Alfa 147:n hifistys

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Alfa 147:n hifistys

Viesti Kirjoittaja niki »

Enpä ole foorumilta liikaa keskustelua koskien Alfojen Hifistelyä löytänyt (varsinkaan 147:aan soittimen vaihtoon liittyvää kummempaa, eli subbarin/vahvistimen asennus, erillissarjan vaihto yms) joten ajattelin että sellainen voisi olla paikallaan. Itse olen tänään projektia aloittamassa ja kokemustahan vastaavista operaatioista on aika vähän...

Pari kysymystäkin olisi viisaammille esittää näin aluksi:

Mistäs 147:ssa saisi virtapiuhan vedettyä konehuoneesta kabiiniin?

Enpä ole koskaan vahvistinta/subbaria asentanut, joten aika hakoteillä olen. Mihin esim. se herätepiuha kuuluu kytkeä? :oops:

Niin ja kun nyt ajattelin vielä vaihtaa paremman erillissarjan 147:n etuoveen niin onko alkuperäisissä erillissarjoissa jakosuodinta ja jos on niin missä?

Mistä saisi vedettyä piuhat (esim RCA)? Ongelmana käytännössä kojelauta, eli mistä pääsee parhaiten soittimen taakse?

Saattaapi olla tyhmiä kysymyksiä, mutta kukaan ei ole seppä syntyessään... Asentamoon en viitsi enää viedä. Niin monta autoa olen hifistänyt niiden palveluksella että nyt on aika tehdä jotain itsekin :roll:
Ammattina autokauppa

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Jos laitat sen vahvistimen taakse, niin hattuhyllyssä pitäisi olla valmis setti äänentoistopiuhoja. Tosin varteenotettavat hifistit neuvovat välittömästi hankkimaan niin ja niin monen kuution piuhaa ja tekemään johdotuksen uudelleen ;)

Heräte piuha tulee sellaiseen paikkaan joka saa virtaa kun soitinta käytetään. Paras paikka lienee soittimessä oleva tähän tarkoitukseen varattu lähtö niin parkissakin ollessa voi käyttää subbaria. Sitä en tiedä sisältääkö tuo mainittu johdotus jo tuon herätevirrankin, voisi olla.

Alkuperäisessä satsissa ei ole jakosuodinta edessä ainakaan ovessa. Joku konkka taisi olla diskantille. Vaihdoin omat edestä & takaa ja ääni parani. Vaiheistuksen kanssa vain oli ongelmia, pitäisi polttaa vaiheistus cd, niin saisi mielenrauhan.

Tässä näin ensiavuksi amatöörin mietteitä, eiköhän noilta ammattilaisilta tule roppa kaupalla lisää infoa.

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Nyt on 12" MTX Subbari ja JBL:n 2-tievahvistin takakontissa... virrat vedin sisätilanlämmittimen reiästä matkustajan jalkatilaan ja siitä sitten taakse. Kovasti tuo kyllä puhisee, mutta en ole täysin tyytyväinen. Matalia tuli kyllä lisää, mutta jotain jää puuttumaan (midbassoa saisi olla enemmän). Voi tosin olla säädöistäkin kiinni...

Pitää varmaan seuraavaksi vaihtaa tosiaan tuo alkuperäinen erillissarja parempaan.
Ammattina autokauppa

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Itselläni meni vuosi ennenkuin sattumalta löysin equn vakiosoittimesta. Kyllä sillä alempia keskiääniä saa soimaan.

Onko tuo MTX irrallinen takakontin lattialle sijoitettava loota?

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kylä se niki siitä ;-)
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Jep. Suljettu loota ja tuo subi... Kyllä itsekin yritin equn kanssa tapella, mutta aina tuntu että subbari paukkui joko liikaa tai liian vähän ja tietyt taajuudet (joita ennen subbarin asennusta kuului erillissarjoista) jää nyt nähtävästi subin alle tms. tai ei ainakaan kuulu tarpeeksi. :roll:

Vahvistimessakin oli jokunen säätönaviska esim high, normal ja low pass filter sekä Subwoofer normal/+ 6dB.

Subi tulee myös harmittavan myöhässä, toisto ei tule silloin kuin sen pitäisi tulla... Subin ominaisuus?

Mitä tarkoittaa tuo silloin tällöin keskustelua herättänyt vaiheen säätö? Ainakin omassa pioneerissa pystyy joko valitsemaan normal tai reverse, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä subbarin päässä?
Ammattina autokauppa

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jos subbari lyö väärään tahtiin niin kannattaisi varmaan vaihe kääntää. Ja eikös yli 50Hz kuuluisi tulla juuri midbassoista eikä subbarista, etenkin 12" ei vissiin tule kovin napakkaa bassoa.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Näyttää melko pieneltä toi subin +6db. Siinäkin saattaa olla syy voimattomuuteen.
Oletko säätänyt tasot kohdalleen?

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

Tuut niki huomenna näyttään sitä niin voin kurkata mitä se on syöny =)
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Nonih... Lukemattomia tunteja säätöjen kimpussa. Kokeilin kaikenlaista ja nyt kuulostaa jo oikeastaan ihan hyvältä... Subikaan ei tule enää "myöhässä" kun otin tuon +6dB gainin pois päältä ja jotain muuta epämääräistä häröilyä. Laitoin vielä suotimen vahvarista säätöön normal ja subi alkoi toistamaan niin, että vakioaudio + subi kuulosti jo aika yhtenäiseltä. Vielä olen tosin sitä mieltä, ettei vakio-erillissarjat toista tarpeeksi alas, mutta sehän korjaantuu erillissarjat vaihtamalla. :)
Ammattina autokauppa

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Hyvät kotelot saat midbassoillekin rakentaa että pääset niillä tarpeeksi alas, Roach on jonkin verran pelannut noilla ja kivasti soi. (mm. Garrettin mökkinaapurit tietää :mrgreen: )

Avatar
Mika
Viestit: 506
Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...

Viesti Kirjoittaja Mika »

Harmi kun en ole ehtiny ottaan kuvaa nyt kun takalotja on valmis mutta takaan että kyllä täälläkin jotain pientä näpertämistä osataan....
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport

Waquert
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 09:39
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Waquert »

Miten irrotetaan 147:n etu- ja takaovien ovipaneelit? Haulla bongattuja 156:n ohjeita yritin soveltaa mut ei siitä mitään tullu. :oops:

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Niin kysymyshän on siitä että haluaako HIFIä vai sen UHAHBUMBUMBUM jutun... ne nimittäin on täysin kaksi eri asiaa... itse kuuntelen mielummin sitä HIFIä eli biisit sellaisena kun ne on tarkoitettu soitettavan... enkä voi sietää tuota UHAHBUMBUMBUM juttua mikä pilaa kaikkien musiikin tekijöiden äänitykset /miksaukset (puhun Rockista en klassisesta)... jos haluaa kunnon HIFIä niin subbaria ei tarvitse, mutta vastaavasti joutuu sijoittamaan vähän enemmän rahaa hyviin kaiuttimiin ja vahvistimeen... esim. http://www.jmlab.com/focal/accueil_en.htm ja siitä sitten "car audio" ja "Utopia Be" tai johonkin mihin valuutta riittää... tai paljon hslvempaan esim. http://www.infinitysystems.com/caraudio/products.aspx

Onnea matkaan !

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Twin Spark kirjoitti:...jos haluaa kunnon HIFIä niin subbaria ei tarvitse...
Ensimmäiseksi täytyy kysyä mikä sinun mielestäsi on subbari? Jos esim. 6,5" suuremmat elementit mielestäsi kuuluvat em. ryhmään, voi olla hankalaa päästä 20 Hz:iin ilmankaan. Vai eikö HIFImusiikissa ole alaääniä?

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Niin se kuinka matalille taajuuksille elemetti toistaa ei riipu niinkään elementin kartion halkaisijasta vaan elementin max. liikeradasta ja elementin massasta... esim. normaali Hifissä ja HighEnd Hifissä on paljon kaiuttimia missä on 6,5-8" basso elementti ja ne toistaa ei ehkä ihan 20Hz, mutta 30-35Hz riippuen käytetyistä elementeistä... parempihan se yleisesti ottaen on satsata kunnon kaiutin komponentteihin että äänestä 95% on hyvää, kuin se että pelkät botnet tärisee... voihan sitä hyvää ääntä sitten tarpeen mukaan ruudittaa sillä subbarilla... niistä subbareista vaan 99% kulostaa aina olevan perkeleen paljon kovemmassa tasossa kun pitäisi... ja vaikka CD-levy toistaa 20-20000Hz erittäin harvassa levyssä löytyy ihan alinta 1/2 oktaavia... esim. sähköbasson alin kieli= 42Hz...

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Monessa tapauksessa bassotoisto varmasti on ihan riittävä ilman subbariakin, jos autolla EI ajeta. En ole semmoisia kaiuttimia vielä kuullut, joissa bassoa kuulisi vielä (lue=kunnolla) ajon aikanakin muun melun seasta.

Joidenkin mielestä musiikissa ei tarvita matalia taajuuksia, se on heidän mielipiteensä. Minun mielestä siinä ei ole kyse mistään HIFIstä!
Tämä vain minun mielipiteeni.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Olet ehdottomasti oikeassa ... kunteleehan monet Loudness päällä ja lisäksi kaikki basso EQ tapissa... se vasta sitä Hifiä onkin... :lol:

Pienellä vaivalla saa autosta hiljaisemman... vähän auton mattojen alle ns. raskas mattoa (kumista erittäin suuren massan omaavaa, käytetään paljon akustoinnissa)... niin rengas äänet vähenee puoleen... koikeiltu ja toimii.... muuten jos auto on niin paha ritsa että se kolisee pitää muutenkin pahaa meteliä niin sitten vaan autokauppaan... koska toi ongelma ei parane millään subbarilla... ja jos on melusa auto niin miksi siihen yleensä pitää/kannattaa laittaa kunnon äänetoistoa... sama kun laittais Ladaan F1:sen renkaat.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

En tiedä pommeista, kun ei kiinnosta ajella semmoisilla.
Muutama vuosi sitten tuli Lagunaan sullottua neliökaupalla bitumimattoa, ja kyllähän ne äänet vähenivät, mutta varsinaiseen ongelmaan ratkaisu oli subbari.

Tuolla sinun "pommiasteikolla" nykyinen bemari on pommi, samoin edesmennyt 156. Nekin kaipasi kyllä sitä subbaria. :wink:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Pidemmittä selityksittä musiikillisista taustoistani luulen tietäväni ainakin hitusen siitä, mitä on hyvä äänenlaatu. :roll:

Subin hankin vain äänenlaadullisista syistä, en todellakaan halua mitään hierovaa penkkiä ja hirveätä jytinää, mikä on Hifitoistosta kaukana. Vakio-erkkasarja 147:ssa ei ole kyllä mikään loistava, seuraavaksi se meneekin vaihtoon. En tosin usko, että hyvään äänenlaatuun tarvitaan mitään Focalin utopioita, loistavat sarjat, myönnettäköön, mutta kohtuullisemmallakin hinnalla saa oikeasti hyviä sarjoja. Nuo Infinityn sarjat ovat hyviä esimerkkejä. Myös DLS:ltä, Hertziltä ja esim Rainbowlta löytyy hyviä sarjoja jo 200-300 euron hintaluokassa.

Niinkuin Maho tuossa jo sanoi, niin kyllä erillissarja varmasti riittää ja bassotkin kuuluu kun autolla ei aja, mutta kyllä ajaessa tarvitaan mielestäni muutakin kuin pelkkä etupään erillissarja jotta alemmatkin taajuudet kuuluisivat niinkuin niiden pitäisi. (tai sitten pitää luukuttaa volumepotikka kaakossa) 147 ei ainakaan ole hiljaisimmasta päästä automalleja. On totta, että "pienellä vaivalla" autosta saisi hiljaisemman, mutta ongelma ei poistu sillä. Onneksi ko. auto ei muuten kolise tai rämise, joten taas on yksi ongelma vähemmän.

