Sivu 1/1

Vanhapoika 156V6

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 12:39
Kirjoittaja ZicZac
Tänä aamuna Kehä II otin tahtommattani (oli meneillä Audi ?? vs "uusi" Saab 9-3 Aero skaba - ja minun perään syöksytään talla pohjassa) kisaa otsikon mukaisella vanhalla pojalla. Eivät muuten päässeet edes rinnalle!

PS
No mistä tiedän Saabin mallin, no kun tiemme erkanivat ja eteeni tuli ruuhkaa.

EDIT: Audi jatkoi samaa reittiä kanssani Länsiväylälle, mutta jättäytyi
syystä tai toisesta kovin kauas taakseni. En kyllä ehtinyt kisassa kauheasti seurata muita (kunhan eivät ohi mene), uuttua pykälää silmään ja pedaali lattiaan.

Huomasin jälleen kerran sen, kun nostat jalkaa kaasulta tulee aivan kuin pieni lisäruiske?

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 13:02
Kirjoittaja TommiS
Jaahas.
Let´s be careful out there. Kehä II ei ehkä nyt ole niitä turvallisimpia paikkoja kokeilla auton suorituskykyä.
Eräs paikka lailliseen nollasta sataan kiihdytykseen löytyy Turunväylän alkupäästä Helsingin Munkkivuoresta, tuossahan saa rätväkät vauhdit, mutta kannattaa muistaa myös väylän ylikulkeva silta, josta myös nopeuksia toisinaan mitataan. Eli siis vaan sataan asti.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 13:11
Kirjoittaja ZicZac
TommiS kirjoitti:Jaahas.
Let´s be careful out there. Kehä II ei ehkä nyt ole niitä turvallisimpia paikkoja kokeilla auton suorituskykyä.
Olet aivan oikeassa, enkä tähän syyllisty kovinkaan usein.
Toi munkan mutka, yes!

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 13:23
Kirjoittaja MrKirby
Oikeasti kyllä alfan 2,5L kutosella ei pysy aero-saabin kyydissä... 250 hv, 350Nm... Eikä tosiaan parane kokeillakaan yleisen liikenteen seassa. :o

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 13:34
Kirjoittaja ZicZac
MrKirby kirjoitti:Oikeasti kyllä alfan 2,5L kutosella ei pysy aero-saabin kyydissä... 250 hv, 350Nm... Eikä tosiaan parane kokeillakaan yleisen liikenteen seassa. :o
Hyväksyn kommentin -näinhän se menee, mutta tostuus voi olla toinen?
Puhun nyt Alfan V6 moottorin käsittämättomästä skaalsta':)'

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 13:46
Kirjoittaja senor_cit
TommiS kirjoitti: Eräs paikka lailliseen nollasta sataan kiihdytykseen löytyy Turunväylän alkupäästä Helsingin Munkkivuoresta, tuossahan saa rätväkät vauhdit, mutta kannattaa muistaa myös väylän ylikulkeva silta, josta myös nopeuksia toisinaan mitataan. Eli siis vaan sataan asti.
Juu, tosin tossakin kannattaa olla varovainen ellei keli ole kymppi. Nimimerkillä se ensimmäinen kaarre oikeallehan vedetään sitten nelipyöräluisussa... Viime kesänä kävi tuollain kun olikin pinta vielä vähän kostea. :oops:

.sc

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 13:50
Kirjoittaja Have
MrKirby kirjoitti:Oikeasti kyllä alfan 2,5L kutosella ei pysy aero-saabin kyydissä... 250 hv, 350Nm...
Ensimmäisessä 9-3 Sport Sedan Aerossa on 'vain' 210hp :)

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 14:06
Kirjoittaja Maho
Have kirjoitti:
MrKirby kirjoitti:Oikeasti kyllä alfan 2,5L kutosella ei pysy aero-saabin kyydissä... 250 hv, 350Nm...
Ensimmäisessä 9-3 Sport Sedan Aerossa on 'vain' 210hp :)
Tässä uuden suorituskyky...

Teho 184 kW
Max vääntö -
Huippunopeus 245 km/h
Kiihtyvyys 6.7 sek/0-100
Kulutus -

BTW, eikös näitä elvistely topicceja ollut jo valmiiksikin?

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 14:09
Kirjoittaja Kaalipata
Aika tussu peli mun mielestä. Eller hur?

Edit: No, okei, ei toi uus nyt niin tussu ole...

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 14:12
Kirjoittaja ZicZac
Miksi nää Saabit ei sitte kulje?

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 15:04
Kirjoittaja glideslope
TM:ssä oli just ajossa uusi 9-5 farkku Aero automaattilootalla.
Autom. vaihteisto verottaa ainakin tämän mallin osalta kiihtyvyyttä melkoisesti, ilmoitettu 0-100 on 8,5 s. eli aika vaisu esitys 260 hv kaaralta.

Jutussa kuitenkin totesivat kärryn kiihtyvän perstuntumalta paljon nopeammin.

Sama juttu on muuten muissakin hurriautoissa. Volvon S60R:n manuaalille luvataan nollasta sataseen alle 6 s. ja automaatille 7,7.

Noin omakohtaisena kokemuksena voisi todeta tosta Aeron kiihtyvyydestä, että ei se paikaltaan lähtiessä ole mikään raketti automaattilootalla. Vuoronperään kun pääsi kepittämään Nissan Maxima 3,0 autom. ja -04 9-5 Aeroa niin näistä melkeimpä tuo Nissan lähtee paikaltaan äkäisemmin. Sitten kun tullaan isompiin nopeuksiin tai vaikka katsotaan ohituskiihtyvyyttä, alkaa Saabi näyttää kyntensä ja Nissan jää kuin mummo suolle.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 15:08
Kirjoittaja Jevgen
ZicZac kirjoitti:Miksi nää Saabit ei sitte kulje?
Itse olen kyseisellä kaapilla (9-3 2.8 V6 Aero manuaalina) ajanut ja kyllä se tuntui poliisien mukaan kulkevan/lähtevän sen verran, että meinasivat kortin ottaa poies. :oops:
Tosin ko. auton suorituskyky on laakean vääntöalueen ansiosta melko huomaamatonta ja salakavalaa. Eipä se juuri miltään tunnu, kun ei ole varsinaista tehoaluetta, eikä se pidä mainittavaa meteliäkään, mutta voisin silti nuo ilmoitetut suoritusarvot hyväksyä. Muuten koko vehje ei herättänyt mitään tunteita suuntaan eikä toiseen. Ajettavuuskaan ei lyhyehköllä lenkillä millään tavoin häikäissyt, kuten Alfassa heti ensi metreistä lähtien.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 16:19
Kirjoittaja Boxer33
senor_cit kirjoitti:
TommiS kirjoitti: Eräs paikka lailliseen nollasta sataan kiihdytykseen löytyy Turunväylän alkupäästä Helsingin Munkkivuoresta, tuossahan saa rätväkät vauhdit, mutta kannattaa muistaa myös väylän ylikulkeva silta, josta myös nopeuksia toisinaan mitataan. Eli siis vaan sataan asti.
Juu, tosin tossakin kannattaa olla varovainen ellei keli ole kymppi. Nimimerkillä se ensimmäinen kaarre oikeallehan vedetään sitten nelipyöräluisussa... Viime kesänä kävi tuollain kun olikin pinta vielä vähän kostea. :oops:

.sc
Jep jep. Tuossa nimenomaisessa paikassa on helppo huomata eri autojen erillainen käyttäytyminen. 33:sta ei ohituskaistalla talla pohjassa uskaltanut vetästä. Sen verran alkoi kaide lähenemään.. 147:lla ei sitten ollutkaan mitään ongelmia. Ai ai. Oli se 33:nen kyllä hauska peli, sellaisen hyväkuntoisen kun vielä jostain sais.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 17:11
Kirjoittaja Andros
MrKirby kirjoitti:Oikeasti kyllä alfan 2,5L kutosella ei pysy aero-saabin kyydissä... 250 hv, 350Nm... Eikä tosiaan parane kokeillakaan yleisen liikenteen seassa. :o
Huvitin itseäni myös jäämällä pahasti jalkoihin kun valoissa nitkutti vierellä provosoiden 9-5:nen, siitä kun lähettiin niin hetken mentiin tasoissa ja sitten sainkin jo lukea aero tekstiä nopeasti loittonevan saabin perästä. No mulla ei olekaan kuin 2l ja 169hv :oops:

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 17:28
Kirjoittaja Alfissimo
Myöskään 100 heppaisella Fiatilla ei kannata kisailla Volvo 850 T5:sen kanssa :oops: .
Pikkasen ajattelin härnätä, vaikka alusta asti oli selvää kumpi "voittaa", valoissa seistessä en tosin tiennyt sen olevan T5, mutta kakkoselle vaihdon jälkeen se luki jo kontissa :lol: .
Noh, eihän sitä tehoeroa ollut kuin, mitä... 150 heppaa....

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 21:08
Kirjoittaja Jappe
Minäkin kokeilin GTA alfan kanssa, mutta se jäi aivan kevyesti.
..niin ei se m5 bemukaan pärjännyt.
ja tämähän ei ollut vitsi.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 21:12
Kirjoittaja mikkilj
Jos siinä saappaassa alko olla 70-tuhannen huolto lähellä.

Ainakin kun ihtellä oli se perus 95 käytössä tuossa 2-vuotta sitten niin 70-tuhannen huolto kuitattiin moottori vaihtamalla. Ja juu, kyllä. Käynti ja kulkukin oli hiukka heikkoa ennen huoltotoimenpiteitä...

