156 T.S muuttuu startatessa dieseliksi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

156 T.S muuttuu startatessa dieseliksi

Viesti Kirjoittaja italia »

Eli "dieselimäinen" käyntiääni kuuluu vain startatessa noin 2-5 sek ajan,talvella hieman pidempään.
Voisiko kysessä olla pakonokan ajoituksenmuunnin(kaverilta kuultua,enkä edes tiedä mikä moinen härveli on :oops: )

Jos se nyt moinen kapistus olisi niin minkähänlainen tuo olisi vaihtaa??

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Joo sieltähän se ääni todennäköisimmin kuuluu. Hyvä vaihtaa jakohihnan yhteydessä, on nokka-akselin päähän kierretty jengoilla. Heikka myy 170€!
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

No voi perse kun tuo nokkahihna tuli vaihdettua 5tkm sitten.... :evil:

Noh.. rahanmenoa ei voi estää.
Onneksi tuossa meidän 164 8v tessussa ei moisia vempeleitä ole..

Taitaa olla yksi 156:n tyyppivioista. :drinking:

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 156 T.S muuttuu startatessa dieseliksi

Viesti Kirjoittaja 155156 »

italia kirjoitti:Voisiko kysessä olla pakonokan ajoituksenmuunnin
Ei, mutta imunokassa sen sijaan on ajoituksenmuunnin. Kun siellä oleva jousi alkaa antamaan periksi, ilmaantuu "diesel-ääneksi" kutsuttu ilmiö. Kyseessä on nimenomaan TS 16V (ja sen "veljesmoottoreiden") ongelma. V6:ssa ei esiinny tuota(kaan) ongelmaa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Ajoituksen muunnin on tosiaan jengoilla imunokka-akselin päässä. Ja se sitten istuu todella lujassa :x Itellä ei kantti kestänyt vääntää, joten vein koko nokka-akselin muuntimineen Deltaan. Siellä ottivat vanhan irti ja laittoivat tuomani uuden mokkulan paikalleen kierreliimojen kera. Hommaan tuhraantui siinä vieressä pällistellessä about 5 min ammattiasentajalta. Paikkahan oli monesti kiitelty Deltan Konalan pikahuolto :-D

Pikku vinkki: älä sitten edes harkitse korjaussarjaa. Se todennäköisesti poistaa ongelman vain hetkeksi jos sitäkään. SEKIN on tullut testattua. Pelkkää ajanhukkaa.

EDIT 155156:n viestin jälkeen: Rasvanäpin kanssa pohdittiin asiaa ja johtopäätöksenä oli, että tuo mokkula kuluu väljäksi (vahva olettamus). Mulla ei korjaussarja tuonut sen kummenpaa parannusta asiaan.
Kun otat nokkakepin käteen ja toisen käden laitat mokkulaan. Väännä niitä sitten rivakasti eri suuntiin. Jos systeemissä on klappia, täytyy mokeskuukkelin olla väljä??????? Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Saatat olla oikeassa. Minun esittämä diagnoosi perustuu vain yhteen kokemukseen ko. ilmiöstä ja sen korjauksesta. Kyseessä oli ex-155 ja siihenkin vaihdettiin kokonaan uusi ajoitin-mokkula. Diagnoosi jousen "väljähtymisestä" ei ole allekirjoittaneen, vaan tunnetun suomalaisen Alfa Romeo asiantuntijan. Minähän tietenkin uskoin :).

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Alfa-korjaajan suusta on myös kuultu, ettei tuo korjaussarja ihmeitä tee. Vaihtoon vaan. Harmi kyllä tuo 5tkm sitten tehty jakohihnan vaihto :(
Erikseen sitä ei varmaan kannata vaihtaa.
VMP

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Missäs xx tkm se yleensä ilmaantuu? Mullakin on alkanut sinne päin olemaan suuntaa äänien muuttuessa moottorissa, mutta muukkosella vaihtavat samalla kuin muutkin rensselit.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

JiiPee kirjoitti:Rasvanäpin kanssa pohdittiin asiaa ja johtopäätöksenä oli, että tuo mokkula kuluu väljäksi (vahva olettamus).
Jesh. Toisaalta on vaikea kuvitella mikä tuolla kuluisi, kikkulan sisuskalut kun liikkuvat suhteellisen vähän ja hyvin voideltuina, mutta jotain sieltä vaan näyttää kulahtavan niin ettei korjaussarjakaan aina poista ongelmaa. JiiPeen variaattorin jousikaan ei vaikuttanut olevan oikein sen kummempi kuin korjaussarjan uusi yksilö.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin