Sivu 1/1
Lakialoite harrasteautojen verovapaudesta.
Lähetetty: 12 Maalis 2006, 07:15
Kirjoittaja savijo-r
Kansanedustaja Laxell jätti torstaina eduskunnalle lakialoitteen, jossa hän ehdottaa ajoneuvoverolain 12 pykälän toisen momentin muuttamista siten, että momenttiin lisätään museoautojen jälkeen seuraava kappale: "Ajoneuvoverosta vapaat ovat........ajoneuvot, jotka on katsastettu ja rekisteröity harrasteajoneuvoiksi. Harrasteajoneuvot ovat autoja, jotka ovat vähintään 15 vuotta vanhoja, joita on merkittävästi muunneltu tai rakennettu uudelleen tai entisöity alkuperäiseen kuntoonsa ja joita käytetään enintään 6 kuukautta vuodessa".
Aloitteen tausta
Suomessa harrasteautoja verotetaan samoin kuin käyttöautojakin elleivät ne kuulu museoajoneuvojen luokkaan. Museoajoneuvot on vapautettu ajoneuvoverosta eli niin sanotusta käyttömaksusta ja niillä saa ajaa vain 30 päivää vuodessa.
Kaikki vanhat harrasteautot eivät ole museoautoja. Suomessa autoveroa maksetaan kaikista vuonna viisikymmentäyhdeksän valmistetuista tai uudemmista autoista. Harrasteautot tulevat erittäin kalliiksi johtuen kovasta verotuksesta.
Lähetetty: 12 Maalis 2006, 08:47
Kirjoittaja Carlos
Ei yhtään pöllömmän olonen ehdotus, sopii kyllä mulle.
Uudempikin auto on 16 vuotias
Lähetetty: 12 Maalis 2006, 09:42
Kirjoittaja savijo-r
Ja miltäs kuulostais jos seisonta-ajalta ei tarvis maksaa käyttömaksua?
Tossa linkki viiattivoorumin keskusteluun:
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=11098
Lähetetty: 12 Maalis 2006, 09:52
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Tuo 6kk ois jo hyvä. Vois olla talvella kakkosautona 75:nen ja kesäisin tuo GTV6:nen. JUU, tiedän.....sais ees sen ajoon.
Noina kesinä kun ollut ajossa oon ajanut n.3kk, maksanut siltä ajalta liikennevakuutuksen, muina aikoina seisonta vakuutus ja koko vuodelta käyttömaksun. Nyt mennyt kaksi vuotta että ei ajoa, koko vuodelta seisonta ja käyttömaksu.
Lähetetty: 12 Maalis 2006, 10:27
Kirjoittaja Rasvis
savijo-r kirjoitti:Ja miltäs kuulostais jos seisonta-ajalta ei tarvis maksaa käyttömaksua?
Kohtuulliselta. Nykyinen systeemi on pelkkää rahastusta.
Re: Lakialoite harrasteautojen verovapaudesta.
Lähetetty: 12 Maalis 2006, 10:49
Kirjoittaja italia
savijo-r kirjoitti: vähintään 15 vuotta vanhoja, joita on merkittävästi muunneltu tai rakennettu uudelleen
Mitähän tuokin nyt sitten mahtaa tarkoittaa?? Muunteluksi tuskin lasketaan pelkkiä vanteita eli mihin se raja vedetään? Koskahan se päivä koittaisi että poliitikot osaisivat ilmaista asiansa ilman tulkinnanvaraa ja turhaa kapulakieltä.
Re: Lakialoite harrasteautojen verovapaudesta.
Lähetetty: 13 Maalis 2006, 13:54
Kirjoittaja GiuliaSuper
italia kirjoitti:savijo-r kirjoitti: vähintään 15 vuotta vanhoja, joita on merkittävästi muunneltu tai rakennettu uudelleen
Mitähän tuokin nyt sitten mahtaa tarkoittaa?? Muunteluksi tuskin lasketaan pelkkiä vanteita eli mihin se raja vedetään?
Eikö alkuperäinen käy? 6kk riittäisi vallan mainiosti kesä autoille. Kannatetaan mutta kaipaisi vähän lisä tietoa mitä tuo oikeasti tarkoittaa. Mitkä autot ovat tämän ehdotuksen piirissä ja mitkä ja mihin raja vedetään?
Lähetetty: 13 Maalis 2006, 14:36
Kirjoittaja 90
niinpä, mitenkähän lienee käsitetään sitten sellainen harrasteauto jolla ei ikä piisaa museokilpiin mutta on kuitenkin suht orkkiskuntoinen ja ehkä kerran ylimaalattu, tuohon olisi kiva saada tosiaan hieman lisvalaistusta..
Lähetetty: 12 Touko 2006, 10:49
Kirjoittaja 155TS
Nyt hän tuo näyttäisi toteutuvan
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ajon ... 5219850738
Lainaus tekstistä:
Ajoneuvojen rekisterikäytäntöä aiotaan yksinkertaistaa siten, että käyttämättömänä seisovan auton voi vastedes poistaa liikennekäytöstä tilapäisesti. Samalla myös ajoneuvoveron maksu keskeytyisi. Valtioneuvosto hyväksyi ajoneuvolakiin esitettyjen muutosten sisällön torstaina.
Lähetetty: 12 Touko 2006, 11:21
Kirjoittaja 90
hyvä homma..voiko olla tosi että byrokraatit ajattelevat välillä pientä autoharrastajaakin ja vielä suomessa...
Lähetetty: 12 Touko 2006, 12:07
Kirjoittaja tsav
En halua olla mitenkään skeptinen, mutta....
Kaikella todennäköisyydellä tuohon tulee joku järjetön käsittelymaksu, joka on suunnilleen puolen vuoden käyttömaksu.
no joo
Lähetetty: 12 Touko 2006, 17:22
Kirjoittaja gtj
Voi hyvä sylvia sentään, luulis eduskunnalla olevan parempaa tekemistä. Mitä väliä on 42e säästöllä harrasteautossa? Hitto, laittaisivat nyt oikeasti käytettyjen, tai miksi ei samalla uusien verot kohdalleen, kun tämmöistä näpertelyä. Tallikustannukset kaupunkialueella on moninkertaisesti tuo 42e, ja yleensä harrasteauto maksaa jo sen verran että tuolla säästöllä ei nyt ole mitään merkitystä. Mielestäni tässä lähinnä kalastellaan köyhien ääniä tuleviin vaaleihin, eikä todellisuudessa anneta mitään. Eli tästä lähtien 127 fiiatti on seisonnassa talvella, ja kevään tultua voidaan mennä kylälle brassailemaan, onpahan AUTO alla. No, omalta kannalta onhan se parempi että uusien veroja ei lasketa, pysyy tuon käyttiksen arvo korkealla.
Lähetetty: 12 Touko 2006, 22:08
Kirjoittaja savijo-r
Tästä hommasta on sitten vasta hyötyä kun valtio alkaa rokottaan käyttömaksua hiilidioksidipäästöjen mukaan.
Mun laitteiden putkesta kun tulee muutakin kuin vuoristoilmaa. Valitettavasti.
Re: Lakialoite harrasteautojen verovapaudesta.
Lähetetty: 13 Touko 2006, 22:48
Kirjoittaja Seiska5mma
italia kirjoitti:savijo-r kirjoitti: vähintään 15 vuotta vanhoja, joita on merkittävästi muunneltu tai rakennettu uudelleen
Mitähän tuokin nyt sitten mahtaa tarkoittaa?? Muunteluksi tuskin lasketaan pelkkiä vanteita eli mihin se raja vedetään?
Meikäläisen 3500 egen autossa on kuitteja 6 000 egen edestä. Se voisi tarkoittaa merkittävästi uudelleen rakennettua...
Tosin kaavailtu saastepainotteinen vero - tehon, iän ja oletetun savun mukaan - tekee ison koneen omistamisen esteeksi lasten hankinnalle. Sitten ei ole veronmaksajiakaan.
Lähetetty: 02 Maalis 2007, 19:54
Kirjoittaja Alfieri
tsav kirjoitti:En halua olla mitenkään skeptinen, mutta....
Kaikella todennäköisyydellä tuohon tulee joku järjetön käsittelymaksu, joka on suunnilleen puolen vuoden käyttömaksu.
Käsittelymaksu on 10,70 euroa/kerta. Uusi käytäntö astuu voimaan 2.4. Liikennekäyttöön otto ja käytöstä poisto on ilmoitettava henkilökohtaisesti rekisteriviranomaiselle ja rekisteröintitodistuksen tekninen ja ilmoitusosa on oltava mukana. AKE palauttaa ajoneuvoveron seisonta-ajalta. (Moottoripyörien ilmoittamiskäytäntö ei muutu.)
Lähde: Omatalous 3/2007, Jutun kuvituskuvana punainen Alfa 159.
Lähetetty: 02 Maalis 2007, 20:18
Kirjoittaja savijo-r
Tais lykkääntyä marraskuulle.