Ei näytä kovinkaan lupaavalta harrasteautolu

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
lai
Viestit: 111
Liittynyt: 29 Syys 2004, 02:37
Paikkakunta: Pori

Ei näytä kovinkaan lupaavalta harrasteautolu

Viesti Kirjoittaja lai »


Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Vittu tää on niin tätä. :twisted:
Eihän noista mun leluista tuu kuin vuoristoilmaa. :twisted: :twisted:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

"Hallitus on perustanut työryhmän pohtimaan ajoneuvoveron uudistamista niin, että maksuperusteeksi tulisivat hiilidioksidipäästöt. Vähemmän saastuttavasta autosta perittäisiin pienempää veroa kuin enemmän saastuttavasta"

Ahaa... eli suuri kulutus = suuri hiilidioksidimäärä = suuremmat käyttöverot ja päinvastoin.

Fossiiliset polttoaineet tuottavat suunnilleen saman verran hiilidioksidia palaessaan kiloa kohti ? Siis ihan sama käyttääkö dieseliä vai bensaa, koska erot autojen hiilidioksidipäästöissä johtuvat kulutetun polttoaineen määrästä ? Olenkohan vielä "kyydissä"?

Vaikuttaahan ajetut kilometrit tuotettuihin yo. päästöihin. Mitenkähän ne sitten lasketaan ? Luetaanko katsastuksessa matkamittarit ja keskiarvokulutuksen perusteella sitten määritetään tuotetut päästöt ja verot ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

Samaa ihmettelen. Kyllähän nykyäänkin paljon kuluttavalla = paljon hiilidioksidipäästöjä tuottavalla autolla ajosta rankaistaan kun polttoainevero on mitä on. On se nyt kumma jos pitää vielä jotain lisärangaistuksia keksiä niille. Ja tommonen kiinteä vuosittainen maksu on aivan älytön varsinkin kun se ei ota todellisia päästöjä mitenkään huomioon. Niihin kun vähän vaikuttaa tuo ajomääräkin. :evil:

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Niinpä. Pitääkö tässä ostaa Prius :roll: ? Nooh, jenkkimiehiä ottaa vielä raakemmin päästä...
Abarth 500 Esseesse

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Kävi vähäsen sama mielessä - Prius ja sen kaltaiset autot ovat kova sana ! Mitenkähän uusien autojen hinnat sitten ? Laskevat kaiketi, mutta miten ja kuinka nopeasti. Sama kaiketi koskee liikkeessä myynissä olevia käytettyjä pelejä ?

Melkeinpä voisin lyödä vetoa siitä, että aikanaan vetyauto EI tule olemaan "veroton" ! Suomessa se ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista. :cry:
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Joo ei, mutta tuskin uusien autojen hinnat rajusti tulevat alas ei ainakaan pysyvästi, erotus valuu tehtaan ja välikäsien taskuun. Vihreät (ei provo) ja muut "trenditietoiset" vaativat hybridejä jne. Ja toki se onkin järkevää, mikäli ajatus saataisiin menemään läpi siellä missä autoilu on jo oikeasti ongelma kuten USAn tietyt alueet ja kohta Kiina ja Intia... Mut meillä on melko katellen.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Kohta ruvetaan tekemään päästökauppaa auton päästöillä.
Sit kannattais ostaa muutama auto vaan seisotukseen ja myydä niiden päästöt muille...heh :lol:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Eikös nuo hiilidioksidipäästöt ole ihan yleinen käyttömaksun perusta Euroopassa, mutta v**tuttaa se silti, että Suomessa autolijaa vain rangaistaan lisää, varsinkin kun Suomen (tai Euroopan) päästöillä ei ole mitän merkitystä, niin kauan kun jenkit polkee 15 litrasilla V10 koneisilla maastureilla. Saatikka jos kiinalaiset alkaa ajamaan porukalla autoa, mikä näyttää tulevaisuudessa tapahtuvan. Turhan lentoliikenteen päästöistä puhumattakaan. Ja niillä korkeilla veroillako yritetään a) saada ihmiset ajamaan litrasella jariksella vai b) pelastetaan maailma?

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Eihän tollanen Prius kuluta juuri sen vähempää, kuin nykyaikaiset dieselitkään, bonuksena vain on kalliit ja rajallisen ikäiset (ja myrkylliset) akut.

Lähteinä esim.
http://www.tankkaus.com/consumption_list.php?login=no
http://www.tankkaus.com/consumption_lis ... l&login=no

Olihan tuosta jotain testituloksiakin, ei vain ole linkkejä.

Mitä verokeskusteluun tulee, niin huulilasin artikkeli aiheesta, Ruotsiahan täällä on ainakin perinteisesti apinoitu kaikessa mikä on /c:stä:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=126857

Näin äkkiseltään katsottuna tuo malli tietäisi esim. omalla kohdalla autoilun kuluissa erittäin radikaalia kasvua. Kumma tulkinta muuten, kun polttoaineverotus ei ilmeisesti liitykään millään tavalla päästöjen ja kulutuksen verotukseen? :shock:

Vastaa Viestiin