Renkaiden kuluminen
Valvoja: Moderators
- ärrä
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Viesti:
Renkaiden kuluminen
Onko normaalia, että molempien Alfojemme eturenkaiden sisäpuoli on kuluneempi kuin ulkopuoli? Eroa 1-2 mm.
33:sta säädätettiin aurauskulmat viime talvena ja 164:stä pari vuotta sitten.
33:sta säädätettiin aurauskulmat viime talvena ja 164:stä pari vuotta sitten.
Jätin kerran ratapäivän jälkeen tuollaiset paineet (saman koon renkaat ja sama auto kuin sinulla). Maantiellä ohituksessa jouduin vastaantulevan kaistan syviin uriin ja fiilis oli aika ärsyttävä, tuntui ettei sieltä olisi päässyt pois hallitusti ja turvallisesti. No vauhtia oli kyllä joku 140 km/h plus tuossa.m.sa kirjoitti:3.0bar ja 215/45/17
Itse olen ajellut useimmiten n. 2.6 bar paineilla.
-TV, BMW:t : E30 316 -86, E46 330dA touring -00, sisäinen alfisti odottaa comebackia
- ärrä
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Viesti:
Aurauskulmat tarkistettu ja OK. noin 1/4 renkaiden sisäpuolesta kulunut yli 4 mm enemmän kuin renkaan muu osa. Mikähän kumma ne noin voi kuluttaa? Tätä menoa renkaat menee vähillä kilometreillä kahdessa kesässä, kun vaihtaa kuluneemmat taakse. Noita eturenkaita ei eteenkään voi enää laittaa. Mokomat kun ovat vielä keväällä ostetut.
- Cuore Sportivo
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Mulla on 75:ssa vasemmassa eturenkaassa sama ongelma. Kulmat mittausten perusteella OK. Ensi viikolla Auto Milanossa uusitaan raidetangonpään kumit ja apumiehen puoleinen alapallonivel tai jotain sinnepäin (tekniset nimikkeet suuntaa antavia!). Varsinaisesti "väljää" ei löytynyt mistään. Jos ei tule tällä kuntoon, taitaa tulla kohta yksi Alfa myyntiin.
Eturenkaiden kärsimistä ei helpottanut yhtää Motoparkin ja Ahveniston kiertäminen. Ainankin minulle ajotyyliksi tuli jarruttaa ennen kaarretta ja heti kaarteen alussa kaasua niin paljon kun pystyi. 75 TS meni iloisesti puskien (aika lievästi kuitenkin). Kaasulla oli helppo muuttaa kääntösädettä. Kyllä näkyi eturenkaiden kulumisena, tämä iloinen rata-ajo.
Eturenkaiden kärsimistä ei helpottanut yhtää Motoparkin ja Ahveniston kiertäminen. Ainankin minulle ajotyyliksi tuli jarruttaa ennen kaarretta ja heti kaarteen alussa kaasua niin paljon kun pystyi. 75 TS meni iloisesti puskien (aika lievästi kuitenkin). Kaasulla oli helppo muuttaa kääntösädettä. Kyllä näkyi eturenkaiden kulumisena, tämä iloinen rata-ajo.
- Wile E. Coyote
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Mites camber?2TS kirjoitti:Aurauskulmat tarkistettu ja OK. noin 1/4 renkaiden sisäpuolesta kulunut yli 4 mm enemmän kuin renkaan muu osa. Mikähän kumma ne noin voi kuluttaa? Tätä menoa renkaat menee vähillä kilometreillä kahdessa kesässä, kun vaihtaa kuluneemmat taakse. Noita eturenkaita ei eteenkään voi enää laittaa. Mokomat kun ovat vielä keväällä ostetut.
Itse olen 2,7 pitänyt (225/45/17). Aika hyvä kompromissi tuntuu olevan. 3,0 on jo aika kova ja äänekäs.
Ayrton Senna da Silva forever
- MP
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Moro,
Väittäsin, että on normaalia, että kuluu sisäpuolelta, jos ajaa yhtään vauhdikkaammin mutkissa. 156sessa ainakin kului ekat renkaat noin, mutta ero ei ulkoreunan ja sisäreunan välillä ole kovin iso.
Kun tulet mutkaan, joka kaartaa oikealle ja käännät rattia oikealle niin auto lähtee kääntymään ja paino siirtyy vasemmalle, jonka puolen renkaiden varassa auto menee mutkaan (yli puolet autosta
) Samalla etuvetoinen tuppaa hieman puskemaan, mutta se ulkokaarteenpuoleinen rengas pysyy noin suurinpiirtein oikeassa asennossa eli koko kulutuspinta vastaa tiehen - samalla sisäkaarteenpuoleinen eturengas koskee tiehen vain enemmän sisäreunalta ja kuluu sieltä sitten varsinkin, kun sisäkaarteenpuoleinen rengas lyö myös helpommin tyhjää just tuosa tilateessa.
Eli näin mielestäni.
Väittäsin, että on normaalia, että kuluu sisäpuolelta, jos ajaa yhtään vauhdikkaammin mutkissa. 156sessa ainakin kului ekat renkaat noin, mutta ero ei ulkoreunan ja sisäreunan välillä ole kovin iso.
Kun tulet mutkaan, joka kaartaa oikealle ja käännät rattia oikealle niin auto lähtee kääntymään ja paino siirtyy vasemmalle, jonka puolen renkaiden varassa auto menee mutkaan (yli puolet autosta

Eli näin mielestäni.
MP