Ilmastointi vuotaa..
Valvoja: Moderators
Ilmastointi vuotaa..
Kävin "täyttämässä" ilmastointilaitteeni, kun ei kylmää tullut. Huoltomies laittoi tavaraa sisään ja huomasi laitteen vuotavan, mutta vuotokohtaa ei löytynyt. Ei muutakuin väriaine sisään ja viikon odotus, ja jostain pitäisi keltaista tulla, vaan eipä tule.. Sen verran huoltomies paikansi kaasutunnistimella että mahdollinen vuoto on jossain konetilan ja ohjaamon välissä, onko siellä jokin "perus" vuotopaikka?? Koska laitteisto on ollut ihan tyhjänä aineesta, on myös mahdollisuus tiivisteiden kuivamiseen ja sitäkautta vuotamiseen. Se voisi korjaantua itsestään kun ainetta nyt vähän sisällä. Kun laitan ilmastoinnin päälle ja tuuletin 1 tai 2 asennolle (tuulettimen melu ei liian suuri), kuuluu jostain kojelaudasta suhinaa, onko normaalia?? loppuu heti kun ottaa ilmastoinnin pois.. Nyt on ollu viikon vähän tavaraa sisällä ja ainakaan kaikki ei ole vielä karannu, tosin harvemmin ilmastoinnin flekti enää pyörii..
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ilmastointi vuotaa..
Mulla ilmastointi suhisi lähes jatkuvasti tuossa alkukeväästä. En tiedä suhisiko se tyhjyyttään, vai johtuiko suhina vuodosta, mutta jonkun liitoskumin vaihdon ja järjestelmän täyttämisen jälkeen suhina lakkasi. Rupesi myös luonnollisesti puhaltamaan kylmää. Eli jos kaikki on kunnossa, mitään ylimääräisiä suhinoita ei pitäisi kuulua.Aarghska kirjoitti:Kun laitan ilmastoinnin päälle ja tuuletin 1 tai 2 asennolle (tuulettimen melu ei liian suuri), kuuluu jostain kojelaudasta suhinaa, onko normaalia?? loppuu heti kun ottaa ilmastoinnin pois..
Re: Ilmastointi vuotaa..
Vaihdoitko mihin sen liitoskumin?Pablo Honey kirjoitti: Mulla ilmastointi suhisi lähes jatkuvasti tuossa alkukeväästä. En tiedä suhisiko se tyhjyyttään, vai johtuiko suhina vuodosta, mutta jonkun liitoskumin vaihdon ja järjestelmän täyttämisen jälkeen suhina lakkasi. Rupesi myös luonnollisesti puhaltamaan kylmää. Eli jos kaikki on kunnossa, mitään ylimääräisiä suhinoita ei pitäisi kuulua.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ilmastointi vuotaa..
En valitettavasti tiedä yhtään, mistä kumista oli kyse. Sen takia muotoilinkin, että "jonkun". Huollossa vaan ilmoittivat näin tehneensä, ja ilmeisesti vuoto sillä korjaantui.Aarghska kirjoitti:Vaihdoitko mihin sen liitoskumin?
Re: Ilmastointi vuotaa..
Aivan..Pablo Honey kirjoitti: En valitettavasti tiedä yhtään, mistä kumista oli kyse. Sen takia muotoilinkin, että "jonkun". Huollossa vaan ilmoittivat näin tehneensä, ja ilmeisesti vuoto sillä korjaantui.
Käytit sitten varmaankin deltalla kun se kumi hyllystä löytyi?
Tuliko tiivisteen vaihdolle paljonkin hintaa??
- Bensa on pensselinpesua varten.. -
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ilmastointi vuotaa..
Käytin jälleen kerran Nokian Autotalossa. En tiedä hakivatko uuden kumin Deltasta vai löytyikö se heiltä hyllystä. Kumille ja sen vaihdolle oli joka tapauksessa laitettu hintaa 43€.Aarghska kirjoitti:Aivan..
Käytit sitten varmaankin deltalla kun se kumi hyllystä löytyi?
Tuliko tiivisteen vaihdolle paljonkin hintaa??
Re: Ilmastointi vuotaa..
Mullakin suhisi kun oli kylmäaineet vähissä. Ei se suhina siis vuotoa välttämättä tarkoita. Mullakin aineet oli karannu ilmeisesti normaalisti pikku hiljaa letkujen läpi kuten kylmäaineilla on tapana.Aarghska kirjoitti:Kun laitan ilmastoinnin päälle ja tuuletin 1 tai 2 asennolle (tuulettimen melu ei liian suuri), kuuluu jostain kojelaudasta suhinaa, onko normaalia??
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ilmastointi vuotaa..
Mutta jos ilmastoinnin täyttölaitteen painetesti ei mennyt läpi (niin kuin ilmeisesti Aarghskalle kävi?), niin varmastikin jossain on vuoto. Ellei sitten tosiaan jokin minimaalinen vuoto korjaantunut, kun tiivisteet vähän vertyivät (tiedä sitten onko moinen edes mahdollista).Laba kirjoitti:Mullakin suhisi kun oli kylmäaineet vähissä. Ei se suhina siis vuotoa välttämättä tarkoita. Mullakin aineet oli karannu ilmeisesti normaalisti pikku hiljaa letkujen läpi kuten kylmäaineilla on tapana.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Ilmastointi vuotaa..
