Sivu 1/1
jaa alfassako vikoja....
Lähetetty: 27 Kesä 2006, 22:47
Kirjoittaja gtvaj
Ukot jaksaa narista kuinka Alfassa on vikoja, menin ja ostin -02 uuden Passatin 1.8T variant Highline ja takuuaikana kävin semmoiset 30kertaa Laakkosella.
Tässä pikku listaa mitä oli, jos nyt Alfassa joku lamda kiukuttelee tai ilmi niin lukekaa toi lista.
-lamda-anturit vaihdettiin 1072 km
-ilmastoinnin läppien ohjauksasta huolehtiva askelmoottori vaihdettu
-takaluukun sisävaloa ohjaava katkaisin hajalla, valo vilkkuu
-verhoilu kiinnikkeitä putoilee katon kahvoista
-vasemman etupyörän laakeri vaihdettu
-vasemman etupyörän napa vaihdettu
-etujarrupalat vaihdettu…..autossa ei ole loskakelillä jarruja
-vasen etulyhty vaihdettu
-etupään niveliä vaihdeltu
-moottoriin kaikki puolat vaihdettu
-aktiivihiilisäiliön anturi vaihdettu
-turbon hukkaportin venttiili vaihdettu
-vilkkuviiksi vaihdettu, jälkeenpäin vielä ratin suoristus
-hätävilkkukatkaisin vaihdettu
-kuskin lukko/ mikrokytkin vaihdettu
-kuskin penkin runko vaihdettu
-pelkääjän etuovenlasi alapäästään kiristetty, irtoamisen takia
-pelkääjän turvavyö vaihdettu
-takaluukun pesimen letku, kiinnitetty uudelleen pari kertaa
-takaluukun lukkomekanismissa vikaa, sähkölukko ei aina avaa luukkua
-takaluukun pyyhkijän akselissa oleva pesimen suutin vaihdettu
-taka-akseli oli vinossa-renkaat kulu epätasaseen, säädetty
-etupäässä aurausta liikaa oikealla, rengas kului sisältä, säädetty
-etu pään kolinaa useasti tutkittaessa pilattiin aluvanteet, ne maalattiin veloituksetta
-kuskin takaovi ei ollut kohdallaan, säädetty
-asennettiin vak. Nop. Säädin, jälkeen päin vielä ratin suoristus
-oikea ajovaloumpiot vaihdettu
-kojelaudan merkkivoja vaihdettu jo
-aktiivihiilisäilön anturi vaihdettu uudelleen
- kuskin turvayö vaihdettiin
- virtalukko
- mittaristo
-vilkkuviiksi toistamiseen
Jotain jää kyllä poiskin mutta suunnilleen noi meni 60 tuhanteen.
Ps. jarru palat ja levyt / p-putki ei oo vika ne on kuluvia osia (jos ei tarvi vaihtaa alle 60tkm)
Vaihdoin uudehkon Passatin kahteen alfaan enkä oo katunut, Alffa on kumminkin jonkinasteen "harraste" auto joten pieni laitto sallitaan aina
Lähetetty: 27 Kesä 2006, 22:55
Kirjoittaja V6
no huhuhu

Lähetetty: 27 Kesä 2006, 23:03
Kirjoittaja jiiässä
Ei nuo jutut volkkarille mitään ihmeellistä ole, mm Passatissa 1996-> kuluu etupään niveliä kuin leipää, ja kun niitä on 8kpl+koiranluut 2kpl + raidepäät 2kpl, aina joku kolisee vuorollaan enempi ajetussa...
Taas nämäkin "autot" on tasan niin hyvä kuinka hyvistä osista se on tehty.
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 00:10
Kirjoittaja Kahvivatsa

On siinä vikoja ollut kerrakseen kuitenkin.
Vaikkei valmistusmaasta voikaan enää päätellä auton laadukkuutta niin missäspäin maailmaa Passatit nykyään kootaan? Ehkä niitten kannattaisi käydä hakemassa kokoamisoppia ja laadun valvontaa Tsekin Skoda-tehtaalta

