Sivu 1/1

"LIUKASTEET" alfoissa >mitä käytetään? Mikä ma

Lähetetty: 16 Touko 2006, 01:26
Kirjoittaja killeri
Onko kokemuksia esim.
-onko ominaiskulutus TS koneissa suurempi/pienempi kuin 3.0 V6 12V koneissa?

-onko kulutus enää "alfamaista" jos se on n: 0,5 litr. tonnilla V6 koneessa?
(öljy mobil 1 rally formula 5w-50)

Onko kokemuksia esim. VALVOLINEN MAX LIFE öljyistä?
-onko öljyn kulutus todella pienempi käytettäessä tätä öljyä?
-onko viskositeetti käytössä koettu riittäväksi?

Entä muut öljyt?
-millaisia sivuston käyttäjät alfaan valitsevat?
Mitä mieltä noin yleisesti viskositeetti arvosta, pitäisikö olla esim 5w-50 luokkaa?

Käyttääkö alfa harrastajat laajasti 0 öljyjä?

Lähetetty: 16 Touko 2006, 03:50
Kirjoittaja niki
0w-40 öljyt on omassa 2.5V6:ssa. Samaa käytti myös edellinen omistaja... Castrolista hyviä kokemuksia, tällä hetkellä on Mobilia.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 07:36
Kirjoittaja 90
90:ssä tällä hetkellä Valvolinen 5W-50:t, GTV6:ssa Valvolinen 20W-50 Racingit ja tuossa käyttökinnerissä(pösö) Mobilin 5W-50 RF:t jotka edellinen omistaja oli vaihtanut.. nollaöljyjä en ole käyttänyt koskaan enkä luultavasti noihin vanhoihin koskaan laitakkaan..

Lähetetty: 16 Touko 2006, 09:59
Kirjoittaja Epezi
Itsellä on Valvolinen 10W-40 ja kyllä kuluu. En tosin pysty vertaamaan mihinkään muuhun kun Seleniaan ja sitä kului vielä enemmän.
mitähän tuota nyt olis menny :roll: oisko 8tkm ja 4 litraa.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 10:03
Kirjoittaja 90
kokeileppas epezi jotain 20W-50 viskositeetin litkuja..voi ainakin öljyn kulutus hieman tippua..

Lähetetty: 16 Touko 2006, 10:10
Kirjoittaja Epezi
Voishan sitä enskerralla kokeilla jotain uutta.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 10:25
Kirjoittaja Rolle
Minä olen käyttänyt Mobilin RF 5W-50 kaikissa Alfoissa tähän asti eikä ole ollut suurempaa kulumis ongelmaa. Kuusnepassa ei tarvinnut paljoa täytellä, nykyisessä näytti menneen n. litra 10tkm eikä Q4:nen tai 33 16V vienyt mitään että olisi jäänyt muistiin.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 10:48
Kirjoittaja Vode
Itsellä Mobilin 10W-40 ja ei kulu yhtään.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 11:15
Kirjoittaja Pepperoni
Mobilia täälläkin, 5W-50 RF kaikissa koneissa. Tessut näyttää syövän pari litraa kympillä, bokserissa meni ehkä puoli litraa. 156:ssa oli ollut 0W-öljyä kun edellinen omistaja oli sen hankkinut, ja sitä oli kulunut ilmeisesti aika huomattavan paljon.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 12:02
Kirjoittaja KJS
Mulla on nyt koneessa Castrol Racing 10W60 ja ei ole kyllä tuota kuluttanut. Myös Valvolinen Maxlife on pysynyt koneessa.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 12:15
Kirjoittaja Andros
Ex 164TS käytin alkuun mobilin 5w-50RF mutta sitä kului n.1l/3500km valvolinen 5w-50 pysyi paremmin.
Nykyisessä käytän Valvolinen 10w-60 VR1:stä ja kulutus on ollut n.1.5l /10000km.
En kyllä vanhaan 164:seen 0w litkuja laittais.

Lähetetty: 16 Touko 2006, 20:47
Kirjoittaja Janne
Mobil RF 5W-50 ja eipä ole vähentynyt lainkaan vuoden aikana mitä noilla olen ajellu.

Lähetetty: 17 Touko 2006, 02:39
Kirjoittaja killeri
90 kirjoitti:kokeileppas epezi jotain 20W-50 viskositeetin litkuja..voi ainakin öljyn kulutus hieman tippua..


MUTTA MUTTA...
Tuo voitelu toisaalta kylmänä 20w-...-> öljyillä voi olla heikko!

Kyllä 5w-> kuitenkin varmempi voitelun kannalta!

Lähetetty: 17 Touko 2006, 02:57
Kirjoittaja killeri
Andros kirjoitti:Ex 164TS käytin alkuun mobilin 5w-50RF mutta sitä kului n.1l/3500km valvolinen 5w-50 pysyi paremmin.
Nykyisessä käytän Valvolinen 10w-60 VR1:stä ja kulutus on ollut n.1.5l /10000km.
En kyllä vanhaan 164:seen 0w litkuja laittais.


kuinka olet kokenut viskon riittävyyden tosi kylmissä olosuhteissa (-22>ja kylmempi ) tuossa VR1 valvolinessa?

Ja eikös se ole melko arvokasta litkua?
-mitä olet mieltä suhteesta hintaan?

Lähetetty: 17 Touko 2006, 07:24
Kirjoittaja mattijus
Pemari on kerran pamautettu käyntiin 20w-60 öljyillä -10 asteen lämpötilasta. Ei tuo ainakaan silloin hajonnut :lol:

10w-60 pitäisi riittää ongelmittaa 95% Suomen keleihin, varsinkin jos mahdollisuus pitää autoa piuhassa.

Lähetetty: 17 Touko 2006, 08:57
Kirjoittaja 90
killeri kirjoitti:
90 kirjoitti:kokeileppas epezi jotain 20W-50 viskositeetin litkuja..voi ainakin öljyn kulutus hieman tippua..


MUTTA MUTTA...
Tuo voitelu toisaalta kylmänä 20w-...-> öljyillä voi olla heikko!

Kyllä 5w-> kuitenkin varmempi voitelun kannalta!
no tuolla kylmä viskositeetilla ei ole helvetinkään merkitystä näin kesä aikaan... :wink:
mielestäni jokainen autoonsa öljyjä vaihtanut osaa kyllä valitä öljyt vuoden ajan mukaan mutta tietenkin talvea ajatellen tuo 5W-50 parempi vaihtoehto.

allekirjoittaneella

GTV6.ssa 20w-50->ainoastaan kesäkäytössä.
pösössä 5W-50->ympärivuotinen käyttökinneri.

suosittelisin sinullekkin tuohon vanhan mallin 12V- koneeseen 15w-50, 20W-50 tai 10W-60 litkuja ainakin kesäksi..

Valvolinen 20W-50 Racing maksaa täällä kotokylässä 28€/5L ja saatavuus hyvä nykyään, kiitokset siitä menee täysin jokkismiehille.. :wink:

että silleen..

Lähetetty: 22 Touko 2006, 00:00
Kirjoittaja OL
Mulla meni nyt kannentiivisteen vaihdon yhteydessä Kendall GT-1 20W-50 sisään. Saas nähä minkälaiset ovat, kokemusta ei vielä ole kerennyt kertyä muuta kuin sen verran, että öljypainemittarin neula on korkeammalla. Mutta harvoinpa se alemmaksi menee öljyjen vaihdon jälkeen..

Lähetetty: 22 Touko 2006, 02:11
Kirjoittaja killeri
OL kirjoitti:Mulla meni nyt kannentiivisteen vaihdon yhteydessä Kendall GT-1 20W-50 sisään. Saas nähä minkälaiset ovat, kokemusta ei vielä ole kerennyt kertyä muuta kuin sen verran, että öljypainemittarin neula on korkeammalla. Mutta harvoinpa se alemmaksi menee öljyjen vaihdon jälkeen..

Eikös noi prätkä jannut käytä enemmän noita kendall tuotteita, niin olen sitä tuumannut, en sitten tiedä...(?)

siihen öljynpaineeseen vaikuttanee viskon yläluku, parempi kun esim 10w-40 on 5w-50 öljyt!

Oletko kokeillut VALVOLINEN öljyjä?

Mulla on nyt koneessa MAX LIFE öljyt, ainakin kulutus on nyt vähentynyt, ennen oli 0,5litr. tonnilla, öljy oli mobil rally formula 5w-50.

Kylmä ominaisuudet tuossa on kyllä OK!

Lähetetty: 22 Touko 2006, 09:48
Kirjoittaja OL
Niin, ite en tiedä että ketkä noita on käyttänyt ja minkä verran, mutta kyllä mulle joskus on tarinoitu että alfoissa nuo Kendallit pelittäisi hyvin. Eiköhän se tässä kesän aikana selviä.

