156 pois, 147 tilalle!
Valvoja: Moderators
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
156 pois, 147 tilalle!
Jaahas. Järkivaihde meni päälle kun makselin tuossa kuukauden ajalta 156 V6:n aiheuttamia bensalaskuja. Ajoa tulee aivan liikaa tuollaisella myllyllä (joka päivä Turku-Salo-Turku, 120km) ja onhan tuolla autollakin jo 8 vuotta ikää joten vaihdoin tuoreempaan autoon.
Elikkäs 2003 vuoden 147 1.6 Progression 5d. Mittarissa 55000. Aika kova hintahan tuolla oli (19990e) mutta 156:sta tuli sen mukainen hyvityskin. Asiaa auttoi toki Turun deltassa työskentelevän perhetutun olemassaolo.
Mitäs 147 1.6:n omistajat ovat mieltä ja onko jotain sellaisia tyyppivikoja joita kannattaisi tarkkailla erityisesti? Autossa on 2 vuoden täystakuu, joten ylimääräiset viat menevät (toivottavasti) liikkeen piikkiin.
EDIT: Niin ja tuo 156 vanheni näpeissäni noin 2,5 kuukautta
Elikkäs 2003 vuoden 147 1.6 Progression 5d. Mittarissa 55000. Aika kova hintahan tuolla oli (19990e) mutta 156:sta tuli sen mukainen hyvityskin. Asiaa auttoi toki Turun deltassa työskentelevän perhetutun olemassaolo.
Mitäs 147 1.6:n omistajat ovat mieltä ja onko jotain sellaisia tyyppivikoja joita kannattaisi tarkkailla erityisesti? Autossa on 2 vuoden täystakuu, joten ylimääräiset viat menevät (toivottavasti) liikkeen piikkiin.
EDIT: Niin ja tuo 156 vanheni näpeissäni noin 2,5 kuukautta
Ammattina autokauppa
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Tänään kävin katsastamassa (kun oli deltan pojat "vähän unohtanut")
Ajovalon korkeudensäätö ei kuskin puolella toiminut ja parkki on pimeänä. Pikkujuttuja. Lisäksi semmoista pientä on löytynyt, että takakontin tarroista puuttuu K, eli siinä lukee "t.spar"
(Terveisin, Spar) NOH, eihän tuo nyt sentään niin kauppakassi ole joten saa deltan huolto kaivaa taskuistaan uuden k-kirjaimen konttiin
Vähän täristää yli 120 km/h nopeudessa ja jarruissa pientä nypytystä kovemmin jarrutellessa... näitä sitten laitellaan huollossa ensi viikolla.
Ominaisuus vai vika?:
Vaihdevalitsin ei keskitä vaan keppi jää 1 ja 2 vaihteen välimaastoon...
Ajovalon korkeudensäätö ei kuskin puolella toiminut ja parkki on pimeänä. Pikkujuttuja. Lisäksi semmoista pientä on löytynyt, että takakontin tarroista puuttuu K, eli siinä lukee "t.spar"
(Terveisin, Spar) NOH, eihän tuo nyt sentään niin kauppakassi ole joten saa deltan huolto kaivaa taskuistaan uuden k-kirjaimen konttiin
Vähän täristää yli 120 km/h nopeudessa ja jarruissa pientä nypytystä kovemmin jarrutellessa... näitä sitten laitellaan huollossa ensi viikolla.
Ominaisuus vai vika?:
Vaihdevalitsin ei keskitä vaan keppi jää 1 ja 2 vaihteen välimaastoon...
Ammattina autokauppa
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Diesel olisi melko kannattava kapistus sinun käyttöösi. Ajat vuodessa lähes 30 000km. Bensavekotin syö luultavasti yleisajossa 2 litraa enemmän kuin diesel. 8,5 litran bensankulutuksella 100km ajo maksaa noin 11 euroa. 6.5 litran dieselin kulutuksella satasen ajaminen köyhdyttää noin 7 euroa. 100 kilometrillä säästö on jo 4 euroa ja 30 000 kilometrissä on satasia 300 kpl, eli 300km x 4€/km=1200€. Tuosta jotain 400€ veroihin ja puhdasta voittoa jää 800€/vuosi. Dieselin ja bensanhinnat oli hieman sinnepäin heitettyjä, mutta pyöristin kaiken bensiinin eduksi, eli tuo on vähintään se summa minkä säästäisit, luultavasti jopa enemmän.
PS/edit: Matka-ajossa ero toki supistuu, mutta vähäinenkin kaupunki tai taajama-ajo kallistaa vaakakupin dieselin puolelle ja rajusti. Käytettyjä riisseli 147:ja ei toki ole liikaa tarjolla, mutta voihan sitä aina ostaa säästön nimissä uuden.
PS/edit: Matka-ajossa ero toki supistuu, mutta vähäinenkin kaupunki tai taajama-ajo kallistaa vaakakupin dieselin puolelle ja rajusti. Käytettyjä riisseli 147:ja ei toki ole liikaa tarjolla, mutta voihan sitä aina ostaa säästön nimissä uuden.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Dieseliä olen minäkin metsästänyt, mutta sopivaa ei ole vastaantullut. Saksaan pitäisi päästä, mutta se vaatisi aikaa.
Nyt ostamalleni 147:lle olen näyttänyt noin 2 000 km tietä. Keskikulutus näyttää ajotietokoneen mukaan olevan maantiepainotteisessa ajossa noin 8,7 ltr/100 km, joka on reilun 1 litran enemmän kuin aiemmin 156:ssa. Tosin olen ajanut kohtuu reippaasti ja myös ilmastointi nostaa kulutusta jonkin verran. Tässä on myös vakionopeudensäädin, jonka taas pitäisi laskea... Tiedä häntä.
Aiemman 156 moottorinääni oli parhaimmillaan 5000-7000 kierroksen välillä, mutta 147 tuntuu noilla kierroksilla ääneltään aika karkealta. Kaikenkaikkiaan 147 on huomattavasti arkisempi, mutta onneksi ei sentään esim. Ford Focuksen tapaan.
Voi olla, että dieselvalintani kohdistuu lopulta Bemarin 120D/320D-malliin, jos vain sopiva sattuu yksityisellä myyjällä kohdalle.
Nyt ostamalleni 147:lle olen näyttänyt noin 2 000 km tietä. Keskikulutus näyttää ajotietokoneen mukaan olevan maantiepainotteisessa ajossa noin 8,7 ltr/100 km, joka on reilun 1 litran enemmän kuin aiemmin 156:ssa. Tosin olen ajanut kohtuu reippaasti ja myös ilmastointi nostaa kulutusta jonkin verran. Tässä on myös vakionopeudensäädin, jonka taas pitäisi laskea... Tiedä häntä.
Aiemman 156 moottorinääni oli parhaimmillaan 5000-7000 kierroksen välillä, mutta 147 tuntuu noilla kierroksilla ääneltään aika karkealta. Kaikenkaikkiaan 147 on huomattavasti arkisempi, mutta onneksi ei sentään esim. Ford Focuksen tapaan.
Voi olla, että dieselvalintani kohdistuu lopulta Bemarin 120D/320D-malliin, jos vain sopiva sattuu yksityisellä myyjällä kohdalle.