Rosteriputkea pirkanmaalta

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Rosteriputkea pirkanmaalta

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ihmeellisen yksinkertaisesta asiastakin piti tulla vaikea.
Tarvitsisin rosteriputkea noin metrin pätkän sisähalkaisijaltaan 10mm eli ulkohalkaisija olisi silloin kait 12mm.

Rautakaupat on tsekattu, niinkuin myös rautasoini (jossa löytyi pienempää ja reilusti isompaa) sekä Helsingin rauta.

Ei tunnu löytyvän sitten mistään. Vinkkejä? löytyisikö vaikka jonkun nurkista? tai saisinko rahoittaa jonkun foorumilaisen työpaikan kahvi kassaa? :wink:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

http://www.protoshop.fi/myyntivarasto.html
Jos vaikka tuolta löytysis.
Vois vaikka kulkeutua mun matkassa Ahvenistolle sunnuntaina.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kiitos, täytyypä huomenna soitella tuonne.
En valttämättä ole tulossa ahvenistolle, mutta eiköhän tuommoisen pätkän nyt muutenkin saa kuljetettua.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Kiimajärvi/Vammala suuntaan olen vklnä tulollaan.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Sateettomalla säällä olen Apparalle tulossa, eli tollanen käikäle kyllä kulkeutuu.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä sitten löytynyt Pirkanmaalta, eli tuolta protoshopista löytyi.

Kiitokset vielä Carlos & KJS Cargo Co. :wink:

Osaako joku fysiikan tunnilla hereillä ollut sanoa että sopiiko sinkitty pultti ja haponkestävä putki toisiinsa? Eli jämähtääkö heti kiinni? Jos jämähtää niin täytyy käyttää haponkestäviä pultteja.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Riippuu olosuhteista, mutta pääsääntöisesti tuo sinkitty pultti syöpyy nopeasti, jos vähänkään kosteat olosuhteet. Laita vain suosiolla se happonkestävä pultti.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Niin siis nämä tulee tukivarsiin. Kyllähän tuo sinkitty siellä ajanmyötä syöpyy mutta normaalisti kestää tarpeeksi kauan. Aattelin vaan että jämähtääkö toi sinkki ja haponkestävä toisiinsa? Eikös eri metallit käyttädy toistensa kanssa erilailla esim kupari ja rauta?

Edit. Eihän tässä muuten mitään, mutta tuppaa noille haponkestäville kerääntymään vähän hintaa.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Tuon ruostumattoman ja mustan raudan / sinkin (aivan kuin minkä tahansa kahden eri metallin) välille syntyy jännitepari, jossa epäjalompi alkaa syöpymään. Eli se tavallinen pultti syöpyy. Nopeus riippuu monesta seikasta. Itsellä on kokemusta haponkestävä pultti ja sinkitty mutteri yhdistelmästä. Piti laittaa normaali mutterit "väliaikaisesti", kun oli ruostumattomat tilapäisesti loppuneet. Muttereista syöpyi kierteet n. kuukaudessa ihan normaalissa ulkokäytössä (altistui mm. vesisateelle).

Nuo ruostumattomatkin on vekkuleita leikkaamaan kiinni, jos väliin jää jotain likaa. Näin kävi Galaxien puskureiden kiinnityksessä ensimmäiselle pultille. Oli sitten hauska rälläköidä uudesta puskurista irti pulttia ja varoa, ettei kipinäsuihku osu kromattuun pintaan. No oppipahan tarkistamaan kierteet ennen paikalleen laittoa ja laittamaan kierteeseen hieman liukastetta, ettei enää leikannut kiinni. Onneksi kiilottelin yhden ylimääräisen.

Onhan ne happoset noin 3x kalliimpia, mutta ei kai sinulla mene niitä montaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä niitä nyt hirveesti mene, noi sinkityt vaan olisin saanut perjaatteessa ilmaiseksi. Kaippa se täytyy niitä käyttää.

Mitäs käytän semmosissa paikoissa joissa pultti menee haponkestävän putken läpi mutta vastakappaleena on ihan käsittelemätön rauta? :shock:
Kumpi on parempi että pultti jämähtää tohon holkkiin vai niihin kierteisiin.

Raviniemi
Viestit: 107
Liittynyt: 04 Maalis 2006, 19:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raviniemi »

Itse käyttäisin kupari tai alumiini tahnaa kierteissä, ei ainakaan jämähdä kiinni, pultin jumiutumiseen auttaa painava esine jota myös vasaraksi kutsutaan. 8)

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Epezi kirjoitti:Mitäs käytän semmosissa paikoissa joissa pultti menee haponkestävän putken läpi mutta vastakappaleena on ihan käsittelemätön rauta? :shock:
Kumpi on parempi että pultti jämähtää tohon holkkiin vai niihin kierteisiin.
Noissa voisi kokeilla mustia pultteja ja yrittää vaikka maalilla eristää rosteriputki pultista. Myös nuo tahnat ja vaseliinit osaltaan hidastaa korroosiota, kun kosteus/vesi ei pääse kierteisiin. Enemmän minua huolettaisi, ettei kierteet tai pultti korrodoidu ja murru käytössä, kuin että jäävät jumiin.

Vastaa Viestiin