Juu, ja visko lukemat tässä on ihan eri mitä mulla oli edellisessä mobilissa, että siinä mielessä ei muutenkaan voi suoraan verrata vanhoihin öljyihin. Kulutus määriä tässä lähinnä odottelen ja sitä yrittääkö nämä öljyt paeta tiivisteiden välistä samalla lailla.

En ole Valvolinea kokeillut. Talveksi tulee varmaan kokeiltua Valvolinea tai Castrolia, tuo GT-1 taitaa olla vähän turhan jähmeä talvikäyttöä varten.

Lähetetty: 22 Touko 2006, 10:45
Kirjoittaja 90
no meikäläisellä oli edelliset litkut kendalin 20w-50.t ja ihan hyvät olivat sen perusteella mitä viimme syksynä kerkesin gtv.llä ajaa ennen auton seisontaan laittoa, olisin varmaan laittanut samat tällekkin kesää jos noita vain olisi jostain saanut mutta päädyin Valvolineen kun saatavuus on hieman parempi..

Lähetetty: 22 Touko 2006, 12:11
Kirjoittaja Andros
killeri kirjoitti:
Andros kirjoitti:Ex 164TS käytin alkuun mobilin 5w-50RF mutta sitä kului n.1l/3500km valvolinen 5w-50 pysyi paremmin.
Nykyisessä käytän Valvolinen 10w-60 VR1:stä ja kulutus on ollut n.1.5l /10000km.
En kyllä vanhaan 164:seen 0w litkuja laittais.


kuinka olet kokenut viskon riittävyyden tosi kylmissä olosuhteissa (-22>ja kylmempi ) tuossa VR1 valvolinessa?

Ja eikös se ole melko arvokasta litkua?
-mitä olet mieltä suhteesta hintaan?
Viime talven ajelin noilla VR1:sillä eikä huonoa kuulunut, tosin piuhan päästä tuli aina lähdettyä. Hinta laatu suhdetta olen hyvänä pitänyt ja juuri vaihdoin uudet sisään. Ainahan voit talveksi vaihtaa 5w-50 sisään jos kylmäkäynnistyksiä paljon harrasta.

Lähetetty: 22 Touko 2006, 13:56
Kirjoittaja OL
90 kirjoitti:no meikäläisellä oli edelliset litkut kendalin 20w-50.t ja ihan hyvät olivat sen perusteella mitä viimme syksynä kerkesin gtv.llä ajaa ennen auton seisontaan laittoa, olisin varmaan laittanut samat tällekkin kesää jos noita vain olisi jostain saanut mutta päädyin Valvolineen kun saatavuus on hieman parempi..
Itsellä Kendallin suuntaan puolsi "hyvien huhujen" lisäksi se, kun vähän vahingossa selvisi että tädin mies on edustaja :wink: Joten mulle tuskin tulee ongelmia saatavuuden kanssa :-D

Lähetetty: 22 Touko 2006, 14:53
Kirjoittaja 90
just,nyt on suhteista selvää apua, osaat varmaankin sitten sanoa että minkä hintaista tuo kendall on? :)

Lähetetty: 23 Touko 2006, 00:04
Kirjoittaja OL
No sitä en kyllä osaa sanoa, kun se vahinko oli se, että laittoivat isukin moottoripyörään kyseistä öljyä ja tätä kautta sitä sitten on enemmänkin tallissa :-D Mutta eiköhän se selviä kun seuraavan kerran täytyy kesäöljyt vaihtaa. Eli valitettavasti tästä ei sulle ollut paljoa apua..

Lähetetty: 23 Touko 2006, 07:36
Kirjoittaja 90
no odotellaan seuraavaa öljynvaihtoa... :wink:

Lähetetty: 24 Touko 2006, 13:17
Kirjoittaja Vieras
Hmmm... Siitä mitä luen, niin käytätte yleisesti 5W50 öljyjä. Täällä Puolassa Alfoihin laitetaan yleisemmin puolisynteettistä 10W40 johtuen mielipiteestä, että 5W50 on liian laihaa - häviää aroista paikoista moottorista liian nopeasti ja yli 10W taas liian paksua, että nopeasti voitelisi ne samat arat paikat.
Merkeistä täällä käytetään yleisesti mahdollisimman harvinaisia öljyjä - Valvoline, Motul, Agip jne. - johtuen pelosta, että yleisimmät öljyt - esim. Mobil, Castrol - tynnyreistä voivan olla sekoitettuja halvempine-huonompien öljyjen kanssa tai täysin muuta kuin tynnyrin kyljestä voisi odottaa.
Terv. Tommi