Sivu 1/1
Alfatrivia
Lähetetty: 01 Elo 2003, 20:34
Kirjoittaja Vittorio Jano
Alfa Romeohan on enemmän kuin kulkuneuvo. Niinpä jokaisen Alfan omistajan tulisi tuntea myös merkin historiaa & nykypäivää. Niinpä ajattelinkin pitää pienen tietokilpailun aiheesta. Kuka saa kymmenen oikein?
1. Minkä mallinen oli ensimmäinen Suomeen tuotu Alfa Romeo ja minä vuonna se maahan saapui?
2. Koska Alfalla on viimeksi osallistuttu LeMansin 24:n tunnin ajoon?
3. Kuinka 80-luvun lopun RZ ja SZ-mallit erosivat toisistaan?
4. Mikä on Alfa Romeon "kotikaupunki"?
5. Millä lailla herra nimeltä Guidobaldi Trionfi liittyy Alfa Romeon historiaan?
6. Minkä värinen oli TM:n varsinaisessa koeajossa (1/1998) ollut 156?
7. Kumpaa valmistettiin lukumääräisesti enemmän, 164- vai 75-mallia?
8. Kuinka Sammy Babitsin liittyy Alfa Romeon historiaan Suomessa?
9. Kuinka monta Montrealia tuotiin Suomeen virallisen maahantuojan kautta?
10. Alfa Romeo oli aluksi A.L.F.A. Mistä sanoista kirjaimet tulivat?
Eikä muuta kuin arvailemaan, googlettamaan, kirjahyllyyn! Tai rannalle!
Lähetetty: 01 Elo 2003, 21:09
Kirjoittaja Cuore Sportivo
4, 6, ja 10 on 100%:sen varmaa tietoa, mutta en uskalla vastata, ettei mene väärin....
Re: Alfatrivia
Lähetetty: 01 Elo 2003, 21:22
Kirjoittaja Rasvis
Nykäisin vastauksen pois niin ei pääse kukaan apinoimaan
Lähetetty: 01 Elo 2003, 21:23
Kirjoittaja Vittorio Jano
Scuore sportivo kirjoitti:4, 6, ja 10 on 100%:sen varmaa tietoa, mutta en uskalla vastata, ettei mene väärin....
No p-le vastausta kehiin vaan, että muutkin uskaltavat. Ja kuinka 100% varma tieto voi mennä väärin?
Lähetetty: 01 Elo 2003, 22:54
Kirjoittaja Rolle
No p-le, vastaukset olisi pitänyt pistää privana. Nyt kun ekana oli guru niin mitäs sitä enempää vastailemaan
Lähetetty: 01 Elo 2003, 23:06
Kirjoittaja Rasvis
Rolle kirjoitti:No p-le, vastaukset olisi pitänyt pistää privana. Nyt kun ekana oli guru niin mitäs sitä enempää vastailemaan
Sorry
Laitoin privaksi. Yrittäkää ymmärtää, meikä on maalta.
Re: Alfatrivia
Lähetetty: 01 Elo 2003, 23:08
Kirjoittaja Vittorio Jano
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Editoinpa täältäkin vastaukset pois. - Rolle
Ei perskeles, aika kova rivi. Tuotantomäärätkin oikein ulkomuistista! Ainoa virhe oli kakkoskysymyksessä. Ja oikea vuosihan on...? Scuore? Rolle? Joku muu?
Täytynee kokeilla tuota PM-toimintoa, jos vastaavanlaista joskus tulevaisuudessa kokeillaan. Tai sitten S.Rasvanäppi vastaa viimeisenä.
Lähetetty: 01 Elo 2003, 23:15
Kirjoittaja Rolle
Kolme olisi vaan mennyt mulla oikein jos Scuderian siis olivat oikein. Googlellahan olisi löytänyt ainaskin osan, ja lehtiä selaamalla loput..? No täytyy opiskella vielä lisää, sitten isona osaan ehkä paremmin
Lähetetty: 02 Elo 2003, 00:41
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Höh.. Meikä etsi hiki päässä vastauksia... Scuderia heitti (ulkomuistista?) vastaukset, ennenkuin ehdin laittamaan omat arvaukset...
