Sivu 1/1

Vetoketju

Lähetetty: 13 Loka 2006, 13:42
Kirjoittaja Antijape
Lueskelin avautumis-threadia, jossa Alfonso oli avautunut tästä vetoketju-toiminnasta. Asiasta on ollut paljon puhetta viimeaikoina ainakin Moottori-lehdessä ja tuntuu että asia herättä melkoisesti tunteita puolesta ja vastaan. Saksassahan ilmeisesti on liikennelaissa säädetty että ohituskaistan loppuessa on jatkuvalla kaistalla olevan annettava tilaa päättyvällä kaistalla ajavalle "kiilaajalle". Suomeekin tähän asiaan haluttaisiin selvennystä lailla, jotta immeiset tietäisi miten tässä olisi hyvä toimia. Ilmeisesti jopa liikennemerkki-ehdotuksia on asiasta. Mitäs mieltä foorumilaiset on asiasta? V*tuttaako kun "kiilataan" vai sujuuko liikenne näin paremmin?

edit: Oma näkemys on että asiaan olisi hyvä saada jokin säädös. Olisiko se sitten puolesta vai vastaan, sillä ei minulle ole niinkään merkitystä, mutta jos laissa sanottaisiin asiasta jotain olisi esim onnettomuustilanteissa ehkä helpompaa selvittää syyllinen.

Lähetetty: 13 Loka 2006, 13:49
Kirjoittaja Knight
Kiilaaminen vituttaa. :evil:

Mahdollisuuksien mukaan pyrin antamaan tilaa yhdelle, mutta useampaa "kiilaria" en eteeni päästä. Vetoketjuhan menee jumiin sellaisesta. :wink:

Jos asiaan olisi selkeä säänöt niin kyllähän tuo voisi liikennettä sujuvoittaa, siispä äänestin puolesta.

Lähetetty: 13 Loka 2006, 14:06
Kirjoittaja Epezi
Vastasin ette ihan sama, sillä mulla ei oo minkäänlaista havaintoo mistä te oikeen puhutte. Miten kiilaaminen ja vetoketju liittyy toisiinsa :crazyeyes:

Lähetetty: 13 Loka 2006, 14:14
Kirjoittaja Antijape
Epezi kirjoitti:Vastasin ette ihan sama, sillä mulla ei oo minkäänlaista havaintoo mistä te oikeen puhutte. Miten kiilaaminen ja vetoketju liittyy toisiinsa :crazyeyes:
Kyse on tilanteesta jossa ajetaan tiellä jossa kaksi kaistaa meneepi samaan suuntaan. Otetaan nyt esimerkiksi tilanne jossa motarin vasen kaista päättyy vaikka tietyön takia. Asiasta tietty ilmoitetaan päättyvä kaista merkillä jo reilusti ennen kuin kaista loppuu. Osa autoilijoistahan tässä vaiheessa siirtyy oikealle kaistalle automaattisesti ja osa vetää kaistan ihan tappiin ja sitten "kiilaa" jonoon. Tätä kutsutaan vetoketju-ilmiöksi, eli vasen kaista tavallaan vedetään mukaan oikeaan kaistaan, jolloin ainakin joidenkin mukaan liikenne sujuu paremmin, kuin jos kaikki jonottaisivat oikealla kaistalla.

Lähetetty: 13 Loka 2006, 14:19
Kirjoittaja Hepa
Itse asiassa aika sama. Itse yleensä myös annan tilaa yhdelle. Ja jos kaikki antaisi tilaa yhdelle taitaisi liikenne sujua ihan kohtuullisen sujuvasti ja jouheasti.

Väkisin tien tukkiminen lähes missä tahansa tilanteessa on kyllä melko perseestä vaikka oikeassa olisikin. Hyvänä esimerkkinä on jääkiekkopelien jälkeen poistuminen parkkipaikalta. Jos kukaan ei päästä ikinä vasemmalta tulevaa on koko parkkipaikka ihan tukossa. Eiköhän liikenne suju parhaiten, jos hieman joustaa itsekin.

Itseäni vituttaa eniten liittymissä tupeksijat, jotka parhaillaan pysähtyvät kiihdytyskaistan alkuun odottamaan vuoroaan. Näitäkin näkee harva se päivä :twisted: .

Lähetetty: 13 Loka 2006, 14:24
Kirjoittaja Epezi
Antijape kirjoitti:Kyse on tilanteesta jossa...
Okei, kiitos selvennyksestä.
No, vastaisin edelleen ihan sama. Reilun vuoden autoilukokemuksella olen nähnyt tuollaisia tapauksia varsin vähän, eikä niistä ole minulle koitunut mitään harmia.

Lähetetty: 13 Loka 2006, 14:59
Kirjoittaja Oleino
Hmm.. Taitaa olla oikeat murheet vähissä jos tästäkin pitää saada liikennemerkit ja lainsäädökset. :) Tunnustan että joskus tulee näin tehtyä, jos siitä on kiinni esimerkiksi rekan ohittaminen ja seuraava ohituskaista on vasta usean kilometrin päässä. Näin siis pätkillä joissa hyviä ohituspaikkoja on vähän (kuten Jämsä-Jyväskylä väli). En pode huonoa omaatuntoa eikä minua pahemmin häiritse vaikka joku minutkin noin ohittaisi, tulee kuitenkin aina vilkuiltua peileihin kun ohituskaista on päättymässä. Joustavuutta kaikilta osapuolilta (tai ainakin toiselta) niin onnettomuuksilta vältytään tässäkin. :)

Lähetetty: 13 Loka 2006, 15:16
Kirjoittaja WLD@HRT
Komppaan HEPAa. Ei v***ta. Vaan tosiaan ketuttaa hitaat valoista lähtijät.
Tuntuu että valon vaihtuessa etsitään sitä ykkös vaihdetta hetki, irroitetaan käsijarru, katsotaan ensin vasemmalle ja sitten oikelle, nostetaan varovasti kytkintä ja ryömitään hitaasti eteen päin. Seuraava jättää 50m turvaväliä ja lähtee hitaasti liikkeelle. PRKLE, sitten kun valot on punaiset niin ei voida ajaa kerralla jonon perään vaan pysähdytään kauas edellisestä autosta, siirretään autoa 1m, pysähdytään, siirretään taas se metri. jne... Vttu

Lähetetty: 13 Loka 2006, 19:00
Kirjoittaja alfista
Puolesta, kaikki kaistat käyttöön

Lähetetty: 13 Loka 2006, 19:16
Kirjoittaja V6
ei siihen mitään liikennemerkkejä tarvita, vilkku ajoissa päälle ja sekaan. ja kyllä vituttaa kaikenmaailman kiilaajat, jotka tarkoituksella ajavat väärää kaistaa päästäkseen ohi. Samaan jonoon vaan muiden perään.

Lähetetty: 13 Loka 2006, 20:39
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Ei ole kauan kun sain pitkiä valoja, puskurissa roikkumista ja keskisormea katsella kilometrin matkan kun ajoin vasemman päättyvän kaistan kautta ohi. Olisin ymmärtänyt reaktion jos olisin ollut kiilaamassa mutta kun sedän piti 406 polkea ihan hulluna että saisi tilanteen näyttämään kiilamiseltä niin sitä en ymmärrä :lol: Kyllä kait tästäkin yksinkertaisesta asiasta pitää säätää taas yksi laki lisää kun on niin vaikeaa elää täällä Suomessa kun on hirveät nämä auto määrät ja elämäkin ahistaa :wink:

Äänestin puolesta.

Lähetetty: 13 Loka 2006, 20:40
Kirjoittaja Alfissimo
Laitoin ihan sama, koska vaikka mikä laki olisi, niin härmän juntti ei tuota oppisi vaikka kuinka erikseen opetettaisiin...

Kehä I:llä neljän ruuhkassa tuo homma vielä toimi, mutta siinä kohtaa, missä ajoin, yhtyi kaksi eri suunnista tulevaa ramppia yhdeksi ja vauhti oli ruuhkasta johtuen n.40km/h.

Lähetetty: 13 Loka 2006, 21:56
Kirjoittaja lepidus
Ihan sama se on niin kauan kunnes Paavo oppi, ettei liikenneruuhka ole mikään osuuskaupan kassajono.

Se on ihan turha marista jos ei tse uskalla tai osaa mennä ja joku muu osaa tai uskaltaa, ei se Paavon mökkimatkan kulkuun vaikuta millään tapaa vaikka joku "kaahari" hänet ohittaisikin. Joudun töikseni ajelemaan joskus hiukan ripeämminkin ja mikään ei kummastuta ja hämmästytä sen niin kuin Paavon tyyli vaihtaa motarilla kiihdyttämättä kaistaa nopeamman eteen, olihan se Paavo jonossa ensin. Ja kun Paavo kerran on päättänyt ajaa siinä jonossa koko matkan, se ei vaikuta minuttiakaan hänen matka-aikaansa vaikka menis 50 autoa ohi.

Ajokortin suoritukseen pitäisi vaatia pakollinen ajoharjoittelu esim. saksassa, siellä homma sentään toimii.

Janne

Lähetetty: 13 Loka 2006, 23:00
Kirjoittaja CARF0663
Puolesta, sillä kyllä tämä vetoketju menetelmä toimii meillä

Suomessakin, kun tulee todellinen tilanne, että on todella ruuhkaa. Oli

kesällä Kajaanissa vala tilaisuus, jonne menimme mekin poikaamme

katsomaan ja tietenkin tuli auto parkeerattua niin,että tielle yritti niin

oikealta kuin vasemmalta samasta kohdin ja kyllä silloin toimi, vaikka

kukaan ei opastanut. Saksa tietenkin on toinen asia, mutta kyllä siel-

läkin osataan mokata, kuten kävi kerran autobahnalla, että harjat ja la-

piot olivat jääneet ajoradalle siinä sitä taiteiltiin, ettei naapurin kanssa

kolhittu autoja kun oli tuota nopeuttakin. Onneksi oli harja, mikä

paukahti auton pohjaan eikä lapio.


Terveisin

CARF0663

Lähetetty: 14 Loka 2006, 09:59
Kirjoittaja Rasvis
Mistä tässä oikeastaan äänestetään? Siitä, päästetäänkö joka toinen eteen vai tulpataanko toinen kaista kokonaan? Eihän se liikenne toimi kuin joustamalla, muuten päättyvän kaistan päässä saa istua vaikka maailman tappiin.

Vetoketju toimiin pääkaupunkiseudulla yleisesti ottaen ihan hyvin, mutta jotenkin jostain aina löytyy se pöllö joka kiilaa jonoon edellisen vanavedessa tai se, joka ei päästä ketään eteensä. Nuo välin umpeen kurojat ovat erityisen hauskoja, tuijottavat yleensä tiukasti eteenpäin ettei tarvitsisi ottaa katsekontaktia siihen "kiilaajaan" :roll:

Lähetetty: 14 Loka 2006, 11:13
Kirjoittaja V6
ymmärsinköhän ihan oikein tän äänestyksen eli haluaako 61% tosiaan että lakiin tulee pykälä joka sallii kiilaamisen? :crazyeyes: tämän jälkeen sen vapaan kaistan liikenne on kyllä ihan tukossa

Lähetetty: 14 Loka 2006, 11:27
Kirjoittaja Hepa
Kumpiko on kiilaaja? Se, joka kiihdyttää päättyvällä kaistalla tyhjään väliin vai se, joka kiihdyttää jatkuvalla kaistalla tukkiakseen välin?

Itsellä ei ole kyllä juurikaan ollut ongelmia "kiilaajien kanssa" olen sitten ollut kummalla tahansa kaistalla. Jos oma kaista jatkuu pidän nopeuden tasaisena. Jos joku tulee eteen, so what? Silloin kyllä hiukan kyrsii, jos oma kaista päättyy ja joku kiihdyttää vierellä. Yleensä silloin kyllä kiihdyttäjän taakse jää tyhjä rako, kun koko jono ei kuitenkaan ehdi kiihdyttää.

Äänestin "aivan sama", koska ei tuohon mitään lakeja tarvitse. Kolarit vaan lisääntyy, kun pidetään sitten tiukasti kiinni "oikeuksista" perr***.

Lähetetty: 14 Loka 2006, 11:37
Kirjoittaja V6
Hepa kirjoitti:Kumpiko on kiilaaja? Se, joka kiihdyttää päättyvällä kaistalla tyhjään väliin vai se, joka kiihdyttää jatkuvalla kaistalla tukkiakseen välin?
jos asiaan säädetään laki että jatkuvalla kaistalla ajavan tulee antaa tilaa tietää kyllä mihin se johtaa, suurempi osa alkaa ajaa sitä loppuvaa kaistaa.
Ei tähän mitään lakeja tarvita vaan esim joka toinen antaa tilaa ja sitä tilaahan saa helpommin kun laittaa sen vilkun ajoissa päälle eikä yritä "salaa"
livahtaa sinne väleihin.

