Ylätukivarsi(etu)
Valvoja: Moderators
Ylätukivarsi(etu)
Morjens!
Huomasin ajaessa että välillä kuuluu etupäästä varsinkin oikealta
vaimea lonksahdus aattelin ens ett oisko pyöränpultit löysällä mutt..
kävin ravistelemassa ne oli tiukassa,lisää ravistellessa nivelestä
kiinni pitäen välystä tuntui olevan(ylätukivarren pallonivel)
Sitten ALFISTIT enemmän asiasta tietävät(mä en noista nivelhommista
kovin paljon tiedä/osaa)jos osaisitte vähän opastaa
Pitääkö koko tukivarsi+nivel vaihtaa vai saako pelkän nivelen vaihdettua
mistä? kannattaa hankkia onko paha vaihtaa itse
noin hinta vaihdettuna osat+työt,mol.puolet todennäköisesti kannattaa
vaihtaa samalla,melkein kädestä pitäen olis hyvä saada tietoa työnkulusta
jos kuitenkin innostun vaihtotyöstä ihan itte PLIIS!! HELP!! APUA!!
Nyt kun tuli mieleen samalla utelen Etu jarrupalojen vaihtotyöstä,mitä työkaluja olis hyvä olla siinä ympärillä,varaosia jarrupalojen lisäksi
Lähteekö palojen lukitukset hyvin/vaikeesti irti PIIS!! HELP!! APUA!!
tähänkin,uskoisin osaavani jonkun verran,jos saan asian tuntevaa
opastusta
Kiitos hyvin paljon kaikille jotka ovat auttavaisia
Huomasin ajaessa että välillä kuuluu etupäästä varsinkin oikealta
vaimea lonksahdus aattelin ens ett oisko pyöränpultit löysällä mutt..
kävin ravistelemassa ne oli tiukassa,lisää ravistellessa nivelestä
kiinni pitäen välystä tuntui olevan(ylätukivarren pallonivel)
Sitten ALFISTIT enemmän asiasta tietävät(mä en noista nivelhommista
kovin paljon tiedä/osaa)jos osaisitte vähän opastaa
Pitääkö koko tukivarsi+nivel vaihtaa vai saako pelkän nivelen vaihdettua
mistä? kannattaa hankkia onko paha vaihtaa itse
noin hinta vaihdettuna osat+työt,mol.puolet todennäköisesti kannattaa
vaihtaa samalla,melkein kädestä pitäen olis hyvä saada tietoa työnkulusta
jos kuitenkin innostun vaihtotyöstä ihan itte PLIIS!! HELP!! APUA!!
Nyt kun tuli mieleen samalla utelen Etu jarrupalojen vaihtotyöstä,mitä työkaluja olis hyvä olla siinä ympärillä,varaosia jarrupalojen lisäksi
Lähteekö palojen lukitukset hyvin/vaikeesti irti PIIS!! HELP!! APUA!!
tähänkin,uskoisin osaavani jonkun verran,jos saan asian tuntevaa
opastusta
Kiitos hyvin paljon kaikille jotka ovat auttavaisia
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
Jarruhommiin ohjeet: http://www.alfa156.net/tech/Alfa156Brakes.pdf
helatorstaina olis tarkotus omatkin levyt ja palat vaihtaa..
helatorstaina olis tarkotus omatkin levyt ja palat vaihtaa..
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
itselleni vaihdatin nuo etu ylätukivarret, hinta motonetistä 89€ kappale, ei kauhean paha ja auton kulku muuttui kuitenkin erilaiseksi(=paremmaksi) vaihdon jälkeen, en usko että kannattaa tuohon hintaan pelkkää niveltä ruveta vaihtamaan, onko sulla renkaat kulunet tasaisesti? mulla kului kuskin puolen eturengas sisäreunasta päin helevettiä kun tuo nivel oli väljä, ja kait niissä puslissakin oli väljää hiukan
siitä vaihtotyöstä en osaa sanoa kun itse vein liikkeeseen vaihdettavaksi, mutta aikaa tuntui tuhraantuvan noin 3 tuntia vaihtoon, kun joku apina oli vääntänyt kaikki iskarin yläpään pultit väärillä kierteillä olevilla muttereilla väkisin paikoilleen joutuivat sitten poijjaat tekemään uudet tapit sinne iskarin yläpäähän!!!
edittiä tuohon hintaan... muukkoselta saa näköjään halvemmalla http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/116.html 69€/kpl
siitä vaihtotyöstä en osaa sanoa kun itse vein liikkeeseen vaihdettavaksi, mutta aikaa tuntui tuhraantuvan noin 3 tuntia vaihtoon, kun joku apina oli vääntänyt kaikki iskarin yläpään pultit väärillä kierteillä olevilla muttereilla väkisin paikoilleen joutuivat sitten poijjaat tekemään uudet tapit sinne iskarin yläpäähän!!!
edittiä tuohon hintaan... muukkoselta saa näköjään halvemmalla http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/116.html 69€/kpl
Viimeksi muokannut KauGoH, 15 Touko 2006, 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Life is too short to drive boring cars.
Etujarrupalojen vaihdosta: tuo alfa156.netin ohje on syvältä. Et tarvitse kuin 19mm hylsyn ja avaat ne kaksi pulttia takaa. Tietysti johto irti ja tämä rautalanka. Sen jälkeen palat pois ja purista mäntä sisään, sitten vaan uudet paikalleen. Eli tarvittavat työkalut: 19mm hylsy, meisseli jolla rautalanka irti ja vasara, koska pultit ovat todennäköisesti kovin kiinni.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Ja unohtui se puristin millä painat männän sisään jotta uudet palat mahtuvat. Lisäksi liittimiin ja pultteihin hieman crc:tä, on mukavampi seuraavallakin kerralla avata. Ja pyörät kannattaa kääntää sivulle jotta räikällä pääsee kääntämään myös sen ylemmän pultin. Itse tuli vaihdettua eilen vasemmalle eteen ja aikaa meni vajaa tunti.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Korjataan aikaisemmin väittämääni. Vaihdoin tänään taakse ja tosiaan riittää että ottaa jarrusatulan kaksi 13mm pulttia auki, ei tarvitse levyn takana olevia irrottaa. Takapäässä on se ero että männän saa painettua vain alas kun sitä samalla puristaa puristimella ja kääntää pihdeillä.
Kannattaa muuten voidella se käsijarrun palautusjousi yms. jotta toimivat vastedeskin.
Kannattaa muuten voidella se käsijarrun palautusjousi yms. jotta toimivat vastedeskin.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Kertokaas hyviä vinkkejä! Mites te olette saaneet sen perkuleen ylätukivarren pois? Tappelin sen vaihdoin kanssa ja luovutin, kun se tappi joka menee tukivarren läpi ei mahdu pois sieltä. Otin jousijalan alhaalta alatukivarresta irti ja myös yläpäästä lukkomutterit, mutta en saanut tarpeeksi laskeutumaan pakettia, että tappi olisi mahtunut pois.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
No, niin raidetankon päät pitääkin vaihtaa. Tukivarsissa ei löysää tulipa ostettua turhaan, mutta onpahan varalla kuitenkin, kun niitä ei ole vielä vaihdettu.
Kylläpäs oli melska ajaa, kun ns. koiraluu oli jäänyt löysälle ja sehän ei sitten meinannut millään mennä, kiinni eikä auki. Näköjään tehtaalla laitettu lukitusainetta kierteeseen. Lopulta sain laitettua kiinni, kun laitoin lukkopihdit toisella puolen olevaan tankon metallimutikkaan.
Kylläpäs oli melska ajaa, kun ns. koiraluu oli jäänyt löysälle ja sehän ei sitten meinannut millään mennä, kiinni eikä auki. Näköjään tehtaalla laitettu lukitusainetta kierteeseen. Lopulta sain laitettua kiinni, kun laitoin lukkopihdit toisella puolen olevaan tankon metallimutikkaan.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Joopas....
itselläni alfa pitää kans kolinaa kuopissa oik.edestä, ja tossa männäpäivänä kun otin kiinni vanteen yläreunasta ja vähän heilutti niin johan kolisi.... ja kun kätösellä otti kiinni ylätukivarren nivelkohdasta niin johan oli klappia.... oisko dobberilla vielä ko. osat tallella/halukas myymään?
ps. et siis saanut irti niitä kalikoita sieltä vai? entäs ne raidetangonpäät? olikos helppohomma se?
ps. et siis saanut irti niitä kalikoita sieltä vai? entäs ne raidetangonpäät? olikos helppohomma se?
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Joopas....
onko renkaat kulunet tasaisesti... mulla kului vasen eturengas todella rankasti sisäreunasta, luultavasti jos näin on, on se pallonivel loppuun ajettu... whiskiä sitten on nautittu, että se kirjoitusvirheistäpomeko kirjoitti:itselläni alfa pitää kans kolinaa kuopissa oik.edestä, ja tossa männäpäivänä kun otin kiinni vanteen yläreunasta ja vähän heilutti niin johan kolisi.... ja kun kätösellä otti kiinni ylätukivarren nivelkohdasta niin johan oli klappia.... oisko dobberilla vielä ko. osat tallella/halukas myymään?
ps. et siis saanut irti niitä kalikoita sieltä vai? entäs ne raidetangonpäät? olikos helppohomma se?
Life is too short to drive boring cars.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Ne osat on nyt jutkattu kiinni vaihdoin kaikki ylä- ja alatukivarret. Kyllähän siinä hommaa on, mutta kun sen kerran tekee, niin tietää seuraavalla kerralla miten ei pidä tehdä.oisko dobberilla vielä ko. osat tallella/halukas myymään?
ps. et siis saanut irti niitä kalikoita sieltä vai? entäs ne raidetangonpäät? olikos helppohomma se?
Kannattaa ensiksi irrottaa jousijalka ja siinä kiinni olevat osat, niin saat helposti pois jousi-/iskari-/ylätukivarsipaketin. Ja sittenhän sinun on helppo vaihtaa se ylätukivarsi uuteen.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
En ole ihan varma mitä tarkoitit jousijalalla, mutta minä irroitin iskarin yläpäätä pitävät kolme mutteria konepellin puolelta ja kampesin sitä alaspäin kun pyörä oli ensin otettu pois ja auto pukeilla. Muistaakseni ensin olin ottanut pallonivelenkin irti. Sitten kun jousi tuli edestä pois sai sen laakerien läpi menevän ylätukivarren pitopultin helposti irti. On jo jonkun aikaa tuosta vaihdosta, mutta jotenkin noin se suunnilleen meni.Dobber kirjoitti: Kannattaa ensiksi irrottaa jousijalka ja siinä kiinni olevat osat, niin saat helposti pois jousi-/iskari-/ylätukivarsipaketin. Ja sittenhän sinun on helppo vaihtaa se ylätukivarsi uuteen.
Jousi-iskari paketti pysyy hyvin kasassa, joten sitä ei ole syytä mennä availemaan. Laitetaan vaan samaa kautta takaisin kun ylätukivarsi on vaihdettu. Iskari-jousipaketin ohjaimet yläpäässä ovat niin tarkat, että kulmat eivät irroittelusta muutu. Alapää oli koko ajan kiinni "jousijalassa?".
Esa
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Hommaa helpottaa, kun ottaa sen jousijalan alatukivarresta/iskarista irti ja olkavarresta irroittaa ylätukivarren pallon ja painaa tukivarratta alaspäin ja sen saa lumpsautettua sitten pois ja sitten on helppo irrottaa jousipaketti mutterit yläpäästä ja sittenhän se lähtee helposti pois väntelemättä. Koko paketti ruuvipenkiin ja uusi tilalle jotakuinkin näin...
