156 ohjausvaihde

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

156 ohjausvaihde

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Eli vuotaa tehostajan öljyä ilmeisesti ohjausvaihteesta,arvelivat ettei stefoja voi vaihtaa vaan uusittava koko vaihde! olisko ottanu kipeetä siitä että oli vähän aikaa säädetty alusta hullun matalalle? tuolloin ohjauksesta kuului pientä ratinaa,sittemmin on nostettu reilusti alustaa ja kaikki toimii mutta vuoto jäi! kokemuksia? ja minkä hintanen mahtaa ohjausvaihde olla?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »


Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Rolle kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6912 siinä aluksi.
Siitä ei käy ilmi voiko liika mataluus rikkoa ohjausvaihdetta....

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

no eipä käy selväksi juu... mutta eipä se pitäisi olla mahdollista koska autossa on matalampiakin kohtia kuin ohjausvaihde jotka ottavat ensin kiinni maahan, mutta eiköhän tuo ole pelkkää iän tuomaa harmia tuollaiset tiivistevuodot, itse kävin äskettäin juuri vaihtamassa ohjausvaihteelle tulevan tuloputken, tai siis oikeammin sen kumiputken joka on juuri ennen ohjausvaihdetta, tänä oomuna joku rotta söi siihen reiän :?
Life is too short to drive boring cars.

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

KauGoH kirjoitti:no eipä käy selväksi juu... mutta eipä se pitäisi olla mahdollista koska autossa on matalampiakin kohtia kuin ohjausvaihde jotka ottavat ensin kiinni maahan, mutta eiköhän tuo ole pelkkää iän tuomaa harmia tuollaiset tiivistevuodot, itse kävin äskettäin juuri vaihtamassa ohjausvaihteelle tulevan tuloputken, tai siis oikeammin sen kumiputken joka on juuri ennen ohjausvaihdetta, tänä oomuna joku rotta söi siihen reiän :?
Joo en mä tarkottanukkaan että se maahan ottais,vaan sitä että oisko rasittunu liiasta raidetankojen kulmasta.. vai onko se ees mahollista

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Joo en mä tarkottanukkaan että se maahan ottais,vaan sitä että oisko rasittunu liiasta raidetankojen kulmasta.. vai onko se ees mahollista
Raidetangon sisäpään vaihtaneena sanoisin, että ei ainakaan ole todennäköistä mutta kaikkihan on mahdollista.
VMP

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jarkko.Paasikivi kirjoitti: Siitä ei käy ilmi voiko liika mataluus rikkoa ohjausvaihdetta....
Tervehdys, ohjausvaihde on kiinni apurungossa, sen yläpuolella ja hyvässä suojassa iskuilta yms... Tuskinpa maakosketus sitä altapäin rikkoo. Jos rikkoisi, niin silloin tulisi apurungonkin antaa periksi niin, että sen kyllä sitten näkee.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Edelleenkin korostan etten tarkoita maakosketusta,vaan sitä että voiko liiallinen madallus aiheuttaa raidetankoihin liian suurta kulmaa, vai joustavatko raidetangot mihin asentoon tahansa?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Jarkko.Paasikivi kirjoitti:...voiko liiallinen madallus aiheuttaa raidetankoihin liian suurta kulmaa, vai joustavatko raidetangot mihin asentoon tahansa?
Raidetangossa on sisempi nivel, joka antaa kyllä reippaasti joustoa. Se, mihin asti se joustaa ei ole tietoa. Mutta, jos alustasarjoja myydään, niin miksi ne sitten olisi suunniteltu siten, että jokin muu menee sitten rikki ? Tämä siis täydellistä mutua vakio Alfalla ajavalta.

Ohjausvaihteen vuotoon voi olla monta syytä. Esimerkiksi mun autossa on tuulilasin alapuolisen kaukalon tyhjennysletku alunperinkni asennettu siten, että se valuttaa vedet suoraan ohjausvaihteen päälle. Tämä jäätyy talvella isoksi möhkäleeksi. Jostain tuosta sitten pääsee vettä päällimmäisen tiivisteen päälle, joka sittemmin aiheuttanee pystyakseliin korroosiota rikkoen lopulta tiivisteen ja laakerinkin. Näin luulen ja uskon minulla käyneen.

