156 ohjausvaihde
Valvoja: Moderators
156 ohjausvaihde
Eli vuotaa tehostajan öljyä ilmeisesti ohjausvaihteesta,arvelivat ettei stefoja voi vaihtaa vaan uusittava koko vaihde! olisko ottanu kipeetä siitä että oli vähän aikaa säädetty alusta hullun matalalle? tuolloin ohjauksesta kuului pientä ratinaa,sittemmin on nostettu reilusti alustaa ja kaikki toimii mutta vuoto jäi! kokemuksia? ja minkä hintanen mahtaa ohjausvaihde olla?
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6912 siinä aluksi.
Siitä ei käy ilmi voiko liika mataluus rikkoa ohjausvaihdetta....Rolle kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=6912 siinä aluksi.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
no eipä käy selväksi juu... mutta eipä se pitäisi olla mahdollista koska autossa on matalampiakin kohtia kuin ohjausvaihde jotka ottavat ensin kiinni maahan, mutta eiköhän tuo ole pelkkää iän tuomaa harmia tuollaiset tiivistevuodot, itse kävin äskettäin juuri vaihtamassa ohjausvaihteelle tulevan tuloputken, tai siis oikeammin sen kumiputken joka on juuri ennen ohjausvaihdetta, tänä oomuna joku rotta söi siihen reiän 