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Vaihdatin etu-ylätukivarret Malminkartanon autohuollossa,osat ostin
Motonetista a 89€ kpl Asennusaikaa kului 1½tuntia 80€
Kysyin aikaa varatessa että,minkä hintaiset tukivarret on jos ne ostaa
heiltä,melkoisen hintavat n.200€kpl
Hyvää juhannusta kaikille/pysykää pinnalla
Motonetista a 89€ kpl Asennusaikaa kului 1½tuntia 80€
Kysyin aikaa varatessa että,minkä hintaiset tukivarret on jos ne ostaa
heiltä,melkoisen hintavat n.200€kpl
Hyvää juhannusta kaikille/pysykää pinnalla
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Ei tarvitse olla erityisen korkealla, mutta laittaisin kuitenkin pukille, enkä pelkän tunkin varaan.
Kallistuksenvakaan pystytanko irti
Yläpallo irti
Iskari alapäästään irti (haarukkaa ei tarvitse irrottaa, vaan iskari mahtuu tulemaan ulos)
Sitten konehuoneen puolelta yläpään mutterit (4 kpl) auki ja koko paketti putoaa pois
Uusi ylätukivarsi kiinni ja nippuun päinvastaisessa järjestyksessä
Kallistuksenvakaan pystytanko irti
Yläpallo irti
Iskari alapäästään irti (haarukkaa ei tarvitse irrottaa, vaan iskari mahtuu tulemaan ulos)
Sitten konehuoneen puolelta yläpään mutterit (4 kpl) auki ja koko paketti putoaa pois
Uusi ylätukivarsi kiinni ja nippuun päinvastaisessa järjestyksessä
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Kylläpä äpöstyttää taas vaihteeksi
Johtunee pääasiassa siitä ettei ollu oikeita työkaluja mukana ja muutenki vähän vaatimattomilla vermeille tutkailin tuota tukivarren irrotusta tänään.
Oli se tukivarren pallonivelki niin perkeleen tiukassa, että piti kokeilla kikkakolmosta että sen sai irtoamaan. Koiranluun yläpäätäkin yritin saada irti mutta on seki niin hiton tiukassa, että ei oo varmaan koskaan vaihdettu. Ylipäätään joka ikinen mutteri on niin paskan peitossa ja pikeentynyt kiinni, että suurin aika meneekin noita irrotellessa ja kiroillessa. Koiranluun nivelki pyöri läpi ja ei ollu tismalleen oikeankokoista kuusiokoloa siihenkään. Bahcon 5mm avain ei mahtunut, kun taas biltsun 5mm heilu reiässä
Noh lähtee se irti jos on tarpeen. Onneksi sain kuitenkin takaisin kiinni kun en alkanut tänään tekemään koko hommaa. Irroittelin vaan noita muttereita ja kattelin mitä työkaluja tarvitaan.
Ootteko irrottanu iskarin alapäästään siitä mistä se jousijalka halkeaa? Kuusiokolokannalla oleva pultti? Miten se iskari/jousi/tukivarsi paketti sitten liikkuu, putoaako tarpeeksi alas että koko paketti tippuisi?
Siinäkin on kyllä perin vittumainen kuusiokolopultti ja se ei meinaa irrota millään. Sitä jousijalan alatukivarteen kiinnittävää pitkää pulttia en saanut inahtamaankaan, joten se täytynee unohtaa ja koittaa irroittaa vaan tuo iskarin alapää.
Raidetangon ulkopäätä varten hommasin ulosvetäjän, jolla saa nyt sitten helpommin myös ton ylätukivarren pallonivelen irti. Uus kuusiokolosatsiki piti hommata kun on tarkoitus samalla vaihtaa taakse koiranluut. Jospa kolmas 5mm avain ois sopivin.
Sitten vielä yks kysymys. Sain tukivarren pallonivelen irti ja iskarin konehuoneen puolelta. Vääntelin koko settiä alaspäin ja näyttäisi siltä että vetoakseli tulee ulos. Tuleeko tuosta mitään ongelmaa? Meneeko vetari paikoilleen helposti jos se tulee ulos vai pitääkö alkaa purkamaan puoli autoa?
Olisin tosi kiitollinen pikaisista vastauksista sillä huomenillalla ois tarkoitus alkaa hommiin.
Johtunee pääasiassa siitä ettei ollu oikeita työkaluja mukana ja muutenki vähän vaatimattomilla vermeille tutkailin tuota tukivarren irrotusta tänään.
Oli se tukivarren pallonivelki niin perkeleen tiukassa, että piti kokeilla kikkakolmosta että sen sai irtoamaan. Koiranluun yläpäätäkin yritin saada irti mutta on seki niin hiton tiukassa, että ei oo varmaan koskaan vaihdettu. Ylipäätään joka ikinen mutteri on niin paskan peitossa ja pikeentynyt kiinni, että suurin aika meneekin noita irrotellessa ja kiroillessa. Koiranluun nivelki pyöri läpi ja ei ollu tismalleen oikeankokoista kuusiokoloa siihenkään. Bahcon 5mm avain ei mahtunut, kun taas biltsun 5mm heilu reiässä
Noh lähtee se irti jos on tarpeen. Onneksi sain kuitenkin takaisin kiinni kun en alkanut tänään tekemään koko hommaa. Irroittelin vaan noita muttereita ja kattelin mitä työkaluja tarvitaan.
Ootteko irrottanu iskarin alapäästään siitä mistä se jousijalka halkeaa? Kuusiokolokannalla oleva pultti? Miten se iskari/jousi/tukivarsi paketti sitten liikkuu, putoaako tarpeeksi alas että koko paketti tippuisi?
Siinäkin on kyllä perin vittumainen kuusiokolopultti ja se ei meinaa irrota millään. Sitä jousijalan alatukivarteen kiinnittävää pitkää pulttia en saanut inahtamaankaan, joten se täytynee unohtaa ja koittaa irroittaa vaan tuo iskarin alapää.
Raidetangon ulkopäätä varten hommasin ulosvetäjän, jolla saa nyt sitten helpommin myös ton ylätukivarren pallonivelen irti. Uus kuusiokolosatsiki piti hommata kun on tarkoitus samalla vaihtaa taakse koiranluut. Jospa kolmas 5mm avain ois sopivin.
Sitten vielä yks kysymys. Sain tukivarren pallonivelen irti ja iskarin konehuoneen puolelta. Vääntelin koko settiä alaspäin ja näyttäisi siltä että vetoakseli tulee ulos. Tuleeko tuosta mitään ongelmaa? Meneeko vetari paikoilleen helposti jos se tulee ulos vai pitääkö alkaa purkamaan puoli autoa?
Olisin tosi kiitollinen pikaisista vastauksista sillä huomenillalla ois tarkoitus alkaa hommiin.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Käytä jarrupuhdistusainetta.Ylipäätään joka ikinen mutteri on niin paskan peitossa ja pikeentynyt kiinni, että suurin aika meneekin noita irrotellessa ja kiroillessa.
Koiranluut kannattaa uusia samalla maksavat 20€/kpl. Laita lukkopihidit nivelen puolelle siellä on sitä varten kun kurkkaat paikka johon ne kiinni ei pyöri enää läpi.Koiranluun nivelki pyöri läpi ja ei ollu tismalleen oikeankokoista kuusiokoloa siihenkään.
Kyllä se lähtee, kun käytät voimaa tai jos on käytössä paineilmakone niin avot. Se on pakko irrottaa jos meinaat alatukivarret myös vaihtaa. Minusta myös hyvä irrottaa ylätukivarren vaihdossa.Sitä jousijalan alatukivarteen kiinnittävää pitkää pulttia en saanut inahtamaankaan, joten se täytynee unohtaa ja koittaa irroittaa vaan tuo iskarin alapää.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Tänks!
Eipä tullut jarrunpuhistusaine mieleen. Pitää kokeilla josko ois apua.
En kyllä huomannut koiranluissa mitään kohtaa mihin lukkopihdit oisin saanut kiinni. Eikös nuo ole tarkoitettu avattavaksi ja kirittäväksi sen pultin päädyn kuusiokolon avulla.
Jousijalkaa yritin tunnin ajan saada irti ja se on kiinni ja pysyy. Paineilmaa ei ole, eikä kaasua millä lämmittää. Toisaalta en oo alatukivarsia vaihtamassa niin josko selviäis sillä, että irrottais sen iskarin alapään vaan siitä jalasta.
Sen kyllä huomasin että jos tuon pitkän pultin sais irti niin homma ois erittäin helppo, ei tarvis paljon väännellä.
Sitä minä en vaan tajua että joku on saanu koko iskari/jousi/tukivarsi paketin tulemaan lokasuojan sisää pois, irroittamatta iskaria tai jousijalkaa. Miten se voi mahtua sieltä pois, ainakaan ilman että vetari pullahtaa paikoiltaan?
Eipä tullut jarrunpuhistusaine mieleen. Pitää kokeilla josko ois apua.
En kyllä huomannut koiranluissa mitään kohtaa mihin lukkopihdit oisin saanut kiinni. Eikös nuo ole tarkoitettu avattavaksi ja kirittäväksi sen pultin päädyn kuusiokolon avulla.
Jousijalkaa yritin tunnin ajan saada irti ja se on kiinni ja pysyy. Paineilmaa ei ole, eikä kaasua millä lämmittää. Toisaalta en oo alatukivarsia vaihtamassa niin josko selviäis sillä, että irrottais sen iskarin alapään vaan siitä jalasta.
Sen kyllä huomasin että jos tuon pitkän pultin sais irti niin homma ois erittäin helppo, ei tarvis paljon väännellä.
Sitä minä en vaan tajua että joku on saanu koko iskari/jousi/tukivarsi paketin tulemaan lokasuojan sisää pois, irroittamatta iskaria tai jousijalkaa. Miten se voi mahtua sieltä pois, ainakaan ilman että vetari pullahtaa paikoiltaan?
Viimeksi muokannut Janne, 30 Kesä 2006, 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omaani, kun vaihdoin alustaa, niin se jousijalan pultti oli kyllä niin kovaa kiinni, ettei lähteny hajoittamatta mutteria pois. Käytössä oli kyllä paineilmaa ja induktiokuumennin, mutta eipä auttanu.
Ennen tota olen kyllä vaihtanu sen ylätukivarren eli oisinkohan mäkin sitten irrottanu sen pitkän pultin. Kyllä se sieltä jotenkin mahtu tulee.
Ennen tota olen kyllä vaihtanu sen ylätukivarren eli oisinkohan mäkin sitten irrottanu sen pitkän pultin. Kyllä se sieltä jotenkin mahtu tulee.
Mä olen käyttänyt "sopivan kokoisia" siirtoleukapihtejä, kuusiokolo nylppääntyy yleensä ensimmäisen minuutin ähellyksen aikana.Janne kirjoitti:En kyllä huomannut koiranluissa mitään kohtaa mihin lukkopihdit oisin saanut kiinni. Eikös nuo ole tarkoitettu avattavaksi ja kirittäväksi sen pultin päädyn kuusiokolon avulla.
Deek:iä olin avustamassa, kun hän vaihtoi ylätukivarret autoonsa.
Yläpään mutterit irti konehuoneen puolelta, vakaajan nivel irti ja se alapään piiitkä pultti irti. Sitten armotonta tempomista & teutomista suurinpiirtein joka suuntaan ja jossain vaiheessa se ylätukivarren pultti mahtui tulemaan jostain syystä pois.
Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
VMP
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Kahen-kolmenlaista tapaa tuntuu olevan
Ensinnäkin koiranluut on tarkoitus laittaa ehjänä paikoilleen kun en saanut niitä tällä aikataululla hankittua edullisesti. Pitää kokeilla jotain muuta konstia kuin tuo kuusiokolo.
Äkkiseltään tuntuis että tuo iskarin alapää lähtis melkeimpä helpommin irti kuin se pitkä pultti navan läheltä. Se on saletisti lujasti kiinni.
Kaks vaihtoehtoa nyt sitten on. Sitä menetelmään käytän kumpi pultti lähtee iisimmin irti.