Jos tuo ohjausvaihde vuotaa simpukasta, ja jos akselissa on klappia, voin kokemukseen perustuen suositella uuden tai tehdaskorjatun hankkimista. Maksaa toki, mutta on vaivan arvoista.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Niin kyllähän alustan osien pitää kestää pohjaaminen vakiojousillakin eikä ne siitä rikki saa mennä...Täytyy seurata tilannetta,on vaan niin ahtaat paikat ettei mitään meinaa nähä,vuotokohtakin on vielä vähän epävarma,mutta pahinta pelkään! ja sitten vielä kunhan löytää sen osan+asentajan jostain....

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Mistä kohtaa auton alta sulla tiputtaa maahan ? Mulla öljyt tuli kuskin puoleisen apurungon etupään kieppeiltä, mikä sai ensiksi epäilemään a) vaihteiston päätyä ja b) vetoakselin tiivistettä. Ohjaustehostimen öljyksi tuotos paljastui laittamalla ajon jälkeen yöksi valkoinen pahvi oletettuun tiputtelukohtaan - punertavaahan se öljy sitten olikin.

Parhaiten näet simpukan (ohjausvaihteen), kun tihrustelet esim magliten avulla suunnilleen ecun/imuilman torven paikkeilta sinne "syvyyksiin". Näet siellä todennäköisesti osan banjopulttien päistä. Niitä on kaikkiaan 4 kpl. Jos simpukka on märkä öljystä, ei se välttämättä tarkoita simpukan ohjausakselin tiivisteen pettämistä. Toivottavasti se on vain joku putki, joka on rikki. Silloin säästät reippaasti satasia, vaikka hintaa sille purkutyöllekin tulee, jollei itse sitä tee.

Edit: Ähhhh, sulla onkin V6, joten sittenpä en tiedä näkeekö sinne alas. Tessussa sen kyllä näkee.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Silvio
Viestit: 1034
Liittynyt: 16 Syys 2005, 15:09
Paikkakunta: Haukipudas

Viesti Kirjoittaja Silvio »

Joo täytyy koittaa tiirailla vielä ennenku vie sen korjaamolle,tehostajaöljypurkki vajuu ihan selvästi,on lisätty jo 2 desiä viikon aikana!

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Joo täytyy koittaa tiirailla vielä ennenku vie sen korjaamolle,tehostajaöljypurkki vajuu ihan selvästi,on lisätty jo 2 desiä viikon aikana!
Hmm..ettei vain sullakin vuotaisi se akun alla oleva letkun pätkä niin kuin mun autossa pari viikoa sitten. Mulla nimittäin vuoti ja öljyt olivat ruiskuneet joka puolelle ja vika näytti pahemmalta. Letkun vaihto on huomattavasti halvempi juttu = 1 e.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Samasta paikasta mullakin irtosi letkukiristin eli akun alta.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Ciancarlo kirjoitti:
Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Joo täytyy koittaa tiirailla vielä ennenku vie sen korjaamolle,tehostajaöljypurkki vajuu ihan selvästi,on lisätty jo 2 desiä viikon aikana!
Hmm..ettei vain sullakin vuotaisi se akun alla oleva letkun pätkä niin kuin mun autossa pari viikoa sitten. Mulla nimittäin vuoti ja öljyt olivat ruiskuneet joka puolelle ja vika näytti pahemmalta. Letkun vaihto on huomattavasti halvempi juttu = 1 e.
luulisin että jos se letku räjähtää niin ne tulee kaikki pihalle sieltä kerralla, voihan toki olla mahdollista että se vuotaa klemmarista tai muusta liitoksesta, mutta mulla se ainakin oli ihan räjähtänyt se letku halki noin sentin mittainen repeämä keskellä letkua!!!, itselläni tulu ainakin 50m ajon jälkeen kaikki pihalle, ja ohjaus jäi samaan kohtaan kuin öljyt :roll: :crazyeyes:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
markus_p
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja markus_p »

Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Hmm..ettei vain sullakin vuotaisi se akun alla oleva letkun pätkä niin kuin mun autossa pari viikoa sitten. Mulla nimittäin vuoti ja öljyt olivat ruiskuneet joka puolelle ja vika näytti pahemmalta. Letkun vaihto on huomattavasti halvempi juttu = 1 e.
Miulla uusittiin kans kevättalvella letkun pätkä, mutta se oli huomattavasti alempana sijainnut 10cm mittainen letku, oli hieman halki pitkittäisuunnassa ja tiputti hiljalleen öljyä kun letkuun alkoi kertyä painetta moottorin käydessä. Halkeamaa ei nähnyt mitenkään ennen kuin irroitti letkun, mutta kosteus sen alapinnalla auttoi vian paikallistamisessa autoa montulla tiiraillessa. Tosiaan tämän letkun sijainti oli sellainen ettei akun irroitus riittänyt vaan siirrettiin hiukan moottoria ja eikun letku vaihtoon...:) Siihen loppui öljyn kulutus!

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

markus_p kirjoitti:
Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Hmm..ettei vain sullakin vuotaisi se akun alla oleva letkun pätkä niin kuin mun autossa pari viikoa sitten. Mulla nimittäin vuoti ja öljyt olivat ruiskuneet joka puolelle ja vika näytti pahemmalta. Letkun vaihto on huomattavasti halvempi juttu = 1 e.
Miulla uusittiin kans kevättalvella letkun pätkä, mutta se oli huomattavasti alempana sijainnut 10cm mittainen letku, oli hieman halki pitkittäisuunnassa ja tiputti hiljalleen öljyä kun letkuun alkoi kertyä painetta moottorin käydessä. Halkeamaa ei nähnyt mitenkään ennen kuin irroitti letkun, mutta kosteus sen alapinnalla auttoi vian paikallistamisessa autoa montulla tiiraillessa. Tosiaan tämän letkun sijainti oli sellainen ettei akun irroitus riittänyt vaan siirrettiin hiukan moottoria ja eikun letku vaihtoon...:) Siihen loppui öljyn kulutus!
sama letku... ei siellä muuta letkua ole... muut on peltiputkea :wink:
siellä rintapellin ja moottorin välissä alhaalla
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

markus_p kirjoitti:Tosiaan tämän letkun sijainti oli sellainen ettei akun irroitus riittänyt vaan siirrettiin hiukan moottoria ja eikun letku vaihtoon...:)

Kyllä siihen letkuun pääsee käsiksi moottoria irroittamatikin; vasen rengas veks, parit muovisuojat pois ja letku on käsien ulottuvilla (tosin ahtaasti). Monttu tai nosturi ovat avuksi, jotta pääsee alta päin myös hommiin. Näin ainakin V6:ssa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Juuhis
Viestit: 79
Liittynyt: 29 Syys 2006, 16:30
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Juuhis »

Jatketaampa tähän ketjuun kun otsikko oli niin sopiva.

Eli autosta on ruvennu kuuluun kolinaa kuskinpuolelta eteä teräviin pikkukuoppiin ajaessa hivenen oikealle kaartaessa ja vika vihdoin löyty kun vaihdoin sisempää raidetangonpäätä,viimonen osa mikä vaihtamatta oli!
Ei vikahan ei siinä ollut vaan hammastangossa joka sieltä ohjausvaihteesta tulee on välys jos sitä auton pituus suunnassa heiluttaa.ilmenee myös kun vemputtaa rattia paikallaan niin nyki hammastankoa auton perää kohti.Tajuaakohan tosta huonosta selityksestä kukaan mitään :roll:

Oma käsitykseni on että ohjausvaihteen päässä on jonkin näkönen liukulaakeri joka on nyt menny väljäks,minkähän takia sen vaan luoja tietää eikä kerro.Voiko madalluksella olla jotain osuutta asiaan.Vielä ei vuoda nesteitä ainakin säiliö oli täys,enkä mitään erityisen märkää huomannu suojakumin alueella.

Osaskoos joku kertoo voiko tota jotenkin korjata ja onko paha operaatio irrottaa tuo vitun osa vai tuleeko taas kallista huvia,jotainhan sille on tehtävä.

Vastaa Viestiin