Paksuuden takiahan se taitaa pysyäkkin.
0w on liukkaampaa tavaraa kylmänä ja se 50 taas stabiilimpaa tavaraa kuumana.
Eli periaatteessa drive fast and hard tyyliin sopisi joku 5w-55 tai 10w60 kait ihanteellisesti. 10w vain siinä tapauksessa, että auto on aina lämppärissä ja alle -30 asteen pakkasilla kuljetaan taksilla.
156:n öljyt, kulutus...
Valvoja: Moderators
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Rapiat 40 tkm JTS:n mittarissa ja öljyä kuluu 2...3 litraa / 10 000 km. Olen ajanut 5W50 standardi-mobileilla lukuunottamatta viime talvea jolloin oli yhden vaihtovälin ajan 0W40. Kulutuksessa ei ollut muutosta. Tehdas suosittelee 10W60. Talvella 10W on hieman liian jäykkää.sataviiskuus kirjoitti:1-2 litraa / 10 000 km. Vanha 156 2.0 TS:ni ei vienyt yhtään.
Vertailun vuoksi: Wanha alumiininelonen vei noin 4 litraa / 10 000 km.
Eivät Auto-Milanossa ainakaan tykänneet kyttyrää kun vein omat öljyt mukana. Reilua palvelua siis.Maho kirjoitti:Vietkö ravintolaan mennessäsi pihvit mukana?Cotson kirjoitti:Meikäläiselle laittoivat Konalan DA:ssa Shellin Helix Ultra 5W-40:stä. Hintaa oli bout 15? litralta kun kaupasta näyttää irtoavan samaa tavaraa 9.5?/litra... Kannattaisi varmaan tuoda määräaikaishuoltoihin omat öljyt mukana, tykkäisiköhän huoltosetä kyttyrää?![]()
Ns. ylimääräiset osat mitkä ei huoltoon kuulu ja on todettu kuluneiksi/rikki voi viedä kyllä korjaamolle mukana, mutta öljyt ja muut nesteet katellaan kyllä jo vittuiluna ja varmasti laskuun lyödään sitten jotain muuta ylimääräistä.
Lisättäköön vielä, että tämä kommentti perustui kahden eri Bilian huoltopisteen asentajan, sekä Draivian (vai mikä se mazda huolto on??) asentajan kertomaan kokemukseen. On tuttuja kavereita, joten ei ne varmaankaan tuommosta asiakkaalle myönnä.
Ja toiset Alfathan kuluttaa öljyä ja toiset ei, se taitaa olla luonnonlaki. Kaverin vuoden vanha 147 vie melkein litran /1000km ja oma -98 156:n ei kuluta lainkaan.
- T.S. Park
öljylaadut
käyttäkää mieluiten alfoissa kesällä 5w- öljyjä tai turboissa 10w-60 castrolia...0w talvella hyvä mut kesällä ehkä vähän liian ohutta.
alfojen koneissa ,ainakin vanhemmissa on hivenen suuremmat laakeri ym välykset kuin esim nihkeissä japseissa. mut kun on oikee öljylaatu ja sitä on niin kyl kestää vetää pultti pohjassa pitkään. ite oon käyttänyt 164:ssa 5w-40 tai 5w-50 esim BP VISCO/MOBIL.. ympäri vuoden...ja hyvin toimii, kulutus alle litran 10000 kilometrilla ja sen saa ollakin!...
Niin ja jos deltassa vaihdatte öljyt huollon yhteydessä niin viekää ihmeessä omat öljyt mukana,ei siihen tarvi lupaa kysyä...suodattimet ym kannattaa ottaa deltasta.
alfojen koneissa ,ainakin vanhemmissa on hivenen suuremmat laakeri ym välykset kuin esim nihkeissä japseissa. mut kun on oikee öljylaatu ja sitä on niin kyl kestää vetää pultti pohjassa pitkään. ite oon käyttänyt 164:ssa 5w-40 tai 5w-50 esim BP VISCO/MOBIL.. ympäri vuoden...ja hyvin toimii, kulutus alle litran 10000 kilometrilla ja sen saa ollakin!...

Niin ja jos deltassa vaihdatte öljyt huollon yhteydessä niin viekää ihmeessä omat öljyt mukana,ei siihen tarvi lupaa kysyä...suodattimet ym kannattaa ottaa deltasta.