Lähetetty: 28 Kesä 2006, 08:27
Kirjoittaja Laku
No joo , just tossa kuulin , että 40 TKM ajettuun A6:een vaihdettu takapyörien laakerit, kun jurisi niin pirusti.
Moottorin säädöt on useammin pielessä kun kunnossa - Bosch.
Sitä se Kiina teettää - köyhän ei kannattais ostaa halpaa.
Kuulostelen tässä, mitä kaveri alkaa kertoilla, vaihto 3 vuotta vanhan C Mersun uuteen Passattiin kun kyllästy käymään pajalla - ans kattoo ny.
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 09:08
Kirjoittaja Alfissimo
Yhden tutun tuliterä 3-Bemari oli vuoden aikana enemmän korjaamolla, kuin ajossa

. Tämä kävi turhankin selvästi ajopäiväkirjasta, "reissumies" kun on/oli.
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 09:25
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Kyllähän noista yleisimmistä ongelmista voi suoraan syyttää alihankkijoita ja niiden kilpailuttamista.Jakopäänosat,ilmit,lambdat....tulevat alihankkijoilta ja ihan samoja/hieman muuteltuja osia.Sitten siihen lisätään:tarkemmat kuluttajat (en täällä ketään syytä mutta korjaamossa itse nähneenä),turva ja lisävarusteiden lisääminen (myy rautakankea radiolla,gps:llä,tutkalla ja pimeännäkölaitteilla niin alkaa vikoja ilmenemään), kolaritähdet (autojen painot hypänneet taivaisiin ja bagien määrä), alusta (monimutkaiset, useilla nivelillä ja mahdollisemman kevyeksi rakennetut tuennat. Siihen lisätään painava ja hiljainen auto = kuoppaisellakin osuudella mennään 110% nopeutta, matalaprofiili renkaat ja jäykkä alusta. Samaan ideaan joku alihankkija on todennut että halvempaa on tehdä kiinteät nivelet, siinä sitten ostat aina koko tukivarrenkin. Ennen oli ryöstöä jos nivel maksoi 20e nyt on tavallista että tukivarren kanssa menee 200e.) Päästömääräykset (samalla kuluttaja odottaa enemmän tehoa ja vähemmän kulutusta.Se vaatii useita antureita, säätimiä, muuttuvia nokka-akseli kulmia, muuttuvaa imusarjan pituutta, lämmitettäviä lambdoja, paria kattia, egr:ää. Vanhan kaasari Alfan koneen selittää ja tutkii kymmeneen minuuttiin, nykyään ei tajua kaikkea moottoriin liittyvää ja vikaa ei tahdo aina löytää edes merkkikorjaamossa.Samalla konetilat pienentyneet ja moottorit suurentuneet joten korjaaminen on hitaampaa tai vaatii moottorin irroitusta.) Huoltovälin pidentäminen (30 jopa 50tkm, ilman öljynvaihtoa) Vielä jää toki monia tekijöitä:mekaanikoiden koulutus, asenne ja urakkapalkkaus, Korjauksen ja vianetsinnän välineiden kalleus, internet (viat, tarinat yms. leviää nopeasti), Suomen pienet markkinat mutta erikoisolosuhteet.....
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 10:08
Kirjoittaja JiiPee
Toisaalta tässä hyviäkin kokemuksia
1) Rellu Megane farm 1.6 -00: hankittu 00 uutena, viihtyi meillä 8 kk:tta ja 20000km. Lampunpesijän suuttimet ja takaiskuventtiili uusittiin, ei muita vikoja
2) Rellu Laguna farm 1.8 -99: hankittu 01 alussa käytettynä, viihtyi meillä lähes 2 vuotta ja 45000km, bensaputki poikki kesken ajon
3) Rellu Laguna 1.6 -03: hankittu 03 alussa uutena, viihtyi meillä n.1,5v ja 40 000km, ei minkäänlaista ongelmaa
4) Rellu Grand Scenic 2.0 -04, vaimon liisari, saatu käyttöön 04 loppuvuonna, ollut meillä nyt lähes 2 vuotta ja vajaat 40 000km: turvavyön vastakappale uusittu takaa keskeltä
Edellä mainituissa autoissa ei tainnut olla muuta vikaa kuin, että olivat relluja
Mitä tahansa tilastot vikaantumisesta kertovatkaan, ovat em autot olleet erinomaisia siinä suhteessa, vai onko meillä ollut ilmiömäinen tuuri ?.
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 10:08
Kirjoittaja Hepa