Lähetetty: 02 Elo 2003, 01:56
Kirjoittaja Rasvis
Juu, luonnollisesti tuollaiset muutamissa sadoissa tuhansissa pyörivät tuotantomäärät lauotaan ulkomuistista
Vihjeeksi muille: Sellainen pieni punainen kirja on vastauksia tuumatessa aika kova luu. En muista, löytyikö kakkoskysymykseenkin vastaus jostain päin kirjaa, muiden sijainnista oli joku hentoinen tuoksahdus jo ennestään.
Lähetetty: 02 Elo 2003, 02:05
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Juu, luonnollisesti tuollaiset muutamissa sadoissa tuhansissa pyörivät tuotantomäärät lauotaan ulkomuistista
Juu, sitä minä arvelinkin...
Lähetetty: 02 Elo 2003, 03:06
Kirjoittaja Rolle
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Vihjeeksi muille: Sellainen pieni punainen kirja on vastauksia tuumatessa aika kova luu.
Muutto vähän vaiheessa joten ei ollut kirjaa heti käden ulottuvilla mutta kävi heti mielessä
Lähetetty: 02 Elo 2003, 05:01
Kirjoittaja Vittorio Jano
Aika moni vastaus löytyy tuosta Maosta, se sattui olemaan lähellä kun keksin kyssäreitä. Saatan vääntää vielä toisen visan (vielä yksi tylsä lomaviikko jäljellä), otetaan silloin vastaukset privana ja nostetaan vaikeusastetta. Vaikka eihän tuohon LeMans-kysymykseen ole vieläkään vastausta ilmaantunut...
Lähetetty: 05 Elo 2003, 00:41
Kirjoittaja Rasvis
Laita ihmeessä lisää, mielikseenhän noita kaivelee.
Toivottavasti osanottajamäärä on ensi kerralla vähän suurempi...
Lähetetty: 05 Elo 2003, 23:38
Kirjoittaja 1300ti
1. Ensimmäinen Suomeen tuotu Alfa Romeo oli henkilömallia 1900 50-luvun puolivälissä.
2. Viimeksi Alfa Romeo on voittanut 1934 mallilla 8C2300, kuskeina L.Chinetti, P.Etancelin (I,F). Matka maileina 1793.9, keskinopeus 74.74 mph. Toistaiseksi viimeinen Alfa Romeo -niminen autokunta kilpaili 1973, jolloin 55 lähtijän joukosta selviytyi 33 TT 3 numero 55 2992 ccm:n V8:lla ja Facetti + Zeccoli kuskeina sijalle 15, matka 4076.547 km.
3. Korin erot. RZ:n katto taittuu penkkien takana olevaan tilaan, minkä takia mallissa on myös erilaiset sivuikkunat, uusi konepeitto, huomaamattomat pyyhkijät, uudet etu- ja sivukatteet, kevyemmät muoviosat, tummemmat taka"valot", jne. Sisällä RZ:n kojelaudassa SZ:ssa kevytmuoviset paneelit ovatkin mustaksi maalattua alumiinia. Kummankaan penkkien korkeutta ei voi säätää, joten RZ:n matalampi tuulilasi haittaa näkyvyyttä. RZ:ssa tuulilasi toimii myös turvakaarena. RZ on myös 120 kiloa painavampi, eli siis 1380 kiloinen. RZ:aa sai myös useammalla värillä, keltaisena, punaisena, mustana vakiona ja lisäksi tehtaalta lähti kolme hopeista ja yksi valkoinen RZ. Kaikkiaan RZ:ssa väitetään olevan 500 eri osaa edeltäjäänsä nähden.
4. Milano, tehtaita on ja on ollut Portellon lisäksi useita, Etelä-Afrikkaa ja Brasiliaa myöten.
5. Brescialainen Guidobaldi Trionfi voitti 1966 esitellyn Giulian avomallin nimestä käydyn kilpailun ehdotuksellaan Duetto, mikä myöhemmin muuttui Spideriksi, 140.000 kilpailijan joukosta.
