Alfa metaanikäyttöiseksi
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Alfa metaanikäyttöiseksi
Tuollainen mahdollisuus olisi kohta Suomessakin realistinen kun Suomen toinen (!) CNG eli maakaasujakeluasema avataan Kouvolassa kesäkuussa.
Eli ihan omasta takaa en metaania meinannut alkaa tuottamaan vaan sitä saa kohta ihan kuin bensaa täältä kotinurkilta. Kotkaan avataan kolmas asema elokuussa.
Italiassa tehdään useita CNG ja LPG sarjoja erilaisiin autoihin. Italia onkin Euroopan johtava maa maakaasun ajoneuvokäytössä. Maakaasuautoja on siellä lähes puoli miljoonaa.
Täällä Suomessa asian voi torpedoida ainoastaan "viisaat" poliitikkomme ja virkamiehet jotka eivät asiasta ymmärrä sen enempää. Ehkä Suomen EU-puheenjohtajuus pistää verotushimolle hiukan suitsia? EU kun nimenomaan suosii tämänkaltaisia polttoaineita.
Maakaasukilo maksaa noin 80 senttiä verrattuna litraan bensaa joka maksaa noin 1,35 Euroa.
Olenkin kysellyt yhdeltä italialaiselta laitetoimittajalta sarjaa Alfaan ja vastaus tuli että sellainen löytyy. En saanut selvää vastausta siihen oliko se ihan merkkikohtainen sarja vai ns. yleismalli tietyn tyyppiseen moottoriin.
Laitan linkin kyseisen firman sivulle jos jotakuta asia kiinnostaa. Hintatietoa ei vielä ole, mutta arvio on noin 1000 Euroa sarjalta. Asennus pitää tehdä sellaiseen erikoistuneessa liikkeessä. Ikävä vain että Suomessa ei vielä tällaisia liikkeitä ole. Asia etenee kuitenkin virkamiespiireissä, toivottavasti, kesälomista huolimatta.
Fiksua tuossa CNG-sarjassa on se, että bensiinikäyttömahdollisuus säilyy. Eräänlainen hybridi siis.
Delta-auto myy Puntoa jossa on CNG-laitteet valmiina. Auto on kuitenkin 5000 Euroa kalliimpi kuin pelkkä bensakäyttöinen. Siihen verrattuna tuo jälkiasennus on edullinen.
Tämän kesän aikana selviää kannattaako tuo CNG-laitteiden asennus toteuttaa.
Olisi varmaan Suomen ensimmäinen maakaasu-Alfa
http://www.lo-gas.com/
Eli ihan omasta takaa en metaania meinannut alkaa tuottamaan vaan sitä saa kohta ihan kuin bensaa täältä kotinurkilta. Kotkaan avataan kolmas asema elokuussa.
Italiassa tehdään useita CNG ja LPG sarjoja erilaisiin autoihin. Italia onkin Euroopan johtava maa maakaasun ajoneuvokäytössä. Maakaasuautoja on siellä lähes puoli miljoonaa.
Täällä Suomessa asian voi torpedoida ainoastaan "viisaat" poliitikkomme ja virkamiehet jotka eivät asiasta ymmärrä sen enempää. Ehkä Suomen EU-puheenjohtajuus pistää verotushimolle hiukan suitsia? EU kun nimenomaan suosii tämänkaltaisia polttoaineita.
Maakaasukilo maksaa noin 80 senttiä verrattuna litraan bensaa joka maksaa noin 1,35 Euroa.
Olenkin kysellyt yhdeltä italialaiselta laitetoimittajalta sarjaa Alfaan ja vastaus tuli että sellainen löytyy. En saanut selvää vastausta siihen oliko se ihan merkkikohtainen sarja vai ns. yleismalli tietyn tyyppiseen moottoriin.
Laitan linkin kyseisen firman sivulle jos jotakuta asia kiinnostaa. Hintatietoa ei vielä ole, mutta arvio on noin 1000 Euroa sarjalta. Asennus pitää tehdä sellaiseen erikoistuneessa liikkeessä. Ikävä vain että Suomessa ei vielä tällaisia liikkeitä ole. Asia etenee kuitenkin virkamiespiireissä, toivottavasti, kesälomista huolimatta.
Fiksua tuossa CNG-sarjassa on se, että bensiinikäyttömahdollisuus säilyy. Eräänlainen hybridi siis.
Delta-auto myy Puntoa jossa on CNG-laitteet valmiina. Auto on kuitenkin 5000 Euroa kalliimpi kuin pelkkä bensakäyttöinen. Siihen verrattuna tuo jälkiasennus on edullinen.
Tämän kesän aikana selviää kannattaako tuo CNG-laitteiden asennus toteuttaa.
Olisi varmaan Suomen ensimmäinen maakaasu-Alfa
http://www.lo-gas.com/
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Laukaalta, Jyväskylän kupeesta voin sitten luvata Alfabbs:n jäsenille biokaasua 12e per tankillinen. Tankin kokoa ei ole rajoitettu
Biokaasu = maakaasua käytännössä, tuotantotapa vain erilainen.
Taitaa tankkauspaikka olla tampereellekin tulossa, jossain vaiheessa.
Jos saat tuosta tarkempaa tietoa niin kertoile lisää, kiinnostaa huomattavasti.
Biokaasu = maakaasua käytännössä, tuotantotapa vain erilainen.
Taitaa tankkauspaikka olla tampereellekin tulossa, jossain vaiheessa.
Jos saat tuosta tarkempaa tietoa niin kertoile lisää, kiinnostaa huomattavasti.
Re: kaasua
Miten mahtaa näyttää tilanne jos jollakin on autossa esim. Puolassa laitettu kaasu - luonnollisesti virallisesti ja homologaatioilla jne., mutta paikallisilla tai Eurooppalaisilla - haluaisi ajaa Suomeen? Kääntääkö ne rajalla takaisin?gtj kirjoitti:Toistaiseksi ei saa jälkiasentaa kaasulaitteistoa Supomaassa, eli vain tehdas-
valmisteiset maakaasuautot ovat sallittuja yksityiskäytössä tieliikenteeseen.
Bussit ymv saavat ajella erikoisluvalla.
Kaasu on esim. täällä erittäin suosittua, koska kaasu on yli 50% halvempaa kuin 95. Alfoissakin on, vaikkakin pääasiassa 2.5l tai yli, mutta yhdellä kaverilla on myös 1.8l kaasulla, koska ajaa älyttömiä matkoja.
Täällä kallein ja vissiin paras kokonaisuus asennettuna maksaa noin 700e brutto (22%alv).
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Viime vuonna toin Italiasta Subaru Foresterin ja silloin kaupassa olis ollut samaan hintaan vastaava peli kaasuvarustuksella. Osoittautui kuitenkin tuominen niin hankalaksi, että en uskaltanut ottaa riskiä järjettömistä lisäveroista. Autokauppias kaverini sanoi että auton voi kyllä tuoda mutta kaasu vehkeet tarvii ottaa pois ennen kuin rekisteröi auton suomeen.
On tää ihme maa kun ei saa edes luontoa kunnioittaa.
On tää ihme maa kun ei saa edes luontoa kunnioittaa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: kaasua
Asia on vielä kesken Suomen määräysten osalta, mutta 20-kertainen dieselvero poistui jo 2004 ja tänä keväänä eduskunta teki päätöksen maakaasun käytön sallimisesta yksityisautoissa. Mahtavaa Suomen Eduskunta, sama asia on Italiassa ollut sallittua jo 50 vuotta.gtj kirjoitti:Toistaiseksi ei saa jälkiasentaa kaasulaitteistoa Supomaassa, eli vain tehdas-
valmisteiset maakaasuautot ovat sallittuja yksityiskäytössä tieliikenteeseen.
Bussit ymv saavat ajella erikoisluvalla.
Kuten sanoit, toistaiseksi ei Suomessa jälkiasennettu laitteisto ole sallittu, mutta loppukesällä tuon asian pitäisi olla järjestyksessä, asiat on lähinnä teknisiä, ei poliittisia. Näin olen ymmärtänyt. Tosin joku kuitunen saattaa yrittää vaikuttaa asioihin, mutta Eu on tämän polttoaineen käytön takana sen verran vahvasti että pitää olla kovapäinen pässi jos jotain sellaista yrittää.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: kaasua
Voitko laittaa jotain tietoa noista Puolan laitteista, valmistaja, myyjä Puolassa tms. vaikka nettisivun osoite jos saat. Siis Alfoihin asennettujen laitteiden osalta.Advisor kirjoitti: Miten mahtaa näyttää tilanne jos jollakin on autossa esim. Puolassa laitettu kaasu - luonnollisesti virallisesti ja homologaatioilla jne. Alfoissakin on, vaikkakin pääasiassa 2.5l tai yli, mutta yhdellä kaverilla on myös 1.8l kaasulla, koska ajaa älyttömiä matkoja.
Täällä kallein ja vissiin paras kokonaisuus asennettuna maksaa noin 700e brutto (22%alv).
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Re: kaasua
No problem Jos vaikka tällä tavalla saisi nähdä suomalaisissa rekistereissä olevia Alfoja täälläpäinAlfaTom kirjoitti:Voitko laittaa jotain tietoa noista Puolan laitteista, valmistaja, myyjä Puolassa tms. vaikka nettisivun osoite jos saat. Siis Alfoihin asennettujen laitteiden osalta.Advisor kirjoitti: Miten mahtaa näyttää tilanne jos jollakin on autossa esim. Puolassa laitettu kaasu - luonnollisesti virallisesti ja homologaatioilla jne. Alfoissakin on, vaikkakin pääasiassa 2.5l tai yli, mutta yhdellä kaverilla on myös 1.8l kaasulla, koska ajaa älyttömiä matkoja.
Täällä kallein ja vissiin paras kokonaisuus asennettuna maksaa noin 700e brutto (22%alv).
Otan selvää ja annan tietää kun jotain tiedän. Heti nyt en osaa samoa, kun en ole ollut itse kiinnostunut, mutta täällä kaasu on erittäin suosittua ja liikkeitä jotka asentaa jne. on paljon eli helposti tietoa pitäisi löytyä.
[EDIT]
Nopeasti löysin nuo alla olevat tiedot. Annan myöhemmin lisää, kun löydän ja kun paikallisessa Alfa forumissa vastaavat kysymyksiini.
[EDIT1.1] Puolassa yleisin systeemi on LPG kaasulla, eli tuossa on iso ero, mutta on myös CNG kaasu systeemiä. Etsin edelleen...
Esimerkkihintoja (zloty on noin 4.1 - 1e, eli jakaa hinnat sivulta 4.1)
http://www.shopgaz.pl/
Tuo nyt aluksi
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Eli mädättämällä tehtyä kaasua. Siitä taitaa nelisenkymmentä prosenttia olla kuitenkin hiilidioksidia ja loppu käytännössä metaania (jos kaasua ei ole käsitelty). Ja vasta metaani = käytännössä (venäläistä) maakaasua. Sinänsä oikein tuo yleistyksesi että hiilidioksidi menee koneen läpi reagoimatta ja nostaa vain CO2-päästön osuutta. Metaani sitä konetta kuljettaa.Bones kirjoitti: Biokaasu = maakaasua käytännössä, tuotantotapa vain erilainen.
No nimenomaan autokäyttöön puhdistettua(hiilidioksidi poistettu) biokaasua tarkoitin. Appiukko on ajellut bifuel volvollansa n. satatuhatta nyt.
Eikä se kaasun puhdistaminen ole hankalaa, jossei ole paalua ostaa puolen miljoonan euron puhdistinta niin tekee sitten ite
Pitänee kysyä tarkemmat puhtausarvot puhdistetulle kaasulle mutta käytännössä vastaa maakaasua autokäytössä.
Voin tarjota ensimmäiselle alfistille ilmaisen tankillisen joka siellä käy tankkaamassa
Auto löytyy osoitteesta http://www.biokaasuauto.com
Eikä se kaasun puhdistaminen ole hankalaa, jossei ole paalua ostaa puolen miljoonan euron puhdistinta niin tekee sitten ite
Pitänee kysyä tarkemmat puhtausarvot puhdistetulle kaasulle mutta käytännössä vastaa maakaasua autokäytössä.
Voin tarjota ensimmäiselle alfistille ilmaisen tankillisen joka siellä käy tankkaamassa
Auto löytyy osoitteesta http://www.biokaasuauto.com
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
No nyt kuulostaa järkevämmältä. Laita pa-analyysi näytille jos satut sellaisen saamaan.Bones kirjoitti:No nimenomaan autokäyttöön puhdistettua(hiilidioksidi poistettu) biokaasua tarkoitin. Appiukko on ajellut bifuel volvollansa n. satatuhatta nyt.
Eikä se kaasun puhdistaminen ole hankalaa, jossei ole paalua ostaa puolen miljoonan euron puhdistinta niin tekee sitten ite
Pitänee kysyä tarkemmat puhtausarvot puhdistetulle kaasulle mutta käytännössä vastaa maakaasua autokäytössä.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Bensaan verrattuna teho tippuu keskimäärin 10 %, riippuu tietysti hieman moottorista, mutta noin muistelisin lukeneeni. Polttoaineen syöttötapa vaikuttaa myös eli monipisteruiskussa saadaan hiukan parempi ja tarkempi kaasun annostelu esim kaasarikoneeseen varrattuna. Laitteistoja on monenlaisia eri moottorityypeille. Toivottavasti joku asiantunteva lehti käsittelisi asiaa lähiaikoina niin saisi muutakin kuin toisen ja kolmannen käden tietoa asioista.Cotson kirjoitti:Mutta mitä käy modatun auton tehoille?
Saa nähdä mitä kaasujen tulo bensan ja dieselin kilpailijaksi saa aikaan. Kaasulaitteisiin investoinnin järkevyys ei minun kohdallani ole ehkä säästöllä perusteltavissa matalien vuosikilometrien vuoksi, mutta vaihtoehtona kaasu kuullostaa hyvältä, ei vähiten ympäristöystävällisyytensä ansiosta. Tulevina vuosina käyttömaksut tulevat nousemaan ja silloin bensakäyttöiset autot on tulilinjalla ensiksi. Dieselin ongelmat on osin samoja kuin bensalla joten sekin on kallis tekniikka hiukkassuodattimineen.
Kerrankin voisi sanoa ajavansa todella kaasu auki
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Re: Alfa metaanikäyttöiseksi
Mitäs tälle puolelle kuuluu? Onko kukaan vielä laittanut Alfansa maakaasuverolle? Omalle autolleni teetin juuri ison korjauksen, meni nokka-akselit, kytkinpaketti ja laturi vaihtoon. Ja hintaa korjauksella tuli ihan tarpeeksi. Autoni on jo 10 vuotta vanha,mutta vasta 133tkm ajettu jts. Tämän vuoksi aloin melko vakavasti harkitsemaan alfan muuttamista kaasuautoksi, sillä arvoa on vain käytöllä. Ja jotta hieman pääsisi omilleen, muuttaisin tuon sportwagonin samalla pakuksi. Aivan! Takapenkin tilalle poikittain säiliö ja toinen vielä vararenkaan paikalle, niin pysyisi kuljetuskapasiteetti ennallaan. Tai olisi jopa parempi. Veroa vuodessa + n.60€ normi ajoneuvoveron päälle ja melkein puolta havemmat polttoainekulut. Kahdestaan kun ajellaan, niin mitäpä sitä takapenkillä. Mutta kysymys kuuluu paljonko kilometrejä vuodessa täytyy ajaa jotta tuo muutostyö kannattaa? Ajan noin kymppitonnin vuodessa.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Alfa metaanikäyttöiseksi
^ Epäilen ettei noilla ajomäärillä kannata muuttaa kaasukäyttöiseksi tai edes pakettiautoksi.