Maalaus telalla

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Maalaus telalla

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Täällä kun kuitenkin on itseäni kokeneempia remppareiskoja, niin ajattelinpa kysyä, että miten telalla saa seinään mahdollisimman tasaisen maalausjäljen?

Maalasin tuossa pari seinää kahteen kertaan, enkä ole oikein lopputulokseen tyytyväinen. Varsinkin valoa vasten peilaten näkyy epätasaisia raitoja. Ainakin yksi virhe taisi olla joissain kohdissa liian kuivan telan käyttö, kun maali meinasi loppua kesken. Tiedän ainoastaan, että lopullinen jälki pitäisi tehdä suorilla vedoilla alhaalta ylös, mutta ei se homma silti tuntunut olevan aivan kuin heinäntekoa... :oops:

Ajattelin maalata seinän vielä kolmanteen kertaan, tällä kertaa tasaisesti. Varsinaisina kysymyksinä olisivatkin siis, paljonko maalia pitää käyttää, kuinka leveä "ruutu" kannattaa maalata ennen kuin alkaa tekemään jälkeä, tehdäänkö jälki suhteellisen kuivalla telalla vai tulisiko siinäkin vaiheessa tela vielä kastaa maaliin? Muita vinkkejä/nyrkkisääntöjä?

Nimim. tekemällä oppii - toivottavasti... :roll:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Erilaisilla teloilla saat erilaisia pintoja. Normaalilla rilon/vestan/elan teloilla jää hieman röpeliäinen pinta. Mohair/huopa ja superlooniteloilla saat tasasemman. Jälkimmäiset eivät vaan ime kuin vähän maalia. Hyvän pinnan luulisi saavan vetämällä eka tuollaisella "normaalilla" imevällä telalla ja sen jälkeen vaikka huopatelalla johon on jo imeytetty maalia sen verta ettei se enään ime sitä seinästä.

Maaleilla on myös eroja, jotkut tasoittuvat paremmin kuin toiset. Mitä maalia käytät? Sisälateksimaali jossa on hieman liuotinta seassa yleensä tasoittuu hieman paremmin kuin M1-luokituksen maalit (joissa siis ei ole yhtään liuotinta). Pieni tippa liuotinta seassa myöskin lisää maalin tarttuvuutta ja hidastaa kuivumista.

Hyvänä maalina voisin esimerkiksi suositella Colorian Remonttimaalia.

Terveisin: Rautakaupan sisustus-myyjä :wink:

Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Epezi kirjoitti:Terveisin: Rautakaupan sisustus-myyjä :wink:
OT: Ai sulta saa sitten kaikki tarvikkeet rautakaupasta reilulla alennuksella... - 30% vähintään? :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Periaatteessahan minkäänlaiset suhteet eivät saisi vaikuttaa alennuksiin :mrgreen:
Mutta myönnettäköön että täysin mielivaltaisesti rautakaupoissa alennuksia jaellaan, naamavärkin ja myyjän vittuuntumisasteen mukaisesti.
Eli siis vastaus kysymykseen on kyllä. :-D

niin joo. Sisustusosaston lisäksi hoidan myös pienrauta ja työväline puolta :wink:

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Epezi kirjoitti:Erilaisilla teloilla saat erilaisia pintoja. Normaalilla rilon/vestan/elan teloilla jää hieman röpeliäinen pinta. Mohair/huopa ja superlooniteloilla saat tasasemman. Jälkimmäiset eivät vaan ime kuin vähän maalia. Hyvän pinnan luulisi saavan vetämällä eka tuollaisella "normaalilla" imevällä telalla ja sen jälkeen vaikka huopatelalla johon on jo imeytetty maalia sen verta ettei se enään ime sitä seinästä.

Maaleilla on myös eroja, jotkut tasoittuvat paremmin kuin toiset. Mitä maalia käytät? Sisälateksimaali jossa on hieman liuotinta seassa yleensä tasoittuu hieman paremmin kuin M1-luokituksen maalit (joissa siis ei ole yhtään liuotinta). Pieni tippa liuotinta seassa myöskin lisää maalin tarttuvuutta ja hidastaa kuivumista.

