Sivu 1/1

Vieroitusoireita....

Lähetetty: 15 Touko 2006, 18:10
Kirjoittaja AAW
Auto myytiin 2 h sitten ja nyt iski jo vieroitusoireet :lol: . Onnex on 75 vielä tallissa.
Paljon turvallisia ja iloisia kilometrejä uudelle omistajalle, auton voi bongata Tamperella jatkossa. Muistakaa tervehtiä!

Nyt pitää äkkiä saada uusi tilalle. Hakusessa on 166 jtd, kysymys on vain manuaali vai automaatti... :?

Lähetetty: 18 Touko 2006, 15:35
Kirjoittaja JTD
No sulla on helppo valinta, kun niitä JTD-automaatteja ei taida olla.

Lähetetty: 18 Touko 2006, 16:02
Kirjoittaja Johnny
On aina kivaa kun saa etsiä uutta Alfaa! 166 2.4JTD olisi varmaan kiva vaihtoehto, ja kyllä niitä saa sekä automaatti- että manuaalivaihteistolla. "Vi Bilägare" Ruotsissa mainitsi testissä 20% suurempi kulutus automaattivaihteistolla, et kannatta varmaan miettiä sitä.

Lähetetty: 18 Touko 2006, 16:16
Kirjoittaja AAW
Ok, tota pitää tarkistaa. Tosin automaatti olisi aika mukava käytössä. Tällähetkellä on kolme tahoa etsimässä sitä sopivaa autoa, saa nähdä mistä tulee eka vaihtoehto. Pitää 75:sella sillä aikaa liikkua. :)

Lähetetty: 18 Touko 2006, 17:01
Kirjoittaja Italian Stallion
Olisikohan niin, että uusikeulaista saa jo automaattina, vanhaa ei kyllä mielestäni ainakaan saa. 2004 eteenpäin kai sitten löytyy.

Lähetetty: 18 Touko 2006, 19:40
Kirjoittaja AAW
Nimenomaan uusikeulaisesta on tässä harkinnassa. Kulutusero manuaali 6v / automaatti 5v:

maantie 6,1 / 6,9
seka 7,4 / 8,9
kaupunki 9,9 / 12,1

eli aika huomattava.

Lähetetty: 18 Touko 2006, 20:02
Kirjoittaja Italian Stallion
Bensakoneella nuo erot olisivat siedettävät. Yllättävän suuret on kyllä erot. Itse päätyisin manuaaliin. Kulutuslukemat ovat niin alhaisia että naurattaa.

Lähetetty: 18 Touko 2006, 21:41
Kirjoittaja AAW
Niin minäkin jos olisi tarjontaa, automaattja on noin 66 % ja keppi 33 % suhteella. Ja yleensä näyttää siltä että jos haluaa kunnolla varustettu malli niin se on melkein automaatti.

Lähetetty: 19 Touko 2006, 08:26
Kirjoittaja Satakuusnelonen
Isosiskolla on saksasta tuotu 166 2.4 JTD manuaali. Suosittelen aivan mahtava Alfa. Viispyttysen murina on aivan omaa luokkaansa, sitä vaan on niiin hauska kuunnella. :-D Hieman erilainen ajaa verraten mun 164:seen kun kierroksia ei tarvii nostatella yli 3000rpm.

Lähetetty: 19 Touko 2006, 22:44
Kirjoittaja italia
Italian Stallion kirjoitti:Olisikohan niin, että uusikeulaista saa jo automaattina, vanhaa ei kyllä mielestäni ainakaan saa.
Vanhempaa 166:sta sai Q-System automaatilla(eli ei selespeed)
Moista vempainta on tullut kokeiltua...ei kylläkään yltänyt lähellekään selespeedin nautintoa kun ei sillä saanut itse "vaihtaa" mutta muuten automaattiloota toimi kuin ajatus ja vaihtoi erittäin pehmeästi ja "sivistyneesti"... :wink:

Lähetetty: 20 Touko 2006, 21:19
Kirjoittaja Ottimo
italia kirjoitti: Vanhempaa 166:sta sai Q-System automaatilla(eli ei selespeed)
Moista vempainta on tullut kokeiltua...
Tuo olikin uutinen. Itse en ole koskaan kuullut Q-systeemistä muualla kuin 156 V6:n yhteydessä, 166:nhan tomaattilootan nimi on yleensä Sporttronic. Kuinkas varma olet asiasta vaikka itse kokeilitkin?

Lähetetty: 20 Touko 2006, 21:21
Kirjoittaja V6
ja molemmissa on käsittääkseni käsinvaihtomahdollisuus.. ?

Lähetetty: 20 Touko 2006, 22:41
Kirjoittaja JTD
AAW kirjoitti:Nimenomaan uusikeulaisesta on tässä harkinnassa.
Ai sä et haekkaan alkuperäistä :-D .

Itse päätyisin varmaan tomaattiin, sopii tyyliin. Koeajon jälkeen!

Lähetetty: 21 Touko 2006, 12:26
Kirjoittaja AAW
Vielä ei ole varmaa kumpaa. Harkinnassa on uuskeulainen automaatilla ja vanhakeulainen manuaalilla.

Lähetetty: 22 Touko 2006, 08:16
Kirjoittaja MKT
166 kirjoitti:
italia kirjoitti: Vanhempaa 166:sta sai Q-System automaatilla(eli ei selespeed)
Moista vempainta on tullut kokeiltua...
Tuo olikin uutinen. Itse en ole koskaan kuullut Q-systeemistä muualla kuin 156 V6:n yhteydessä, 166:nhan tomaattilootan nimi on yleensä Sporttronic. Kuinkas varma olet asiasta vaikka itse kokeilitkin?
Muistaakseni Q-system tarkoitti 156 V6sen yhteydessä sellaista nelipykäläistä automaattilootaa jossa kepille oli väsätty H-vaihdekaavio aidon nelivaihteisen tyyliin. Laatikko oli kuitenkin automaatti, mutta vaihteita pystyi muuntimen avustamana heittämään päälle käsin.

166:ssa ollut Sportronic-loota ei omannut tuota H-kaaviota, vaan käsinvalintapuoli oli "normaalimpaa". Keppiä siis vatkattiin vain eteen- tai taaksepäin.

Molemmilla laatikoilla saa kivasti leikattua V6:sen sporttisuutta. 3-litrainen 166 on aivan eri auto Sportronicilla ja manuaalilootalla.

Lähetetty: 22 Touko 2006, 08:37
Kirjoittaja Laku
MKT kirjoitti
Molemmilla laatikoilla saa kivasti leikattua V6:sen sporttisuutta. 3-litrainen 166 on aivan eri auto Sportronicilla ja manuaalilootalla
Omassani on Q mutta kyllä sporttisuus löytyy tarvittaessa ilman kytkinpoljintakin.

Käytössähän on myös nappi "SPORT", jolla mm isoin pykälä menee päälle n 160 km/t vaiheilla ja kakkosella alkaa olla Suomen perusnopeusrajoitukset kevyttä kamaa. Kierroksia vaihtoon lienee jossain 6000 rpm paikkeilla - nää nyt äkkiä tässä perstuntumalta muisteltuna.

Joskus tulee käytettyä H-kaavaa - alussa ajoin paljonkin varsinkin kaupungissa - nykyisin on nappi ahkerammassa käytössä.

Ai niin löytyy myös talvea varten "ICE" nappi, joka lähinnä leikkaa tehoa pois käsittääkseni - en tiedä kun en ole käyttänyt.

Vierastin alussa automaattia Alfassa , mutta kyllä on parin vuoden aikana mieli totaalisti muuttunut - on se niin halvatun mukava ja kiva kattoo kun liikennevaloista lähdettäessä jossain kohtaa näkee kanssa-autoilijoiden vaihtamistaidot - lue tulee rakoo hetkessä 10 meetriä vaikkei ees purista.
V 6:lla ei tarvi paljon puristella vieläkään.

Jos sitten oikein tiukan paikan haluaa - voi tietty aina pidätellä jarrulla ja panna valmiiksi vähän kierroksia pönttöön - tulee aika liukas lähtö.

Riittäiskös näin alkuun perusteluiksi tomaatille.

Lähetetty: 22 Touko 2006, 10:37
Kirjoittaja MKT
Laku kirjoitti:Riittäiskös näin alkuun perusteluiksi tomaatille.
Tarkennetaan kun tämä herätti näin paljon mielenkiintoa.

Hyviä perusteluja, mutta kertovat mielestäni enemmän upeasta koneesta kuin laatikosta. Olen silti edelleen sitä mieltä että 166 V6 on aivan eri auto Sportronicilla tai manuaalina. Eikä tämä ole mutu-tuntumaa, aivan varmasti on kokemusta takana. Suorituskyvystähän saa käsitystä jo tehtaan spekeistä. Omassa tarjoan isointa vaihdetta 220-230 km/h nopeudessa.

Automaatissa on omat hyvät puolensa, etenkin tehokkaissa dieseleissä joissa on lyhyt vetoalue. Omasta taloudesta löytyy esimerkkejä siitäkin. Letkeään ajoon automaatti on sopiva järjestelmä. Uudet moniportaiset automaatit kaventavat eroa manuaaliin sporttisessa ajossa.

Selespeed on hieno järjestelmä, mutta se onkin robottiohjattu manuaali.

Tämä on oma mielipiteeni ja muut saavat olla vapaasti eri mieltä mieltymyksiensä ja ajotottumustensa mukaisesti. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Lähetetty: 22 Touko 2006, 17:30
Kirjoittaja AAW
Kiitti mielipiteistä. Tulipa nyt sitten 166 JTD 5 pykäläisellä automaatilla tilattua saksasta. Saas nähdä miten miehen käy....

Lähetetty: 22 Touko 2006, 17:33
Kirjoittaja JTD
Onnittelut! Ei huono valinta.