Herätetään muinainen topic.
Kesä tulee ja emäntä hiillostaa..
Hänellä on alkupään 156 automaatti-ilmastoinnilla.
Edelliskesänä hän kävi sen täyttämässä, painetesti ilmeisesti meni läpi.
Syksymmällä kylmää ei enää tullut kunnolla ja seuraavana keväänä ei enää mitään.
Asialle en ole vielä tehnyt yhtään mitään, mutta tuntuu siltä että vuoto on pieni, kun kylmää riitti hyvin koko edelliskesän.
Onko raadilla jotain yleistä vikalistaa josta olisi helppo lähteä liikkeelle? Entäpä osaavia pajoja jotka asian voisivat ottaa hoitaakseen mieluiten salo-turku akselilla.
Kesä tulee ja emäntä hiillostaa..
Hänellä on alkupään 156 automaatti-ilmastoinnilla.
Edelliskesänä hän kävi sen täyttämässä, painetesti ilmeisesti meni läpi.
Syksymmällä kylmää ei enää tullut kunnolla ja seuraavana keväänä ei enää mitään.
Asialle en ole vielä tehnyt yhtään mitään, mutta tuntuu siltä että vuoto on pieni, kun kylmää riitti hyvin koko edelliskesän.
Onko raadilla jotain yleistä vikalistaa josta olisi helppo lähteä liikkeelle? Entäpä osaavia pajoja jotka asian voisivat ottaa hoitaakseen mieluiten salo-turku akselilla.
Re: Ilmastointi vuotaa..
Mulla ainakin vuosi edellesestä siitä lauhduttimesta lähtevä putki. Siinä oli semmonen mutka, joka lähtee kääntymään moottorille päin ja siitä eteenpäin. Pienenpieni "hiusmurtuma" mutkan kohdalla.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Ilmastointi vuotaa..
melko monessa merkissä tuntuu olevan lauhdutin mikä alkaa vuotamaan, yleensä vielä puhallinryhmän tai jäähdyttäjän vastakkaiselta puolelta niin, että vuotokohta ei näy.
Laitettiinko viimehuollossa väriainetta? jos laitettiin, niin nyt vuotokohta pitäisi löytyä aika kivuttomasti UV-valolla
Laitettiinko viimehuollossa väriainetta? jos laitettiin, niin nyt vuotokohta pitäisi löytyä aika kivuttomasti UV-valolla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Re: Ilmastointi vuotaa..
Tänään tuli käytyä kurkistelemassa emännän autoa.. Sain mustavalolampulla esiin erään letkupuristus liitoksen, jonka juuri oli epäilyttävän vihreä..Jos tämä voisi olla vuotokohta, pystyykö normaali hydrauliikkafirma uusimaan letkun ja liitokset? Ihan samalta letkulta ja liitoksila tuo näyttää. Tämä letku liittyy "runkolinjaan", joka kiertää keulalta kabiiniin. Uutena tätä isoa runkolinjaa ei näytä saavan. Ja hintakin olisi taatusti ihan liian kallis.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Ilmastointi vuotaa..
MoiMokomakin kirjoitti:Tänään tuli käytyä kurkistelemassa emännän autoa.. Sain mustavalolampulla esiin erään letkupuristus liitoksen, jonka juuri oli epäilyttävän vihreä..Jos tämä voisi olla vuotokohta, pystyykö normaali hydrauliikkafirma uusimaan letkun ja liitokset? Ihan samalta letkulta ja liitoksila tuo näyttää. Tämä letku liittyy "runkolinjaan", joka kiertää keulalta kabiiniin. Uutena tätä isoa runkolinjaa ei näytä saavan. Ja hintakin olisi taatusti ihan liian kallis.
Liityn kylmästöintivammaisten alfistien joukkoon. Pojan Mitsuun ja meikän Alfaan pistettiin uudet kylmäaineet, ja arvaa kummassa ne pysyivät sisällä
Luottohuoltomiehen kanssa lähiNesteellä diagnoisoimme vian:
Kompresssorilta lähtee matala-ja korkeapaineletku lauhduttimelle, ja sen korkeapaineputken mutkassa on
pieni hiusmurtuma... väriaine paljasti hienosti tämän.
Ei muuta kuin Alfisti.netistä tilaukseen letku-ja putkisarja
osa "Heating resistance" osanumero :60690146
Ja eikä maksa hunajaa, satkulla plus postit Suomeen.
Tiedoksi, jos on muillekin apuja.
Jt
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Ilmastointi vuotaa..
Sen mitä näin auton alle, niin vasemmalla ehkä vaihdelaatikon sivulla tai etupuolella oleva putki tai letku vuotaa.
Klo 22 ei jaksanut enää ajaa rampille tarkempaa syyniä varten.
Ebaystä ei oikein löytynyt osia, Fiateberistä koitin katsoa jos osanumeron avulla löytyisi paremmin muttei toiminut.
Ajattelin soittaa tuonne:
http://www.jaahdytinpalvelu.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Todennäköisesti pystyvät tekemään tarvittavat osat.
Lähinnä hintavertailun takia tutkin varaosatarjontaa ja itse vaihtamista.
^^Samaa mullakin teki, tuskin enää kun vuodon näkee ja kuulee. Eli kesän kesti aineet sisällä.
Edit: Soitin ja tekevät mallista uuden tai korjaavat vanhan.
Tuntuu vaan varaosat olevan hintavia, joten ehkä Jäähdytin palvelussa hinta on kilpailukykyinen.
Klo 22 ei jaksanut enää ajaa rampille tarkempaa syyniä varten.
Ebaystä ei oikein löytynyt osia, Fiateberistä koitin katsoa jos osanumeron avulla löytyisi paremmin muttei toiminut.
Ajattelin soittaa tuonne:
http://www.jaahdytinpalvelu.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Todennäköisesti pystyvät tekemään tarvittavat osat.
Lähinnä hintavertailun takia tutkin varaosatarjontaa ja itse vaihtamista.
^^Samaa mullakin teki, tuskin enää kun vuodon näkee ja kuulee. Eli kesän kesti aineet sisällä.
Edit: Soitin ja tekevät mallista uuden tai korjaavat vanhan.
Tuntuu vaan varaosat olevan hintavia, joten ehkä Jäähdytin palvelussa hinta on kilpailukykyinen.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ilmastointi vuotaa..
Ja GT:ssä porsinut sitten myös toi matala/korkeapaineletku.
Alfaworkshopilta löytyy ja laittavat tarjousta osasta mutta veikkaan sen menevän jonnein 100-200 välille.. Tuohon päälle työt ja täyttö olisi 280 euroa läheisellä pajalla. Pitää purkaa puskuri kuitenkin edestä pois mukavasti, kuulemma. Eihän tuo välttämättä olisi mikään temppu vaihtaa itsekään, onko kukaan tehnyt vastaavaa? Halvaks tuli taas mutta ei tuota viitti jättää tyhjäksikään ensi kevääseen ettei käy niin että keväällä vaihdettu kompurakin menee uusiksi.
Alfaworkshopilta löytyy ja laittavat tarjousta osasta mutta veikkaan sen menevän jonnein 100-200 välille.. Tuohon päälle työt ja täyttö olisi 280 euroa läheisellä pajalla. Pitää purkaa puskuri kuitenkin edestä pois mukavasti, kuulemma. Eihän tuo välttämättä olisi mikään temppu vaihtaa itsekään, onko kukaan tehnyt vastaavaa? Halvaks tuli taas mutta ei tuota viitti jättää tyhjäksikään ensi kevääseen ettei käy niin että keväällä vaihdettu kompurakin menee uusiksi.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Ilmastointi vuotaa..
Jos rupeet itse vaihtamaan niin kannattaa muistaa että ei pidä järjestelmää avoinna yhtään tarvittavaa enempää, kuivain imee tosiaan itsensä kosteutta täyteen aika nopeasti. Ja muistaa sanoa ilmastointihuollon tekevälle yhtiölle, että tuo putki on vaihdettu, jotta osaa laittaa vähän enemmän öljyä järjestelmään.
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Re: Ilmastointi vuotaa..
Eiköhän nykyinen kuivain muuten ole jo entinen kun järjestelmä on ollut tyhjä kuukausia eli se samalla vaihtoon? Ja vissiin 10 min saa olla järjestelmä auki uuden kuivaimen kanssa. En tiedä kyllä jaksanko alkaa itse purkamaan autoa tuohon 160 euroon+täyttö, ei tuossa taida päästä edes tuntipalkoille. Putken saan vissiin nyt briteistä jonnekin satasen pintaanlegza kirjoitti:Jos rupeet itse vaihtamaan niin kannattaa muistaa että ei pidä järjestelmää avoinna yhtään tarvittavaa enempää, kuivain imee tosiaan itsensä kosteutta täyteen aika nopeasti. Ja muistaa sanoa ilmastointihuollon tekevälle yhtiölle, että tuo putki on vaihdettu, jotta osaa laittaa vähän enemmän öljyä järjestelmään.
Re: Ilmastointi vuotaa..
Täällä kans ilmastointi vuotaa. Joka kevät saa käydä täyttämässä kylmä aineet, kun säiliö on tyhjä. Ja aina sanotaan, että ei vuotoja. Jos joku tietää Jyväskylässä paikan, jossa osataan oikeasti korjata vuodot, niin olisin kiitollinen. Kerran on väriaine laitettu, mutta toimi koko kesän, joten en käyttäny huollossa ja talven jälkeen ei väriainetta enää näkyny. Kannattaako laittaa väriaineet uusiks vai onko olemassa joku toimiva tiivistysaine joka tukkii noin pienet vuodot?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
Typellä pitää testata. Korkeapainesyöttö ja vähintään 15min odottelua, mieluusti 30min tai jopa 1h. Jos on tietoa, että vuotaa, sitähän EI SAA täyttää
Mutta mikä tahansa korjaamo, joka tekee ilmastointihuoltoja, on käytännössä velvoitettu myös käyttämään ja omistamaan vuodonilmaisintekniikoita, eli esim. typpipullon. Järjestelmästä riippuen sinne laitetaan typpeä esim. 15barin paineella ja odotetaan sitten x-aika ja katsotaan, katoaako painetta. Jos katoaa, "haistelijalla" pitäisi olla mahdollista löytää se.
Mutta mikä tahansa korjaamo, joka tekee ilmastointihuoltoja, on käytännössä velvoitettu myös käyttämään ja omistamaan vuodonilmaisintekniikoita, eli esim. typpipullon. Järjestelmästä riippuen sinne laitetaan typpeä esim. 15barin paineella ja odotetaan sitten x-aika ja katsotaan, katoaako painetta. Jos katoaa, "haistelijalla" pitäisi olla mahdollista löytää se.
- Jalamari
- Viestit: 3091
- Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
- Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD - Paikkakunta: Laihela
Re: Ilmastointi vuotaa..
Näinpä. kysyin paikalliselta rengaspajalta samalla kun vaihdoin renkaita, että miten todetaan järjestelmän vuoto. Kun täyttöventtiilistä kokeilin painaa niin tuli vain pieni suhaus. Vastaus kuului, ei mitenkään väri pesään ja sitten kylmäaine perään. Oon luullu, että tuo on luvanvaraista touhua ja hommat pitäs olla joka paikalla hallussa jolta koneet löytyy. Tuon typpihomman tiesinkin, mutta kunhan kysyin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
Joo, kyse oli siitä, että miten SAA tehdä. Ei siitä, miten se OIKEASTI tehdään - yleinen linjahan korjaamoilla/vastaavilla on, että järjestelmä täyteen vähän lisätyllä väriaineella ja "tule takasin kun ei taas toimi"...
Uskoisin, että oikeassa ilmastointihuollossa tuo homma hoituu asiallisesti: kuten myös kunnon korjaamolla (voi olla joku paikallinen pikkukorjaamo, kuka haluaa tehdä asiat oikein. Tai Autokeskus. Tai joku muu. Tai olla olematta )
Muistakaa, että GWP tuolla myrkyllä on 1401 - tarkoittaa siis sitä, että sama määrä hiilidioksidia vs. R134a tietyllä (20v, 50v, 100v, 500v...) aikavälillä, tuo kylmäaine sitoo "vain" 1401 kertaisen määrän lämpöä ja aiheuttaa kasvihuoneongelmia - käytännössä nykyään ei saa valmistaa auton ilmastointilaitteita, jotka käyttävät tuota. Mutta niitä käytetään, sillä korvaava on mm. Mersun toimesta todettu varsin paloherkäksi etenkin kolaritilanteessa, joka taasens heikentää välitöntä turvallisuutta ja se on oleellisempi asia, kuin ympäristölle tuleva pitkäaikainen vaikutus... Bannissa on siis GWP arvoltaan yli 150 olevat kylmäaineratkaisut.
Karrikoidusti, vaikkakin väärin, voidaan sanoa kylmäaineen olevan 1401kertaa niin paha ympäristöongelma, kuin hiilidioksidi. Kilo tuota vastaisi tällä raa'alla ajattelutavalla 1401kiloa hiilidioksidia. Ja kun miettii, että keskimääräinen täyttömäärä taitaa olla siinä 500grammaa per auto, voi miettiää tuon tavaran potentiaalista vauriota Siksi tuo on luvanvaraista.
Linkkiä tuohon GWP:hen (lontooksi), asiasta kiinnostuneille:
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
Uskoisin, että oikeassa ilmastointihuollossa tuo homma hoituu asiallisesti: kuten myös kunnon korjaamolla (voi olla joku paikallinen pikkukorjaamo, kuka haluaa tehdä asiat oikein. Tai Autokeskus. Tai joku muu. Tai olla olematta )
Muistakaa, että GWP tuolla myrkyllä on 1401 - tarkoittaa siis sitä, että sama määrä hiilidioksidia vs. R134a tietyllä (20v, 50v, 100v, 500v...) aikavälillä, tuo kylmäaine sitoo "vain" 1401 kertaisen määrän lämpöä ja aiheuttaa kasvihuoneongelmia - käytännössä nykyään ei saa valmistaa auton ilmastointilaitteita, jotka käyttävät tuota. Mutta niitä käytetään, sillä korvaava on mm. Mersun toimesta todettu varsin paloherkäksi etenkin kolaritilanteessa, joka taasens heikentää välitöntä turvallisuutta ja se on oleellisempi asia, kuin ympäristölle tuleva pitkäaikainen vaikutus... Bannissa on siis GWP arvoltaan yli 150 olevat kylmäaineratkaisut.
Karrikoidusti, vaikkakin väärin, voidaan sanoa kylmäaineen olevan 1401kertaa niin paha ympäristöongelma, kuin hiilidioksidi. Kilo tuota vastaisi tällä raa'alla ajattelutavalla 1401kiloa hiilidioksidia. Ja kun miettii, että keskimääräinen täyttömäärä taitaa olla siinä 500grammaa per auto, voi miettiää tuon tavaran potentiaalista vauriota Siksi tuo on luvanvaraista.
Linkkiä tuohon GWP:hen (lontooksi), asiasta kiinnostuneille:
http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_potential
Re: Ilmastointi vuotaa..
Taas on säiliö täytetty ja ei vuotoja. Sanoivat että ilmastointia pitäisi käyttää talvellakin, että ei tiivisteet kuivu. Käsittääkseni alfan ilmastointi ei lähde kylmällä päälle ollenkaan. Oli miten oli, mutta eiköhän se taas tämän kesän mene tällä täytöllä, ensi kesänä taas uusiks.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
Kaikkia ilmastointeja voi käyttää talvella. Parkkihallissa. Riittää, että ulkolämpötila on 3,5celciusta tai enemmän plussalla - 15min käyttö tekee ihmeitä tiiveydelle, vaikka kerran viikossa. Kai sieltäkin päin yksi lämmin halli tai talli löytyy...?
Re: Ilmastointi vuotaa..
^Toi kytkeytymislämpötila tuntuu olevan sitten ihan automerkki ja mallikohtainen juttu. Ex-Stilossa ja nykysessä Lineassa ei tunnu lähtevän päälle alle +10-13 -lämpötiloissa. Entisessä 156ssa oli tosiaan tuossa 4-asteen tienoilla ja emännän 850ssä lähtee myös tulille aika matalilla lämmöillä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
Joissakin kompura kyllä starttaa, mutta valo hiutaleelle ei. Mutta lämmin halli toimii
Re: Ilmastointi vuotaa..
Hei!
Kertokaa ne yritykset jotka täyttävät vuotavan järjestelmän, luvat lähtevät saman tien.
Sillä se on rikos täyttää järjestelmä joka vuotaa.
Kertokaa ne yritykset jotka täyttävät vuotavan järjestelmän, luvat lähtevät saman tien.
Sillä se on rikos täyttää järjestelmä joka vuotaa.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Ilmastointi vuotaa..
Ne jotka käyttää perus alipainetestiä? Suurin osa pajoista?
Re: Ilmastointi vuotaa..
Sehän tässä onkin, kun kone sanoo, ei vuotoja. Alipainetesti tuohon mun kärryyn tehtiin. Täytyy talvella kokeilla lämmintä tallia kerta viikkoon, jos vaikka toimisi vielä talven jälkeen, mutta tuntuu kyllä hullulta. B vectrassa ilmastointi toiminu nyt 7 vuotta ilman huoltoa, eikä ole käytetty ilmastointia talvella.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
n. 90% kaikista pajoista taitaa tuota tehdä. Jos vuoto ei ole selkeä (ei väriainetta, ei alipaineella havaittavaa ongelmaa) todetaan, että vuotoa EI OLE. Jolloinka järjestelmä voidaan täyttää hyvillä mielin.
Ainoa keino, jolla tuo vuoto saadaan oikeasti selville, on ylipainetesti. Ja sen saa kun pyytää. Ja jos silläkään ei löydy mitään, niin jäljelle jää tasan se vaihtoehto, että k.o järjestelmä ei tykkää talvesta.
Ainoa keino, jolla tuo vuoto saadaan oikeasti selville, on ylipainetesti. Ja sen saa kun pyytää. Ja jos silläkään ei löydy mitään, niin jäljelle jää tasan se vaihtoehto, että k.o järjestelmä ei tykkää talvesta.
Re: Ilmastointi vuotaa..
Alipainetesti on ihan /c:stä, joka tunnistaa käytännössä vain massiiviset vuodot. Kannattaa nyt ainakin tarkastaa se yleisin vuotopaikka, eli MP ja KP -täyttöventtiilit. Näkyy venttiilin juuressa kuplimisena ja/tai kuuluu mahdollisesti suojakorkkia avattaessa suhahduksena. (Ja tätähän vuotoa ei ylipainetestikään paljasta.)
Alipaineella tehty vuototesti kertoo tästäkin, että ei vuotoja...
Alipaineella tehty vuototesti kertoo tästäkin, että ei vuotoja...
- Liitteet
-
- Vuotoa.jpg
- (60.76 KiB) Tiedosto ladattu 8661 kertaa
Re: Ilmastointi vuotaa..
Kiitos vinkistä! Täytyy tarkistaa tuo kohta.
Re: Ilmastointi vuotaa..
Asentajan pitäisi kyllä nuo venttiilit tarkastaa huollon päätteeksi, mutta eipä tuokaan taida aivan joka kerta toteutua...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
HUH!Jarsan kirjoitti:Alipainetesti on ihan /c:stä, joka tunnistaa käytännössä vain massiiviset vuodot. Kannattaa nyt ainakin tarkastaa se yleisin vuotopaikka, eli MP ja KP -täyttöventtiilit. Näkyy venttiilin juuressa kuplimisena ja/tai kuuluu mahdollisesti suojakorkkia avattaessa suhahduksena. (Ja tätähän vuotoa ei ylipainetestikään paljasta.)
Alipaineella tehty vuototesti kertoo tästäkin, että ei vuotoja...
Tuo muka menee ylipaineistuksesta läpi? Millähän paineella sitä on paineistettu? KP puolella se 15bar taitaa olla aika passeli ja sekin sen 15-30min pitää säilyä, että voidaan todeta vuodottomaksi....
Re: Ilmastointi vuotaa..
Jarsan kirjoitti:Alipaineella tehty vuototesti kertoo tästäkin, että ei vuotoja...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
Osaan lukea (TM)
Ylipainetesti tosiaan kertoo jotain, alipainetesti lähinnä sen, että siellä on putki irti...
Ylipainetesti tosiaan kertoo jotain, alipainetesti lähinnä sen, että siellä on putki irti...
Re: Ilmastointi vuotaa..
Vastuunsa tunteva korjaamo EI koskaan täytä järjestelmää jossa on vuoto, sillä se on RIKOS.
Meillä alfisteillakin on jälkikasvua.
Meillä alfisteillakin on jälkikasvua.
Re: Ilmastointi vuotaa..
Joo, ei pitäis olla kenellekään luvat omistavalle epäselvää miten kuuluu toimia.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
Missään vaiheessa ei tainnut olla epäselvää siitä, miten pitäisi toimia... Kyllä se tiedetään, ettei niin saa tehdä. Mutta jos ei ole "mitään keinoa havaita vuotoa", on todettava, että järjestelmässä "ei ole havaittavaa vuotoa" = kaikki OK
Itse haluaisin kokeilla haistelijaa. Ne ei ihan ilmasia ole, mutta mm. koululla on yksi - pitäisi vaan olla joku aavistuksen vuotava järjestelmä tutkittavaksi. Toinen toimiva on UV-valo, siis oikea UV-lamppu. Feikkilamppukin kuuleman mukaan jotenkin toimii, mutten ole kokeillut...
Itse haluaisin kokeilla haistelijaa. Ne ei ihan ilmasia ole, mutta mm. koululla on yksi - pitäisi vaan olla joku aavistuksen vuotava järjestelmä tutkittavaksi. Toinen toimiva on UV-valo, siis oikea UV-lamppu. Feikkilamppukin kuuleman mukaan jotenkin toimii, mutten ole kokeillut...
Re: Ilmastointi vuotaa..
Haluaisin tähän kommentoida.Aquatica kirjoitti:Osaan lukea (TM)
Ylipainetesti tosiaan kertoo jotain, alipainetesti lähinnä sen, että siellä on putki irti...
Alipainetesti on erittäin tarkka vuotojen havainnointimenetelmä. Se missä epätarkkuus tulee esille, on mittausvälineet. Tyypillisessä korjaamotesterissä on yleensä vain jonkinlainen manometri jossa on alipainealueelle sopiva mittausalue. Eli käytännössä matalapaineen mittauspuolelle on määritelty mittaväli x bar -> 0 -> -1000mbar.
Tällaisella mittaustarkkuudella ei tosiaan voi sanoa onko järjestelmässä hienovuotoa vaiko putki irti.
Alipainemittaus ajoneuvojen valmistuksessa on erittäin tarkka metodi tutkia järjestelmien vuotoja. Ilmastointijärjestelmiin se soveltyy erityisen hyvin, sillä järjestelmässä ei ole kovin paljoa pehmeitä letkuja ja alipaineistettuna huoneenlämmössä neste(vesi) kiehuu ja se imeytyy luonollisesti alipaineistuksen aikana pois.
Tyypillisessä tarkassa prosessissa järjestelmä alipaineistetaan riippuen siitä miten kauan on aikaa (pari minuuttia) jonka jälkeen tarkkaillaan tyhjiötason nousua. Tässä kohden tullaan siihen missä korjaamolaitteisto ei pysy perässä. Tyhjiötaso on yleensä paineen tasautumisen jälkeen muutama vain muutama millibaari, eli esimerkiksi -995mbar. Jos paine nousee kymmenen sekunnin aikana vaikka 20mbar, voidaan jo todeta järjestelmä vuotavaksi.
Yleensä hienovuodot aiheutuvat rikkoutuneista o-renkaista, o-renkaiden ja niiden tiivistetasojen materiaalien epätarkkuuksista tai siitä että jokin on löysällä. Enemmän käytettyjen vekottimien kanssa tietenkin sitten rikkoutuneista putkista, tiivisteistä, kennoista, vuotavista täyttöporteista yms. Harvemmin kyseessä on mitään kovin eksoottista.
Eli, alipaineistamalla saadaan huomattavasti painetestiä nopeammin selville onko järjestelmässä hienovuotoja. Mittausvälineiden täytyy vain pysyä perässä.
Pelkästään tyhjiöinti ei kuitenkaan ole hyvä vuodonilmaisin. Paineistamalla saadaan selville erilaisia vuotoskenaarioita. Korjaamotasolla typpipaineistus järjestelmän tyhjentämisen jälkeen on hyvä metodi. Typpeä voidaan myöskin haistella erilaisilla indikaattoreilla, joiden tarkkuus on vähintäänkin kohtalainen. Tosin paineen ollessa korkea ja vuodon kova, saattaa vuotokohtaa olla vaikea löytää jos nuuhkija on ihan tohkeissaan että johan on ilmassa kamaa.
Tästä voidaan mennä hifimmäksi. Heliumtestaus on siinä se juttu. Heliumilla ja tarkalla heliumhaistelijalla löydetään erittäin pieniä hienovuotoja. Nämä ovat niitä 100grammaa vuodessa haihtuu- tyyppisiä vaikeita tapauksia jotka usein jäävät lopulta siihen "väriaineet kyytiin ja annetaan vuotaa" tyyppiseen vianhakuun, mutta minkä havaitsemista perustyökaluilla on erittäin vaikeaa toteuttaa saatikka perustella asiakkaalle nousseiden kustannusten myötä. He haistelija myöskin maksaa paljon ja se ei sovi korjaamoympäristöön herkkyytensä takia.
Mainitsit tuossa, että haluaisit testata vähän vuotavaa järjestelmää. Jos koulultanne löytyy He haistelija joltain laitokselta, tyhjennä järjestelmä, kuivata se jollain käyttöön soveltuvalla korjaamomasiinalla (vähintään 30min alipaineessa) ja laita vaikka pari hiusta ilmastointiliitoksen väliin. Noin 1000mbar paineella heliumilla tämän vuodon pitäisi jo näkyä ihan hyvin. Jos haluat tutkimustyyppisesti puuhastella tämän asian kanssa pistä vaikka yv:tä, voidaan vaihdella ajatuksia.
