Missä nopeudessa kutosvaihde? (156 2.5 V6)
Valvoja: Moderators
Missä nopeudessa kutosvaihde? (156 2.5 V6)
Elikkä missä nopeudessa voi käyttää alimmillaan kutosvaihdetta suoralla tiellä ajettaessa, niin että laatikko ei tykkää huonoa?
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mä ajan kutosella 60 km/h alkaen. Eihän sillä nyt mihinkään kiihdytellä, mutta eteenpäin livutaan varsin vaivattomasti. Käyttökelpoinen vaihde tuo kutonen.-Tomi- kirjoitti:150 km/h alkaa oleen semmonen nopeus et 6 vaihdetta kioskiin Ei vaan, itse heitän kyllä aika helposti 6:n silmään. Ehkä jossain 90 km/h:n vauhdissa ?
Viimeksi muokannut Pablo Honey, 05 Kesä 2006, 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Miksei, kunhan ei ylämäkeen kiivetä. Vitosella kiipeääborat kirjoitti:Mutta voiko tosiaan jo kuudessa kympissä laittaa?
kuuttakymppiä suht jyrkkääkin mäkeä mukisematta.
(kierrokset siinä 1800 kieppeillä)
edit. Jahas, herra isoherra ehti jo avautua...
Viimeksi muokannut silverine, 05 Kesä 2006, 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
jep , ei näitä voi opettaa, ajajan täytyy itse tietää/tuntea milloin kone vetää vielä puhtaasti vähän sama asia kuin että osaa vaihtaa oikeilla kierroksilla isompaa.... mutta periaatteessa kutosella voi ajella hiukan päälle 1500 kierroksella tasaisella.Rolle kirjoitti:Miksei voisi ajaa jo vaikka ihan tyhjäkäynnilläkin jos ei kone nikottele vastaan suoralla tiellä tasaisella vauhdilla? Siis noin niinku periaatteessa.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaihteiston voitelu ei välttämättä pelaa pienillä kierroksilla kovin hyvin, ja huono voitelu yhdessä kovan väännättämisen kanssa voi tehdä askille heikkoa (lähinnä laakerivikoja).Rolle kirjoitti:Miksei voisi ajaa jo vaikka ihan tyhjäkäynnilläkin jos ei kone nikottele vastaan suoralla tiellä tasaisella vauhdilla? Siis noin niinku periaatteessa.
- Epäkelpokeräilijä -
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Talven kokemus tai "musta tuntuu" oli että bensaa meni vähemmän, siis talvirajoitusten mukaan, vitosella kun kutosella. Niinpä sitten ajelin alle satasen nopeudella korkeintaan vitosella. Bonuksena oli sitten voiman tuntu, ja meluhan tuossa ei silti merkittävästi kasva.
Aikoinaan Alfetta GT:n oston yhteydessä Tammisen Reijo varoitteli kovasti käyttämästä vitosta alle 3000@, olisiko siinä nopeus ollut jotain 90km:n paikkeilla, sitä sääntöä noudatin sen toisen saamani säännön mukaan, että täys kaasu kiihdytyksiä vasta lämpimällä koneella
Aikoinaan Alfetta GT:n oston yhteydessä Tammisen Reijo varoitteli kovasti käyttämästä vitosta alle 3000@, olisiko siinä nopeus ollut jotain 90km:n paikkeilla, sitä sääntöä noudatin sen toisen saamani säännön mukaan, että täys kaasu kiihdytyksiä vasta lämpimällä koneella
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Pitää erinomaisen hyvin paikkansa etenkin vanhemmissa autoissa/laatikoissa. Todennäköisesti uusissa laatikoissa on otettu moottoreiden parantuneet alavääntöominaisuudet huomioon. Alfan V6 on siitä(kin) loistava moottori että se vääntää kauniisti kaikilla kierrosalueilla. Ainakin 3-litraisella voi ajaa kutosella vaikka tyhjäkäyntiä. Fiiliksen mukaan taajamanopeuksia ajelee joko kakkosella tai sitten viitosella. Kuudenkympin rajoitusalueella voi jo kivuttomasti ajella kuutosella - kone vetää jos tulee tarve.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti: Vaihteiston voitelu ei välttämättä pelaa pienillä kierroksilla kovin hyvin, ja huono voitelu yhdessä kovan väännättämisen kanssa voi tehdä askille heikkoa (lähinnä laakerivikoja).
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuskin se pintakaasulla on millänsäkään kun mitättömällä väännöllä akseleiden laakereille ei kohdistu kummoistakaan rasitusta. Ex-veekuudella tuli ajeltua vitosella jo tyhjäkäynnin tuntumasta silloin kun padalle riitti pintakaasu, mutta kovin syvälle kaasua ei kehdannut painaa kuin vasta vajaasta kahdesta tonnista ylöspäin. Tuo kyllä perustui ainakin osin mutuun, mutta kyllä koneen ja voimansiirron äänistäkin pystyi vähän päättelemään onko vedättämisestä harmia vai nöy.Rolle kirjoitti:Meinaatko että kärsisi pintakaasulla? Eli pitäisi myös sitten jättää moottorijarrutukset pois ja rullata vapaalla?
Kyllä moottorijarrutusta sopii käyttää, sehän on tehokkaimmillaan korkeammilla kierroksilla jolloin askin voitelullekin on paremmat lähtökohdat. Pienemmillä rundeilla taas pata ei jarruta kovin tehokkaasti, eikä laatikon akseleille siis synny erityisen kovaa vääntöä.
- Epäkelpokeräilijä -