Sain kahden kesän yrittämisellä rengastärinät loppumaan. Vikoja oli monta ja rengasruletti pyöri. Ajattelin summata yleisimmät viat, jos niistä vaikka olisi jollekin hyötyä. Listaa voi jatkaa.
Tärinän syyt:
Tyyppi 1.
Rengas epätasapainossa. Tärinää noin 110 km/h -vauhdissa. Korjataan tasapainottamalla tai kolauttamalla kurat tai loskan vanteesta.
Tyyppi 2.
Renkaan runkovaurio. Rengas kulunut vain yhdestä kohdasta.
Tyyppi 3.
Vanne kiero. Voi olla että voi korjata jossain.
Tyyppi 4.
Rengas epäkesko. Tärinää aina 150 km/h asti. Ei välttämättä hakkaa rattia edestakaisin, vaikka eturenkaassa. Todetaan nostamalla auto ylös ja katsomalla pyörivää rengasta taustaa vasten. Palikka lattialle pystyyn millin päähän renkaasta, niin näkee paremmin. Jyrkkä heitto täristää, pitempi ja loivempi ei välttämättä. Lisätty: voi myös johtua renkaan asennusvirheestä.
Tyyppi 5.
Iskari loppu. Ilmiön voi aiheuttaa myös vain vähän loppu olevat iskarit.
Tyyppi 6.
Vanteen keskiö liian iso. Pelkät mutterit eivät välttämättä riitä keskittämään. Liian isoa keskiötä voi tietenkin yrittää pienentää vaikka sopivasta rosteripellistä leikatulla soirolla.
Tyyppi 7.
Väärät mutterit. Alurenkaissa aina niihin kuuluvat mutterit. Klappia ja väärää kartiokulmaa seurauksena. Aluun tarkoitetut kupumutterit voivat jopa jymähtää pultin päähän ennen kuin osuvat alua ohuempaan peltivanteeseen.
Tyyppi 8.
Voimansiirto. Ehkä viimeinen, jota kannattaa epäillä.
Hakusanat: rengastärinä renkaiden tärinä, ratin tärinä, värinä, tärisee, tasapainotus
Kaikki renkaantärinästä -lista
Valvoja: Moderators
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Kaikki renkaantärinästä -lista
Viimeksi muokannut Seiska5mma, 20 Elo 2006, 13:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti: