Terve vaan kaikille!
Olen uusi ylpeä Alfan omistaja
Tuli hankittua 156 2.0 ts vuosimallia -99.. Nyt olisi sellainen juttu että..
Olen jo pitkään selaillut tätä foorumia tulin siihen tulokseen että autossani olisi imunokanajoitin sökö, ja lisäksi epäilen ilmamassa-anturissa/lambdassa olevan jotakin vibaa.. semmoista kysyisin että sijaitseeko ilma-antura siinä ilmanotto putkessa putken päällä moottorin vieressä? entäs missä lambda on? Tyhmiä kysymyksiä mutta kun kun haluaa olla varma etten riko mitään.. Pystyykö niitä puhdistamaan
vai kannattaako hakea suosiolla uudet?
Miksi se noin teki? Voiko sen korjata? Miksei??!! No voi &¤¤#¤%¤!!!
Juuri tuo on se "ilmi", eli ilmamäärä mittari. Viallinen ilmenee yleensä huonolla väännöllä alle 5000 kierroksen.
Lambda anturi on pakoputkessa auton alla n. kuskin kohdalla. Viallinen lamda ilmenee usein nykimisenä.
Osta suosiolla uudet, ilmiä voi yrittää puhdistaa mutta auttaa harvoin ongelmaan.
Alkuperäisinä ILMI on kaikkea 200-400€ väliltä ostopaikasta riippuen ja että ostaako sen koko kotelon vai pelkän anturin. Lambda oli muistaakseni jotain 150€.
Jotkut ovat ILMIä putsailleetkin hyvällä menestyksellä, mutta pääasiassa on täytynyt ostaa uusi. ILMIn oireet ovat juuri heikko alavääntö ja toisaalta kierrosten "katkeaminen" yläpäässä. Lambda aiheuttaa tuon nykimisen lisäksi usein tyhjäkäynnin heijaamista. Ostopaikkoja varsinkin ILMIlle löytyy useita ja hinnat ovat tosiaan kaikkea väliltä jopa alle 200-400.
Taitaa olla edukkaampi osa 1.8ts koneeseen ja 2.0ts... Vai onko se sama osa kaikkiin? V6kin on nimittäin kaksi ilmiä vuosimallista riippuen. Muistaakseni vaihtui joskus 2000 vuoden lopulla joten 00 vuosimalleissakin on kahta eri ilmiä.
Itteltä meni myös lamda anturi, päästöarvot sekasi alkuperänen makso Boshc 200 paikkeilla ja kannattaa vaihtaa enneku katti kärsii, sen hinta ei naurata reiru 1000eet!! Enkä suosittele Motonetin "harakirejä" hivenen hintaa lisää ni saa alkuperäse