Uusi yleisnopeusrajoitus , mitä mieltä?
Valvoja: Moderators
Uusi yleisnopeusrajoitus , mitä mieltä?
Panin vähän tekstiä päättäjille Autoliitto, Liikenneturva , sisä- , okeus- ja liikenneminsiteriö ja kaikille puolueille - olen jopa saanut vastauksia.
Ohessa teksti
Perusteluna oli liikenneturvallisuuden parantaminen.
Mielestäni liikenneturvallisuuden varsinaisia ongelmatekijöitä ovat:
- päihtyneenä tai huumaantuneena ajo 25 % kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista
- edellisen yhteydessä raju ylinopeus liikennemerkin nopeudesta 40 - 80 huolimatta
- yletön nopeusmittarin tarkkailu sakkojen pelossa ja laiminlyöden yleisen liikenteen seuraaminen
- tilanteeseen sopimattoman nopeuden käyttäminen eli kelin ja liikennemäärän huomioimattomuus ruuhka - Suomessa
Ehdotus:
- Nostetaan moottoriteiden nopeus 130:een kesällä, jolloin mittarin tarkkailu vähenee ja liikenteen seuranta paranee
- Lisätään muuttuvien nopeusrajoitusmerkkien määrää etenkin ruuhka - Suomessa liikennevirrat huomioiden - esim Hollannin moottoritiet
- Yleisnopeus nostetaan 90:een ruuhka - Suomen ulkopuolella esim. Pohjanmaan lakeuksilla ja Lapissa, jossa vähäinen liikenne ja hyvä näkyvyys
- 90:n nopeus puoltaa myös paikkaansa automaattivaihteisten autojen suurimman vaihteen kytkeytyminen päästöjen pienenemisenä
Toivon, että meitä jatkuvasti autolla töitä tekeviä ja liikennesääntöjä noudattavia ihmisiä ei rangaista lakia kunnioittamattomien ja säännöille piutpaut antavien ihmisten käyttäytymisen vuoksi.
Usein myös Helsingin alueella käyvänä näkee kyllä yleisessä liikenteessäkin hämmästyttävää kanssaihmisten turvallisuudesta piittaamattomuutta, mutta tilanne muuttuu huomattavasti Riihimäeltä pohjoiseen mentäessä - tähän olisi varmaan löydettävä jotain erikoistoimenpiteitä - turvavälien tarkkailu ja muuttuvat rajoitukset esimerkkinä kameravalvonnalla avitettuna, ellei tavalliset poliisitoimet riitä.
Alfisteilta kommentteja
Ohessa teksti
Perusteluna oli liikenneturvallisuuden parantaminen.
Mielestäni liikenneturvallisuuden varsinaisia ongelmatekijöitä ovat:
- päihtyneenä tai huumaantuneena ajo 25 % kuolemaanjohtaneista onnettomuuksista
- edellisen yhteydessä raju ylinopeus liikennemerkin nopeudesta 40 - 80 huolimatta
- yletön nopeusmittarin tarkkailu sakkojen pelossa ja laiminlyöden yleisen liikenteen seuraaminen
- tilanteeseen sopimattoman nopeuden käyttäminen eli kelin ja liikennemäärän huomioimattomuus ruuhka - Suomessa
Ehdotus:
- Nostetaan moottoriteiden nopeus 130:een kesällä, jolloin mittarin tarkkailu vähenee ja liikenteen seuranta paranee
- Lisätään muuttuvien nopeusrajoitusmerkkien määrää etenkin ruuhka - Suomessa liikennevirrat huomioiden - esim Hollannin moottoritiet
- Yleisnopeus nostetaan 90:een ruuhka - Suomen ulkopuolella esim. Pohjanmaan lakeuksilla ja Lapissa, jossa vähäinen liikenne ja hyvä näkyvyys
- 90:n nopeus puoltaa myös paikkaansa automaattivaihteisten autojen suurimman vaihteen kytkeytyminen päästöjen pienenemisenä
Toivon, että meitä jatkuvasti autolla töitä tekeviä ja liikennesääntöjä noudattavia ihmisiä ei rangaista lakia kunnioittamattomien ja säännöille piutpaut antavien ihmisten käyttäytymisen vuoksi.
Usein myös Helsingin alueella käyvänä näkee kyllä yleisessä liikenteessäkin hämmästyttävää kanssaihmisten turvallisuudesta piittaamattomuutta, mutta tilanne muuttuu huomattavasti Riihimäeltä pohjoiseen mentäessä - tähän olisi varmaan löydettävä jotain erikoistoimenpiteitä - turvavälien tarkkailu ja muuttuvat rajoitukset esimerkkinä kameravalvonnalla avitettuna, ellei tavalliset poliisitoimet riitä.
