CRM-opissa. Delta-Auto ja AlfaBBS?
Lähetetty: 07 Loka 2006, 20:57
Kävin sivistämässä itseäni CRM-tilaisuudessa (Customer Related Marketing). Kaikki aineisto oli tietysti englanninkielistä, sillä suomalaiset konsultit olivat konsultoineet aiheesta vasta 10 vuotta per äijä, joten eiväthän he siinä ajassa ollet voineet huomata, että heidän maksavat asiakkaansa ovat suomenkielisiä. Ja ollaanhan me suomalaiset niin tyhmiä jätkiä, että sama mitä meille näyttää englanniksi, niin se vaikuttaa puolet fiksummalta.
Asiaan: neuvoksi asiakastyytyväisyyden parantamiseen (situouttamiseen) neuvottiin kaiken maailman lisätivolien perustamista, kuten esimerkiksi palstan, jossa asiakkaat saavat jutella yrityksen tuotteisiin liittyvistä asioista. Fiksusti huomautettiin, että tällaisten ja vastaavien härdellien pyörittämiseen kannattaa varata ihan oma henkilö, sillä homma vaatii työtunteja. Aivan oikein, sillä eihän nykyaikasessa yrityksessä ehdi edes syömään.
Tuli kutenkin mieleen esimerkiksi tämä palsta ja Delta-Auto. Olin jo möläyttää, että jos haluaa palstan, niin miksi ei osta sellaista. En kuitenkaan sanonut mitään, sillä salihan oli täynnä kilpailijoita.
Tällä palstalla on toista tuhatta jäsentä. Delta möi viime vuonna 365 uutta Alfaa. Tällä palstalla yhtiö esiintyy lähes yksinomaan silloin, kun se on ryssinyt jonkun huollon tai ottanut 364 euroa moottorin tukikumeista.
On sanomattakin selvää, ettei meitä voi ostaa eikä täällä suvaita maksettuja politrukkeja, jotka levittävät puolueellista disinformaatiota.
Mutta on se silti ihme, ettei Delta Auto tajua sponssata meille ratapäiviä, ihan muuten vaan. Se olisi mielestäni kaikki mahdolliset kriteerit täyttävää markkinointia.
Asiaan: neuvoksi asiakastyytyväisyyden parantamiseen (situouttamiseen) neuvottiin kaiken maailman lisätivolien perustamista, kuten esimerkiksi palstan, jossa asiakkaat saavat jutella yrityksen tuotteisiin liittyvistä asioista. Fiksusti huomautettiin, että tällaisten ja vastaavien härdellien pyörittämiseen kannattaa varata ihan oma henkilö, sillä homma vaatii työtunteja. Aivan oikein, sillä eihän nykyaikasessa yrityksessä ehdi edes syömään.
Tuli kutenkin mieleen esimerkiksi tämä palsta ja Delta-Auto. Olin jo möläyttää, että jos haluaa palstan, niin miksi ei osta sellaista. En kuitenkaan sanonut mitään, sillä salihan oli täynnä kilpailijoita.
Tällä palstalla on toista tuhatta jäsentä. Delta möi viime vuonna 365 uutta Alfaa. Tällä palstalla yhtiö esiintyy lähes yksinomaan silloin, kun se on ryssinyt jonkun huollon tai ottanut 364 euroa moottorin tukikumeista.
On sanomattakin selvää, ettei meitä voi ostaa eikä täällä suvaita maksettuja politrukkeja, jotka levittävät puolueellista disinformaatiota.
Mutta on se silti ihme, ettei Delta Auto tajua sponssata meille ratapäiviä, ihan muuten vaan. Se olisi mielestäni kaikki mahdolliset kriteerit täyttävää markkinointia.