Sivu 1/1

Nesteen Bio-polttoaine

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 07:28
Kirjoittaja Tommi_80
En ole nyt taas ihan varma kuulinko oikein radiosta, että jo ensi viikolla rupeaisi saamaan joltain nesteen asemilta 98 oktaanista biopolttoainetta (pensan seassa 4-5% etanolia?) Nesteen mukaan polttoaine kävisi kaikkiin autoihin, mutta onko täältä kukaan varmistanut Delta-Motorin kantaa asiaan?

Asia on jo askarruttanut tämän viikon, josko täältä nyt löytyisi vastaus asiaan?

Itse siirryn jo ihan periaattesta bio-polttoaineisiin jos ne vain sopivat autoon.

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 07:38
Kirjoittaja Epezi
Itse haluan täyden selvyyden siitä mistä tuo etanoli on peräisin ennekuin työnnän litraakaan tankkiin. Jotain huhua olen kuullut että voisi olla peräisin brasilian sokeriruokoviljelmiltä, joissa on ihan puhdas orjuus jälleen käytössä.

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 07:57
Kirjoittaja hagger16
Kuluttajalle kalliimpaa ja rasittaa luontoa tuotantovaiheessa enemmän kuin normi bensiini.. :roll:

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 08:38
Kirjoittaja Pasi
Minä taas kuulin että etanoli tulisi Italian viinitiloilta :lol:

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 09:01
Kirjoittaja Bones
Bensasta saa yhtä pätevää "biobensaa" vaikkapa kusemalla tankkiin. Jos tuo tulee muualta kuin suomesta niin onpahan pienet kuljetuskustannukset ynnä muut..
Kaupunkikotteroksi voisi kyllä ostaa vaikkapa uuden Punton maakaasumallin..

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 10:46
Kirjoittaja TommiS
Laktoosi-intoleraatikoille tiedoksi:
Kuskin penkin istuinosaan voisi viritellä jonkinlaisen kaasukerääjän, josta putkitus suoraan polttoainejärjestelmään.
Ajattele; litralla kermajäätelöä töihin ja takaisin.
Pitäisköhän patentoida...??

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 10:52
Kirjoittaja Pasi
TommiS kirjoitti:Laktoosi-intoleraatikoille tiedoksi:
Kuskin penkin istuinosaan voisi viritellä jonkinlaisen kaasukerääjän, josta putkitus suoraan polttoainejärjestelmään.
Ajattele; litralla kermajäätelöä töihin ja takaisin.
Pitäisköhän patentoida...??
ja pidemmällä matkalla voi käydä vaikka teboililla juomassa maitoa :D

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 11:00
Kirjoittaja alfista
Niisk, niin kauan luulin olevani yksin... Ilmajoen maito ei muuten pieretä. Mitähän Valio maitoonsa laittaa.

EDIT: Kai tämä menee vielä ihan topicissa :mrgreen:

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 11:31
Kirjoittaja PJS
Niin, asia on nyt vain sillä tavalla, että Etelä-Suomessa asustelevat autoilijat ovat mahdollisesti jo tankanneet useaan otteeseen tietämättään Neste-asemilta bio-polttoainetta.
Sitä kun on meinaan ollut joissakin asemilla mittareissa koe mielessä jo viime syksystä asti :?

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 11:40
Kirjoittaja Pasi
:arrow: no onneksi en ole neste asemilla tankannut yli vuoteen! :mrgreen:

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 13:30
Kirjoittaja GiuliaSuper
Onko neste ainoa joka tuo bensiiniä suomeen vai onko muillakin maahantuontia? Eli 98 käyttäjät eivät voi valita tankkaako bio systeemiä tai normaalia ja tällä menettelytävalla neste voi puolestaan nostaa hintoja...eikö sen bio bensan pitäisi olla halvempaa kun normaalin?? Tai ei välttämättä noin tehtynä kun tuodaan euroopan alueelta se etanoli.

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 18:59
Kirjoittaja Tommi_80
Löytyihän netistä sentään jotain tietoa. Hesarin sivulle linkki

:arrow: En löytänyt mitään tietoa tuoko muutkin asemat biopolttoaineita, mutta neste näyttää kyllä oikeaa suuntaa. Kyllä ne muutkin asemat sieltä perästä tulevat varmasti ennemmin tai myöhemmin, toivottavasti.

