Ajettavuuden muuttuminen
Valvoja: Moderators
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Ajettavuuden muuttuminen
Ajettavuuden muuttuminen. Tätä aihetta on täällä puitu aijemmin, mutta onko sitä lopullista raporttia tehty mikä on ollut vialla?
Ei ole se sama alfa, jonka muistan alkuajoilta. Etupäähän on vaihdettu ala- ja ylätukivarret, pystystankot (koiranluut) ja raidetankonpäät molemmille puolin ja uudet synteettiset nesteen ohjaustehostimelle, mutta ei sekään auta. Auraukset säädetty sekään ei muuttanut tilannetta.
Voisko todellakin peräosaston pienet väljyydet vaikuttaa myös etupään liikkeisiin, niin voimakkaasti? Mutta, kun pääsen muukkoselle siellä vaihtavat taakse powerflexit. Jospa se auttaa levottomuuteen?
Vai liekkö iskarit/jouset nytjähtäneet enemmän toiselta puolen kuin toiselta, joka taasen vaikuttaa sitä ajettavuuteen/balanssiin? Kunnon iskaritesti senkin osa-alueen paljastaa.
Ei ole se sama alfa, jonka muistan alkuajoilta. Etupäähän on vaihdettu ala- ja ylätukivarret, pystystankot (koiranluut) ja raidetankonpäät molemmille puolin ja uudet synteettiset nesteen ohjaustehostimelle, mutta ei sekään auta. Auraukset säädetty sekään ei muuttanut tilannetta.
Voisko todellakin peräosaston pienet väljyydet vaikuttaa myös etupään liikkeisiin, niin voimakkaasti? Mutta, kun pääsen muukkoselle siellä vaihtavat taakse powerflexit. Jospa se auttaa levottomuuteen?
Vai liekkö iskarit/jouset nytjähtäneet enemmän toiselta puolen kuin toiselta, joka taasen vaikuttaa sitä ajettavuuteen/balanssiin? Kunnon iskaritesti senkin osa-alueen paljastaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
No, ei mikään ole tyhmä kysymys. Vanteet ja renkaat on kyllä muuttuneet viime vuodesta, mutta sama ongelma oli jo silloin ja vaivasi myös talvella, mutta ei niin pahasti kuin kesäkelissä. Painetta on muutettu 2,2-2,8bar välillä. Rengas/vanteistus on 215/45/17.
Käytän auton iskari testissä, josta saa hyvän raportin niitten kunnosta. Katsastus on iha löperi nykyään eivät siellä saa selville muuta kuin palaneen lampun, heh.
Niin, lisäten ohjaus on välillä kevyt ja välillä raskas. Se ihmetyttä kyllä kummasti, liekkö pumppu vetelemessä viimeisiään? Siipipyörä voi olla kyllä kulunut, mutta onko kukaan sitä alle 100tkm vaihtanut tai koko pumppua?
Käytän auton iskari testissä, josta saa hyvän raportin niitten kunnosta. Katsastus on iha löperi nykyään eivät siellä saa selville muuta kuin palaneen lampun, heh.
Niin, lisäten ohjaus on välillä kevyt ja välillä raskas. Se ihmetyttä kyllä kummasti, liekkö pumppu vetelemessä viimeisiään? Siipipyörä voi olla kyllä kulunut, mutta onko kukaan sitä alle 100tkm vaihtanut tai koko pumppua?
Viimeksi muokannut Dobber, 06 Kesä 2006, 23:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Hommasin ensinmäisen Alfani tuossa 3 kuukautta sitten. Ja myös siinä tuntui että auto muljuu ajaessa miten sattuu. Vein auton takaisin liikkeeseen. Pyörien suuntauksen tarkastus näytti että takana olisi hieman haritusta.
Asentaja totesi että Italiassa on tapana laittaa Alffoihin hieman haritusta taakse??? joka ei toimi meidän uraisilla teillä.
Renkaat säädettiin suoraksi ja muljuminen loppui siihen.
Asentaja totesi että Italiassa on tapana laittaa Alffoihin hieman haritusta taakse??? joka ei toimi meidän uraisilla teillä.
Renkaat säädettiin suoraksi ja muljuminen loppui siihen.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Hmm. täytyy käydä säädättämässä, jossakin toisessa paikassa, jossa olisi pelkästään aurauksien säädön spesialisti, jolla on näppituntuma hommaan kuin pelkkä "rengaitten murjoja". Kyllähän aurauksien säätö vaatii vielä pientä hienosäätöä ja hakemista. Koeajo ensimmäisen säädön jälkeen ja takaisin liikkeelle toteamaan todellinen tilanne on se oikea vaihtoehto. Mutta katsotaanpa sitten, kun peräosasto uudistettu uusilla puslilla mitä se tuo käytökseen ja sen jälkeen säädöt useampaan otteeseen luulisi löytyvän se oikea suoralinja.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Vaihdettuani autooni uuden hammastangon joulukuun 2005 alussa, käytin autoni ohjauskulmien säädössä eräässä paikassa Tuusulassa. Noin kahden kuukauden ajan ihmettelin sitä, että miksi auto oli suorastaan pelottava ajaa. Moottoritienopeuksilla tuntui, etä jos rattia vähänkin kääntää, ampaisee pelottavan auto jyrkästi haluttuun suuntaan. Hyvä, ettei auto lähtenyt lapasesta ohitustilanteissa. Kieli keskellä suuta ja hiki otsalla selvittiin.
Tammikuun -06 lopulla käytin auton uudelleen ohjauskulmien säädössä toisessa paikassa - ja kas - syykin selvisi: edessä oli hurjasti haritusta. Muutin raportissa mainitut kulmat kömpelöllä trigonometrian taidollani itselleni ymmärrettävämpään muotoon ja sain haritukseksi liki 7 mm. Uusintasäädössä sitä jätettiin noin vajaat 2 mm. Ero ajettavuudessa on hirvittävä. Nyt kiesi ohjautuu niin kuin pitääkin.
Tammikuun -06 lopulla käytin auton uudelleen ohjauskulmien säädössä toisessa paikassa - ja kas - syykin selvisi: edessä oli hurjasti haritusta. Muutin raportissa mainitut kulmat kömpelöllä trigonometrian taidollani itselleni ymmärrettävämpään muotoon ja sain haritukseksi liki 7 mm. Uusintasäädössä sitä jätettiin noin vajaat 2 mm. Ero ajettavuudessa on hirvittävä. Nyt kiesi ohjautuu niin kuin pitääkin.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Mulla on ihan samaa ongelmaa vieläkin. Mietin vain että mitä tässä tekisi... Käyttäisikö ensin suuntauksessa vai vaihtaisi hieman väljät ylätukivarret, powerflexit taakse vai mitä..
Minun tuurilla vika on kuitenkin siinä viimeisessä kohteessa
Ylätukivarsien vaihdon jälkeen joutuu suuntauksen tekemään kuitenkin.. Onko muuten näin että jollain on tämä vika parantunut vaihtamalla powerflexit taakse pitkittäistuen takapäähän?
Minun tuurilla vika on kuitenkin siinä viimeisessä kohteessa
Ylätukivarsien vaihdon jälkeen joutuu suuntauksen tekemään kuitenkin.. Onko muuten näin että jollain on tämä vika parantunut vaihtamalla powerflexit taakse pitkittäistuen takapäähän?
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
No, niin syykin selvisi miksi auto muljuaa ja jatkuvasti saa olla ohjastamassa takapäässä väljät puslat. Kylläpä nyt on aivan eri auto kun kaikki poikittaiset varret uusittiin ja 4-pyöräsuuntaus tehtiin autolle. Vielä täytyy pitkittäisiin vaihtaa powerflexit niin on koko peräosasto ja ajettavuus huippukunnossa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti: