Voisiko vuotava pakoputkisto olla syy huonoon alavääntöön. Näyttäää olevan pakosarjan päässä (pakoputken päässä) hitsaamalla tehty liitos, joka vuotaa. Toinen vuotokohta on takapöntössä.
Jos ilmaa pääsee pakoputkeen ennen lambda-anturia, niin saako lambda vääriä arvoja, ja tämä voisi vaikuttaa huonoon vääntöön??
Varmasti vaikuttaa vuotava putkisto lambda-arvoon ja lambdan toimintaan. Lisäksi vaikuttaa myös katin lämpenemiseen. Itse sanoisin, että vaikka vuoto on lambdan jälkeen, niin vaikuttaa silti arvoihin.
Onhan se oleellista. Lambda haistelee pakokaasussa olevaa jäännöshappea, jonka mukaan säädetään seosta. Jos putki vuotaa, niin happea on putkessa enemmän, jolloin moottorinohjaus kuvittelee, että kone käy laihalla ja säätää seosta rikkaammalle.
Polttoaineenkulutukseen ja päästöihin ainakin vaikuttaa, jos putki vuotaa.
Jaahas, mun Americassa putki vuotaa taka-akselin tienoilta. Maantie painotteinen kulutus on hieman alle kympin; pitäisi mennä vähemmälläkin? Siis käykähän kone liian rikkaalla? Toki hieman tulee kiihdyteltyäkin?
Enpä usko että taka-akselin lähellä oleva vuoto vaikuttaa juurikaan lambdan antamiin arvoihin, sen sijaan ennen lambda anturia tai kattia oleva vuoto voisi vaikuttaa.