- J

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 21:16
Kirjoittaja Epezi
Andros kirjoitti:No mulla ei olekaan kuin 2l ja 169hv
Mistä sä oot ne 22 lisä hevosta saanu?

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 21:26
Kirjoittaja pee
Epezi kirjoitti:
Andros kirjoitti:No mulla ei olekaan kuin 2l ja 169hv
Mistä sä oot ne 22 lisä hevosta saanu?
Taisivat tulla täältä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=86466

Ja sitäpaitti niitä lisähevosia on katilliseen alkuperäiseen verrattuna 26.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 21:31
Kirjoittaja nakkis
Kyllä myös "isukin" farmari volvolla liikentessä ollut "karjalalippis-kaveri" innostu yrittämään kun oltiin menossa kavereiden kanssa kattoon ralleja viime kesänä, (kun sattuu mökki olemaan lähes pätkän varrella)

ja perkeleenmoinen kiire oli, kun ekaks suunniteltu reitti olikin suljettu..(tie mitä mentiin sitten, on asfaltoitu ja mutkainen, todella hiljainen ja syrjäinen!)

Suoralla kyllä aina karkas näyttävästi, mutta mutkissa tuli "perä edellä vastaan" (muistan että T-jotain, muttakun en noista volvon "nykymalleista" mitään tiedä, niin en sano mitään) :roll:

Veti kyllä onneks sit lopulta levikkeelle.
Ja kerettiin lopulta pätkälle :)

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 23:19
Kirjoittaja Bones
Koitinhan minäkin joskus nuorempana lähettää 16V Clitorista valoista vieressä ollutta 300 ZX tt:tä liukkaammin. No eipä onnistunut. :?
Kyseinen nisukka löytyy AM Worksin sivuilta.

Lähetetty: 06 Huhti 2006, 23:28
Kirjoittaja mchammeri
TommiS kirjoitti:Jaahas.
Let´s be careful out there. Kehä II ei ehkä nyt ole niitä turvallisimpia paikkoja kokeilla auton suorituskykyä.
Mutta se Länsiväylän alta alkava alkukiihdytys ylämäkeen on hieno paikka. Köyhän miehen korkkiruuvimutka. :mrgreen: Aika samantyyppinen oikeastaan kuin tuo Turun motarin alku... Paitsi että siinä ei saa laillisesti ajaa kuin kahdeksaakymppiä.

Mutta minkäs sille voi jos liukkaalla pukkaa pientä nelipyöräluistoa... Jaa-a. Taidan olla aika lapsi vielä. :lol:

Lähetetty: 07 Huhti 2006, 09:20
Kirjoittaja TommiS
mchammeri kirjoitti: Taidan olla aika lapsi vielä. :lol:
No ei se mullakaan ole vielä ohi mennyt, eikä varmaan menekään.
Kultaisella 80-luvulla huumasin itseäni Turuntien alkupäässä 1,3 Pololla, joka todella tiheästi välitettynä ja kevyenä autona hyökkäili mukavasti aina kahdeksaankymppiin saakka, jättäen taakseen useimmat sen ajan perheautot. Kahdeksankympin jälkeen ei sitten mitään mainittavaa tapahtunutkaan.
Joskus vielä aiemmin samassa paikassa rypistelin Datsun 100A:lla, jolla satanen taisi olla taulussa vasta puolessa välissä Kehä I:n liittymää... :mrgreen:

Lähetetty: 07 Huhti 2006, 10:07
Kirjoittaja Andros
pee kirjoitti:
Epezi kirjoitti:
Andros kirjoitti:No mulla ei olekaan kuin 2l ja 169hv
Mistä sä oot ne 22 lisä hevosta saanu?
Taisivat tulla täältä: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=86466

Ja sitäpaitti niitä lisähevosia on katilliseen alkuperäiseen verrattuna 26.
Tuoltahan ne Epezi tulivat. Kiitokset pee:lle tarkennuksesta :mrgreen:

Lähetetty: 07 Huhti 2006, 15:52
Kirjoittaja ZicZac
Maho kirjoitti: BTW, eikös näitä elvistely topicceja ollut jo valmiiksikin?
Voi olla en tarkistanut ja kun en seuraa tätä palstaa juurikaan, ohi se on mennyt.
Elivistely on mukavaa ainakin näin muusikon silmin.
MrKirby kirjoitti:Oikeasti kyllä alfan 2,5L kutosella ei pysy aero-saabin kyydissä... 250 hv, 350Nm..
Kun nämä tapahtumat ovat kuitenkin totta, voisko olla sitten niin että se
saabkaveri kiihdytti 5/"6" vaihteella, samoiten audimies ja minä 3/4 vaihteella.

EDIT: ja muista että 156 on käppänä verrattuna 166 malliin.