Onko Hagger esittää kommentillesi jotain pohjaa?? Ei tuollainen kommentti paljoa mielipidettä muuta asiasta. Tutkimusta yms??
HS 3.4.2006 klo.13:22 kirjoitti:Neste Oil tuo biobensiinin Suomen markkinoille. Etanolia sisältävän polttoaineen jakelu alkaa jo viikon kuluttua Etelä-Suomessa.

98-oktaanista biobensiiniä voi Nesteen mukaan käyttää kaikissa bensiinimoottoreissa. Etanolin tai etanolipohjaisen aineen osuus bensiinistä on 2–5 prosenttia.

Vaatimukset biopolttoaineiden käytön lisäämiseksi ovat kiihtyneet viime aikoina muun muassa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi.

Biobensiinin jakelu alkaa Hanko–Tampere–Jyväskylä–Joensuu-linjan eteläpuolelta 10. huhtikuuta. Biobensiiniä on saatavana tämän alueen Neste-asemilta ja A24-automaattiasemilta sitä mukaa, kun asemat täydentävät varastojaan.

Biobensiiniä voi käyttää kaikissa bensiinimoottoreissa, sillä se täyttää voimassa olevat vaatimukset. Lisäksi polttoaineen kulutus, moottorin teho ja muut käyttöominaisuudet säilyvät ennallaan. Hinnaltaan biobensiini on muutamia senttejä litraa kohti tavallista bensiiniä arvokkaampaa.

Biokomponentti ei myöskään muuta bensiinin väriä eikä hajua. Biokomponentin käyttö polttoaineessa vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Neste-asemilla myytiin biobensiiniä kokeiluluonteisesti vuosina 2002–2004. Kokeilulla varmistettiin biobensiinin soveltuvuus Suomen olosuhteisiin.

STT
ps. Tankkiin kusemiset ja pieruimuri keskustelut voisi jättää vaikka suomi24 palstoille missä muutenkin 99% jutuista on ala-arvoisia.

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 19:15
Kirjoittaja V6
Pasi kirjoitti:Minä taas kuulin että etanoli tulisi Italian viinitiloilta :lol:
wikipediasta:

Neste Oilin edeltäjä Fortum Oil valmisti 98E -biobensiiniä syksystä 2002 syksyyn 2004. Polttoaineesta oli 5% italialaista viinintuotannosta syntynyttä etanolia :mrgreen:

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 19:45
Kirjoittaja JiiPee
TommiS kirjoitti:Laktoosi-intoleraatikoille tiedoksi:
Kuskin penkin istuinosaan voisi viritellä jonkinlaisen kaasukerääjän, josta putkitus suoraan polttoainejärjestelmään.
Ajattele; litralla kermajäätelöä töihin ja takaisin.
Pitäisköhän patentoida...??
Joutuisin kulkemaan työmatkat vaimoni kanssa. EI KÄY ! :wink:

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 20:10
Kirjoittaja mattijus
HS 3.4.2006 klo.13:22 kirjoitti:Hinnaltaan biobensiini on muutamia senttejä litraa kohti tavallista bensiiniä arvokkaampaa.
Mulle olisi jo tuossa tarpeeksi perusteluja tankata normibensaa.
Lisäksi vuosi sitten kokeilin pari tankillista 98e:tä. Kulutus pysyi samana kuin 95e:llä ajettaessa, siispä en 98e:tä ole sen koommin tankannut.

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 21:15
Kirjoittaja Ottimo
Ruotsissa kaikki myytävä bensiini on jo pitkään sisältänyt 5 % etanolia, noin pieni määrä ei vaadi mitään erikoistoimenpiteitä. Täällähän tuota varsinaista etanolipolttoainetta (E85 jossa on 85 % etanolia) tuetaan eli se on halvempaa kuin bensa ja tämä on saanut ihmisiä tekemään laittomia kotikonvertointeja tavallisista bensapäyttöisistä autoista. Sellaista en kyllä tekis.

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 21:23
Kirjoittaja Bones
Tommi_80 kirjoitti: ps. Tankkiin kusemiset ja pieruimuri keskustelut voisi jättää vaikka suomi24 palstoille missä muutenkin 99% jutuista on ala-arvoisia.

Ohhoi.. :roll: Jos oikeasti tuntee tarvetta parantaa maailmaa ja vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen, ei todellakaan kannatta turhaan panostaa "biobensiiniin". Tästä on tietoa ja kokemusta jota en nyt team buildingin seurauksena jaksa sen enempäää runoilla :drinking:
Kannattaa vaikka harkita 2,4 jtd konetta ja ajaa sitä biodieselillä joka on tuotettu kierrätetyistä rasvoista..
Tai sit bio/maakaasua, jos ostat tai käytät joskus tuollaista autoa niin voin luvata jyväskylän suunnlata suomen halvimmat tankilliset.
Niin kauan kun vapautetaan pakokaasuissa maahan jo varastoitunutta hiilidioskidia ilmakehään on tuo turhaa räpellystä. Oikeissa bioaineissa tulee myös hiilidioksidipäästöjä muttta nämä ovat normaalissa kierrossa, jotka muutenkin menisivät ilmaan esim mätänemisen johdosta..

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 21:36
Kirjoittaja hagger16
tommi_80 kirjoitti:Onko Hagger esittää kommentillesi jotain pohjaa?? Ei tuollainen kommentti paljoa mielipidettä muuta asiasta. Tutkimusta yms??
Eipä valitettavasti löytynyt.. Asia oli (muistaakseni) maikkarin uutisissa eilis iltana. Yritin etsiä netistä tietoa, mutta ei ainakaan äkkiseltään löytynyt. Yrittäkää paremmalla onnella.
Eli ei minullakaan ole sen parempaa tietoa, kuin mitä ne minulle televisiosta männä iltana valehtelivat..

EDIT: löysin sen maikkarin uutis-pätkän. Se on katsottavissa MTV3:n uutis-arkistossa. Sen verran pitää vetää takaisin, ettei tuossa katkelmassa ollut mainintaa tuotantovaiheiden ympäristön rasittavuudesta. En nyt tiedä mistä olen saanut sen päähäni.. Etanoli, jota biobensiiniä varten roudataan maahan tulee Euroopan viinitiloilta. Joten, onhan se ajo taas astetta italialisempaa, kun voi kuvitella, että moottorissa palaa ehkä Italian viinitilojen tuote. Jos haluaisin jeesustella, ajaisin ehkä Fiiat Puntolla tai kermaperse snobina Toyota Priuksella.. Haluaisin kuitenkin V6:n, kuten sinulla Tommi_80.

Lähetetty: 05 Huhti 2006, 22:09
Kirjoittaja jarski
jos se ny tästä on kii niin hevosella pääsee... huuhaata koko juttu ehkä johku bensaa säästävien/vihreiden autofoorumiin sopiva topiikki? (ei taida vihreillä semmosta ollakkaan) ei sovi mielestäni ns."sporttiauto" luokkaan et jos tää keskustelu sopis paremminkin sinne 24h puolelle :wink: :drinking:

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 10:17
Kirjoittaja Tommi_80
En tässä mitään ole yrittänyt jeesustella eikä ole semmoinen ole edes mielessä käynyt. Homman ydin kysymys olikin, että uskaltaako moista pensaa alfaan tankata. Mattijus:sin auto ei ilmeisesti 98e kokeilusta kärsinyt joten eiköhän sitä voisi sitten kokeilla?
hagger16 kirjoitti:Haluaisin kuitenkin V6:n, kuten sinulla Tommi_80.
Loistava automaku sinulla Kuva

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 12:41
Kirjoittaja Alfetta&156
Täältä löytyy muutamia peruskysymysten vastauksia:
http://www.neste.fi/binary.asp?page=544 ... &version=1

Itse kyllä aion muutaman tankillisen kokeilla. Urheilullisuudettomuuteen tätä on minun aika vaikea yhdistää. :roll:

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 14:23
Kirjoittaja hagger16
Niin, siinä oli Nesteen versio..
Ylex-radiokanavalla oli tänään pari haastattelua aiheesta. Jutussa haastateltiin sekä Nesteen että Suomen luonnonsuojeluliiton edustajia. Nesteen edustajalta tuli nämä samat asiat, kuten Alfetta&156 oli saanut Nesteen sivuilta poimittua. Luonnonsuojeluliiton jamppa vastasi toimittajan kysymykseen tuotteen ekologisuudesta, että se on vähän fifty sixty.. :wink:
Toisaalta etanoli poltettaessa vähentää poltettujen fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja näin ollen hiilidioksidi päästöjä, mutta totesi myös biopolttoaineiden tuottamisen kuluttavan fossiilisia polttoaineita.
Itse asiassa myöskään tuo Epezin heitto ei ole (ilmeisesti) aivan tuulesta temmattu, koska hän viittasi myös brasilian sokeriruoko viljelmiin ja siellä aiheutuviin "sosiaalisiin ongelmiin". Mitä se sitte tarkoittaakaan..
Hänen mukaansa varsinainen uhka Brasiliassa on kuitenkin sademetsien hakkuut sokeriruokoviljelmien tieltä. No, toistaiseksi Neste väittää etanolin tulevan Euroopasta, joten morkkiksia Brasilian tilanteesta ei varmaan tarvitse ottaa.
Minusta tämä biopolttoaine on ihan hyvä asia, mutta asiaa kannattaa tarkastella asiaa kriittisesti monelta kantilta. Pelkkiin Nesteen tiedotteisiin ei välttämättä ole luottaminen.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 16:38
Kirjoittaja KauGoH
samaa mieltä olen, onhan näitä kauppamiehien puheita joka asiassa! mutta itseäni ei henkilökohtaisesti kiinnosta kyllä yhtään mikään bio polttoaine, tuntuu tuo nykyinenkin liemi maksavan taas aivan helevetisti :crazyeyes:

rupeeppa sitten tankkaamaan puoliksi viiniä olevaa bensaa auton tankiiin niin valoissa takana oleva mummo sammuu ratiin kun odottaa valojen vaihtumista :-D

no ei ehkä sentään, mutta tässä maailmassa on kyllä suurin ympäristö haittojen tekijä liikenne ja teollisuus, hyvän asian puolestahan tässä tietysti pitäisi maksaa mutta sekin pointti nousee mieleeni että minä en ole tääällä sitä päivää näkemässä kun ne viimeiset sademetsän rippeet kaatuvat ja surkastuvat pois, eli ajan niin kauan oikealla laimentamattomalla bensiinillä kuin vain mahdollista JA PISTE!

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 18:02
Kirjoittaja Rasvis
Sen kummemmin aiheeseen perehtymättä;

Jos kerran valtiolla olisi oikeasti huoli liikenteen hiilidioksidipäästöistä ja fossiilisten polttoaineiden tuhlauksesta, niin miksei sitten saman tien lakattaisi keräämästä dieselveroa autoilijoilta? Näillä bensan hinnoilla varmasti aika moni siirtyisi nokitykkiin, ja saataisiin keskikulutuksen muutoksella vaikkapa 8 l -> 5,5 l sadalla jo ihan oikeata vaikutusta aikaan toisin kuin muutaman prosentin etanolinäpertelyllä. Jotakuta saattaisi myös kiinnostaa vaihtotaseen paraneminen raakaöljyn tuonnin vähenemisen seurauksena.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 19:32
Kirjoittaja Esko
Olin viime vuoden loppupuolella pari kuukautta Brasiliassa ja siellä sai huoltoasemilta sekä bensaa että alkoholia. Bensassakin oli kuulema alkoholia jonkin verran. Monet autoista olivat muutettuja niin että niihin sai tankata kumpaa tahansa ilman mitään toimenpiteitä.

Hienosti pelasi autot kummallakin. Matkalaskuun oli tietty miehekästä laittaa että 40 litraa alkoholia ostettu.

Mielestäni ihan kannatettavaa toimintaa. Hyvä vain jos riippuvuus öljystä vähenisi.

Lähetetty: 07 Huhti 2006, 08:51
Kirjoittaja Toronado
V6 kirjoitti:
Pasi kirjoitti:Minä taas kuulin että etanoli tulisi Italian viinitiloilta :lol:
wikipediasta:

Neste Oilin edeltäjä Fortum Oil valmisti 98E -biobensiiniä syksystä 2002 syksyyn 2004. Polttoaineesta oli 5% italialaista viinintuotannosta syntynyttä etanolia :mrgreen:
Näin muistan lukeneeni minäkin joskus Fortumin henkilökuntalehdestä.

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 14:31
Kirjoittaja Rolle
Tästä vielä niin Etelä Suomen asemille tulee sitten vain tuota bio 98:ia, tavallista ei tarjota sen rinnalla jos oikein ymmärsin. Ja tarkemmin sitä alkaa löytymään heti pääsiäisen jälkeen.

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 15:14
Kirjoittaja italia
Kyllä näillä bensanhinnoilla täytyy jo tosissaan miettimään "nokivasaraa".

Mutta mikä se sitten olisi.....noh vaihtoehdot taitaa olla:

155 TD
156 JTD
Tai jos oikein hurjaksi heittäytyisi niin etsisi jostain 75 TD:n (onkos kukaan muuten Suomessa moista nähnyt?)

159 Kiisseli tietysti houkuttelisi,mutta ei taida ihan maalarin budjetti siihen piisata. :( :(

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 15:15
Kirjoittaja Rolle
No jos hurjaksi mennään niin 33:sen kolmepyttyinen kiisseli alle :mrgreen:

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 15:18
Kirjoittaja italia
Ei kai sellaisia ole kuin villeimmissä kuvitelmissa... :crazyeyes:

Se on kuitenkin tehty tavallisesta 33:ta irroittaen 1 sytytystulppa. :mrgreen:

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 15:25
Kirjoittaja Rolle
Siitä vain kuvittelemaan :P

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 17:19
Kirjoittaja savijo-r
tai 164 2.5 TD

Lähetetty: 14 Huhti 2006, 21:24
Kirjoittaja mattijus
italia kirjoitti:Tai jos oikein hurjaksi heittäytyisi niin etsisi jostain 75 TD:n (onkos kukaan muuten Suomessa moista nähnyt?)
http://www.fotohana.fi/kauppa/index.php ... &pic=35432
:-D

Lähetetty: 15 Huhti 2006, 00:34
Kirjoittaja jkoivula
Minulle tuo bio polttoaineen suosiminen olisi ennemminkin poliittinen kun vihreä kannan otto. En mielelläni suosisi muslimi maiden tuotoksia, eikä tuo Venäjäkään kovasti mieltä rauhoita. Jos vain Suomen päättäjät tekisivät sen päätöksen että eivät laittaisi veroja täysimääräisenä kotimaassa tuotetuille bio polttoaineille, käytännössähän tuo kyllä taitaisi tarkoittaa koko EU:n aluetta, mutta mitä sitten? Jäisi siitä kuitenkin iso osa omaan kansantalouteen.

Ja eikös tuon alkoholin puristuskestävyys ole parempi kun pumppu bensan? Joten turbomiehet voisivat siitä jotain hyötyäkin?

Lähetetty: 15 Huhti 2006, 09:56
Kirjoittaja Ottimo
jkoivula kirjoitti: Ja eikös tuon alkoholin puristuskestävyys ole parempi kun pumppu bensan? Joten turbomiehet voisivat siitä jotain hyötyäkin?
Saab 9-5 BioPower antaa etanolilla ajettaessa 30 hp enemmän bensaan verrattuna.
Yks juttu tämän etanolin kanssa on että kulutus kasvaa n 30 % eli jotta se olis kilpilukykyistä täytyy hinnan olla subventoitu.

Lähetetty: 21 Huhti 2006, 12:35
Kirjoittaja Tommi_80
TommiS kirjoitti:Laktoosi-intoleraatikoille tiedoksi:
Kuskin penkin istuinosaan voisi viritellä jonkinlaisen kaasukerääjän, josta putkitus suoraan polttoainejärjestelmään.
Ajattele; litralla kermajäätelöä töihin ja takaisin.
Pitäisköhän patentoida...??
Pakko oli skannata kuva eilisestä ilta-sanomasta :lol:

Kuva