Iskarien / Jousien / Ylätukivarren vaihto ohje (156)

Täältä kannattaa hakea tyyppivikoja jne. Uusia aiheita ei voi perustaa, eikä vanhoihin vastata. Kysy "Kaikkea Alfasta" osion puolelta käytettyäsi ensin hakua.

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Iskarien / Jousien / Ylätukivarren vaihto ohje (156)

Viesti Kirjoittaja dimmu »

EDIT: Lisäsin ohjeisiin myös ylätukivarren vaihto ohjeen, menee lähes samalla kaavalla kuin iskarien vaihtokin, mutta tummensin oleelliset kohdat.

Tuossa tänään vaihdoin iskarit itselleni ja samalla ajattelin tehdä tuosta ohjeen muille kanssa alfisteille mikäli joku ei ole ollut tekemisissä noitten kans. Aikaa meni yhteensä kaikkien neljän tolpan vaihtoon 6h, josta 2h ihmettelyyn ja työkalujen etsimiseen. Tuloksena oli helvetin kipeät polvet ja rystyset verillä :)

En suosittele tätä vasta-alkajille ja työkaluttomille, koska ongelmia tulee varmasti vastaan kiinni jumittuneiden ja ruosteisien pulttien ja mutterien kanssa että välillä aika menee ihmettelemiseen että kuinkas perkeleessä tuon saa oikeen auki, mutta keinot aina löytyy rälläkästä ja hitsipillistä yms.

Suosittelen ehdottomasti myös putsaamaan kaikkien avattavien pulttien jengat teräsharjalla ja ruikkia CRC tä niihin, niin pääsee jokseenkin helpommalla ettei joka pultti katkea tai mutteri nylppäänny. Mutterien koot eivät välttämättä pidä paikkaansa kun ulkomuistista ne noihin kuviin laitoin.

Itse aloitin etupäästä koska se on luonnollisestikin vittumaisempi purkaa kuin takapää ja kestää kauemmin, lopuksi on mukava sitten tehdä takapää kun vaikempi on takana.

Etupää

Luonnollisestikin nosta auto ensiksi ilmaan ja poista rengas. Mikäli tämä vaihe jo vastustaa niin suosittelen jättämään vaihdon paremmalle taholle :mrgreen: :mrgreen:

Kuva
Poista iskarin yläpään muovisuoja ja löysää mutteri, mutta älä vaan irroita sitä kokonaan, muuten sattuu leukaan :-D
EDIT: Mikäli vaihdat vain pelkän ylätukivarren niin iskarin yläpään mutteria ei tarvi löysätä.

Kuva
Avaa kallistuksenvakaajan pystytangon (koiranluun) ylempi mutteri, luultavasti kuusiokolopää nylppääntyy ja joudut rälläköimään mutterin kahtia.
Avaa ylätukivarren mutteri, nivelen kartion saat irti lyömällä lekalla tarpeeksi lujaa eri kohtiin silmukkaa.

Kuva
Irroita jarruletku kiinnikkeestään iskarin alapään vierestä, avaa ja poista iskarin alapään kiinnityspultti.
Avaa ja poista haarukan kiinnityspultti, jonka jälkeen koputtele lekalla haarukka iskarin rungon ympäriltä pois.

Kuva
Avaa iskarin yläpäästä nämä 2 mutteria jonka jälkeen saat tipautettua iskari/jousi setin sellaisenaan pois.
EDIT: Mikäli vaihdat samalla / pelkän ylätukivarren niin irroita myös nämä 2 viereistä mutteria jotka näkyvät kuvassa eli yhteensä 4 mutteria. Jolloin saat tiputettua ylätukivarren tukineen samalla pois

Kuva
Nyt settiä on parempi käsitellä kuin ahtaassa lokasuojan välissä.

Kuva
Purista jousi niin kasaan että se pääsee vapaasti liikkumaan iskarin ympärillä, tämän jälkeen voit avata iskarin yläpään mutterin kokonaan.

Kuva
Mikäli vaihdat vain iskarit niin siirrä jousi puristettuna uuteen iskariin, mikäli taas vaihdat jouset niin siirrä puristimet uuteen jouseen ja purista se kasaan. Tämän jälkeen kiinnitä iskarin yläpään mutteria jonkin verran ja ota puristimet pois. Nyt sinulla on valmis setti takaisin kiinni laitettavaksi.

Kasaus tapahtuu juurikin päinvastaisessa järjestyksessä mitä purku, muista kiristää iskarin yläpään mutteri ennenkuin lasket auton renkaille, muuten iskarin tappi pyörii tyhjää ja on hankalempi kiristää, sama pätee myös avaamiseen.

Takapää

Ennen kuin nostat takapään ilmaan niin löysää iskarien yläpään mutterin joka tehdään näin:

Kuva
Irroita peräloosterin kattoverhoilu irroittamalla kaikki katossa olevat klipsut. Tämän jälkeen voit vetää peräloosterin kylkiverhoilut takaosistaan pois edestä että saat iskarinpäät näkyviin.

Kuva
Avaa iskari yläpään mutteri ja poista lautanen.

Kuva
Löysää iskarin toista yläpään mutteria jonkin verran. Tämän jälkeen nosta auto ylös ja poista rengas.

Kuva
Irroita jarruletku kiinnikkeestään ja avaa koiranluun yläpään mutteri.

Kuva
Avaa ja poista iskarin alapään pokittainen pultti.

Kuva
Irroita jarrupiuha kiinnikkeistään ja tue jarrusetti pönkällä, ettei pääse retkahtamaan kun irroitat iskarin alapään ylemmän pultin.

Kuva
Tämän jälkeen avaa iskarin yläpään mutteri kokonaan jolloin saat iskari-jousi setin kokonaan pois.
Jousipuristimia et tarvitse takapäässä ollenkaan koska jouset pääsevät ilman niitä veltoiksi.

Kasaaminen tapahtuu juurikin päinvastaisessa järjestyksessä, kiristä iskarin yläpään mutterit kokonaan vasta kun olet laskenut auton renkaille, silloin iskarin tappi ei pyöri tyhjää.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Vastaa Viestiin