Öljynvaihto

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

maru kirjoitti:Mikähän on momentti öljypohjan tulpassa?
Vaihdatin öljyt eräässä yrityksessä, hain auton ja kerrottiin että öljypohjan kierteet on" kadonnut". Laskin ulos heidän vaihtamat öljyt ja kierteiden jämät tuli ulos samalla. Olisiko väännetty liikaa?
Jos kierteet ei olisi heidän toimestaan mennyt niin ei niiden kierteiden jämien olisi pitänyt tulla ulos heidän vaihtamien öljyjen kanssa.
Olenko oikeassa. Tulppa pitää nyt sen verran että voi ajella. Yön jälkeen on aina pieni läntti maassa.
Uusi öljypohja jo hankittu kunhan saan vaihdettua.

Niin koneessa on shell ultraa 5-40. Ovat deltassa huoltokirjan mukaan laittaneet aina kyseistä öljyä. Tämä muuten oli ensimmäinen ei deltassa suoritettu öljyn vaihto. Luulisi ainakin deltan osaavan laittaa oikeaan momenttiin.

156 , 140000 km ajettu
Ei kai noiden kierteiden takia olisi uutta pohjaa tarvittu. Vaikka helicoil korjaus kierteisiin ja on hyvä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

En uutta ostanutkaan vaan Muukkoselta käytetyn mutta ehjän , hintana oli 85 euroa. Jos oikein muistan niin Muukkonenkin tykkäsi että kyseiseen öljypohjaan ei ehkä saada toimivaa korjausta. Onse sen verran poikkeava kierteitys kun tuota katselin.
Aukossa on kaksi korkeampaa seinämää kierteitä ja kaksi matalampaa lähes öljypohjan paksuuden verran kierteitä. Matalampi kierreosa tuntuu kärsivän liikaväännöstä.



Muukkosella uusi olisi maksanut n.200 euroa ja deltassa 404 euroa.

Kukahan noita helicoil korjauksia tekee?

Automaxin asentajat sanoivat kierteiden korjauksen kestävän noin yhden öljynvaihtovälin. Eivät maininneet mikä kierteidenkorjaustapa on kyseessä.

Selasin huolto cd:tä ja momentti löytyi eli 1.7-2.1 Nm.
Täytyy vähän hymyilemällä kiristää kun on noin pieni momentti.

Passatissani saa taas pikkuisen irvistää kiristäessä.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

147:ssa on sitten vissiin erilainen kierre? Näin ainakin päättelin, kun katselin ropun kierteitä öljyn vaihdossa...
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Giri
Viestit: 515
Liittynyt: 12 Maalis 2003, 13:57
Car(s): Giulia 2.2 180
164 QV 24V
33 16V QV
155 2.0 TS 8V
ex:
159 2.4 JTDm Q-tronic
156 JTS Selespeed
164 3.0 V6
33 1.5 SL
Alfetta 1.8
Paikkakunta: Comune di Pungalaitio

Viesti Kirjoittaja Giri »

Kannattaa aina vaihdon yhteydessä laittaa uusi kuparitiiviste niin ei tarvii vääntää niin kireälle.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

maru kirjoitti:Selasin huolto cd:tä ja momentti löytyi eli 1.7-2.1 Nm.
Täytyy vähän hymyilemällä kiristää kun on noin pieni momentti.
Ettei vaan siinä huolto cd:ssä yksikkönä ole daNm tai joku vastaava, mikä tarkoittaa kymmenkertaista!

Tuossa kertoimet verrattuna pelkkään Newton metriin:

Nm Newton Meter 1.000000E+00

daNm Deca Newton Meter 1.000000E+01

dNm Deci Newton Meter 1.000000E-01


Ja momentti luonnollisestikin uudella kokoonpuristumattomalla kuparitiivisteellä. Jos vanhaa joutuu käyttämään niin sitten vaan sopivan tiukalla eli rannetiukkuudelle. Jos valuu koekäytössä niin vähän lisää.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

maru kirjoitti:Vaihdatin öljyt eräässä yrityksessä, hain auton ja kerrottiin että öljypohjan kierteet on" kadonnut". Laskin ulos heidän vaihtamat öljyt ja kierteiden jämät tuli ulos samalla. Olisiko väännetty liikaa?
155:n kanssa kävi noin. Eräs paikallinen nyrkkipaja väänsi kierteet nurin. Menin Muukkoselle öljypohjan (oli käytetty tarjolla) vaihtoon, mutta alumiiniseen pohjaan sai tehtyä uudet kierteet ja omatekoinen propu tilalle. Sitä ei minun aikana koskaan aukaistu, vaan vaihdatin öljyt aina paikassa, jossa öljy voitiin imeä yläkautta pois.

maru
Viestit: 45
Liittynyt: 30 Tammi 2005, 11:06
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja maru »

Ei äkkiseltään ollutkaan niin yksinkertaista.

Joka tapauksessa laitan tuon toisen öljypohjan johon jo hankin uuden tulpan ja tiivisteen. Poraan Ollin myymään pohjapanssariin sopivan kolon ja öljyt vaihdellaan tästä lähin itse.

Ei noita momentteja ole koskaan tarvinnut miettiä edellisissä autoissa, ihan näppituntumalla on homma onnistunut , kierteet pysyneet ehjänä ja öljyt sisällä.

Kokeilin uutta tulpaa ja tiivistettä mutta ei apua, ei anna kiristää sen vertaa että öljyt pysyisi.

olisikohan koneella kiristetty huollossa tuo tulpa ja ollut momentti väärässä kohdassa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

http://www.nettiosa.com/products.php?g1=80058a

Castrolin TWS 39,90/4l pönikkä ja jos ymmärsin oikein niin toimitus suomeen kuuluu tuohon hintaan :-D Korjatkaa joku. Täytyy varmaan pistää sulkien lisäksi tuo samaan tilaukseen.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
mipo
Viestit: 793
Liittynyt: 10 Kesä 2005, 11:03
Car(s): Peugeot ja Primera
Paikkakunta: Koskenkylä

Viesti Kirjoittaja mipo »

Vaihdatin öljyt Olarinluoman Vianorissa. Öljyt+suodatin+työt 55euroa ja ilmainen kahvi...tai en mä ainakaan siitä kahvist mitään maksanut.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Epezi kirjoitti:Ajattelin hyödyntää vanhaa topiccia.
Elikkä eilen tuli laitettua selenian 10w-60 racing:it sisään, semmonen jäi vain mietityttään, kun öhjekirja sanoo 164 TS:n öljytilaks maksimikohdassa 5litraa, ajattelin kuitenkin varmuuden vuoks laittaa vaan aluks 4,75litraa ettei vaan menisi ylitte. Aamulla katsoin niin öljyä oli hieman yli maksimikohdan :roll: Elikkä kuinkas paljon tuonne nyt pitäisi tuota öljyä laittaa?
Vanhojen öljyjen annoin kyllä valua kokonaan pois.
Tuo maksimitilavuus taitaa olla hiukan eri, kuin vaihtotilavuus kun siellä kannessa on sellaiset kolot kuulemma että ei pääse kaikki öljy pois vaihdossa. Tuli ilmi kansiremontissa, kun sinne oli jäänyt sellaista mustaa/harmaata mömmöä myös paljon.. :o

Vastaa Viestiin