Tuohon vetarijuttuun pitäs saada vielä selkoa.
Ensinnäkin koiranluut on tarkoitus laittaa ehjänä paikoilleen kun en saanut niitä tällä aikataululla hankittua edullisesti. Pitää kokeilla jotain muuta konstia kuin tuo kuusiokolo.
Äkkiseltään tuntuis että tuo iskarin alapää lähtis melkeimpä helpommin irti kuin se pitkä pultti navan läheltä. Se on saletisti lujasti kiinni.
Kaks vaihtoehtoa nyt sitten on. Sitä menetelmään käytän kumpi pultti lähtee iisimmin irti.
Tuohon vetarijuttuun pitäs saada vielä selkoa.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Morjens,
Lähtee se vetari paikaltaan tahi sitten ei, niin mulla se tuli hieman ulos olkavartta ulospäin vääntäessä. Meni kiltisti paikalleen ihan painamalla. Jos tulee kokonaan ulos, niin kääntele kolossaan sen verran, että tunnet rihlauksien vai kutsutaanko niitä booreiksi, olevan kohdallaan. Ei pitäisi olla ongelma.
Pulteista: mä irroitin sen koko hässäkän ihan sitä alahaarukkaa myöten. Ensin olin löysännyt myös sen iskarin alapään pultin. Se on sitten tiukassa korroosion vuoksi. Ensin mutteri irti ja sitten vahva kuusiokoloavain paikalleen + jatkovarsi, jolla nitkutin sen pyörimissuunnassaan liikkeelle. Moskalla naputtelin pultin liikkeelle pituussuunnassa samalla nitkuttaen edelleen kuusiokoloavaimella.
Pallonivelet sain irti ilman mitään ihmeempiä irroitustyökaluja. Moska toiseen käteen kartion toiselle puolelle tavallaan vastakappaleeksi ja sitten vasaralla naputelleen toiselta puolelta aikansa. Ilmeisesti tämä värähtely irroittaa pallonivelen kartion. Menetelmä on toiminut hyvin kaikissa niveliin vast. liittyvissä töissä.
Koiranluu onkin sitten p...ka juttu. Mulla oli vanhasta luusta se kolo aivan niljaantunut. Ainoa vaihtoehto, minkä keksin, oli ajaa vanha rälläkällä poikki.
Lähtee se vetari paikaltaan tahi sitten ei, niin mulla se tuli hieman ulos olkavartta ulospäin vääntäessä. Meni kiltisti paikalleen ihan painamalla. Jos tulee kokonaan ulos, niin kääntele kolossaan sen verran, että tunnet rihlauksien vai kutsutaanko niitä booreiksi, olevan kohdallaan. Ei pitäisi olla ongelma.
Pulteista: mä irroitin sen koko hässäkän ihan sitä alahaarukkaa myöten. Ensin olin löysännyt myös sen iskarin alapään pultin. Se on sitten tiukassa korroosion vuoksi. Ensin mutteri irti ja sitten vahva kuusiokoloavain paikalleen + jatkovarsi, jolla nitkutin sen pyörimissuunnassaan liikkeelle. Moskalla naputtelin pultin liikkeelle pituussuunnassa samalla nitkuttaen edelleen kuusiokoloavaimella.
Pallonivelet sain irti ilman mitään ihmeempiä irroitustyökaluja. Moska toiseen käteen kartion toiselle puolelle tavallaan vastakappaleeksi ja sitten vasaralla naputelleen toiselta puolelta aikansa. Ilmeisesti tämä värähtely irroittaa pallonivelen kartion. Menetelmä on toiminut hyvin kaikissa niveliin vast. liittyvissä töissä.
Koiranluu onkin sitten p...ka juttu. Mulla oli vanhasta luusta se kolo aivan niljaantunut. Ainoa vaihtoehto, minkä keksin, oli ajaa vanha rälläkällä poikki.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Nonni,nyt on tukivarret vaihdettu. Isot kiitokset kaikille ohjeista, niistä oli paljon apua.
Eilen vaihdoin oikeantukivarren ja samalta puolelta raidetangon ulkopään ja takaa koiranluun. Hommaan meni kaikkinensa n.2tuntia. Missään vaiheessa ei tällä kertaa äpöstäny vaan kaikki sujui kuin tanssi. Iskarin alapään pultti ja jousijalan pitkä pultti lähti lopulta helposti irti.
Tänään vaihdoin vasemmalta puolelta tukivarren ja öljyt koneeseen. Hommaan meni kans pari tuntia. Eniten ahisti yläpallonivel joka piti loppujen lopuksi rälläköijä poikki. Oli meinaan niin tiukassa että hajotti 2 ulosvetäjää
Loppu sujuikin helposti.
Öljytki tuli samalla vaihdettua ja eipä sekään ole Alfassa sellanen homma että täytys pajalle viedä.
En edes uskalla ajatella kuin paljon säästin kun tein kaiken itse.
Eilen vaihdoin oikeantukivarren ja samalta puolelta raidetangon ulkopään ja takaa koiranluun. Hommaan meni kaikkinensa n.2tuntia. Missään vaiheessa ei tällä kertaa äpöstäny vaan kaikki sujui kuin tanssi. Iskarin alapään pultti ja jousijalan pitkä pultti lähti lopulta helposti irti.
Tänään vaihdoin vasemmalta puolelta tukivarren ja öljyt koneeseen. Hommaan meni kans pari tuntia. Eniten ahisti yläpallonivel joka piti loppujen lopuksi rälläköijä poikki. Oli meinaan niin tiukassa että hajotti 2 ulosvetäjää
Loppu sujuikin helposti.
Öljytki tuli samalla vaihdettua ja eipä sekään ole Alfassa sellanen homma että täytys pajalle viedä.
En edes uskalla ajatella kuin paljon säästin kun tein kaiken itse.
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Tervehdys, kahden illan ähräyksen tuloksena olen nyt saanut vaihdettua takapään iskarit. ...kele kun oli tiukassa ne navan läpi menevät pultit.