Hyvänä maalina voisin esimerkiksi suositella Colorian Remonttimaalia.
Maalihan on toki jo lyöty lukkoon, koska pari kerrosta on jo maalattu. Se on kai jotain vesiliukoista kevyesti sävytettyä ja himmeää Tikkurilan Jokeria. Tela on tuollainen pehmeähkö ja karvainen. ;) Ei kaupan halvin mutta toiseksi halvin (huomaa varmaan, että olen tässä jo lähes ammattilainen!) :mrgreen: Melko tasaista, vain hieman röpeliäistä jälkeä se tekee, niin kuin on tarkoituskin. Siis tekisi jos osaisin.

Eli oikeastaan tosiaan tahtoisin saada vastauksia kysymykseen "miten" ennemmin kuin "millä". Mikä on oikea maalaustekniikka, ihan rautalangasta väännettynä?

Vielä lisäkysymys: kun viimeinen maalattu kerros on jo kuivunut viikon verran, niin voiko siihen vain huoletta maalata telalla sen kolmannen kerroksen, vai pitäiskö rajauskin tehdä uudestaan?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kasta tela maaliin ja rullaile sitä seinään jonkin aikaa samaan kohtaan niin että koko tela on ympäriinsä maalissa. Maalaa suunnilleen alue metrin leveydeltä, vedelleen ristiin rastiin. Tämän jälkeen telaa suurin osa irtoavasta maalista viereiseen alueeseen, ja sen jälkeen vedä telalla pitkiä vetoja ylhäältä alas niin että pinta tasottuu.

Jokeri on päällemaalattavissa parin tunnin kuluttua, joten ihan huoletta vaan veteleen. Mikä rajaus?

edit: maalin määrää on hirveän vaikea sanoa, mutta sen verta suunnilleen että kun lujaa telaa niin sitä lentelee joka suuntaan. Rullaillessa ristiin rastiin pitäisi maalin pikkuhiljaa vähentyä telasta niin ettei se enään lopussa roisku.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Epezi kirjoitti:Kasta tela maaliin ja rullaile sitä seinään jonkin aikaa samaan kohtaan niin että koko tela on ympäriinsä maalissa. Maalaa suunnilleen alue metrin leveydeltä, vedelleen ristiin rastiin. Tämän jälkeen telaa suurin osa irtoavasta maalista viereiseen alueeseen, ja sen jälkeen vedä telalla pitkiä vetoja ylhäältä alas niin että pinta tasottuu.

Maalin määrää on hirveän vaikea sanoa, mutta sen verta suunnilleen että kun lujaa telaa niin sitä lentelee joka suuntaan. Rullaillessa ristiin rastiin pitäisi maalin pikkuhiljaa vähentyä telasta niin ettei se enään lopussa roisku.
Tällaista rautalankaohjetta nimenomaan kaipasin, kiitos! Maalin määrän suhteen arveluttaa vielä se, että kun sitä metrin levyistä kaistaletta maalaa, ei tela varmaan saa kuivua kuitenkaan liikaa, vaan myös välillä pitää kastaa maaliin, että saa koko alueen kunnolla peittoon koko leveydeltä ylhäältä alas? Mistä tietää, että tela on liian kuiva? Entä kuinka kevyesti telaa kuuluu painaa (sekä ristiin rastiin -vaiheessa, että jälkeä tehdessä), ei varmaan ihan kaksin käsin? Melko yksityiskohtaseksi menee, mutta juuri tällaiset seikat epäilyttää amatööriä. :)
Epezi kirjoitti:Jokeri on päällemaalattavissa parin tunnin kuluttua, joten ihan huoletta vaan veteleen. Mikä rajaus?
Tarkoitin siis sitä, että jos näin viikon kuivumisen jälkeen vedän vain telalla vielä yhden kerroksen, niin erottuuko telan jättämä epätasainen uuden ja vanhan kerroksen raja seinän reunoilla maalin kuivuttua? Pitäiskö reunat vielä esim. rajaajalla vetää suoraksi ennen kolmatta kerrosta?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tommosella metrin kaistaleella täytyy telaa kastella varmaan jotain 4 kertaa. Eli koko ajan saa telassa maalia olla aika reilusti. Viimeisessä suorassa vedossa maalia pitäisi olla sen verta että telasta ei irtoisi mitään, mutta se ei myöskään imisi mitään, silloin siis vain tasoittaisi.

Kolmatta kertaa vedettäessä ei sävyeroja pitäisi enään tulla vaikka reunat jättäisi rajaamatta, mutta tasaisen pinnan saavuttamiseksi kannattaa ne vielä vedellä.

Tela on liian kuiva sillon kun se imee maalia enemmän kun sitä luovuttaa. Missä se raja sitten menee, se on vaikea sanoa.

Asiahan voisi ajatella niin että varmempi laittaa vähän enemmän kuin liian vähän. Jos kuitenkin tuntuu että maalia on liikaa (maali lähtee valumaan) niin silloin vetää kuivemmalla telalla ristiin rastiin ennen viimeistä vetoa, niin että tela imee ylimääräisen maalin.

Telaa ei kuulu juurikaan painaa, jos maalia saa pintaan vain telaa painamalla niin silloin tela on liian kuiva. Maali ei myöskään tartu "painamalla" vaan "hinkkaamalla". Eli siis usealla hennolla vedolla parempi kuin harvalla rajulla.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Loistavia vinkkejä, Epezi! Näillä eväillä jo luulisi pärjäävän. Ja eikun maalaamaan. :D

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Sattuneesta syystä mulla on noin kuuteen kertaan maalattu olohuoneen seinä :roll:

Kantapään kautta ja osin maalikauppiaan ohjeiden perusteella opittuna: Telassa on tarpeeksi maalia silloin kuin se pitää pyöriessään ritisevää ääntä. Ritinä vähenee sitä mukaa kuin maalikin, kokemus vasta sanoo milloin sitä on tarpeeksi. Tuo Epezin mainitsema neljä maaliin kastamista / metri on varmaan aika lähellä.

Ja sitten se juttu, jonka vuoksi omasta seinästä tuli aina väkisin raidallinen: Telan pitää olla laadukas ja hyvässä kunnossa että se imee tarpeeksi maalia. Itse yritin ensin sutata telalla, jolla oli jossain vaiheessa maalattu kattoa kalkkimaalilla tms. (ei vesiliukoinen) ja vaikka se oli olevinaan puhdas ja kunnossa, oli se kuitenkin kovettunut sen verran ettei imenyt enää riittävästi maalia tehdäkseen tasaista pintaa. Eli älä pihtaa vehkeissä!
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Georgios Terziakis
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Georgios Terziakis »

Joo, pakkohan tähänkin oli kommentoida muutamaan huusholliin sisäremppaa tehneenä... Ostan aina uuden telan kun käyn remppaa tekemään, ei ne telat siinä loppusummassa näy (halvemmallakin telalla pärjää, ei tarvi olla hiilikuitu / titaani / pro -versio), etenkin jos uudella telalla riittää kaksi maalikerrosta ja vanhalla telalla pitäisi sutata useempi kerros.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Tulin juuri maalaushommista. Nyt tuli kyllä aivan huomattavasti parempaa jälkeä. Maaliakin näytti kuluvan reilusti enemmän. Hain myös tosiaan vielä uuden telan tuota viimeistelyä varten, kun vanha oli jo ehtinyt kuivua koppuraksi (en jaksanut pestä sitä kunnolla). ;) Vielä kerran kiitokset vinkeistä. Eiköhän ne seinät nyt viimein ole ihan "tip-top".

Vastaa Viestiin