Jos auto on meluisa, niin pitäisikö sitä sitten tyytyä perushuonoon pahvipurkkisoundiin? Fiat Mareassa tällaiset olivat ehkä juuri pahimmasta päästä ja kyllä mielipiteeni on, että jos pitää itsensä kiduttamisesta niin kyllähän vakiosetti soittimineen siihen sopii, mutta musiikin kuunteluun ei. Minkäs tekee kun asuu kerrostalossa? Jos alkaa kotona hifistelemään niin ainakin naapurit hermostuu. Auto on taas tältä osin paljon parempi kuunteluympäristö.
Viimeksi muokannut niki, 20 Heinä 2006, 09:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ammattina autokauppa

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Waquert kirjoitti:Miten irrotetaan 147:n etu- ja takaovien ovipaneelit? Haulla bongattuja 156:n ohjeita yritin soveltaa mut ei siitä mitään tullu. :oops:
Tästä kuvasta ehkä saa vähän helppiä:

http://www.alfaowner.com/Forum/attachme ... 1093815876

Ovenkahvassahan on sellainen suojus ruuvin edessä joten se pitää varovasti (!) kammeta pois... Alempi noista ruuveista sijaitsee sähkölasien kytkimen alla.
Ammattina autokauppa

Avatar
Roach
Viestit: 786
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 22:02
Car(s): 147 + 159
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja Roach »

Twin Spark kirjoitti:Niin se kuinka matalille taajuuksille elemetti toistaa ei riipu niinkään elementin kartion halkaisijasta vaan elementin max. liikeradasta ja elementin massasta... esim. normaali Hifissä ja HighEnd Hifissä on paljon kaiuttimia missä on 6,5-8" basso elementti ja ne toistaa ei ehkä ihan 20Hz, mutta 30-35Hz riippuen käytetyistä elementeistä... parempihan se yleisesti ottaen on satsata kunnon kaiutin komponentteihin että äänestä 95% on hyvää, kuin se että pelkät botnet tärisee... voihan sitä hyvää ääntä sitten tarpeen mukaan ruudittaa sillä subbarilla... niistä subbareista vaan 99% kulostaa aina olevan perkeleen paljon kovemmassa tasossa kun pitäisi... ja vaikka CD-levy toistaa 20-20000Hz erittäin harvassa levyssä löytyy ihan alinta 1/2 oktaavia... esim. sähköbasson alin kieli= 42Hz...
Jep, monesti vaan on helpompi (vrt. pitkän liikeradan tuomat ongelmat) käyttää halkaisijaltaan suurempaa elementtiä tuottamaan matalampaa ääntä. Toisaalta taas useampien kaiuttimien sovittaminen toisiinsa on tuskaisempaa. Siitä sitten kompromissia hakemaan, itse päädyin nelitiejärjestelmään.

Kovinkaan moni akustinen soitinhan ei mene alle tuon 30 Hz, mutta kyllä niitä löytyy... Etenkin jos pitää urkumusiikista :-D

Avatar
Twin Spark
Viestit: 165
Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Twin Spark »

Pääasia on että hyvältä tuntuu.. olkoon sitten mikä tahansa ratkaisu !

Itse teen ammatikseni äänentoistoa.. hard and loud ..and so on..2-50kW ja isompia jos tarvetta....

Ihmisen pitää tehdä sellaisia mistä se itse tykkää , vaikka se olisi ihan perseestä... koska hän sitä loppukädessä kuuntelee itse.... so LIVE WIDT IT :-D

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Twin Spark kirjoitti:Pääasia on että hyvältä tuntuu.. olkoon sitten mikä tahansa ratkaisu !

Itse teen ammatikseni äänentoistoa.. hard and loud ..and so on..2-50kW ja isompia jos tarvetta....

Ihmisen pitää tehdä sellaisia mistä se itse tykkää , vaikka se olisi ihan perseestä... koska hän sitä loppukädessä kuuntelee itse.... so LIVE WIDT IT :-D
Kiteytys se on tämäkin...
Ei enää Alfaa... eipä

jmi
Viestit: 1058
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997

Re: Alfa 147:n hifistys

Viesti Kirjoittaja jmi »

Piti vaihtaa alkuperäinen kasettisoitin pioneerin cd-soittimen, mutta jos olen oikein ymmärtänyt vaatii jonkun can-väyläliittimen?
Mistä olette ostaneet ja mitä maksaneet?

Vastaa Viestiin