Erään katsastuksen kulku...
Lähetetty: 16 Elo 2006, 20:18
Paska jäykkänä konttorille, että mitä menee korjaukseen tällä kertaa. Hiukan oli epäilystä etupäästä löytyvään väljyyteen, joten ei muuta kuin vikalistaa hakemaan ja tallille korjaamaan, jos tarvetta ilmenee.
Konttorille ja maksamaan katsastusta. Hienoa olen seuraavana jonossa, mutta eihän ne liiku mihinkään. Nooh vihdoin ja viimein pääsen tiskille, kun "täti" saapuu kahvitauoltaan. Maksetaan ja ilmoitetaan, että päästöt on otettu jo etukäteen. 38€ ryöstivät heti alkuunsa. Sitten vaan odottamaan katsastusmiehen saapumista...
Ja valot vilkuttaa omaa autoa katsastukseen ja pysäytän ennen keltaista viivaa, niin kuin oli pyydetty. Pomppaan ulos autosta ja ystävällisesti ilmoitan: "On muuten sitten jatkuvalla nelivedolla, että jos ei jarrudynoon sitten ajettais"
Katsatusmies: " HMP! vai, että sellanen... (istuu autoon ja katselee hetken) Mennään sitten katsomaan kirjoista onko tää sitten sellanen auto, että rullille ei voi MUKA ajaa.
Sitten mennään konttorille ja kirjat auki. Kysymyksiä satelee: "Mikä malli tää on?", " Q4?" , "Oletko ihan varma?", ja pari muuta, mutta asia selviää ja autoa ei ajeta dynolle.
Sitten autoon ja iskari testiin. Etupää OK ja takapää huono, kun on NIIN madallettu, kuulema!
Lenkki pihalla ja jarrutetaan, kun ei kerran dynoon päästy. Pyyhin herättää kummastusta, kun on kuulema näkökentässä. Tunnelman laukaisemiseksi ehdotan vielä taustapeilin siirtämistä ojan pohjalle, kun sekin häiritsee, kun roikkuu keskellä tuulilasia. Heitto menee ohi ja kovaa.
Sisälle halliin ja valoja räpsytetään ja vilkutellaan, eli ihan normia katsastusta, sitten herra heittää ässän: "Onko varoituskolmiota?"
Vastaan:" No totta kai on" ja avaan takaluukun ja näytän poksia, jossa kolmio on.
Herra katsastaja miettii hetken ja tipauttaa pommin:" Juu, mut toi on vanhaa mallia"
Minä: " Täh?"
Katsastaja: " Niin, pitää olla selllanen uudempi, joka on kokonaan punainen ja on pienemmässä kotelossa"
Oma kolmioni on kuulema ennen -85 valmistuneisiin autoihin ja onhan tää sentään -93:nen. Mutta mistä sen sitten tien päällä tietää, jos edessä on kolmio, että onko siellä rikkinäisenä -80 vai -00 auto? Ei perkele! Jo tässä vaiheessa tiesin, että ei mene läpi.
Eli lappuun huomautus: uudemman mallinen varoituskolmio hommattava!
Nooh katsastus jatkuu ja päästään valoihin, toinen kuulema näyttää liian ylös ja toinen liian alas. Ihme juttu. Itsessään vissiin säätyvät noi valot, kun juuri ne katsottiin ja kaikki oli ok. Nyt kuitenkin viturallaan.
Auto nostettiin nosturille ja seuraava vittuilun aihe oli jo valittu. SIVUVILKUT.
Katsastusmies:" Oletkos maalannu noi vilkut"
Minä: " Eh"
Katsastusmies: " No miksi ne sitten on noin mustat?"
Minä: " No kato, kun mä ostin siihen mustat sivuvilkut ja vaihdoin ne ja jos katsoo tarkempaan, niin huomaa CE hyväksynnän!"
Katsastusmies:" HMP! no joo..."
Siinä vaiheessa vitutti kuin pientä apinaa ja ajattelin jo, että lähden vitun äkkiä pois ja pyydän rahani takaisin. Ei sentään kaikkea tarvii kestää.
Sitten auto ylös ja etupäähän. Heilutusta ja nitkutusta suuntaan ja toiseen. Pari sivuhuomautusta jostain epäoleellisesta ja sitten katsatusmiehen silmät kirkastui. Ahaa! Raidetangonpää on väljä oikealla puolella. Nooh se oli jo tiedossa joten hyvä, että selvis
Sitten loppu lätinät ja puhetta "näistä" tuningautojen yleistymisestä jne jne.
Lopuksi tarjottiin kahvi kuponkia, jolla pääsee katsastuskonttorille kahville ja piparille. Totta kai otin sen, koska huomenna istun siellä kahvilla, kun odottavat autoani siihen keltaisen viivan taakse.
Raidetangon pää on jo vaihdettu ja se perkeleen kolmio on ostettu, meinasin avata sen sinne takapenkille, jotta näkevät onko oikea vai väärä. Ja voin sitten heti käydä vaihtamassa toiseen, jotta sais sen leiman.
Alkuun vitutti ja nauratti, nyt enää naurattaa, koska saihan motonetinkin myyjä päivän naurut, kun kysyin, että onko tämä sellanen varoituskolmio, joka sopii -93 autoon. Ihmetteli hetken ja nauroi päin naamaa, mutta nauru hyytyi kun sanoin, että katsastuksessa just 10 min sitten hylättiin, kun on vääränlainen. Kaikkea kanssa sitä kuulee oli vastaus ja sitten naurettin yhteen ääneen.
Että näinkin voi käydä. Todettava vielä on, että jälkitarkastusta ei olisi tullut ilman raidetangonpään välystä. Pelkkä korjauskehoitus.
Ihmeelliseksi on maailma mennyt ja pientä nipotusta on maailma täynnä, mutta kyllä pitäisi keskittyä olennaiseen ja liikenneturvallisuutta vaarantaviin kohteisiin paneutumista. Ei se -85 varoituskolmio tuolla tien päällä huonommin näytä kuin se -06:nenkaan.
Ja se oli sitten 17€ lisää kiitos!
Konttorille ja maksamaan katsastusta. Hienoa olen seuraavana jonossa, mutta eihän ne liiku mihinkään. Nooh vihdoin ja viimein pääsen tiskille, kun "täti" saapuu kahvitauoltaan. Maksetaan ja ilmoitetaan, että päästöt on otettu jo etukäteen. 38€ ryöstivät heti alkuunsa. Sitten vaan odottamaan katsastusmiehen saapumista...
Ja valot vilkuttaa omaa autoa katsastukseen ja pysäytän ennen keltaista viivaa, niin kuin oli pyydetty. Pomppaan ulos autosta ja ystävällisesti ilmoitan: "On muuten sitten jatkuvalla nelivedolla, että jos ei jarrudynoon sitten ajettais"
Katsatusmies: " HMP! vai, että sellanen... (istuu autoon ja katselee hetken) Mennään sitten katsomaan kirjoista onko tää sitten sellanen auto, että rullille ei voi MUKA ajaa.
Sitten mennään konttorille ja kirjat auki. Kysymyksiä satelee: "Mikä malli tää on?", " Q4?" , "Oletko ihan varma?", ja pari muuta, mutta asia selviää ja autoa ei ajeta dynolle.
Sitten autoon ja iskari testiin. Etupää OK ja takapää huono, kun on NIIN madallettu, kuulema!