Edit. Niin en siis tässä halunnut hienostella, vaan todeta, että alipainetestiä ei pidä diskriminoida huonojen tulosten takia. Eli kuten tekin jo totesitte ilmastoinnin (ja minkä tahansa muunkin ajoneuvon nestejärjestelmän, olettaen että se on kuiva) vuodonhaussa paras tapa hakea vuotoja on tarkka paineistus ja haistelu, sekä alipainetesti jos se voidaan suorittaa riittävällä tarkkuudella.
Tein tuossa taannoin omaan autooni järjestelmähuollon ja täyttölaite sekoili jotenkin täytön aikana ja parkui vuodosta. Järjestelmä oli hävittänyt (käsittääkseni erittäin pitkällä aikajaksolla) vain noin 100g ainetta, joten se on suhteellisen tiivis ollakseen 14vuotias katiska. Toinen tyhjöinti antoi OK tuloksen, joten täytin järjestelmän. Absoluuttisen tiiviitä näistä harvoin saa, kylmäaineella on ilkeä ominaisuus karata pienistäkin rakosista (esimerkiksi hiuksesta o-renkaan välissä..)
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
^
Hyviä pointteja ja joo, alipaineistus on hyvä tapa. Kunhan on ne laitteet - nyt kun puhutaan korjaamoympäristöstä, niitä ei 99% varmuudella ole. Alipaineistuksessahan katsotaan 15-30min välillä (normaalisti) alipaineen muutos. Kun se muutos on riittävän pieni, todetaan järjestelmä tyhjäksi ja tiiviiksi. Toisaalta, koska kyseessä on osin korkeapaineinen järjestelmä, on se painetestaus siksikin hyvä - putki/letkuhan voi revetä ulospäin niin, että alipaine vain tiivistää sen, kun esim. kumin muotoutuneet viillokset puristuu tiukasti yhteen - kun taas ylipaineella k.o kohdat "aukeavat" ja alkaa vuoto. Näin ihan mielenkiinnosta, onko suomenmaalla korjaamoa, jossa olisi noin herkkiä työkaluja? Vai pitääkö mennä jonnekkin erityisen erikoistuneeseen ilmastointikorjauslaitokseen (oletan, että normaali ilmastointihuolto ei moista kykene tarjoamaan...)
Hyviä pointteja ja joo, alipaineistus on hyvä tapa. Kunhan on ne laitteet - nyt kun puhutaan korjaamoympäristöstä, niitä ei 99% varmuudella ole. Alipaineistuksessahan katsotaan 15-30min välillä (normaalisti) alipaineen muutos. Kun se muutos on riittävän pieni, todetaan järjestelmä tyhjäksi ja tiiviiksi. Toisaalta, koska kyseessä on osin korkeapaineinen järjestelmä, on se painetestaus siksikin hyvä - putki/letkuhan voi revetä ulospäin niin, että alipaine vain tiivistää sen, kun esim. kumin muotoutuneet viillokset puristuu tiukasti yhteen - kun taas ylipaineella k.o kohdat "aukeavat" ja alkaa vuoto. Näin ihan mielenkiinnosta, onko suomenmaalla korjaamoa, jossa olisi noin herkkiä työkaluja? Vai pitääkö mennä jonnekkin erityisen erikoistuneeseen ilmastointikorjauslaitokseen (oletan, että normaali ilmastointihuolto ei moista kykene tarjoamaan...)
Re: Ilmastointi vuotaa..
En osaa sanoa onko jossain Suomessa tämän tason työkaluja korjaamoympäristössä. En usko. Luulen että typpiponnistus on muutenkin vakiintuneempi tapa testata korjaamoilla.Aquatica kirjoitti:^
Hyviä pointteja ja joo, alipaineistus on hyvä tapa. Kunhan on ne laitteet - nyt kun puhutaan korjaamoympäristöstä, niitä ei 99% varmuudella ole. Alipaineistuksessahan katsotaan 15-30min välillä (normaalisti) alipaineen muutos. Kun se muutos on riittävän pieni, todetaan järjestelmä tyhjäksi ja tiiviiksi. Toisaalta, koska kyseessä on osin korkeapaineinen järjestelmä, on se painetestaus siksikin hyvä - putki/letkuhan voi revetä ulospäin niin, että alipaine vain tiivistää sen, kun esim. kumin muotoutuneet viillokset puristuu tiukasti yhteen - kun taas ylipaineella k.o kohdat "aukeavat" ja alkaa vuoto. Näin ihan mielenkiinnosta, onko suomenmaalla korjaamoa, jossa olisi noin herkkiä työkaluja? Vai pitääkö mennä jonnekkin erityisen erikoistuneeseen ilmastointikorjauslaitokseen (oletan, että normaali ilmastointihuolto ei moista kykene tarjoamaan...)
Jollain kaasuputkituksia rakentavalla yrityksellä moisia voisi olla, jos pitää varmistua saumojen tiiveydestä He-testaus olisi oikein hyvä tapa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Ilmastointi vuotaa..
Tässä on jo kattavasti tullukin tosta kylmästöinnistä. Se kompuran akselitiivisteen tietoo kannattaa kytätä, saattaa vuotaa pikkuhiljaa käytösä. Tuon stefan takia sitä satunnaista talvikäyttöä juurikin suositellaan.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Ilmastointi vuotaa..
Osin off topic, mutta tulipa juuri koettua käytännössä tämä pienten vuotojen "käsittely". Tosin kotikylmiön kohdalla. Noin kolmessa vuodessa edellisestä täytöstä ja vuodon etsinnästä (jota ei löytynyt) oli kylmiö siinä tilassa ettei enää juri sammunut. Asentajat tutkivat, täyttivät, etsivät jollain kaasuhaistelijalla vielä vuotoa, eivät löytäneet, ja antoivat käteen satasen laskun. Nähdään kolmen vuoden päästä?
Ayrton Senna da Silva forever
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Ilmastointi vuotaa..
Haistelija on tehokkain työväline. Jos silläkään ei löydy, niin alkaa mennä todella vaikeaksi vuodon löytäminen. Ylipaineistamalla jos järjestelmässä on väriainetta - tai sitten haistelijan avulla ylipainevuodon luomalla.... Mutta hankalaksi menee joka tapauksessa :o
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Ilmastointi vuotaa..
luulisi tuon väriaineen toimivan myös muissa ilmastointilaitteissa kuin autojen. todella kätevä, kun jättää hyvinkin selvän jäljen missä vuoto.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Ilmastointi vuotaa..
Täyttämisen jälkeen "haistelivat" eivätkä löytäneet vuotoa. Haistaako heidän laitteensa sitten sen kylmäaineen tai jonkin sen komponenteista, vai onko sekaan laitettu jotain minkä haistaa, en tullut kysyneeksi. Väriaineesta kyse ei kuitenkaan ollut vaan kaasun haistelijasta.
Vähän kaksi piippuinen juttu. Täytättääkö noin kolmen vuoden välein á 100€ Vai maksaako vähintään useita satasia, perusteellinen etsintä + osat + työt oikeasta korjauksesta...
Joo, ilmasto lämpenee, oravat tippuu oksilta ja jne
Vähän kaksi piippuinen juttu. Täytättääkö noin kolmen vuoden välein á 100€ Vai maksaako vähintään useita satasia, perusteellinen etsintä + osat + työt oikeasta korjauksesta...
Joo, ilmasto lämpenee, oravat tippuu oksilta ja jne
Ayrton Senna da Silva forever
Re: Ilmastointi vuotaa..
Kyseessä on todennäköisesti ollut R134a:lle tarkoitettu haistelija. Kylmäaineen sekaan ei ainakaan minun tietääkseni sekoiteta mitään nuuhkittavaa komponenttia kaasumaisena.Wile E. Coyote kirjoitti:Täyttämisen jälkeen "haistelivat" eivätkä löytäneet vuotoa. Haistaako heidän laitteensa sitten sen kylmäaineen tai jonkin sen komponenteista, vai onko sekaan laitettu jotain minkä haistaa, en tullut kysyneeksi. Väriaineesta kyse ei kuitenkaan ollut vaan kaasun haistelijasta.
Vähän kaksi piippuinen juttu. Täytättääkö noin kolmen vuoden välein á 100€ Vai maksaako vähintään useita satasia, perusteellinen etsintä + osat + työt oikeasta korjauksesta...
Joo, ilmasto lämpenee, oravat tippuu oksilta ja jne
No jos järjestelmä menee kolmen vuoden välein tyhjäksi, kyseessähän on pienehkö vuoto. Jos 156:n ilmastoinnissa on noin 700g kylmäainetta josta 500g:n hävikin jälkeen voi sanoa sen olevan tehoton, niin vuodoksi päivässä muodostuu 0,456g (500/(365*3)).
Oikealla kaasulla ja haistelijalla tämä on kyllä paikallistettavissa, mutta korjaamo-olosuhteissa voi ilma vaihtua liikaa, haistelija (riippuen tyypistä) ei saa kiinni vuodosta, tai vuotokohta on sellaisessa paikassa mihin haistelijalla ei pääse.
Ja kuten kirjoitit lopulta ollaan kustannustehokkuuden äärellä..
Edit. Poistelin vähän omia aivopierujani.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Ilmastointi vuotaa..
Täytyy huomata että noihan saa vuotaa lain mukaan tietyn määrän, tosin taisi olla 30gr vuodessa alle kilon järjestelmissä.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Ilmastointi vuotaa..
Ihmettelin tuota, kun koulutuksessa moneen kertaan sanottiin selkeällä äänellä, että vuotavan järjestelmän täyttö on ympäristörikos. Sen jälkeen kerrottiin, että tuo R134a on täysin ympäristöystävällinen aine,joka ei aiheuta minkäännäköistä haittaa luonnolle eikä asentajalle vaikka vetäisi sitä nenään. Siellä myös mainittiin, että tuommoinen 20min alipaineistus ei löydä vuotoja kovinkaan tehokkaasti. Typpitäyttö on ilmeisesti tehokkain keino selvittää. Itse en ole tämmöistä tehnyt kun ei löydy laitteita. Mutta jos tulee auto AC-huoltoon ja letkujen liittämisen yhteydessä huoltokoneen painemittarit ei värähdäkään,en suostu kyllä täyttämään ilman vuodon selvitystä asianmukaisilla menetelmillä. UV-lampulla olen tähän asti löytänyt monet kerrat selvän vuotokohdan.