75:sen tyyppiviat
Valvoja: Moderators
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
75:sen tyyppiviat
Jakakaanhan tietoanne niin katsotaan mitä tästä syntyy. Perusteluja jonkun vian puolesta ja vastaan saa antaa, mikäli on eri/samaa mieltä toisen kanssa. Yritetään pitää keskustelu järkevänä, ja jätetään turhat joopaseipäs jutut pois.
Muistakaa mainita mistä mallista/koneesta on kyse!
Muistakaa mainita mistä mallista/koneesta on kyse!
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
-4 cyl. -moottoreiden nokka-akselit kuluvat n.200tkm. kieppeillä ->alkaa naputtaa
-Imusarjan kumit hapertuu -> Imuvuotoa ja nykimistä
-Virtalukon pohja kuluu/ solenoidin johdon liitin hapettuu startin päästä -> sanoo startatessa *klik* eikä starttaa
-Vaihdelaatikon sivukannatinkumien vulkanoinnit repeää -> laatikko heiluu pitkittäissuunnassa ja kolahtelee kun painaa tai päästää kaasun. (vaihde päällä)
-Vaihteiston syncronointi kuluu -> rusahtaa etenkin kakkoselle nopeasti/ huolimattomasti vaihdettaessa
-Pakosarjat osuvat helposti maahan -> lommolla tai pahimmassa tapauksessa poikki
-Reaktiotangon poterot ruostuvat
-Alatukivarret ruostuvat
-Takakulmat ruostuvat valojen alta
-Varapyöräkotelo ruostuuu vedenpoistoreikien ympäriltä
-Tunkinkorvakkeiden juuret ruostuvat
-Pohjan pitkittäistuet (ontot neliöprofiiliputket) ruostuvat
-Takapyöränkotelon pitkittäiset pystypellit ruostuvat etenkin sisälokareilla varustelluissa yksilöissä
-Takakaaret ruostuvat levikkeillä varustelluissa yksilöissä
-Imusarjan kumit hapertuu -> Imuvuotoa ja nykimistä
-Virtalukon pohja kuluu/ solenoidin johdon liitin hapettuu startin päästä -> sanoo startatessa *klik* eikä starttaa
-Vaihdelaatikon sivukannatinkumien vulkanoinnit repeää -> laatikko heiluu pitkittäissuunnassa ja kolahtelee kun painaa tai päästää kaasun. (vaihde päällä)
-Vaihteiston syncronointi kuluu -> rusahtaa etenkin kakkoselle nopeasti/ huolimattomasti vaihdettaessa
-Pakosarjat osuvat helposti maahan -> lommolla tai pahimmassa tapauksessa poikki
-Reaktiotangon poterot ruostuvat
-Alatukivarret ruostuvat
-Takakulmat ruostuvat valojen alta
-Varapyöräkotelo ruostuuu vedenpoistoreikien ympäriltä
-Tunkinkorvakkeiden juuret ruostuvat
-Pohjan pitkittäistuet (ontot neliöprofiiliputket) ruostuvat
-Takapyöränkotelon pitkittäiset pystypellit ruostuvat etenkin sisälokareilla varustelluissa yksilöissä
-Takakaaret ruostuvat levikkeillä varustelluissa yksilöissä
Nämä omissani:
-jarrupaineensäädin vuotaa melko usein? ainakin itseni lisäksi pari tapausta tiedän
-sähköikkunat temppuilevat
-öljynmäärän anturi sökö
-lukkopesät kuluu,saa avaimen kärjellä käyntiin ja ovet auki
-flektin johtojen liittimet hapettuvat ja/tai poikki
-vilkun viiksi ei joko pysy päällä tai ei palauta
-bensamittareissa jotain häiriötä
Ruostetta:
-nostopisteet
-helmat
-takakaaret
-takaluukun pohja renkaiden takaa
-takaluukun pohjan takasauma
-takaluukun kansi heijastinpaneelin takaa
-takaluukun tiivisteen alla oleva sauma
-varapyöräkotelo
-etuturvavyön alakiinnityspisteen ympäristö
-reaktiotangon potero
-jarrusylinterin alta moottoritilasta, usein jos on nestettä vuotanut
-jäähdyttäjän sivuilla pystypalkit ruostuu sivuilta samoista kohdin molemmin puolin
-pakoputken kannakkeet,jarruputken kannakkeet ja pensasuodattimen panta
-jarrupaineensäädin vuotaa melko usein? ainakin itseni lisäksi pari tapausta tiedän
-sähköikkunat temppuilevat
-öljynmäärän anturi sökö
-lukkopesät kuluu,saa avaimen kärjellä käyntiin ja ovet auki
-flektin johtojen liittimet hapettuvat ja/tai poikki
-vilkun viiksi ei joko pysy päällä tai ei palauta
-bensamittareissa jotain häiriötä
Ruostetta:
-nostopisteet
-helmat
-takakaaret
-takaluukun pohja renkaiden takaa
-takaluukun pohjan takasauma
-takaluukun kansi heijastinpaneelin takaa
-takaluukun tiivisteen alla oleva sauma
-varapyöräkotelo
-etuturvavyön alakiinnityspisteen ympäristö
-reaktiotangon potero
-jarrusylinterin alta moottoritilasta, usein jos on nestettä vuotanut
-jäähdyttäjän sivuilla pystypalkit ruostuu sivuilta samoista kohdin molemmin puolin
-pakoputken kannakkeet,jarruputken kannakkeet ja pensasuodattimen panta
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
yleistä 75:sta:
-bensa tankki ruostuu puhki, oikeasta reunasta josta kiinni autonpohjassa.
-rattiakselissa olevat tökät menee poikki->villku ei palauta.
-tuulilasinpesunestesäiliö halkeaa-> alkaa vuotamaan.
-ongelmia ovien magneettikytkimissä->sisävalot palavat miten sattuun.
-anturi vikoja->ARC-välkyttelee omia aikojaan.
75 V6
-öljynpainetoimisen jakopäänremmin kiristimen öljyvuodot.
-öljyvuodot venttiilikopan ja kannen välistä tulpanreikiin.
-venttiilinohjurit alkavat falskaamaan öljyä palotilaan->savuuttaa.
-huohotin tukkeutuu talvella->öljyvuotoja tiivisteiden välistä
-bensa tankki ruostuu puhki, oikeasta reunasta josta kiinni autonpohjassa.
-rattiakselissa olevat tökät menee poikki->villku ei palauta.
-tuulilasinpesunestesäiliö halkeaa-> alkaa vuotamaan.
-ongelmia ovien magneettikytkimissä->sisävalot palavat miten sattuun.
-anturi vikoja->ARC-välkyttelee omia aikojaan.
75 V6
-öljynpainetoimisen jakopäänremmin kiristimen öljyvuodot.
-öljyvuodot venttiilikopan ja kannen välistä tulpanreikiin.
-venttiilinohjurit alkavat falskaamaan öljyä palotilaan->savuuttaa.
-huohotin tukkeutuu talvella->öljyvuotoja tiivisteiden välistä
pieni kommentti väliin jos sallitaan :
näihin vanhempien mallien listoihin pitäisi kai listata vain yleisimmät ongelmat, ruoste voisi olla 1kpl vikoja muuten täällä on miljoona tyyppivikaa ja vanhoissa autoissa on kaikennäköisiä vikoja iän myötä tulee muuten aika ...tanan pitkä lista ja hyöty on +- nolla, sama koskee kaikkia vanhempia malleja. vai mitä mieltä ollaan?
näihin vanhempien mallien listoihin pitäisi kai listata vain yleisimmät ongelmat, ruoste voisi olla 1kpl vikoja muuten täällä on miljoona tyyppivikaa ja vanhoissa autoissa on kaikennäköisiä vikoja iän myötä tulee muuten aika ...tanan pitkä lista ja hyöty on +- nolla, sama koskee kaikkia vanhempia malleja. vai mitä mieltä ollaan?
Joo ei nämä tyyppivikoja ole. Osa on ajan ja kilometrien aiheuttamaa ja osa huolimattomuutta. Itsellänikin tuo tuulilasinpesunestesäiliö on puhki, ainoa syy taitaa olla jäätyminen90 kirjoitti:no enpäs tiedä..jos joku on vanhaa 75:sta ostamassa niin on hyvä tietää nuo ruosteenpesätkin..ja näin vanhan auton kohdalla ei enää voi kuitenkaan puhua tyyppivioista, ainakaan minun mielestä.....
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
75 alatukivarret
Luultavasti alatukivarren puslat ovat sen verran jumissa ja täynnä ruostetta, että vääntösauvajousen kaikki voima menee tukivarren liikutteluun. Herkistelkää ne niin alusta pelaa paremmin!
Edit. Nyt neljä alatukivartta viisaampana. Kaikki ne on p*skana. Että jos haluaa auton hyväksi ajettavaksi, niin kaikki uusiksi.
Edit. Nyt neljä alatukivartta viisaampana. Kaikki ne on p*skana. Että jos haluaa auton hyväksi ajettavaksi, niin kaikki uusiksi.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Mulla aivan sama tilanne tuon ts:n kanssa . Etupää ihan hervoton , altukivarsien puslat vissiin loppu. Kaikki muu vaihdettiiin viimekesänä. Auto on nyt kyllä todellinen irvikuva hienosta takaveto AlfastaSeiska5mma kirjoitti:Jotta ei tule liikaa löpinää: Vuosimallia -88 olevassa, 160 tkm ajetussa V6-rungossa voi olla kaikki kumiosat loppu. Kone "irti", kardaani "irti", laatikko "irti" ja ripustukset "irti". En ole laskenut, mutta arvioin tarvittavan kumikasan maksavan alk. 700 euroa jos kaikki on originale.
Ostin '88 75 TS:än syyskuussa 2000. Sillä oli ajettu vähän alle 180 000.
13.9.2000. Kytkimen pääsylinterien vaihto. Työtä 5 tuntia korjaamolla, jolle Alfa ei ollut tuttu.
25.9.2000. Bensatankki vaihdettu, lämmityslaitteenvivusto korjattu ja takajarrupalat vaihdettu.
31.7.2001. Imukumit, polttoainepumppu, rele(?) ja virtalukko vaihdettu. Pa-pumppu oli herennnyt toimimasta kokonaan ja auto vietiin korjaamolle peräkärryllä. Korjaamo X (merkkikorjaamo, ei kuitenkaan mikään Alfa-huolto) tutki autoa ja totesi, ettei moottorissa ole puristuksia. Alfa-spesialisti vaihtoi em. osat, eikä konetta siis avattu. En tiedä miten korjaamo X oikein toimi. Ottiko se molemmat tulta irti ja laittoi painemittarin vain toiseen reikään?
29.8.2001. Sähkövian korjaus (ei Alfa-huolto). Auto oli herennyt käymästä. Oliko edellis korjauksessa jäänyt joku liitos huonosti? Jommankumman korjauksen jälkeen nokka-akselin ajoituksen muunnin lopetti toimintansa.
Tammikuu 2002. Takakaaret uusittu ja koko auto maalattu. Eikä maalauksesta tullut edes hyvä, vaan appelsiinipintainen. Olisi pitänyt valita maalari paremmin.
24.7.2002. Takajarrupalat vaihdettu taas.
22.10.2002. Lämmityslaitteen moottori vaihdettu, ajoituksen muunnin saatu toimimaan ja vaihdekepin särinä korjattu.
13.1.2003. Takaluukun avausvaijeri vaihdettu.
14.8.2003. Pyöränkulmat tarkistettu, ei korjattavaa. Kuitenkin kuskin puolen eturengas kuluu etureunalta!
24.10.2003. Oikea alapallo, reaktiotangon kumit ja vasen hammastangon kumi vaihdettu.
5.11.2003. Lämmityslaitteenvivusto korjattu taas. Toimii nyt sujuvammin, kuin ensimmäisen korjauksen jälkeen.
20.4.2004. Pyöränkulmat säädetty ja kuluminen loppui. Miksen vienyt heti tälle korjaamolle.
29.10.2004. Kaikki kardaanin nivelet, takajarrupalat ja -levyt (apumiehen puoleinen oli haljennt Carffin ratapäivillä!) uusittu.
Nyt keväällä 2005 on edessä takakontin reunojen hitsautus ja ruostesuojaus. Miksi en ruostesuojauttanut aikaisemmin. Tehoja saisi olla enemmän, liekö pakonokka kulunut? Toisaalta pysyin ratapäivillä toisen 75 tessun perässä helposti, no ainakin suorilla.
Auto on huollettu 10 000 kilometrin välein ja se on mennyt aina katsastuksesta ensimmäisellä yrityksellä läpi. Nyt 20.3.2005 mittarissa on noin 220 000.
Autolla ajetaan noin 10 000 kilometriä vuodessa ja se on perheen käyttöauto. Kaikki korjaukset ja huollot on teetetty korjaamolla. Olen oppinut, että kannattaa viedä suoraan korjaamolle joka tietää mitä tekee. Ei sitten tarvitse maksaa kahteen kertaan. Aika paljon on rahaa mennyt auton ylläpitämiseen. Vertailukohtana pitäisin BMW 320 i –mallia, jollainen olisi maksanut vuonna 2000 ehkä 10 000 markkaa enemmän. Hintaero on tasoittunut vuosien mittaan huoltoihin ja korjauksiin, ehkä Alfa on jopa tullut kalliimmaksi (toki vain luulen, en tiedä, että BMW on edullisempi ylläpitää). Toisaalta olisin jäänyt ilman kitkalukkoa ja 50/50 painonjakaumaa, jos en olisi Alfaa ostanut.
Seuraavaa autoa miettiessäni tulee mieleen, että siinä saisi olla kuusi sylinteriä ja merkki alkaa A:lla. Ei kuitenkaan Audi, eikä Austin.
13.9.2000. Kytkimen pääsylinterien vaihto. Työtä 5 tuntia korjaamolla, jolle Alfa ei ollut tuttu.
25.9.2000. Bensatankki vaihdettu, lämmityslaitteenvivusto korjattu ja takajarrupalat vaihdettu.
31.7.2001. Imukumit, polttoainepumppu, rele(?) ja virtalukko vaihdettu. Pa-pumppu oli herennnyt toimimasta kokonaan ja auto vietiin korjaamolle peräkärryllä. Korjaamo X (merkkikorjaamo, ei kuitenkaan mikään Alfa-huolto) tutki autoa ja totesi, ettei moottorissa ole puristuksia. Alfa-spesialisti vaihtoi em. osat, eikä konetta siis avattu. En tiedä miten korjaamo X oikein toimi. Ottiko se molemmat tulta irti ja laittoi painemittarin vain toiseen reikään?
29.8.2001. Sähkövian korjaus (ei Alfa-huolto). Auto oli herennyt käymästä. Oliko edellis korjauksessa jäänyt joku liitos huonosti? Jommankumman korjauksen jälkeen nokka-akselin ajoituksen muunnin lopetti toimintansa.
Tammikuu 2002. Takakaaret uusittu ja koko auto maalattu. Eikä maalauksesta tullut edes hyvä, vaan appelsiinipintainen. Olisi pitänyt valita maalari paremmin.
24.7.2002. Takajarrupalat vaihdettu taas.
22.10.2002. Lämmityslaitteen moottori vaihdettu, ajoituksen muunnin saatu toimimaan ja vaihdekepin särinä korjattu.
13.1.2003. Takaluukun avausvaijeri vaihdettu.
14.8.2003. Pyöränkulmat tarkistettu, ei korjattavaa. Kuitenkin kuskin puolen eturengas kuluu etureunalta!
24.10.2003. Oikea alapallo, reaktiotangon kumit ja vasen hammastangon kumi vaihdettu.
5.11.2003. Lämmityslaitteenvivusto korjattu taas. Toimii nyt sujuvammin, kuin ensimmäisen korjauksen jälkeen.
20.4.2004. Pyöränkulmat säädetty ja kuluminen loppui. Miksen vienyt heti tälle korjaamolle.
29.10.2004. Kaikki kardaanin nivelet, takajarrupalat ja -levyt (apumiehen puoleinen oli haljennt Carffin ratapäivillä!) uusittu.
Nyt keväällä 2005 on edessä takakontin reunojen hitsautus ja ruostesuojaus. Miksi en ruostesuojauttanut aikaisemmin. Tehoja saisi olla enemmän, liekö pakonokka kulunut? Toisaalta pysyin ratapäivillä toisen 75 tessun perässä helposti, no ainakin suorilla.
Auto on huollettu 10 000 kilometrin välein ja se on mennyt aina katsastuksesta ensimmäisellä yrityksellä läpi. Nyt 20.3.2005 mittarissa on noin 220 000.
Autolla ajetaan noin 10 000 kilometriä vuodessa ja se on perheen käyttöauto. Kaikki korjaukset ja huollot on teetetty korjaamolla. Olen oppinut, että kannattaa viedä suoraan korjaamolle joka tietää mitä tekee. Ei sitten tarvitse maksaa kahteen kertaan. Aika paljon on rahaa mennyt auton ylläpitämiseen. Vertailukohtana pitäisin BMW 320 i –mallia, jollainen olisi maksanut vuonna 2000 ehkä 10 000 markkaa enemmän. Hintaero on tasoittunut vuosien mittaan huoltoihin ja korjauksiin, ehkä Alfa on jopa tullut kalliimmaksi (toki vain luulen, en tiedä, että BMW on edullisempi ylläpitää). Toisaalta olisin jäänyt ilman kitkalukkoa ja 50/50 painonjakaumaa, jos en olisi Alfaa ostanut.
Seuraavaa autoa miettiessäni tulee mieleen, että siinä saisi olla kuusi sylinteriä ja merkki alkaa A:lla. Ei kuitenkaan Audi, eikä Austin.
- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
Tänään vaihdoin minäkin alapallot,tällä kertaa ns. hyvät.Edellisen kerran vaihdoin ne pari vuotta sitten ja nyt siis oli jo vaihtokypsät,olivat tosin ne halvat.
Toivottavasti hyvillä ja halvoilla on sen verran eroa ettei näitä tarvitsisi vaihtaa jälleen parin vuoden päästä.
Toivottavasti hyvillä ja halvoilla on sen verran eroa ettei näitä tarvitsisi vaihtaa jälleen parin vuoden päästä.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.