Sisälle halliin ja valoja räpsytetään ja vilkutellaan, eli ihan normia katsastusta, sitten herra heittää ässän: "Onko varoituskolmiota?"
Vastaan:" No totta kai on" ja avaan takaluukun ja näytän poksia, jossa kolmio on.
Herra katsastaja miettii hetken ja tipauttaa pommin:" Juu, mut toi on vanhaa mallia"
Minä: " Täh?"
Katsastaja: " Niin, pitää olla selllanen uudempi, joka on kokonaan punainen ja on pienemmässä kotelossa"
Oma kolmioni on kuulema ennen -85 valmistuneisiin autoihin ja onhan tää sentään -93:nen. Mutta mistä sen sitten tien päällä tietää, jos edessä on kolmio, että onko siellä rikkinäisenä -80 vai -00 auto? Ei perkele! Jo tässä vaiheessa tiesin, että ei mene läpi.
Eli lappuun huomautus: uudemman mallinen varoituskolmio hommattava!
Nooh katsastus jatkuu ja päästään valoihin, toinen kuulema näyttää liian ylös ja toinen liian alas. Ihme juttu. Itsessään vissiin säätyvät noi valot, kun juuri ne katsottiin ja kaikki oli ok. Nyt kuitenkin viturallaan.
Auto nostettiin nosturille ja seuraava vittuilun aihe oli jo valittu. SIVUVILKUT.
Katsastusmies:" Oletkos maalannu noi vilkut"
Minä: " Eh"
Katsastusmies: " No miksi ne sitten on noin mustat?"
Minä: " No kato, kun mä ostin siihen mustat sivuvilkut ja vaihdoin ne ja jos katsoo tarkempaan, niin huomaa CE hyväksynnän!"
Katsastusmies:" HMP! no joo..."
Siinä vaiheessa vitutti kuin pientä apinaa ja ajattelin jo, että lähden vitun äkkiä pois ja pyydän rahani takaisin. Ei sentään kaikkea tarvii kestää.
Sitten auto ylös ja etupäähän. Heilutusta ja nitkutusta suuntaan ja toiseen. Pari sivuhuomautusta jostain epäoleellisesta ja sitten katsatusmiehen silmät kirkastui. Ahaa! Raidetangonpää on väljä oikealla puolella. Nooh se oli jo tiedossa joten hyvä, että selvis

Sitten loppu lätinät ja puhetta "näistä" tuningautojen yleistymisestä jne jne.
Lopuksi tarjottiin kahvi kuponkia, jolla pääsee katsastuskonttorille kahville ja piparille. Totta kai otin sen, koska huomenna istun siellä kahvilla, kun odottavat autoani siihen keltaisen viivan taakse.

Alkuun vitutti ja nauratti, nyt enää naurattaa, koska saihan motonetinkin myyjä päivän naurut, kun kysyin, että onko tämä sellanen varoituskolmio, joka sopii -93 autoon. Ihmetteli hetken ja nauroi päin naamaa, mutta nauru hyytyi kun sanoin, että katsastuksessa just 10 min sitten hylättiin, kun on vääränlainen. Kaikkea kanssa sitä kuulee oli vastaus ja sitten naurettin yhteen ääneen.
Että näinkin voi käydä. Todettava vielä on, että jälkitarkastusta ei olisi tullut ilman raidetangonpään välystä. Pelkkä korjauskehoitus.
Ihmeelliseksi on maailma mennyt ja pientä nipotusta on maailma täynnä, mutta kyllä pitäisi keskittyä olennaiseen ja liikenneturvallisuutta vaarantaviin kohteisiin paneutumista. Ei se -85 varoituskolmio tuolla tien päällä huonommin näytä kuin se -06:nenkaan.
Ja se oli sitten 17€ lisää kiitos!