6. TM:n varsinaisessa koeajossa (1/1998) ollut 156 taisi olla metallin vaaleansininen eli se uusi helmiäisväri, Nuvola Blue, joka vaihtaa väriä auringon mukaan.
7. Mallia 75 tehtiin 1986-1992 187.300 kpl, satakuusnelosta seuraavasti: 2.0 and 2.0 Super 1987- 6/30/1996 158,057
3.0 V6, 3.0 V6 Super and 3.0 4x4 1987- 6/30/1996 69,748
2.5 turbodiesel and 2.5 Super turbodiesel 1987- 6/30/1996 45,602
Eli yllättäen 164:n pitäisi olla selvästi yleisempi!
8. Sammy Babitzin levytti ennen kuolemaansa esikoislevyään, jonka teon aikana nuoriherra osti uuden Alfa Romeo Giulia Sprintin (=GTV) ja viikkoa myöhemmin viritytti sen maahantuojalla. Vauhdikkaan hittinsä tavoin Sammy kuoli traagisesti ennen levyn julkaisua Alfan kyydissä, minkä takia ainoaksi jääneen levyn takakannessa on muistoteksti - ja kannessa Sammy poseeraa Alfa Romeo -kangasmerkki hihassa!
9. Eikös Montrealeja tuotu kolme virallisesti maahan. Vai kaksi? Väitän kolme.
10. A.L.F.A = Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili
Lähetetty: 05 Elo 2003, 23:45
Kirjoittaja Vittorio Jano
1300ti kirjoitti:1. Ensimmäinen Suomeen tuotu Alfa Romeo oli henkilömallia 1900 50-luvun puolivälissä.
2. Viimeksi Alfa Romeo on voittanut 1934 mallilla 8C2300, kuskeina L.Chinetti, P.Etancelin (I,F). Matka maileina 1793.9, keskinopeus 74.74 mph. Toistaiseksi viimeinen Alfa Romeo -niminen autokunta kilpaili 1973, jolloin 55 lähtijän joukosta selviytyi 33 TT 3 numero 55 2992 ccm:n V8:lla ja Facetti + Zeccoli kuskeina sijalle 15, matka 4076.547 km.
3. Korin erot. RZ:n katto taittuu penkkien takana olevaan tilaan, minkä takia mallissa on myös erilaiset sivuikkunat, uusi konepeitto, huomaamattomat pyyhkijät, uudet etu- ja sivukatteet, kevyemmät muoviosat, tummemmat taka"valot", jne. Sisällä RZ:n kojelaudassa SZ:ssa kevytmuoviset paneelit ovatkin mustaksi maalattua alumiinia. Kummankaan penkkien korkeutta ei voi säätää, joten RZ:n matalampi tuulilasi haittaa näkyvyyttä. RZ:ssa tuulilasi toimii myös turvakaarena. RZ on myös 120 kiloa painavampi, eli siis 1380 kiloinen. RZ:aa sai myös useammalla värillä, keltaisena, punaisena, mustana vakiona ja lisäksi tehtaalta lähti kolme hopeista ja yksi valkoinen RZ. Kaikkiaan RZ:ssa väitetään olevan 500 eri osaa edeltäjäänsä nähden.
4. Milano, tehtaita on ja on ollut Portellon lisäksi useita, Etelä-Afrikkaa ja Brasiliaa myöten.
5. Brescialainen Guidobaldi Trionfi voitti 1966 esitellyn Giulian avomallin nimestä käydyn kilpailun ehdotuksellaan Duetto, mikä myöhemmin muuttui Spideriksi, 140.000 kilpailijan joukosta.
6. TM:n varsinaisessa koeajossa (1/1998) ollut 156 taisi olla metallin vaaleansininen eli se uusi helmiäisväri, Nuvola Blue, joka vaihtaa väriä auringon mukaan.
7. Mallia 75 tehtiin 1986-1992 187.300 kpl, satakuusnelosta seuraavasti: 2.0 and 2.0 Super 1987- 6/30/1996 158,057
3.0 V6, 3.0 V6 Super and 3.0 4x4 1987- 6/30/1996 69,748
2.5 turbodiesel and 2.5 Super turbodiesel 1987- 6/30/1996 45,602
Eli yllättäen 164:n pitäisi olla selvästi yleisempi!
8. Sammy Babitzin levytti ennen kuolemaansa esikoislevyään, jonka teon aikana nuoriherra osti uuden Alfa Romeo Giulia Sprintin (=GTV) ja viikkoa myöhemmin viritytti sen maahantuojalla. Vauhdikkaan hittinsä tavoin Sammy kuoli traagisesti ennen levyn julkaisua Alfan kyydissä, minkä takia ainoaksi jääneen levyn takakannessa on muistoteksti - ja kannessa Sammy poseeraa Alfa Romeo -kangasmerkki hihassa!
9. Eikös Montrealeja tuotu kolme virallisesti maahan. Vai kaksi? Väitän kolme.
10. A.L.F.A = Anonima Lombarda Fabbrica di Automobili
Olipas kattavia vastauksia, vau! Muutama kommentti:
1. Omien lähteitteni mukaan vuosi oli 1951
2. Täydellistä!
3. Uuh, enemmän kuin täydellistä!
4. Oikein
5. Juu
6. Valkoinen se taisi olla
7. Oikein
8. Pitää paikkansa
9. Omien lähteiden mukaan vain yksi
10. Noin
Nyt vaion varsinaiseen visaan vastaamaan. ja vastaus privaattina, kiitos!
Lähetetty: 06 Elo 2003, 04:36
Kirjoittaja Rasvis
Mitäs... Vittorio, väitit että sain oikein muut kohdat paitsi kakkosen. Kuitenkin ryssin nähtävästi myös nelosen ja seiskan, jälkimmäisen Maon mukaisesti. Pientä toleranssia arvostelussa?
Luotan kyllä ilman muuta enemmän 1300ti:n asiantuntemukseen kuin omiin googlettamistaitoihini.
Lähetetty: 06 Elo 2003, 04:57
Kirjoittaja Vittorio Jano
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Mitäs... Vittorio, väitit että sain oikein muut kohdat paitsi kakkosen. Kuitenkin ryssin nähtävästi myös nelosen ja seiskan, jälkimmäisen Maon mukaisesti. Pientä toleranssia arvostelussa?
Ei mitään toleranssia. Nelosessa Arese, Milano...Tulkintakysymys, kumpaa voidaan pitää kotikaupunkina. Kyssäri huonosti laadittu.
Ja seiska...
Omien lähteitteni mukaan olit tosiaankin oikeassa, 1300ti laittoi vastaukseensa niin paljon numeroita, että humanisti meni sekaisin. Ovat näköjään kesän aikana kokeenkorjaustaidot hieman ruostuneet...
Ihan muutenkin kannattaa tällaisissa jutuissa muistaa se, että eri lähteissä saattaa olla erilaisia lukuja/tietoja. Onkin sitten aika hankalaa lähteä arvioimaan, minkä lähteen tieto on luotettavaa, minkä taas ei.
Lähetetty: 06 Elo 2003, 05:15
Kirjoittaja Rasvis
Vittorio Jano kirjoitti:Ihan muutenkin kannattaa tällaisissa jutuissa muistaa se, että eri lähteissä saattaa olla erilaisia lukuja/tietoja. Onkin sitten aika hankalaa lähteä arvioimaan, minkä lähteen tieto on luotettavaa, minkä taas ei.
Kieltämättä näin. Johan kyseisen tehtaan valmistamille kulkineillekin ilmoitetaan kovin monenlaisia suoritusarvoja, joten tuntuu vähän, että ei niiden numeroiden kanssa ihan niin tarkkaa ole. Valmistusmäärissäkin jokunen kymmenen tuhatta sinne tai tänne...