Life is too short to drive boring cars.
Joo en mä tarkottanukkaan että se maahan ottais,vaan sitä että oisko rasittunu liiasta raidetankojen kulmasta.. vai onko se ees mahollistaKauGoH kirjoitti:no eipä käy selväksi juu... mutta eipä se pitäisi olla mahdollista koska autossa on matalampiakin kohtia kuin ohjausvaihde jotka ottavat ensin kiinni maahan, mutta eiköhän tuo ole pelkkää iän tuomaa harmia tuollaiset tiivistevuodot, itse kävin äskettäin juuri vaihtamassa ohjausvaihteelle tulevan tuloputken, tai siis oikeammin sen kumiputken joka on juuri ennen ohjausvaihdetta, tänä oomuna joku rotta söi siihen reiän
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Tervehdys, ohjausvaihde on kiinni apurungossa, sen yläpuolella ja hyvässä suojassa iskuilta yms... Tuskinpa maakosketus sitä altapäin rikkoo. Jos rikkoisi, niin silloin tulisi apurungonkin antaa periksi niin, että sen kyllä sitten näkee.Jarkko.Paasikivi kirjoitti: Siitä ei käy ilmi voiko liika mataluus rikkoa ohjausvaihdetta....
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Raidetangossa on sisempi nivel, joka antaa kyllä reippaasti joustoa. Se, mihin asti se joustaa ei ole tietoa. Mutta, jos alustasarjoja myydään, niin miksi ne sitten olisi suunniteltu siten, että jokin muu menee sitten rikki ? Tämä siis täydellistä mutua vakio Alfalla ajavalta.Jarkko.Paasikivi kirjoitti:...voiko liiallinen madallus aiheuttaa raidetankoihin liian suurta kulmaa, vai joustavatko raidetangot mihin asentoon tahansa?
Ohjausvaihteen vuotoon voi olla monta syytä. Esimerkiksi mun autossa on tuulilasin alapuolisen kaukalon tyhjennysletku alunperinkni asennettu siten, että se valuttaa vedet suoraan ohjausvaihteen päälle. Tämä jäätyy talvella isoksi möhkäleeksi. Jostain tuosta sitten pääsee vettä päällimmäisen tiivisteen päälle, joka sittemmin aiheuttanee pystyakseliin korroosiota rikkoen lopulta tiivisteen ja laakerinkin. Näin luulen ja uskon minulla käyneen.
Jos tuo ohjausvaihde vuotaa simpukasta, ja jos akselissa on klappia, voin kokemukseen perustuen suositella uuden tai tehdaskorjatun hankkimista. Maksaa toki, mutta on vaivan arvoista.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Niin kyllähän alustan osien pitää kestää pohjaaminen vakiojousillakin eikä ne siitä rikki saa mennä...Täytyy seurata tilannetta,on vaan niin ahtaat paikat ettei mitään meinaa nähä,vuotokohtakin on vielä vähän epävarma,mutta pahinta pelkään! ja sitten vielä kunhan löytää sen osan+asentajan jostain....
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Mistä kohtaa auton alta sulla tiputtaa maahan ? Mulla öljyt tuli kuskin puoleisen apurungon etupään kieppeiltä, mikä sai ensiksi epäilemään a) vaihteiston päätyä ja b) vetoakselin tiivistettä. Ohjaustehostimen öljyksi tuotos paljastui laittamalla ajon jälkeen yöksi valkoinen pahvi oletettuun tiputtelukohtaan - punertavaahan se öljy sitten olikin.
Parhaiten näet simpukan (ohjausvaihteen), kun tihrustelet esim magliten avulla suunnilleen ecun/imuilman torven paikkeilta sinne "syvyyksiin". Näet siellä todennäköisesti osan banjopulttien päistä. Niitä on kaikkiaan 4 kpl. Jos simpukka on märkä öljystä, ei se välttämättä tarkoita simpukan ohjausakselin tiivisteen pettämistä. Toivottavasti se on vain joku putki, joka on rikki. Silloin säästät reippaasti satasia, vaikka hintaa sille purkutyöllekin tulee, jollei itse sitä tee.
Edit: Ähhhh, sulla onkin V6, joten sittenpä en tiedä näkeekö sinne alas. Tessussa sen kyllä näkee.
Parhaiten näet simpukan (ohjausvaihteen), kun tihrustelet esim magliten avulla suunnilleen ecun/imuilman torven paikkeilta sinne "syvyyksiin". Näet siellä todennäköisesti osan banjopulttien päistä. Niitä on kaikkiaan 4 kpl. Jos simpukka on märkä öljystä, ei se välttämättä tarkoita simpukan ohjausakselin tiivisteen pettämistä. Toivottavasti se on vain joku putki, joka on rikki. Silloin säästät reippaasti satasia, vaikka hintaa sille purkutyöllekin tulee, jollei itse sitä tee.
Edit: Ähhhh, sulla onkin V6, joten sittenpä en tiedä näkeekö sinne alas. Tessussa sen kyllä näkee.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
Hmm..ettei vain sullakin vuotaisi se akun alla oleva letkun pätkä niin kuin mun autossa pari viikoa sitten. Mulla nimittäin vuoti ja öljyt olivat ruiskuneet joka puolelle ja vika näytti pahemmalta. Letkun vaihto on huomattavasti halvempi juttu = 1 e.Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Joo täytyy koittaa tiirailla vielä ennenku vie sen korjaamolle,tehostajaöljypurkki vajuu ihan selvästi,on lisätty jo 2 desiä viikon aikana!
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
luulisin että jos se letku räjähtää niin ne tulee kaikki pihalle sieltä kerralla, voihan toki olla mahdollista että se vuotaa klemmarista tai muusta liitoksesta, mutta mulla se ainakin oli ihan räjähtänyt se letku halki noin sentin mittainen repeämä keskellä letkua!!!, itselläni tulu ainakin 50m ajon jälkeen kaikki pihalle, ja ohjaus jäi samaan kohtaan kuin öljytCiancarlo kirjoitti:Hmm..ettei vain sullakin vuotaisi se akun alla oleva letkun pätkä niin kuin mun autossa pari viikoa sitten. Mulla nimittäin vuoti ja öljyt olivat ruiskuneet joka puolelle ja vika näytti pahemmalta. Letkun vaihto on huomattavasti halvempi juttu = 1 e.Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Joo täytyy koittaa tiirailla vielä ennenku vie sen korjaamolle,tehostajaöljypurkki vajuu ihan selvästi,on lisätty jo 2 desiä viikon aikana!


Life is too short to drive boring cars.
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Miulla uusittiin kans kevättalvella letkun pätkä, mutta se oli huomattavasti alempana sijainnut 10cm mittainen letku, oli hieman halki pitkittäisuunnassa ja tiputti hiljalleen öljyä kun letkuun alkoi kertyä painetta moottorin käydessä. Halkeamaa ei nähnyt mitenkään ennen kuin irroitti letkun, mutta kosteus sen alapinnalla auttoi vian paikallistamisessa autoa montulla tiiraillessa. Tosiaan tämän letkun sijainti oli sellainen ettei akun irroitus riittänyt vaan siirrettiin hiukan moottoria ja eikun letku vaihtoon...Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Hmm..ettei vain sullakin vuotaisi se akun alla oleva letkun pätkä niin kuin mun autossa pari viikoa sitten. Mulla nimittäin vuoti ja öljyt olivat ruiskuneet joka puolelle ja vika näytti pahemmalta. Letkun vaihto on huomattavasti halvempi juttu = 1 e.

- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
sama letku... ei siellä muuta letkua ole... muut on peltiputkeamarkus_p kirjoitti:Miulla uusittiin kans kevättalvella letkun pätkä, mutta se oli huomattavasti alempana sijainnut 10cm mittainen letku, oli hieman halki pitkittäisuunnassa ja tiputti hiljalleen öljyä kun letkuun alkoi kertyä painetta moottorin käydessä. Halkeamaa ei nähnyt mitenkään ennen kuin irroitti letkun, mutta kosteus sen alapinnalla auttoi vian paikallistamisessa autoa montulla tiiraillessa. Tosiaan tämän letkun sijainti oli sellainen ettei akun irroitus riittänyt vaan siirrettiin hiukan moottoria ja eikun letku vaihtoon...Jarkko.Paasikivi kirjoitti:Hmm..ettei vain sullakin vuotaisi se akun alla oleva letkun pätkä niin kuin mun autossa pari viikoa sitten. Mulla nimittäin vuoti ja öljyt olivat ruiskuneet joka puolelle ja vika näytti pahemmalta. Letkun vaihto on huomattavasti halvempi juttu = 1 e.Siihen loppui öljyn kulutus!

siellä rintapellin ja moottorin välissä alhaalla
Life is too short to drive boring cars.
- Ciancarlo
- Viestit: 1935
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
- Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale - Paikkakunta: Hki
markus_p kirjoitti:Tosiaan tämän letkun sijainti oli sellainen ettei akun irroitus riittänyt vaan siirrettiin hiukan moottoria ja eikun letku vaihtoon...![]()
Kyllä siihen letkuun pääsee käsiksi moottoria irroittamatikin; vasen rengas veks, parit muovisuojat pois ja letku on käsien ulottuvilla (tosin ahtaasti). Monttu tai nosturi ovat avuksi, jotta pääsee alta päin myös hommiin. Näin ainakin V6:ssa.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!
Jatketaampa tähän ketjuun kun otsikko oli niin sopiva.
Eli autosta on ruvennu kuuluun kolinaa kuskinpuolelta eteä teräviin pikkukuoppiin ajaessa hivenen oikealle kaartaessa ja vika vihdoin löyty kun vaihdoin sisempää raidetangonpäätä,viimonen osa mikä vaihtamatta oli!
Ei vikahan ei siinä ollut vaan hammastangossa joka sieltä ohjausvaihteesta tulee on välys jos sitä auton pituus suunnassa heiluttaa.ilmenee myös kun vemputtaa rattia paikallaan niin nyki hammastankoa auton perää kohti.Tajuaakohan tosta huonosta selityksestä kukaan mitään
Oma käsitykseni on että ohjausvaihteen päässä on jonkin näkönen liukulaakeri joka on nyt menny väljäks,minkähän takia sen vaan luoja tietää eikä kerro.Voiko madalluksella olla jotain osuutta asiaan.Vielä ei vuoda nesteitä ainakin säiliö oli täys,enkä mitään erityisen märkää huomannu suojakumin alueella.
Osaskoos joku kertoo voiko tota jotenkin korjata ja onko paha operaatio irrottaa tuo vitun osa vai tuleeko taas kallista huvia,jotainhan sille on tehtävä.
Eli autosta on ruvennu kuuluun kolinaa kuskinpuolelta eteä teräviin pikkukuoppiin ajaessa hivenen oikealle kaartaessa ja vika vihdoin löyty kun vaihdoin sisempää raidetangonpäätä,viimonen osa mikä vaihtamatta oli!
Ei vikahan ei siinä ollut vaan hammastangossa joka sieltä ohjausvaihteesta tulee on välys jos sitä auton pituus suunnassa heiluttaa.ilmenee myös kun vemputtaa rattia paikallaan niin nyki hammastankoa auton perää kohti.Tajuaakohan tosta huonosta selityksestä kukaan mitään

Oma käsitykseni on että ohjausvaihteen päässä on jonkin näkönen liukulaakeri joka on nyt menny väljäks,minkähän takia sen vaan luoja tietää eikä kerro.Voiko madalluksella olla jotain osuutta asiaan.Vielä ei vuoda nesteitä ainakin säiliö oli täys,enkä mitään erityisen märkää huomannu suojakumin alueella.
Osaskoos joku kertoo voiko tota jotenkin korjata ja onko paha operaatio irrottaa tuo vitun osa vai tuleeko taas kallista huvia,jotainhan sille on tehtävä.