Alfisteilta kommentteja
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Tässä Liikenneturvan vastaus:
Tervehdys
Kiitos palautteesta
Nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen on ollut esillä niin valtioneuvoston periaatepäätöksessä 2001 kuin sen taustalla ollessa valtakunnallisessa suunnitelmassa vuosille 2001 - 2005. Uusin liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan ”Tieliikenteen turvallisuus 2006 - 2010 nostaa liian suuren ajonopeuden yhdeksi keskeiseksi turvallisuusongelmaksi ja asiaan puuttumisen keinoksi parantaa turvallisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön tavoitteena on antaa uudistettu nopeusrajoitusten yleisohje tulevan kevään aikana.
Nopeusrajoitusjärjestelmä hyväksytään mutta rajoitusten rikkominen on yleistä
Nopeusrajoitusten ja liikenteen valvonnan hyväksyntä on Suomessa korkeaa tasoa vaikka järjestelmän eri kehitysvaiheissa muutoksia on voitu vastustaa voimakkaastikin. Nopeusrajoituksia kuitenkin rikotaan. Rajoitusta suuremmalla nopeudella ajaminen on sitä yleisempää, mitä alhaisemmasta rajoitusarvosta on kysymys.
Nopeuksien valvonta on rajoitusten ohella merkittävä ajonopeuksiin vaikuttava tekijä. Niin kiinteä kuin liikkuva automaattinen nopeusvalvonta ovat parhaillaan voimakkaan kehityksen ja laajentamisen tilassa. Myös uusia valvonnan menetelmiä kehitetään. Kuorma- ja linja-autoissa on EU-direktiivin vaatimuksesta nopeudenrajoittimet, mutta sallitut enimmäisnopeudet ovat suurempia kuin ajoneuvokohtaiset rajoitukset.
Vaihtuvat nopeusrajoitukset
Vaihtuvat nopeusrajoitukset saavat mielipidekyselyissä yleensä suuren kannatuksen. Järjestelmiä on otettu käyttöön jonkin verran, mutta niiden hinta on rajoittanut laajempaa käyttöä. Järjestelmien turvallisuusvaikutuksista ei ole toistaiseksi tilastollisesti luotettavia tuloksia.
Muu nopeudenhallintateknologia
Nopeusrajoitusten lisäksi kehittyvä ajoneuvo- ja informaatiotekniikka, mm. älykkäät nopeuden säätöjärjestelmät (ISA), nopeustietojen tallentaminen (mustalaatikko) ja muut ajoneuvojen elektroniset tunnistusjärjestelmät nähdään varsin usein potentiaalisina nopeuksiin vaikuttamisen keinoina ja turvallisuuden parantajina. Niiden yleistymisen aikataulusta ja tehokkuudesta ja vaikutuksesta Suomen tieliikenteen turvallisuuteen ei ole riittävän tarkkaa tietoa.
Aamulehden uutisointi
Aamulehden mukaan LVM pohtii uusia nopeusrajoituksia. Liikenne- ja viestintäministeriö harkitsee yleisen nopeusrajoituksen laskemista 70 km/h tunnissa. Samalla moottoriteiden nopeusrajoitus saattaa nousta 130 kilometriin tunnissa. Perjantain 10.2 Aamulehden mukaan mahdolliset muutokset liittyvät liikenneministeriön laajaan turvallisuusohjelmaan. Susanna Huovisen mukaan päätöksiä ei ole tehty, mutta asiaa tutkitaan. Aamulehden mukaan nopeusrajoituksen nostaminen moottoriteillä tietäisi kameravalvonnan tuloa myös moottoriteille.
Yleisrajoituksen tarkistus ja alentaminen
Jo edellisessä liikenneturvallisuussuunnitelmassa vuosille 2001 - 2005 esitettiin yleisrajoituksen alentamista 70 km/h. Se ymmärrettiin julkisuudessa siten, että se koskisi kaikkia nykyisin 80 km/h:n rajoitusalueita eli koko yleisten teiden tieverkkoa. Tästä ei kuitenkaan ollut kyse. Se ei koskisi pääteitä eli valta- ja kantateitä, joilla on tiekohtaiset rajoitukset. Pääteiden turvallisuudessa panostetaan rakenteellisiin parannuksiin, kuten tieympäristön pehmentämiseen ja keskikaiteiden rakentamiseen. Pääteiden kipein turvallisuusongelma ovat kohtaamisonnettomuudet eli nokkakolarit.
Yleisrajoituksen muutoksessa oli kyse lähinnä Tielaitoksen ylläpitämistä paikallisteistä. Niitä on noin 50 000 km, josta yli puolet on mutkaisia, geometrialtaan huonoja sorateitä, joilla nopeudet ovat nykyiselläänkin 60 - 70 km/h. Teiden geometria on monesti sellainen, ettei niillä juuri tätä kovempaa voi ajaakaan. Ulosajot ovat niiden silmiinpistävin turvallisuusongelma.
Näiden nykyään 80 km/h yleisrajoituksen piirissä olevien teiden nopeustaso oli tarkoitus arvioida jatkossa uudelleen tiekohtaisesti. Osa niistä jäisi 80 km/h:n osa saattaisi nousta jopa 100 km/h luokkaan, mutta suurin osa niistä tulisi uuden 70 km/h:n yleisrajoituksen piiriin.
Saattaa olla, että puheena olleessa yleisen nopeusrajoituksen laskemisessa 70 km/h on juuri tästä toimenpiteestä kyse, joka sinänsä on varsin perusteltu. Liikenneturva pitää hyvänä, että asiasta keskustellaan.
Moottoriteiden nopeuksien nostamiseen 130 km/h ja Tanskan kokemukset
Tanskassa on todella osalla moottoritieverkkoa nostettu nopeusrajoituksia 130 km/h. Samalla valvontaa lisättiin niin huomattavasti, että ajonopeudet laskivat rajoituksen voimaantultua ja sen seurauksena myös turvallisuudessa voitiin todeta paranemista. On mielenkiintoista seurata kuinka kauan Tanskassa pystytään pitämään valvonta niin korkealla tasolla, että nopeuksien nousu ei pääse heikentämään turvallisuutta.
Mikäli moottoriteiden nopeudet nostettaisiin, se tarkoittaisi mm. automaattisen valvonnan voimakasta lisäämistä moottoriteille. Se tarkoittaisi myös kaiteiden rakentamista onnettomuuden seurauksia estämään. Myös Tanskassa tie- ja liikenneympäristöä parannettiin 115 miljoonalla kruunulla. Moottoriteiden suorite on kasvamassa ja huolenaiheena on kuolemaan johtaneiden yksittäisonnettomuuksien kasvu, joka on moottoriteidemme onnettomuustyyppi.
Turvallisuusnäkökulmasta toimenpide vaatii Liikenneturvan mielestä tarkkoja ja perusteellisia selvityksiä turvallisuudelle mahdollisesti aiheutuvista haitoista.
Kansalaisilta kysyttiin jokin aika sitten heidän suhtautumista moottoriteiden nopeuksien nostamiseen. Kansalaisista alle puolet piti toimenpidettä kannatettavana.
Suomalaiset valitsivat aikanaan parillisen ja ruotsalaiset parittoman nopeusrajoitusjärjestelmän. Monessa yhteydessä on keskusteltu tekemästäsi ehdotuksesta. Tarkoituksena liikenneturvallisuustyössä ei suinkaan ole sääntöjä noudattavien tavallisten kuljettajien rankaiseminen, vaan puuttua nimenomaisesti häiriökäyttäytymiseen.
Tervehdys
Kiitos palautteesta
Nopeusrajoitusjärjestelmän kehittäminen on ollut esillä niin valtioneuvoston periaatepäätöksessä 2001 kuin sen taustalla ollessa valtakunnallisessa suunnitelmassa vuosille 2001 - 2005. Uusin liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunnan ”Tieliikenteen turvallisuus 2006 - 2010 nostaa liian suuren ajonopeuden yhdeksi keskeiseksi turvallisuusongelmaksi ja asiaan puuttumisen keinoksi parantaa turvallisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriön tavoitteena on antaa uudistettu nopeusrajoitusten yleisohje tulevan kevään aikana.
Nopeusrajoitusjärjestelmä hyväksytään mutta rajoitusten rikkominen on yleistä
Nopeusrajoitusten ja liikenteen valvonnan hyväksyntä on Suomessa korkeaa tasoa vaikka järjestelmän eri kehitysvaiheissa muutoksia on voitu vastustaa voimakkaastikin. Nopeusrajoituksia kuitenkin rikotaan. Rajoitusta suuremmalla nopeudella ajaminen on sitä yleisempää, mitä alhaisemmasta rajoitusarvosta on kysymys.
Nopeuksien valvonta on rajoitusten ohella merkittävä ajonopeuksiin vaikuttava tekijä. Niin kiinteä kuin liikkuva automaattinen nopeusvalvonta ovat parhaillaan voimakkaan kehityksen ja laajentamisen tilassa. Myös uusia valvonnan menetelmiä kehitetään. Kuorma- ja linja-autoissa on EU-direktiivin vaatimuksesta nopeudenrajoittimet, mutta sallitut enimmäisnopeudet ovat suurempia kuin ajoneuvokohtaiset rajoitukset.
Vaihtuvat nopeusrajoitukset
Vaihtuvat nopeusrajoitukset saavat mielipidekyselyissä yleensä suuren kannatuksen. Järjestelmiä on otettu käyttöön jonkin verran, mutta niiden hinta on rajoittanut laajempaa käyttöä. Järjestelmien turvallisuusvaikutuksista ei ole toistaiseksi tilastollisesti luotettavia tuloksia.
Muu nopeudenhallintateknologia
Nopeusrajoitusten lisäksi kehittyvä ajoneuvo- ja informaatiotekniikka, mm. älykkäät nopeuden säätöjärjestelmät (ISA), nopeustietojen tallentaminen (mustalaatikko) ja muut ajoneuvojen elektroniset tunnistusjärjestelmät nähdään varsin usein potentiaalisina nopeuksiin vaikuttamisen keinoina ja turvallisuuden parantajina. Niiden yleistymisen aikataulusta ja tehokkuudesta ja vaikutuksesta Suomen tieliikenteen turvallisuuteen ei ole riittävän tarkkaa tietoa.
Aamulehden uutisointi
Aamulehden mukaan LVM pohtii uusia nopeusrajoituksia. Liikenne- ja viestintäministeriö harkitsee yleisen nopeusrajoituksen laskemista 70 km/h tunnissa. Samalla moottoriteiden nopeusrajoitus saattaa nousta 130 kilometriin tunnissa. Perjantain 10.2 Aamulehden mukaan mahdolliset muutokset liittyvät liikenneministeriön laajaan turvallisuusohjelmaan. Susanna Huovisen mukaan päätöksiä ei ole tehty, mutta asiaa tutkitaan. Aamulehden mukaan nopeusrajoituksen nostaminen moottoriteillä tietäisi kameravalvonnan tuloa myös moottoriteille.
Yleisrajoituksen tarkistus ja alentaminen
Jo edellisessä liikenneturvallisuussuunnitelmassa vuosille 2001 - 2005 esitettiin yleisrajoituksen alentamista 70 km/h. Se ymmärrettiin julkisuudessa siten, että se koskisi kaikkia nykyisin 80 km/h:n rajoitusalueita eli koko yleisten teiden tieverkkoa. Tästä ei kuitenkaan ollut kyse. Se ei koskisi pääteitä eli valta- ja kantateitä, joilla on tiekohtaiset rajoitukset. Pääteiden turvallisuudessa panostetaan rakenteellisiin parannuksiin, kuten tieympäristön pehmentämiseen ja keskikaiteiden rakentamiseen. Pääteiden kipein turvallisuusongelma ovat kohtaamisonnettomuudet eli nokkakolarit.
Yleisrajoituksen muutoksessa oli kyse lähinnä Tielaitoksen ylläpitämistä paikallisteistä. Niitä on noin 50 000 km, josta yli puolet on mutkaisia, geometrialtaan huonoja sorateitä, joilla nopeudet ovat nykyiselläänkin 60 - 70 km/h. Teiden geometria on monesti sellainen, ettei niillä juuri tätä kovempaa voi ajaakaan. Ulosajot ovat niiden silmiinpistävin turvallisuusongelma.
Näiden nykyään 80 km/h yleisrajoituksen piirissä olevien teiden nopeustaso oli tarkoitus arvioida jatkossa uudelleen tiekohtaisesti. Osa niistä jäisi 80 km/h:n osa saattaisi nousta jopa 100 km/h luokkaan, mutta suurin osa niistä tulisi uuden 70 km/h:n yleisrajoituksen piiriin.
Saattaa olla, että puheena olleessa yleisen nopeusrajoituksen laskemisessa 70 km/h on juuri tästä toimenpiteestä kyse, joka sinänsä on varsin perusteltu. Liikenneturva pitää hyvänä, että asiasta keskustellaan.
Moottoriteiden nopeuksien nostamiseen 130 km/h ja Tanskan kokemukset
Tanskassa on todella osalla moottoritieverkkoa nostettu nopeusrajoituksia 130 km/h. Samalla valvontaa lisättiin niin huomattavasti, että ajonopeudet laskivat rajoituksen voimaantultua ja sen seurauksena myös turvallisuudessa voitiin todeta paranemista. On mielenkiintoista seurata kuinka kauan Tanskassa pystytään pitämään valvonta niin korkealla tasolla, että nopeuksien nousu ei pääse heikentämään turvallisuutta.
Mikäli moottoriteiden nopeudet nostettaisiin, se tarkoittaisi mm. automaattisen valvonnan voimakasta lisäämistä moottoriteille. Se tarkoittaisi myös kaiteiden rakentamista onnettomuuden seurauksia estämään. Myös Tanskassa tie- ja liikenneympäristöä parannettiin 115 miljoonalla kruunulla. Moottoriteiden suorite on kasvamassa ja huolenaiheena on kuolemaan johtaneiden yksittäisonnettomuuksien kasvu, joka on moottoriteidemme onnettomuustyyppi.
Turvallisuusnäkökulmasta toimenpide vaatii Liikenneturvan mielestä tarkkoja ja perusteellisia selvityksiä turvallisuudelle mahdollisesti aiheutuvista haitoista.
Kansalaisilta kysyttiin jokin aika sitten heidän suhtautumista moottoriteiden nopeuksien nostamiseen. Kansalaisista alle puolet piti toimenpidettä kannatettavana.
Suomalaiset valitsivat aikanaan parillisen ja ruotsalaiset parittoman nopeusrajoitusjärjestelmän. Monessa yhteydessä on keskusteltu tekemästäsi ehdotuksesta. Tarkoituksena liikenneturvallisuustyössä ei suinkaan ole sääntöjä noudattavien tavallisten kuljettajien rankaiseminen, vaan puuttua nimenomaisesti häiriökäyttäytymiseen.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Itseäni askarruttaa, että kuinka suuri osa onnettomuuksista johtuu liian suuresta tilannenopeudesta ja kuinka suuri osa näistä olisi varsinaisesti ylinopeutta.
Sitten tätä osuutta pitäisi verrata rattijuoppojen / turvavälinpitämättömien / muu mikä? / jne. aiheuttamiin osuuksiin
Samaa mieltä topikin aloittajan kanssa: nopeusrajoituksia alentamalla rankaistaan kuuliasta autoilijaa, eikä sitä, joka ajaa ylinopeutta muutenkin.
Sitten tätä osuutta pitäisi verrata rattijuoppojen / turvavälinpitämättömien / muu mikä? / jne. aiheuttamiin osuuksiin
Samaa mieltä topikin aloittajan kanssa: nopeusrajoituksia alentamalla rankaistaan kuuliasta autoilijaa, eikä sitä, joka ajaa ylinopeutta muutenkin.
VMP
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Eli siis jos nopeudet ovat jo nyt 60-70 km/h suurimmassa osassa nyt kyseessä olevista teistä, mitä hyötyä on kuluttaa rahaa uusien merkkien tekemiseen/vaihtamiseen? Olenko tyhmä vai häh?Liikenneturva kirjoitti:...paikallisteistä. Niitä on noin 50 000 km, josta yli puolet on mutkaisia, geometrialtaan huonoja sorateitä, joilla nopeudet ovat nykyiselläänkin 60 - 70 km/h...

Ja vaikka muuttaisivatkin, en ole koskaan semmosta ihmettä nähnyt kuin poliisia sorateitä partioimassa saati kameratolppaa joten ajelisin siellä tasan yhtä kovaa ko ennenkiAntijape kirjoitti:Eli siis jos nopeudet ovat jo nyt 60-70 km/h suurimmassa osassa nyt kyseessä olevista teistä, mitä hyötyä on kuluttaa rahaa uusien merkkien tekemiseen/vaihtamiseen? Olenko tyhmä vai häh?

Miten niin kuinka kauan voidaan? Ikuisesti ja yhä enemmässä määrin kun sakkotulot kasvavat koko ajan.Liikenneturva kirjoitti: On mielenkiintoista seurata kuinka kauan Tanskassa pystytään pitämään valvonta niin korkealla tasolla, että nopeuksien nousu ei pääse heikentämään turvallisuutta.
Nyt Liikenneturvalta jäi mielestäni esittämättä miksi tämän täytyy ehdottomasti olla näin. Asia ilmoitetaan vain "taivaasta annettuna" faktana.Liikenneturva kirjoitti: Mikäli moottoriteiden nopeudet nostettaisiin, se tarkoittaisi mm. automaattisen valvonnan voimakasta lisäämistä moottoriteille.
Näissä laitoksissa on duunissa byrokraatteja, joiden ainoa tapa menestyä työssään on keksiä ohjelmia, joilla onnettomuuksia saadaan vähennettyä ja sakkotuloja kasvatettua, muista seuraamuksista viis.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia