156 ja 166 V6 tulppien vaihto
Valvoja: Moderators
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
156 ja 166 V6 tulppien vaihto
Ajattelin huomenna vaihtaa kulkupeliin tulpat. Ongelmana kuitenkin on imusarjan kiinnitysten takaisin laitto.
Kromiputkien päässä olevat kumiputkenpätkät ovat kiinni klemmareilla, jotka vissiin ovat kertakäyttöiset? Onko jollain kokemuksia pystyykö kyseiset klemmarit avaamaan ja sulkemaan ilman ns. VOI V**** meininkiä?
Ei nappaisi kiinnittää putkia takaisin perinteisillä putkiklemmareilla. Tulee ruman näköstä jälkeä, ei uskalla avata sen jälkeen konepeltiä muiden nähden.
Kromiputkien päässä olevat kumiputkenpätkät ovat kiinni klemmareilla, jotka vissiin ovat kertakäyttöiset? Onko jollain kokemuksia pystyykö kyseiset klemmarit avaamaan ja sulkemaan ilman ns. VOI V**** meininkiä?
Ei nappaisi kiinnittää putkia takaisin perinteisillä putkiklemmareilla. Tulee ruman näköstä jälkeä, ei uskalla avata sen jälkeen konepeltiä muiden nähden.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Homma tuli tehtyä ja kannatti. Aikaa meni useampi tunti.
Kaikki tulpat olivat ruosteen peitossa. Varmaankin autoliike oli pessyt konehuoneen, mutta ei ole jaksanut putsata tulpan reikiä.
Kadonneita hummia löytyi aikamonta ja nyt kone kehrää kun kissa.
Imusarjan klemmarit sain kiinni putkipihdeillä, mutta pienemmät klemmarit täytyi vaihtaa uusiin.
Tässä tulee vähän paremmat ohjeet:
Irroita akun johto tai johdot!!

Avaa imusarjan putkiklemmarit tulopuolelta esimerkiksi nokkapihdeillä. Älä käytä turhaa väkivaltaa, koska nämä klemmarit saa helposti myös kiinni.

Irroita läppämoottorin tuloputki sekä sähköjohto. Isot putkiklemmarit saa uudestaan kiinni, mutta pienemmät ovat aikalailla kertakäyttökamaa.

Irroita imusarjan takaa kolme putkea.
Imusarjan vasemalta reunalta polttoaineletku kiinnitys alustastaan ja sähköjohto.
Johdon kytkentää ei tarvitse avata.

Irroita kuivain sekä sähköjohdon suojakuori. Kuivain kiinni kahdella 5mm kuusio ruuvilla imusarjassa.
Suojakuori kolmella kuusioruuvilla ja yhdellä 10mm pultilla. Irroita myös tukirauta kuivaimen ja imusarjan välistä, yksi pultti kiinni jakohihnan vieressä.

Irroita kuivaimen putki lohkosta (klemmari).
Aukaise imusarjan kiinnitys ruuvit 2kpl. Sinisellä ympyröity ruuvi sekä oikealtapuolelta vastaavasta paikasta toinen ruuvi.
Imusarja on valmis pois nostettavaksi.

Irroita kelojen kiinnitys ruuvit
Nosta kelat pois paikoiltaan.
Mikäli epäilet kelavikaa merkitse kelaan tussilla sylinterin numero.

Irroita sähköjohdon lukitus pienellä ruuvimeisselillä. Mittaa kelan Ohmi määrät. Ensio puoli noin 0.8 ohm, Toisio noin 14-15 ohm, putki 1 ohm.
(En itse onnistunut mittaamaan toisio puolta)

Ennen tulpan irroittamista puhalla paineilmalla tai imuroi tulpanreiät estääksesi roskien menemistä palotilaan.
Vaihda tulpat.
Koneen toinen puoli on helppo.
Irroita 4 ruuvia suojakuoresta.
Irroita Kelat
Puhalla reiät puhtaaksi
Vaihda tulpat.

Vanhat tulpat voivat näyttää vaikka tältä
Kokoaminen tapahtuu suunnilleen käänteisessä järjestyksessä. Klemmarit saa parhaiten kiinni putkipihdeillä puristamalla sinisten nuolien suuntaisesti pokkauksista.
Varaa uusia putkiklemmareita ainakin 5 kpl pieniin putkiin.
Kaikki tulpat olivat ruosteen peitossa. Varmaankin autoliike oli pessyt konehuoneen, mutta ei ole jaksanut putsata tulpan reikiä.
Kadonneita hummia löytyi aikamonta ja nyt kone kehrää kun kissa.
Imusarjan klemmarit sain kiinni putkipihdeillä, mutta pienemmät klemmarit täytyi vaihtaa uusiin.
Tässä tulee vähän paremmat ohjeet:
Irroita akun johto tai johdot!!

Avaa imusarjan putkiklemmarit tulopuolelta esimerkiksi nokkapihdeillä. Älä käytä turhaa väkivaltaa, koska nämä klemmarit saa helposti myös kiinni.

Irroita läppämoottorin tuloputki sekä sähköjohto. Isot putkiklemmarit saa uudestaan kiinni, mutta pienemmät ovat aikalailla kertakäyttökamaa.

Irroita imusarjan takaa kolme putkea.
Imusarjan vasemalta reunalta polttoaineletku kiinnitys alustastaan ja sähköjohto.
Johdon kytkentää ei tarvitse avata.

Irroita kuivain sekä sähköjohdon suojakuori. Kuivain kiinni kahdella 5mm kuusio ruuvilla imusarjassa.
Suojakuori kolmella kuusioruuvilla ja yhdellä 10mm pultilla. Irroita myös tukirauta kuivaimen ja imusarjan välistä, yksi pultti kiinni jakohihnan vieressä.

Irroita kuivaimen putki lohkosta (klemmari).
Aukaise imusarjan kiinnitys ruuvit 2kpl. Sinisellä ympyröity ruuvi sekä oikealtapuolelta vastaavasta paikasta toinen ruuvi.
Imusarja on valmis pois nostettavaksi.

Irroita kelojen kiinnitys ruuvit
Nosta kelat pois paikoiltaan.
Mikäli epäilet kelavikaa merkitse kelaan tussilla sylinterin numero.

Irroita sähköjohdon lukitus pienellä ruuvimeisselillä. Mittaa kelan Ohmi määrät. Ensio puoli noin 0.8 ohm, Toisio noin 14-15 ohm, putki 1 ohm.
(En itse onnistunut mittaamaan toisio puolta)

Ennen tulpan irroittamista puhalla paineilmalla tai imuroi tulpanreiät estääksesi roskien menemistä palotilaan.
Vaihda tulpat.
Koneen toinen puoli on helppo.
Irroita 4 ruuvia suojakuoresta.
Irroita Kelat
Puhalla reiät puhtaaksi
Vaihda tulpat.

Vanhat tulpat voivat näyttää vaikka tältä
Kokoaminen tapahtuu suunnilleen käänteisessä järjestyksessä. Klemmarit saa parhaiten kiinni putkipihdeillä puristamalla sinisten nuolien suuntaisesti pokkauksista.
Varaa uusia putkiklemmareita ainakin 5 kpl pieniin putkiin.
imusarjan kumin klemmarit
imusarjan kumin klemmareihin on erikoispihdit jolla ne saa siististi auki ja kiinni ehjänä..vähän hohtimen näköset kapineet...sellasia pihtejä löytyy joistakin työkalukaupoista... 

- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: imusarjan kumin klemmarit
Hieno artikkeli kuvineen ja selkeästi kerrottu, kiitän. Olin itse aikeessa ainakin tarkastaa tulpat että ovat vaihtaneet ne.jiiässä kirjoitti:imusarjan kumin klemmareihin on erikoispihdit jolla ne saa siististi auki ja kiinni ehjänä..vähän hohtimen näköset kapineet...sellasia pihtejä löytyy joistakin työkalukaupoista...
Klemmareiden työkalusta sen verran että löytyykö kuvatusta ko. työkalusta kellän? Tietää sitten mitä etsii

ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Tuli vkonloppuna vaihdettua tulpat 166seen - näin jälkikäteen katseltuna samat ohjeet pätevät siihenkin. Tosin irrotin huohotusputket suoraan kansista ja säästyin siten klemmarien irrottamiselta.
Tärkeä ohje todellakin on että imuputkien klemmarit tarvitsee irroittaa vain imusarjan puolelta - eli siis todellakin vain ilman tulopuolelta. Tuli irroitettua molemmista päistä hieman turhaan. Alkuperäiset klemmarit sai kätevästi auki puristamalla niitä hieman löysemmälle pihdeillä ja samalla ruuvimeisselillä kampeamalla lukitus auki. Kiinni klemmarit menivät äärimmäisen helposti ja kätevästi terävillä, keskikokoisilla hohtimilla.
Käynti tasaantui, 100 tkm ajetut tulpat olivat jo aika kuluneet. Tulpat olivat tasalaatuisia etulohkon keskimmäistä pyttyä lukuunottamatta. Sen tulppa oli aika karstainen - aika näyttää johtuiko karsta kuluneen tulpan antamasta huonosta kipinästä vai kaipaisiko suutin ultraäänipesua.
Tärkeä ohje todellakin on että imuputkien klemmarit tarvitsee irroittaa vain imusarjan puolelta - eli siis todellakin vain ilman tulopuolelta. Tuli irroitettua molemmista päistä hieman turhaan. Alkuperäiset klemmarit sai kätevästi auki puristamalla niitä hieman löysemmälle pihdeillä ja samalla ruuvimeisselillä kampeamalla lukitus auki. Kiinni klemmarit menivät äärimmäisen helposti ja kätevästi terävillä, keskikokoisilla hohtimilla.
Käynti tasaantui, 100 tkm ajetut tulpat olivat jo aika kuluneet. Tulpat olivat tasalaatuisia etulohkon keskimmäistä pyttyä lukuunottamatta. Sen tulppa oli aika karstainen - aika näyttää johtuiko karsta kuluneen tulpan antamasta huonosta kipinästä vai kaipaisiko suutin ultraäänipesua.
Kiitoksia hienoista ohjeista. Tuli eilen illalla vaihdettua ja suuri apu oli tästä. Katolla oli läppäri ja ko. aihe off-line tilassa luettavissa. Iso kiitos
Ps. Minäkin katsoin parhaimmaksi irroittaa nuo imuputket pulteistaan ja siinä säästyi klemmarien kanssa leikkimiseltä. Samalla tuli varmuus, että kaikki tiivisteet ovat sielläkin ehjät.

Ps. Minäkin katsoin parhaimmaksi irroittaa nuo imuputket pulteistaan ja siinä säästyi klemmarien kanssa leikkimiseltä. Samalla tuli varmuus, että kaikki tiivisteet ovat sielläkin ehjät.
Re: 156 ja 166 V6 tulppien vaihto
Vanhat teräväkärkiset hohtimet ovat paras työkalu tähän. Siis sellaiset jossa terävät leikkuupäät menevät vastakkain ja muodostavat kiinni ollessaan ellipsin.
Kärjet vaan liittimen liitosten juureen ja puristetaan sen verran kiinni päin, että saadaan irroitettua liittimen päällimmäinen osa alemmasta. Takaisin laitettaessa puristetaan hohtimilla päitä sen verran yhteen, että saadaan vedettyä ylimmäinen alemman päälle ja liitin näin lukkiutumaan.
Esa
Kärjet vaan liittimen liitosten juureen ja puristetaan sen verran kiinni päin, että saadaan irroitettua liittimen päällimmäinen osa alemmasta. Takaisin laitettaessa puristetaan hohtimilla päitä sen verran yhteen, että saadaan vedettyä ylimmäinen alemman päälle ja liitin näin lukkiutumaan.
Esa
Maunu kirjoitti:Ajattelin huomenna vaihtaa kulkupeliin tulpat. Ongelmana kuitenkin on imusarjan kiinnitysten takaisin laitto.
Kromiputkien päässä olevat kumiputkenpätkät ovat kiinni klemmareilla, jotka vissiin ovat kertakäyttöiset? Onko jollain kokemuksia pystyykö kyseiset klemmarit avaamaan ja sulkemaan ilman ns. VOI V**** meininkiä?
Ei nappaisi kiinnittää putkia takaisin perinteisillä putkiklemmareilla. Tulee ruman näköstä jälkeä, ei uskalla avata sen jälkeen konepeltiä muiden nähden.