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Kyllähän noista yleisimmistä ongelmista voi suoraan syyttää alihankkijoita ja niiden kilpailuttamista.Jakopäänosat,ilmit,lambdat....tulevat alihankkijoilta ja ihan samoja/hieman muuteltuja osia.Sitten siihen lisätään:tarkemmat kuluttajat (en täällä ketään syytä mutta korjaamossa itse nähneenä),turva ja lisävarusteiden lisääminen (myy rautakankea radiolla,gps:llä,tutkalla ja pimeännäkölaitteilla niin alkaa vikoja ilmenemään), kolaritähdet (autojen painot hypänneet taivaisiin ja bagien määrä), alusta (monimutkaiset, useilla nivelillä ja mahdollisemman kevyeksi rakennetut tuennat. Siihen lisätään painava ja hiljainen auto = kuoppaisellakin osuudella mennään 110% nopeutta, matalaprofiili renkaat ja jäykkä alusta. Samaan ideaan joku alihankkija on todennut että halvempaa on tehdä kiinteät nivelet, siinä sitten ostat aina koko tukivarrenkin. Ennen oli ryöstöä jos nivel maksoi 20e nyt on tavallista että tukivarren kanssa menee 200e.) Päästömääräykset (samalla kuluttaja odottaa enemmän tehoa ja vähemmän kulutusta.Se vaatii useita antureita, säätimiä, muuttuvia nokka-akseli kulmia, muuttuvaa imusarjan pituutta, lämmitettäviä lambdoja, paria kattia, egr:ää. Vanhan kaasari Alfan koneen selittää ja tutkii kymmeneen minuuttiin, nykyään ei tajua kaikkea moottoriin liittyvää ja vikaa ei tahdo aina löytää edes merkkikorjaamossa.Samalla konetilat pienentyneet ja moottorit suurentuneet joten korjaaminen on hitaampaa tai vaatii moottorin irroitusta.) Huoltovälin pidentäminen (30 jopa 50tkm, ilman öljynvaihtoa) Vielä jää toki monia tekijöitä:mekaanikoiden koulutus, asenne ja urakkapalkkaus, Korjauksen ja vianetsinnän välineiden kalleus, internet (viat, tarinat yms. leviää nopeasti), Suomen pienet markkinat mutta erikoisolosuhteet.....
100% asiaa.
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 13:15
Kirjoittaja gtvaj
Juu näinhän se menee. Harvemmin sitä korjaamon jannua on syyttäminen. Yleensä vika löytyy korjaamon koulutuksesta, testilaitteiden heikkoudesta, osien puutteesta tai jonkun siivoojan kämmistä
Mutta pääsääntöisesti itse huollon kaveri kyllä hommansa hoitaa. Se on sitten eri asia kuka nykyiset korjaamo hinnat hyväksyy. Merkkiliikkeessä kun tunti velotus ei ole edes täyttä sataa euroa......
Tunnissa ei paljoo tekniikkaa rassaa.
No onneksi on pärjännyt itse remonttien suhteen, kun tunnistaa jakarin lekasta.
Lähetetty: 28 Kesä 2006, 13:55
Kirjoittaja Alfistipohjoosesta
Ja korjaamot valittaa että ei meinaa pärjätä. Jos tuntiveloitus on esim.65e ja veloituksissa otetaan valmistajan aikojen mukaan niin "hyvä" (siis ainakin talolle) asentaja tekee tunnissa keskimäärin 100e talolle. Tuohon vauhtiin tietty vaaditaan että asentajalle maksaa reilua urakkapalkkaa. Esim.ex-työnantaja maksoi peruspalkan+15% työmyynnistä ja 5-10% vuosikannustuksen varaosista. Tuossa on aina se vaara että asentaja oikoo, tekee turhan nopeasti, vaihtaa mielellää osia, ei anna yhtään alennuksia (ja valvoo että sitä ei tee myöskään työnjohto), todellisuudessahan on turha puhua enää auton korjauksista, osaltaan takuu, työveloituksen ja varaosien saatavuuden vuoksi on menty siihen että suurten komponenttien vaihto on edullisempaa kuin niiden korjaaminen. Esim.startit, laturit yms. ei korjata vaan aina vaihdetaan. Työmaalla oli valoautomatiikka jonka korjasi n.5min mutta koska sai paremmat hillot sen vaihdosta niin eipä niitä korjattu kuin jos hyllyssä ollut osaa. Tietty voi asentajaa syyttää mutta moniko olisi itse valmis maksamaan (eli pienentämään palkkaansa) että asiakaalle tarjottaisiin järkevämpää ratkaisua?
Lähetetty: 30 Kesä 2006, 13:39
Kirjoittaja Laku
Sukulaismiehen Nissan Primeraan 3 vuotias vaihdettiin kaikki etupään ripustusten kumit ja pallonivelet kolinoiden / kuluneissuden takia .
Autolla ajettu 60.000 .
Tietysti meni takuuseen.
Lähetetty: 30 Kesä 2006, 14:50
Kirjoittaja Nouko88
Kummisetäkin joutui kantamaan silloiseen passattiinsa kassikaupalla öljyä kun volkkari tuppas syömään sitä noin 1l/100km...

Vaihtoi volvoon...
Lähetetty: 30 Kesä 2006, 15:28
Kirjoittaja -Lee-
Samaan aikaan ostettu kollegani Mersu C180 kuin oma Alfani eli 6kk takana.
So far:
- ohjaustehostin huutaa
- "tuulettimenhihna" vinkuu
- penkit kitisevät reippaasti mukulakivikadulla
- turvavyön korkeuden säädin pitää jumalatonta meteliä
korvanjuuressa
- automaatti vaihtaa todella oudosti
- ja nyt siihen vaihdettiin tällä viikolla ahdin.
Alfani (pois lukien Deltan töttöilyt),
- lampunpesimet korjattu
- ja nyt kojelaudan päällä oleva suutin sirisee
Lähetetty: 30 Kesä 2006, 21:42
Kirjoittaja WLD@HRT
Mitähän tohon sanois... huutaa, vinkuu, kitisee,pitää meteliä, vaihtaa oudosti, sirisee... Toinen pitää niitä isoina vikoina toinen ei ees huomaa...
Lähetetty: 02 Heinä 2006, 12:33
Kirjoittaja OL
Totta, mutta ahtimen vaihdon kuitenkin huomaa

Lähetetty: 02 Heinä 2006, 22:46
Kirjoittaja gtvaj
jos auto maksaa yli 40donaa niin kaikki kitinät ja ylimääräiset äänet on vikoja....
Lähetetty: 07 Heinä 2006, 12:22
Kirjoittaja Vittorio Jano
Kannattaa myös lukea TM:sta V50:n kestotesti...
Lähetetty: 24 Loka 2006, 08:53
Kirjoittaja Laku
Tänään oli Aamulehdessä juttu , että Volvo S 60 oli käynyt huoltovälin aikana 14 kertaa korjaamolla ja jättänyt 2 x tielle.
Olipa hyvä , etten sitten enemmän ruvennut etsiin sitä käytettyä 4-veto versioo.
Lähetetty: 24 Loka 2006, 09:10
Kirjoittaja Rolle
^ Jep, täällähän me ollaan opittu ja opetettu ettei kannata vetää johtopäätöksiä yhden auton perusteella. Jos se on Alfa siis, muuten tottakai.