Lähetetty: 14 Loka 2006, 11:37
Kirjoittaja TommiS
"Ei ole olemassa etuajo-oikeutta, on vain väistämisvelvollisuus"

Näin totesi aikanaan legendaarinen Esko Riihelä.
Se, että hampaat irvessä pidetään kiinni omista oikeuksistaan liikenteessä, johtaa mielestäni siihen, että lopulta kukaan ei liiku mihinkään.
Liikkuessani työnantajani tunnuksin varustetulla autolla ympäri maata, johtaa joskus tilanteisiin, jossa "sinähän et sieltä tule, paska firma" - asenteella varustettu kanssa-autoilija tahallaan tukkii liikenteen omalla kaistallaan, eikä päästä vetoketju-ilmiötä edes syntymään. Voila, ja kaikki jarruttavat, ja jopa pysähtyvät.
Suvaitsevuutta ja joustavuutta tämän yhteiskunnan liikennekultuuri tarvitsee.
Jokainen voi aloittaa tarkastamalla omat asenteensa.

Lähetetty: 14 Loka 2006, 13:51
Kirjoittaja silverine
TommiS kirjoitti:Se, että hampaat irvessä pidetään kiinni omista oikeuksistaan liikenteessä, johtaa mielestäni siihen, että lopulta kukaan ei liiku mihinkään.

Liikkuessani työnantajani tunnuksin varustetulla autolla ympäri maata, johtaa joskus tilanteisiin, jossa "sinähän et sieltä tule, paska firma" - asenteella varustettu kanssa-autoilija tahallaan tukkii liikenteen omalla kaistallaan, eikä päästä vetoketju-ilmiötä edes syntymään.
Myös oman etuajo-oikeuden välttely ja (turha) kaunosieluisuus
voivat olla sujuvan liikenteen tuho...yleensäkin kaikenlainen
epäloogisuus ajamisessa, esim. ylivarovaiset naiskuskit.

Mitä tulee firmaasi niin syvä osanottoni! :wink:

Lähetetty: 14 Loka 2006, 14:00
Kirjoittaja Rasvis
silverine kirjoitti:Myös oman etuajo-oikeuden välttely ja (turha) kaunosieluisuus voivat olla sujuvan liikenteen tuho...
Joo. Osa porukkaa on ilmeisesti jo oppinut siihen että motarille rampilta tulevaa väistetään vasemmalle kaistalle, ja katsoo nyt oikeudekseen tuupata kolmion takaa eteen sen kummemmin varomatta. Kyllä sekaan pitäisi mahtua ilman sen kummempaa väistelyäkin kunhan pidetään vaan normaalia turvaväliä edelliseen, poislukien rekat ja muut nihkeämmin kiihtyvät vimpaimet jotka eivät muuten millään pääsisi liikenteen sekaan.

Lähetetty: 14 Loka 2006, 14:24
Kirjoittaja KJS
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:motarille rampilta tulevaa väistetään vasemmalle kaistalle
Tuossa uudella Tampereen ohitustiellä ei ole selvästikkään tajuttu, että se on moottoritie eikä mikään nelikaistainen polku. Osa nimittäin ajaa koko tuon uuden motarin matkan tiukasti vasenta kaistaa ja yhdeksääkymppiä ja oikealle kaistalle ei mennä millään vaikka kuinka takana olisi tulijoita. Tietysti monikaan suomalainen autoilija ei peilejä käytä.

Lähetetty: 17 Loka 2006, 10:12
Kirjoittaja Laku
Mielestäni vetoketju tarkoittaa sitä, että väliin tullaan ns. tyhjään kohtaan eikä viimeisen 5 metrin kohdalla - se kaveri nimittäin maksaa mun kylkeni - aikaisemmin tuleville taas annan aina yhdelle tilaa.

Lähetetty: 17 Loka 2006, 10:38
Kirjoittaja Campari
KJS kirjoitti: Tuossa uudella Tampereen ohitustiellä ei ole selvästikkään tajuttu, että se on moottoritie eikä mikään nelikaistainen polku. Osa nimittäin ajaa koko tuon uuden motarin matkan tiukasti vasenta kaistaa ja yhdeksääkymppiä ja oikealle kaistalle ei mennä millään vaikka kuinka takana olisi tulijoita. Tietysti monikaan suomalainen autoilija ei peilejä käytä.
Tampereella asiat ovat todella toisin...rattiin synkronoitu vilkkukin on täkäläisten autofirmojen spesiaalitarjousvaruste. Peilit voitaisiin poistaa tarpeettomina ja valaa tamperelaisille auton oston yhteydessä oma henkilökohtainen niskakipsi, kun se pää ei liiku muutenkaan. Kaistaa vaihtava tuntee itsensä melkein rikolliseksi; "Pysy siellä, kun olet sen kerran valinnut". Punaiset valot ovat oikea usvapastorien onnela. Turha tyhjäkäyntikin vähenisi, kun tyhjennettäisiin risteys ajoissa muillekin. Ylläoleva oli sitten ihan vakavasti kirjoitettu...

Kun aikanani ajoin ajokortin, niin sen aikaisessa tieliikennekirjassa vetoketjua kyllä suositellaan tukkopaikkoihin. No, miljoona autoa lisää liikenteeseen, niin eiköhän sitä sujuvuutta ala löytyä.

Eipä silti, sama pätee muuhunkin ihmisten liikkumiseen täällä, jalan tai pyörällä. Missä tahansa suurkaupungissa on todellakin helpompi kävellä, kuin Tampereella Hämeenkadulla. Täällä ihmisten valppaus- ja hereilläolotaso ei ole samaa luokkaa. Puheet hitaista Hämäläisista eivät ole tuulesta temmattuja. Toki pitää muistaa, että liikenteessä on niin monenlaista menijää ja se sujuvuus määräytyy sen heikoimman lenkin mukaan. Varmasti omakin meneminen kangistuu, kun mittariin tulee joskus seiskalla alkavia vuosilukuja.

Reippaasti ja sujuvasti, vaaraa aiheuttamatta, se on mottoni ja ääni vetskarille.

-cr

Lähetetty: 17 Loka 2006, 10:49
Kirjoittaja silverine
Campari kirjoitti: Varmasti omakin meneminen kangistuu, kun mittariin tulee joskus seiskalla alkavia vuosilukuja.
Ai jaa, kyllä mun edesmennyt mummuni vielä +80:senäkin
päästeli menemään tomaatti-Rellullaan niin että hiekka
pöllysi...eli varokaa vaan kaikki kun vuosisadan puolessa
välissä silverine kyykyttää uudenkarheaa Alfaansa.. :twisted:

Lähetetty: 17 Loka 2006, 12:09
Kirjoittaja Campari
silverine kirjoitti: Ai jaa, kyllä mun edesmennyt mummuni vielä +80:senäkin
päästeli menemään tomaatti-Rellullaan niin että hiekka
pöllysi...eli varokaa vaan kaikki kun vuosisadan puolessa
välissä silverine kyykyttää uudenkarheaa Alfaansa.. :twisted:
Nimenomaan, varokaa... näkee niitä täälläkin, välillä väärään suuntaan moottoritiellä jne...
Ajoiko mummosi historic-sarjaa ? :)

Onhan niitä rautaisiakin, ei se iästä kiinni niinkään ole, vaan kunnosta, oma arvioni vaan on pessimistinen ja refleksit hidastuvat kuitenkin väistämättä.

Vuosisadan puolivälissä autot ovat varmaan sellaisia satelliittiohjattuja lasketteluilmapalloja jossain rännissä. Oikeilla autoilla saa ajaa silloin vain suljetuilla radoilla...no minä sitä hetkeä en ,vakuutusyhtiön tilastoihin perustuen, todennäköisesti näe.

-cr

Lähetetty: 17 Loka 2006, 13:09
Kirjoittaja Ruokoton
Koska tuota mahdollista lakia olisi melko mahdotonta valvoa, niin vastasin ihan sama. Kiilaajat kiilaa riippumatta siitä mitä laki sanoo.

Varsin veikeä "vetoketjuilmiö" on se kun kilometrin pitkää jonoa maantiellä lähtee joku yksinäinen sankari ohittamaan vastaan tulevista välittämättä luottaen siihen että jono joustaa ja jarruttelee hänen tarpeiden mukaan. Tuosta saisi penaltyä antaa. Sormimerkkejä olen jo nähnyt käytettävän :P

Lähetetty: 17 Loka 2006, 18:25
Kirjoittaja Alfonso
Niin tarkoitin siinä viestissäni näitä molopäitä jotka OHITUSKAISTAA käyttäen kiilaa jonon keulille, vaikka näkevät että jono seisoo tai matelee kävelyvauhtia, tuo vetoketju homma ei toimi tässä tilanteessa..