Sivu 1/1
Öljynvaihto Deltassa
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:07
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Vein tänään klo. 10.30 156 SW:n öljynvaihtoon Deltaan. Huoltotiskin takana ollut mies kertoi, että aikaa on varattu klo. 11.00 asti, eli siihen mennessä Romeo on tikissä.
Noh, klo. 11.30 aloin palloilemaan tiskin lähettyvillä sellainen "olisko se nyt jo valmis, kun olis vähän kiirekin" -ilme kasvoilla, kunnes tämä uusi huoltomies hihkaisi meikäläisen luoksensa.
Hänen asiansa meni sanasta sanaan näin, ainakin suurin piirtein:
Joo, se on nyt semmonen juttu, että me lähetään viemään tota sun autoo lavetilla Ketolaan. Sieltä meni öljyproppu paskaksi eikä me saada sitä täällä korjattua. Se on toi öljypohja vähä semmonen hankala. Mut kyllä tää varmaanki menee meijän piikkii. Saat tollasen sinisen Punton ajoon veloituksetta.
Joo, kiitti ihan vitusti.
Saatanan äpärät ei osaa öljyjäkään vaihtaa rikkomatta autoa. Viime syksynä sinne laitettiin väärä öljynsuodatin, ja Alfa tihkutti öljyä autotallin lattialle. Joka vitun kerta ne onnistuu jotain kämmäämään.
Nyt on joku helvetin Punto perseen alla, eikä tiedä koska Alfan saa takaisin. Jotenkin jäi hämärän peittoon sekin, että onkohan ne onnistunut hajoittamaan propun lisäksi jotain muutakin.
Se on kuitenkin varmaa, että tästä öljyn -ja parin polttimon vaihdosta mä en maksa ainuttakaan penniä.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:14
Kirjoittaja hamppi
Barrikaadit deltaa vastaan minun kohdallani jatkuu edelleen.
Kuinka ihmeessä ne voi kämmätä noin amatöörimäisesti - merkkiliike vielä stana!
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:16
Kirjoittaja glideslope
Shillälailla!

Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:18
Kirjoittaja 90
kerta kaikkiaan kiitettävää toimintaa..

Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:20
Kirjoittaja KJS
Jotenkin tosta myyjän kommentista kirjotettunakin paistaa läpi se, että pitäis olla vielä helvetin kiitollinen että se propun korjaus menee niitten piikkiin ja sait sen punton VELOITUKSETTA! Kuka nyt olis olettanu että siitä pitäis maksaa?
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:27
Kirjoittaja Cuore Sportivo
KJS kirjoitti:Jotenkin tosta myyjän kommentista kirjotettunakin paistaa läpi se, että pitäis olla vielä helvetin kiitollinen että se propun korjaus menee niitten piikkiin ja sait sen punton VELOITUKSETTA!
Nimenomaan! Se tässä olikin hauskinta.
Kyllä on viiminen kerta, kun tossa läävässä öljyjä vaihdatetaan.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:30
Kirjoittaja mml
Mieliharmiasi helpottaaksesi voisit ajaa Pundulaatilla käyttämättä kytkintä kun hämmennät lootaa. Kato kauanko kestää...
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:35
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Juu, ajattelinkin hieman väännellä Punton öljyproppua, ja tutkia kuinka pitkälle sillä pääsee ilman Nesteen täyssynteettistä. Valitettavasti tämä ei vaan olisi huoltomiehen lompakosta pois..
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:37
Kirjoittaja Rolle
Tuskin kannattaa kuitenkaan alentua samalle tasolla, parasta on vain äänestää jaloilla ja lompakolla. Se tuntuu ja varmasti joskaan ei niin selvästi ja suurella äänellä. Jos kaikki toimisi niin eikä olisi heti seuraavalla viikolla kiroilun jälkeen taas siellä työntämässä rahaa kouraan niin normaali lafka heräisi..
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 13:47
Kirjoittaja KJS
Niin ja jätä se vihree JTS sinne. Ei se oo Suomen ainoo vähän ajettu JTS SW.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 14:44
Kirjoittaja Gasolina
Käsittämätöntä, ainakin neloskoneen öljypohjassa ja propussa on materiaalia vaikka kuinka, ihan vähällä eivät hajoa. Kuutosesta en sitten tiedä...
Jos itse huollattaisin Alfaa Porissa veisin Jokke Hannulalle. Kaveri on tehnyt mekaanikon hommia useamman vuoden ja ymmärtää asioista. Kannattaa ainakin kysyä.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 15:12
Kirjoittaja Pepperoni
Onhan noita öljypohjan kierteitä mennyt yhdeltä jos toiseltakin, täälläkin foorumilla ollut juttua monet kerrat, joten jotain vikaa taitaa olla huoltokohteessakin. Tällä en sitten yhtään tarkoita puolustella Deltan suorituksia, kyllähän valtuutetun huollon pitäisi olla tietoinen ko. heikkoudesta ja osata olla rikkomatta paikkoja.
Nimim. itselläkin toisesta tessusta proppu paskana.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 15:17
Kirjoittaja ahma
Pepperoni kirjoitti:Onhan noita öljypohjan kierteitä mennyt yhdeltä jos toiseltakin, täälläkin foorumilla ollut juttua monet kerrat, joten jotain vikaa taitaa olla huoltokohteessakin.
Juu, näitä näkee.. Viime kerralla kun hain Alfaa vuosihuollosta niin mekaanikko manaili että edellisellä kerralla propusta oli väännetty kierteet pilalle ja sen jälkeen liimattu proppu epoksilla.. Kivakiitti..
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 15:35
Kirjoittaja 90
pikkasen ihmetyttää tuo proppu, onko se todellakin niin heikkoa tekoa ettei kestä vääntämistä vai pulttipysylläkö ne sen siellä deltassa kiristää..

Lähetetty: 15 Maalis 2006, 15:37
Kirjoittaja Pepperoni
ahma kirjoitti:...propusta oli väännetty kierteet pilalle ja sen jälkeen liimattu proppu epoksilla.. Kivakiitti..
Epoksillapa hyvinkin. Varmuuden vuoksi vielä vinoon. Kiinni on ja pysyy - vaihtuu se öljy yläkauttakin. Ja kuten asiaan kuuluu niin huolellinen huoltomies ei ilmeisesti ollut edes kertonut asiakkaalle pienestä lipsahduksesta (päätellen siitä että kaikista muista autossa olevista ja olleista vioista, esim. nokkahihnavauriosta, ko. auton edellinen omistaja kertoi täysin rehellisesti ja kiertelemättä).
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 15:45
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Gasolina kirjoitti:Jos itse huollattaisin Alfaa Porissa veisin Jokke Hannulalle.
Juu, Jokke on tuttu mies.
Serkku noita Alfoja silloin tällöin räplää, mutta ei aina viitti mennä häiritsemään, kun hän ei mitään halua veloittaakaan. Siksi on tuolla Deltassa tullut käytyä Sportwagonin kanssa.
Ysikybä kirjoitti:pikkasen ihmetyttää tuo proppu, onko se todellakin niin heikkoa tekoa ettei kestä vääntämistä..
Niin. Luulisi ainakin näiden "maan asiantuntevimpien Alfamekaanikkojen" osaavan proppua käsitellä.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 16:09
Kirjoittaja Esko
Eiköhän tässäkin tapauksessa voi vikaa olla edellisen öljynvaihdon tekijässä. Minä kun vaihdatin öljyt edellisestä autosta (156 2.0) niin kauhistuin kun kaveri vetää proppua kiinni isolla avaimella poskijänteet väpättäen.
Momenttiavain tuntuu olevan lällärikamaa näissä verstaissa.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 16:17
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Esko kirjoitti:Eiköhän tässäkin tapauksessa voi vikaa olla edellisen öljynvaihdon tekijässä.
Saattapi olla. Joka tapauksessa syy on tässä samassa firmassa. SW:n ei ole vaihdettu öljyjä missään muualla kuin Deltassa.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 16:33
Kirjoittaja jiiässä
Joo edellisellä kertaa ne kierteet on rikottu...väännetty hiukan liian kireelle, ellei asentaja sit koittanut avata sitä väärään suuntaan, joka tapauksessa kierteet Alfan alumiinipohjassa on yllättävän heikot, tosi matalaharjainen kierre.
et ole ensimmäinen etkä viimenen jolle käy noin..
Enempi vituttaa vielä jos ostat samanlaisen vanhana käytettynä yksityiseltä, vaihdat ekaa kertaa öljyt omassa tallissa ja sitten kun käy noin..*.
väännellä Punton öljyproppua,
Punton roppu ja kierteet pohjassa on tosi kovaa tekoa, ei ihan helpolla hajoaa..

..mutta koittaa voi
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 16:40
Kirjoittaja Vittorio Jano
Vaihtoon meni proppu omasta Superistakin. Vai tehtiinkö siihen joku hätäpatentti, en nyt muista. Tyyppiharmi taitaa olla kyseessä.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 17:22
Kirjoittaja puuha
Eihän se vika ole siinä propussa. Se on pitkä kuin nälkävuosi... Vika on öljypohjan kierteissä, kierteen mitta on n. ½ senttiä. Se siellä korkkaa.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 17:23
Kirjoittaja savijo-r
jiiässä siellä superin öljypohjassakin oli sit joku patentti.
En muista oliko se oikein juotettu vai mitä sille oli tehty.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 17:40
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Joo. Alfa saatiin takaisin, Konepaja Ketolalla oli nopeeta toimintaa. Huoltopäällikkökin pyyteli anteeksi, ja lupasi keksiä mekaanikolle jotain kivaa tekemistä.

Eli kaikki hyvin; huomenna vien loputkin Alfat öljynvaihtoon Delta-Autoon.

Lähetetty: 15 Maalis 2006, 18:00
Kirjoittaja jiiässä
jiiässä siellä superin öljypohjassakin oli sit joku patentti.
En muista oliko se oikein juotettu vai mitä sille oli tehty.
siis millanen, oliko sieltäkin kierteet menny vai oliko pohja ajettu halki johonkin kiveen tms?
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 20:05
Kirjoittaja Esko
Heli-Coil on kova sana kun alumiinipohjasta menee kierteet. Helppo ja nopea ratkaisu mutta vaatii tietenkin nuo työkalut. Niitä asennetaan uusiinkin osiin kun halutaan kestävämpää ratkaisua.
http://www.emhart.com/products/helicoil/default.htm
Minulla ei ole mitään intressiä lafkaan, oonpahan vain joskus niitä käyttänyt.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 20:26
Kirjoittaja mml
Rolle kirjoitti:Tuskin kannattaa kuitenkaan alentua samalle tasolla, parasta on vain äänestää jaloilla ja lompakolla. Se tuntuu ja varmasti joskaan ei niin selvästi ja suurella äänellä. Jos kaikki toimisi niin eikä olisi heti seuraavalla viikolla kiroilun jälkeen taas siellä työntämässä rahaa kouraan niin normaali lafka heräisi..
Cuore Sportivo kirjoitti:Joo. Alfa saatiin takaisin, Konepaja Ketolalla oli nopeeta toimintaa. Huoltopäällikkökin pyyteli anteeksi, ja lupasi keksiä mekaanikolle jotain kivaa tekemistä. Laughing
Eli kaikki hyvin; huomenna vien loputkin Alfat öljynvaihtoon Delta-Autoon. mega grin
Right.
Lähetetty: 15 Maalis 2006, 20:28
Kirjoittaja jiiässä
Mä olen joskus tehnyt karkeemmat ja pidemmät kierteet rikkinäisten "päälle" ja laittanut niihin sopivan yleismallin propun alkuperäsen tilalle, hyvä konsti sekin kun vain on sopiva kierretappi ja sopivia proppuja, öljypohjaa ei tarvii irroittaa...

Lähetetty: 15 Maalis 2006, 20:44
Kirjoittaja savijo-r
Jiiässä
Ei pysty muistaan. Mutta kyllä siihen öljyt pysty vaihtaan ihan normaalisti.
Kait sieltä oli joskus kierteet korkannut.
Mutta kattokaa nyt kumminkin niin ei tule yllätyksenä.
Lähetetty: 16 Maalis 2006, 14:20
Kirjoittaja mipo
huomasinpa, tao huoltamon ukko huomasi että mullakin on öljyproppu kiinnitettty epoksilla, tai jollain muulla mähmällä...
Ei suostunut vaihtamaan öljyjä ollenkaan.
Mitähän tommonen korjaaminen maksaa, jos sieltä on mennyt kierteet?
Eli sitä vain että viittiikö soitella myyjäliikkeeseen takuusta??
(jos kehtaa soitella ku just ovat saaneet maksaa zulakin 156:sta, eli mun vanhasta aika suolasia korjauksia...)
Lähetetty: 16 Maalis 2006, 15:21
Kirjoittaja Pepperoni
Uusi öljypohja maksaa Deltassa pitkälti yli kolmesataa euroa, joten ihan pikkujuttu ei ole kyseessä, eli siltä pohjalta voipi sinne autokauppaan minun mielestäni ihan hyvin soitella. Kyllähän tuo selvä vika on. Toinen juttu on sitten, että sen saattaa hyvinkin saada korjattua Helicoililla jos ei ole pahasti murjottu. Maksanee huomattavasti vähemmän. Omassani tuo on hakattu jotenkin vekkulisti vinoon ja vedelty ympäriinsä epoksilla, ei ole uskallettu vielä ottaa proppua irti ja kokeilla korjausta.
Öljyt pystyy vaihtamaan yläkautta öljyimurilla, jos huoltamolla sellainen sattuu olemaan. Ei ihan yhtä hyvä konsti, mutta parempi kuin ei öljynvaihtoa ollenkaan.