Lähetetty: 24 Loka 2006, 10:10
Kirjoittaja gtvaj
iltalehdessä tai sanomissa (sama asia) oli eilen juttu että "alfa 159 on kuin hifkin joukkue, mukava kaupungilla mutta täynnä vikoja "
Taitaa joku toitittajan retku olla laittanut viimeset roponsa likoon, vai eikö ne olleet riittäneet unelmaan
Lähetetty: 24 Loka 2006, 12:52
Kirjoittaja Laku
Niin , oli siis hyvä , etten sortunut AWD Volvoon . Viitaten edelliseen viestiini.
Kaveri tossa just tuli Turusta - no --- kysyin , että ookko Passattis vaihtanu , kun Audilla tulit?
Ei , kun Passatti on taas takuuhuollossa, kun nykii ja ei kulje suoraan.
Lähetetty: 24 Loka 2006, 14:27
Kirjoittaja A2K
JiiPee kirjoitti:Toisaalta tässä hyviäkin kokemuksia
1) Rellu Megane farm 1.6 -00: hankittu 00 uutena, viihtyi meillä 8 kk:tta ja 20000km. Lampunpesijän suuttimet ja takaiskuventtiili uusittiin, ei muita vikoja
2) Rellu Laguna farm 1.8 -99: hankittu 01 alussa käytettynä, viihtyi meillä lähes 2 vuotta ja 45000km, bensaputki poikki kesken ajon
3) Rellu Laguna 1.6 -03: hankittu 03 alussa uutena, viihtyi meillä n.1,5v ja 40 000km, ei minkäänlaista ongelmaa
4) Rellu Grand Scenic 2.0 -04, vaimon liisari, saatu käyttöön 04 loppuvuonna, ollut meillä nyt lähes 2 vuotta ja vajaat 40 000km: turvavyön vastakappale uusittu takaa keskeltä
Edellä mainituissa autoissa ei tainnut olla muuta vikaa kuin, että olivat relluja
Mitä tahansa tilastot vikaantumisesta kertovatkaan, ovat em autot olleet erinomaisia siinä suhteessa, vai onko meillä ollut ilmiömäinen tuuri ?.
relluissa (ainaki vanhemmis vm.1990-2000) menee laakerit 60 000 km:n välein.. näin ainaki meillä olleissa relluissa..
Lähetetty: 24 Loka 2006, 15:52
Kirjoittaja Toronado
Joitain viikkoja sitten ihmeteltiin eräällä verstaalla Audi A6 Quattroa jolla oli ajettu joku 80000 km ja pannuhuoneeseen oli menossa jo kolmas
2.7-litrainen biturbo veekutonen.Melko kallista...

Lähetetty: 24 Loka 2006, 17:00
Kirjoittaja jiiässä
Kian höpöhöpö maasturia ei kauheesti kehuttu TM:n 60tkm testissä taannoin..
mm jakohihna rispaantunut ennen aikojaan, männissä/sylintereissä naarmuja, toinen takajarru mennyt hetkeks lukkoon kesken ajon...
Onko toi jakohihna homma jotenkin kirottu juttu Deltan merkeissä..??

Lähetetty: 24 Loka 2006, 17:16
Kirjoittaja KauGoH
jiiässä kirjoitti:Kian höpöhöpö maasturia ei kauheesti kehuttu TM:n 60tkm testissä taannoin..
mm jakohihna rispaantunut ennen aikojaan, männissä/sylintereissä naarmuja, toinen takajarru mennyt hetkeks lukkoon kesken ajon...
Onko toi jakohihna homma jotenkin kirottu juttu Deltan merkeissä..??

paitsi ladoissa... niissähän on tunnetusti ketju... taitaa uusissa olla jo hihna

Lähetetty: 24 Loka 2006, 19:32
Kirjoittaja jiiässä
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... nkutsut+2/
Tuolta saa lisäinfoa eri merkkien vioista...Alfoissa ei mitään kampanjaa, hyvä vai huono asia??
Lähetetty: 24 Loka 2006, 21:03
Kirjoittaja Scuderia AlfaRomeo Finlan
jiiässä kirjoitti:Alfoissa ei mitään kampanjaa, hyvä vai huono asia??
Kyllä mulle tuli muutama viikko sitten kutsu ESP:n tarkistukseen ja tarkistuksesta seurasi yksikön vaihto. Ohjelmassa ei ollut huomioitu pienen varapyörän käyttöä josta alkuperäinen softa meni sekaisin. Kaikki GT:n omistajat lienee saanu tuon kutsun, kirjeen mukaan taisi olla niin että Suomessa on 64 tarkistettavaa autoa.
Lähetetty: 25 Loka 2006, 12:37
Kirjoittaja TestarosaFinland
Aika vaikea oli lukea lopuun asti

Näistä kaikista saksalaisista autoista on jäänyt ainoastaan keulamerkki, ne on aivan paskoja.
Oletakaa miltä näytää sitten kaveri, joka osta sellaisen "laatuauton" kun takuu loppuu
