetetty: 27 Helmi 2006, 08:17
Kirjoittaja Ruokoton
Mercedes Benz 0 - 1 Alfa Romeo

Ei lähtenyt Mursu käyntiin edes kaapeleilla ja raivokkaalla yrityksellä :P

Pakkasta -23C

Lähetetty: 27 Helmi 2006, 11:33
Kirjoittaja Nelli
Ruokoton kirjoitti:Mercedes Benz 0 - 1 Alfa Romeo

Ei lähtenyt Mursu käyntiin edes kaapeleilla ja raivokkaalla yrityksellä :P

Pakkasta -23C
Mä olen aina sanonut että "kattilat" on hanurista :mrgreen:
Viime pakkasilla töistä lähtiessä -20 ja rapiat tolppa pimeenä eikä mitään ongelmaa, jyrähti kun palmun alta :P