Nyt olisi tarkoistus ottaa etupää työn alle.
Visainen kysymys: minkä kokoinen mahtaa olla tuo iskarin alapään kuusiokolopultinkanta eli minkäkokoista avainta pitäis kaupasta hakea? Muut pultit tiedän lähtevän hyvin auki, kun olen tässä vaihtanut ala- ja ylätukivarret ja koiranluut.
ps. takaiskareissa meni aikaa yhteensä 11 tuntia. Apuna tarvittiin metrin mittaisia jatkovarsia 19 mm voimahylsyn perässä
Nyt olisi tarkoistus ottaa etupää työn alle.
Visainen kysymys: minkä kokoinen mahtaa olla tuo iskarin alapään kuusiokolopultinkanta eli minkäkokoista avainta pitäis kaupasta hakea? Muut pultit tiedän lähtevän hyvin auki, kun olen tässä vaihtanut ala- ja ylätukivarret ja koiranluut.
ps. takaiskareissa meni aikaa yhteensä 11 tuntia. Apuna tarvittiin metrin mittaisia jatkovarsia 19 mm voimahylsyn perässä
Se on muistaakseni 99% varmuudella 10. Se haarukka kannattaa iroittaa siitä iskarista ennen kuin sen iskarin irroitaa sieltä ylhäältä. Sen yläpään irroittamiseen riittää kun avaat vain kaksi mutteria sen patin vastakkaisilta puolilta.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Nonniin, kuusiopultin kanta on 10 mm. Tiukassa oli sekin pultin ..kele. Mutta nyt ollaan jo voiton puolella ja kolme iskaria on vaihdettu! Vielä yksi huomenna ja sitten taas kovaa ajoa!
Eli vastaavaan hommaan ryhtyville neuvoksi; Nämä iskareitten alapään pultit (takana 2 kpl per puoli, edessä 1 per puoli) voivat olla aivan tajuttoman tiukasti jumiutuneita, muuten homma on melko helppoa. Jos koiranluut on vanhoja, kannattaa suoraan ottaa uudet luut, kun vanhat melko varmasti saa avatessa rikki. Yksin tehdessä on hyvä olla ylimääräinen tunkki, jolla avittaa paikalleen laittoja. Irroitusöljyä kannattaa ilmeisesti alkaa ruikkia osiin jo viikko etukäteen.
Ainakin näillä työkaluilla on hyvä varautua hommaan:
Lenkkiavaimet 15, 17, 19 mm
Hylsyt 17, 19, 22
Silmukkalenkkiavaimet 17, 19 22 mm
Kuusiokoloavaimet (mieluiten räikkään kiinnitettävät) 5, 6, 10 mm
VAHVAT; räikkä, t-väännin, hylsyjen jatkovarsi
VASARA / MOSKA (!!)
Jousenpuristustyökalu (kolmen puristimen sarja ainakin edessä hyvä)
Jatkovarsi vääntimiin (itsellä voimat riitti juuri ja juuri metrin mittaisella kangella!)
Irroitusöljyä, voitelevaa öljyä (CRC), silikonispraytä (kumiosien putsaus & virkistys)
Muutama tunkki & pukit
Lukkopihdit & moniotepihdit (koiranluitten avaamiseen, kun kuusiokolo antaa kuitenkin periksi =))
Eli vastaavaan hommaan ryhtyville neuvoksi; Nämä iskareitten alapään pultit (takana 2 kpl per puoli, edessä 1 per puoli) voivat olla aivan tajuttoman tiukasti jumiutuneita, muuten homma on melko helppoa. Jos koiranluut on vanhoja, kannattaa suoraan ottaa uudet luut, kun vanhat melko varmasti saa avatessa rikki. Yksin tehdessä on hyvä olla ylimääräinen tunkki, jolla avittaa paikalleen laittoja. Irroitusöljyä kannattaa ilmeisesti alkaa ruikkia osiin jo viikko etukäteen.
Ainakin näillä työkaluilla on hyvä varautua hommaan:
Lenkkiavaimet 15, 17, 19 mm
Hylsyt 17, 19, 22
Silmukkalenkkiavaimet 17, 19 22 mm
Kuusiokoloavaimet (mieluiten räikkään kiinnitettävät) 5, 6, 10 mm
VAHVAT; räikkä, t-väännin, hylsyjen jatkovarsi
VASARA / MOSKA (!!)
Jousenpuristustyökalu (kolmen puristimen sarja ainakin edessä hyvä)
Jatkovarsi vääntimiin (itsellä voimat riitti juuri ja juuri metrin mittaisella kangella!)
Irroitusöljyä, voitelevaa öljyä (CRC), silikonispraytä (kumiosien putsaus & virkistys)
Muutama tunkki & pukit
Lukkopihdit & moniotepihdit (koiranluitten avaamiseen, kun kuusiokolo antaa kuitenkin periksi =))
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Jo nyt on melkolailla hyvä fiilis. Kolme taistelua kolmesta voitettuna ja tänään lepuutuspäivä (mökki + sauna + olutta)!
Yksi laite vielä unehtui tuossa mainita. Eli hiontatyökalu. Itse käytin poraan kiinnitettyä hiomalaikkaa, kun sain yhden pultin päästä kierteen lyttyyn --> milli pois kärjestä ja taas pelitti
Varmaan aukeis tollakin, sit vaan pitäs olla vielä sitä paineilmaa..En ole Alfaan koiranluita vaihtanut mutta ainakin GM:n tuotteissa pulttipyssy oli kätevä koska silloin mutteri ammutaan auki ja nivelen mukana pyöriminen ei ole ongelma.
Yksi laite vielä unehtui tuossa mainita. Eli hiontatyökalu. Itse käytin poraan kiinnitettyä hiomalaikkaa, kun sain yhden pultin päästä kierteen lyttyyn --> milli pois kärjestä ja taas pelitti
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Et tarvitse jousipuristimia. Laakeri ei seuraa mukana. Iskarin pultit ja tukivarren/ylälaakerin pultit (yhteensä neljä kappaletta) konehuoneen puolelta auki ja jousi-iskari paketti irti alatukivarresta. Näin saat sen paketin tippumaan riittävästi, jotta tukivarren pääsee vaihtamaan. Niin, ja koiranluu pitää myös avata yläpäästä auki.Ylätukivarren vaihdosta vielä: tarvitaanko jousenpuristajaa ja tuleeko tukivarren mukana laakeri
Sitten vaan tukivarsi irti olkavarresta ja se tukivarren yläpään piitkä pultti pois. Sitten pitäisikin varren olla kädessä..
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Jousta ei tarvitse irroittaa tuossa operaatiossa lainkaan eli siksi puristintakaan ei tarvita. Iskari & jousi & ylätukivarsi -paketti lähtää yhtenä könttinä pois. Tuon paketin yläpäässä on siis tuo tukivarsi.
Jos meinaat laakerin vaihtaa tai iskarin niin silloin tarvitset puristinta.
Joku vois laittaa kuvan siinä paketista niin ehkä se selvittäis asiaa.
Jos meinaat laakerin vaihtaa tai iskarin niin silloin tarvitset puristinta.
Joku vois laittaa kuvan siinä paketista niin ehkä se selvittäis asiaa.
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
...mutta kun ei
Tervehdys vaan kaikille tasapuolisesti!
Tuli tuossa laitettua -98 156 2.5 V6 parisen kuukautta takaperin, ja nyt alkoi oikean etupään ylätukivarsi valittamaan sen verran äänekkäästi, että vaihtoahan se vaatii.
Osan hommasin ja mm. näiden viestiketjujen ansiosta rohkeana poikana päätin yrittää vaihtoa ihan omatoimisesti. Mutta mutta...
Täällä puhutaan siitä kuinka iskari/jousipaketin pitäisi iloisesti "tipahtaa" kun on ottanut yläpäästä mutterit auki ja alapäästä ainakin sitä ns. "piiitkää pulttia" irroitellut. Mutta itsellä meni kyllä tämä päivä tuota tipahdusta odotellessa... Eli iskari ei mahdu tulemaan alas sieltä vaikka mitä taikoja sille tekisi. Sain kyllä ylätukivarren nivelen irti, mutta se pitkä pultti ei mahdu ulos edes melkein.
Joissain ohjeissa puhuttiin konehuoneen puolelta löytyvistä kolmesta mutterista, jotka tulisi irroittaa iskarin "tiputusta" varten. Itseltäni löysin mielestäni kuitenkin kaksi mutteria, jotka ovat suoraan iskarissa kiinni ja kaksi mutteria, jotka pitävät sitä välirautaa (olkavarsi..?) kiinni, jossa itse ylätukivarsikin on kiinni. Tuleeko siis koko tuo setti irroittaa?
Ja mitä sieltä alhaalta tulee lopulta irroittaa, jotta tuota iskari/jousipakettia saisi sen verran alaspäin, että sen tukivarren pultin saisi sieltä pois? Siis sen alapään pitkän pultin lisäksi (alatukivarren kiinnitys?). Irroitin sen 10 mm kuusiokolomutterin siitä iskarin alapäästä - ei vaikutusta. Tulisiko iskarin alapään lähteä siitä irti ylä- tai alasuuntaan? Yritin myös irroittaa sitä noin 10-15 cm pitkää pystysuunnassa olevaa rautaa, jonka päissä on kumit ja joka mielestäni sitä iskarin liikettä pystysuunnassa rajoittaa, mutta se ei mutterin irroittamisesta huolimatta lähtenyt sen enempää irti.
Autossa on säädettävä alustasarja, enkä ole varma että hankaloittaako tämä asiaa pienempien liikeratojen takia tms..
Apu olisi tarpeen, eikä viitsisi maanantaina sotkea pyörällä töihin.
Tuli tuossa laitettua -98 156 2.5 V6 parisen kuukautta takaperin, ja nyt alkoi oikean etupään ylätukivarsi valittamaan sen verran äänekkäästi, että vaihtoahan se vaatii.
Osan hommasin ja mm. näiden viestiketjujen ansiosta rohkeana poikana päätin yrittää vaihtoa ihan omatoimisesti. Mutta mutta...
Täällä puhutaan siitä kuinka iskari/jousipaketin pitäisi iloisesti "tipahtaa" kun on ottanut yläpäästä mutterit auki ja alapäästä ainakin sitä ns. "piiitkää pulttia" irroitellut. Mutta itsellä meni kyllä tämä päivä tuota tipahdusta odotellessa... Eli iskari ei mahdu tulemaan alas sieltä vaikka mitä taikoja sille tekisi. Sain kyllä ylätukivarren nivelen irti, mutta se pitkä pultti ei mahdu ulos edes melkein.
Joissain ohjeissa puhuttiin konehuoneen puolelta löytyvistä kolmesta mutterista, jotka tulisi irroittaa iskarin "tiputusta" varten. Itseltäni löysin mielestäni kuitenkin kaksi mutteria, jotka ovat suoraan iskarissa kiinni ja kaksi mutteria, jotka pitävät sitä välirautaa (olkavarsi..?) kiinni, jossa itse ylätukivarsikin on kiinni. Tuleeko siis koko tuo setti irroittaa?
Ja mitä sieltä alhaalta tulee lopulta irroittaa, jotta tuota iskari/jousipakettia saisi sen verran alaspäin, että sen tukivarren pultin saisi sieltä pois? Siis sen alapään pitkän pultin lisäksi (alatukivarren kiinnitys?). Irroitin sen 10 mm kuusiokolomutterin siitä iskarin alapäästä - ei vaikutusta. Tulisiko iskarin alapään lähteä siitä irti ylä- tai alasuuntaan? Yritin myös irroittaa sitä noin 10-15 cm pitkää pystysuunnassa olevaa rautaa, jonka päissä on kumit ja joka mielestäni sitä iskarin liikettä pystysuunnassa rajoittaa, mutta se ei mutterin irroittamisesta huolimatta lähtenyt sen enempää irti.
Autossa on säädettävä alustasarja, enkä ole varma että hankaloittaako tämä asiaa pienempien liikeratojen takia tms..
Apu olisi tarpeen, eikä viitsisi maanantaina sotkea pyörällä töihin.
No irroitat juurikin sen kuusiokolopultin mikä kiristää haarukan iskarin runkoon kiinni ja sen jälkeen lekalla naputtelet haarukan pois iskarin päältä jolloin setti mahtuu pois sieltä. Eli jos sulla on se haarukka siinä iskarissa kiinni ni et varmastikaan saa sitä mahtumaan sieltä pois.
Ja konehuoneenpuolelta avaat ne 4 mutteria jolloin ylätukivarsi tippuu tukineen iskaripaketin mukana alas.
Ja konehuoneenpuolelta avaat ne 4 mutteria jolloin ylätukivarsi tippuu tukineen iskaripaketin mukana alas.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: ...mutta kun ei
En uskoisi että alustasarjalla on juurikaan vaikutusta asiaan.
Itse tekisin homman seuraavasti. Konehuoneen puolelta kaikki 4 mutteria irti. Ylätukivarren nivel irti. Koiranluu eli se 10-15cm tumppi irti yläpäästä. Alatukivarren pitkä pultti (mikä pitää sitä haarukkaa alatukivarressa) irti. Iskarin alapään pultti (kuusiokololla) irti. Mikäs sitä pakettia enää pidettelisi, jos nuo kaikki pultit ja mutterit on irti? Hieman "haarukan" vääntelyä ja se tullenee pois helposti.
Itse tekisin homman seuraavasti. Konehuoneen puolelta kaikki 4 mutteria irti. Ylätukivarren nivel irti. Koiranluu eli se 10-15cm tumppi irti yläpäästä. Alatukivarren pitkä pultti (mikä pitää sitä haarukkaa alatukivarressa) irti. Iskarin alapään pultti (kuusiokololla) irti. Mikäs sitä pakettia enää pidettelisi, jos nuo kaikki pultit ja mutterit on irti? Hieman "haarukan" vääntelyä ja se tullenee pois helposti.
Oletin että oot tehny tuon tämän ohjeen mukaan, josta huolimatta et saanu sitä pakettia sieltä alas. Ni tarkensin hieman, mutta jos et oo purkanu noita pois mitä tuossa on niin sitten ei varmaan mahu tippumaan.
Tosin tuo ohje ei ole ylätukivarren vaihdolle, mutta samalla lailla homma hoidetaan paitsi ne kaikki 4 mutteria avataan konehuoneen puolelta eikä iskarin yläpään mutteriin tarvi koskea.
Tosin tuo ohje ei ole ylätukivarren vaihdolle, mutta samalla lailla homma hoidetaan paitsi ne kaikki 4 mutteria avataan konehuoneen puolelta eikä iskarin yläpään mutteriin tarvi koskea.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Kuinka usein iskarit kannataa vaihtaa että auto säilyy tuntumaltaan alkuperäisenä? Itse olen huomannut aivan pienenpientä löysyyttä ajan mittaan (50t ajettu, etupallot on juuri vaihdettu). Alfan kanssa on tullut sen verran krantuksi että jo pienikin muutos kismittää.
Muutenkin olisi kiva jos te gurut voisitte pistää listaa siitä mikä alustan osa on mahdollisesti syytä vaihtaa missäkin auton elämän vaiheessa että ajotuntuma säilyy timminä.
Muutenkin olisi kiva jos te gurut voisitte pistää listaa siitä mikä alustan osa on mahdollisesti syytä vaihtaa missäkin auton elämän vaiheessa että ajotuntuma säilyy timminä.
No voisit esimerkiksi vaikka vaihtaa sinne Bilsteinin Sport iskarit jotka on tarkoitettu käytettäväksi vakiojousien kanssa ellet halua auton korkeutta tiputtaa, antaa mukavasti jämäkkyyttä ja vähemmän kallistelevuutta mutkiin ja kestävät kauemmin kuin autosi elin ikä.PSS kirjoitti:Kuinka usein iskarit kannataa vaihtaa että auto säilyy tuntumaltaan alkuperäisenä? Itse olen huomannut aivan pienenpientä löysyyttä ajan mittaan (50t ajettu, etupallot on juuri vaihdettu). Alfan kanssa on tullut sen verran krantuksi että jo pienikin muutos kismittää.
Muutenkin olisi kiva jos te gurut voisitte pistää listaa siitä mikä alustan osa on mahdollisesti syytä vaihtaa missäkin auton elämän vaiheessa että ajotuntuma säilyy timminä.
Tuntumaltaan varmasti paremmat mitä vakio iskarit.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
-
- Viestit: 48
- Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
- Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11 - Paikkakunta: Vaasa
En voi kylliksi kiittää, mutta ISO KIITOS kumminkin ripeistä ja asiantuntevista vastauksista!!! Voin vain kuvitella miten tämänkin kanssa olisi käynyt ilman alfabb$:ää...
Noilla ohjeillahan sitä sitten lähti homma rullaamaan, eli koiranluun kun irroitti iskarista, niin loppu menikin näppärästi. Tipahti jousi/iskaripaketti samantien alas. Oli siitä pultti jo eilen irti mutta en uskaltanut sen enempää riuhtoa irti kun ei suosiolla lähtenyt. Nyt pari napautusta pultin päähän ja se oli siinä.
Nyt on siis tukivarsi vaihdettuna ja matka jatkuu
Noilla ohjeillahan sitä sitten lähti homma rullaamaan, eli koiranluun kun irroitti iskarista, niin loppu menikin näppärästi. Tipahti jousi/iskaripaketti samantien alas. Oli siitä pultti jo eilen irti mutta en uskaltanut sen enempää riuhtoa irti kun ei suosiolla lähtenyt. Nyt pari napautusta pultin päähän ja se oli siinä.
Nyt on siis tukivarsi vaihdettuna ja matka jatkuu