Sivu 1/1

Ei näytä kovinkaan lupaavalta harrasteautolu

Lähetetty: 26 Helmi 2006, 10:23
Kirjoittaja lai

Lähetetty: 26 Helmi 2006, 13:32
Kirjoittaja savijo-r
Vittu tää on niin tätä. :twisted:
Eihän noista mun leluista tuu kuin vuoristoilmaa. :twisted: :twisted:

Lähetetty: 28 Helmi 2006, 08:03
Kirjoittaja JiiPee
"Hallitus on perustanut työryhmän pohtimaan ajoneuvoveron uudistamista niin, että maksuperusteeksi tulisivat hiilidioksidipäästöt. Vähemmän saastuttavasta autosta perittäisiin pienempää veroa kuin enemmän saastuttavasta"

Ahaa... eli suuri kulutus = suuri hiilidioksidimäärä = suuremmat käyttöverot ja päinvastoin.

Fossiiliset polttoaineet tuottavat suunnilleen saman verran hiilidioksidia palaessaan kiloa kohti ? Siis ihan sama käyttääkö dieseliä vai bensaa, koska erot autojen hiilidioksidipäästöissä johtuvat kulutetun polttoaineen määrästä ? Olenkohan vielä "kyydissä"?

Vaikuttaahan ajetut kilometrit tuotettuihin yo. päästöihin. Mitenkähän ne sitten lasketaan ? Luetaanko katsastuksessa matkamittarit ja keskiarvokulutuksen perusteella sitten määritetään tuotetut päästöt ja verot ?

Lähetetty: 28 Helmi 2006, 09:13
Kirjoittaja Laba
Samaa ihmettelen. Kyllähän nykyäänkin paljon kuluttavalla = paljon hiilidioksidipäästöjä tuottavalla autolla ajosta rankaistaan kun polttoainevero on mitä on. On se nyt kumma jos pitää vielä jotain lisärangaistuksia keksiä niille. Ja tommonen kiinteä vuosittainen maksu on aivan älytön varsinkin kun se ei ota todellisia päästöjä mitenkään huomioon. Niihin kun vähän vaikuttaa tuo ajomääräkin. :evil:

Lähetetty: 28 Helmi 2006, 11:39
Kirjoittaja m.sa
Niinpä. Pitääkö tässä ostaa Prius :roll: ? Nooh, jenkkimiehiä ottaa vielä raakemmin päästä...

Lähetetty: 28 Helmi 2006, 11:50
Kirjoittaja JiiPee
Kävi vähäsen sama mielessä - Prius ja sen kaltaiset autot ovat kova sana ! Mitenkähän uusien autojen hinnat sitten ? Laskevat kaiketi, mutta miten ja kuinka nopeasti. Sama kaiketi koskee liikkeessä myynissä olevia käytettyjä pelejä ?

Melkeinpä voisin lyödä vetoa siitä, että aikanaan vetyauto EI tule olemaan "veroton" ! Suomessa se ei yksinkertaisesti voi olla mahdollista. :cry:

Lähetetty: 28 Helmi 2006, 11:59
Kirjoittaja m.sa
Joo ei, mutta tuskin uusien autojen hinnat rajusti tulevat alas ei ainakaan pysyvästi, erotus valuu tehtaan ja välikäsien taskuun. Vihreät (ei provo) ja muut "trenditietoiset" vaativat hybridejä jne. Ja toki se onkin järkevää, mikäli ajatus saataisiin menemään läpi siellä missä autoilu on jo oikeasti ongelma kuten USAn tietyt alueet ja kohta Kiina ja Intia... Mut meillä on melko katellen.

Lähetetty: 28 Helmi 2006, 13:37
Kirjoittaja mipo
Kohta ruvetaan tekemään päästökauppaa auton päästöillä.
Sit kannattais ostaa muutama auto vaan seisotukseen ja myydä niiden päästöt muille...heh :lol:

Lähetetty: 28 Helmi 2006, 15:40
Kirjoittaja KJS
Eikös nuo hiilidioksidipäästöt ole ihan yleinen käyttömaksun perusta Euroopassa, mutta v**tuttaa se silti, että Suomessa autolijaa vain rangaistaan lisää, varsinkin kun Suomen (tai Euroopan) päästöillä ei ole mitän merkitystä, niin kauan kun jenkit polkee 15 litrasilla V10 koneisilla maastureilla. Saatikka jos kiinalaiset alkaa ajamaan porukalla autoa, mikä näyttää tulevaisuudessa tapahtuvan. Turhan lentoliikenteen päästöistä puhumattakaan. Ja niillä korkeilla veroillako yritetään a) saada ihmiset ajamaan litrasella jariksella vai b) pelastetaan maailma?

Lähetetty: 28 Helmi 2006, 18:03
Kirjoittaja mutt
Eihän tollanen Prius kuluta juuri sen vähempää, kuin nykyaikaiset dieselitkään, bonuksena vain on kalliit ja rajallisen ikäiset (ja myrkylliset) akut.

Lähteinä esim.
http://www.tankkaus.com/consumption_list.php?login=no
http://www.tankkaus.com/consumption_lis ... l&login=no

Olihan tuosta jotain testituloksiakin, ei vain ole linkkejä.

Mitä verokeskusteluun tulee, niin huulilasin artikkeli aiheesta, Ruotsiahan täällä on ainakin perinteisesti apinoitu kaikessa mikä on /c:stä:
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=126857

Näin äkkiseltään katsottuna tuo malli tietäisi esim. omalla kohdalla autoilun kuluissa erittäin radikaalia kasvua. Kumma tulkinta muuten, kun polttoaineverotus ei ilmeisesti liitykään millään tavalla päästöjen ja kulutuksen verotukseen? :shock: