Ongelmana nykiminen kylmemmillä keleillä. Mielestäni se johtuu siitä
tyhjäkäynnin säätöventtilistä. Ilmeisesti se jäätyy. Varsinkin pintakaasulla
ajellessa alkaa tuo oireilu. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja oletteko
keksineet apua ?
Nykivä TS75
Valvoja: Moderators
- Niko Tuomola
- Car(s): 166 ts , 75 ts
Re: Nykivä TS75
Tuttu on kyseinen oireilu.Niko Tuomola kirjoitti:Ongelmana nykiminen kylmemmillä keleillä. Mielestäni se johtuu siitä
tyhjäkäynnin säätöventtilistä. Ilmeisesti se jäätyy. Varsinkin pintakaasulla
ajellessa alkaa tuo oireilu. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja oletteko
keksineet apua ?
Johtuu siitä, että kampikammion huohotuskaasut ohjataan
juuri enne kaasuläppäsysteemiä. Sopivalla pakkasella/ilmankosteudella huohotuskaasut jäätyvät kaasuläppäsysteemiin ja aiheuttavat aika-ajoin inhottavaa nykimistä. Vaiva pahenee vanhemmiten, koska huohotus lisääntyy.
Korjautoimenpiteitä on useita:
1. Pitää huolehtia, että ilmanputsari on puhdas. Tämä edesauttaa, ettei huohotinputkistoon tule ylimääräistä imupainetta kampikammiosta.
2. Rakentele imuilmalle uusi imusysteemi, jossa imuilma olisi lämpimämpää, esim. pakosarjan lähimaastosta. Imuilman lämpötila saadaan näin hieman korkeammaksi, jolloin jäätymisoireilu vähenee/katoaa.
3. Laita huohotussysteemi huohottamaan suoraan ulkoilmaan, vaikka jonnekkin koneen alle. Muista tulpata kaasuläpälle menevä huohotusputki, muuten imusysteemi sekoaa.
Itse laitan talveksi aina tuon viimeisen vaihtoehdon ja hyvin toimii, ei enää nykimistä. Pikkuisen kyllä huiskii öljysumua mutta kun poistoletku on melkein koneen alla niin ei haittaa.
Voisi vielä todeta, että tehdas ei ole kyllä kovin kummoisia pakkastestejä 75TS:llä aikanaan tehnyt.
- Niko Tuomola
Kiitos nopeasta vastauksesta. Täytyy rakennella sitä imuilman lämmitystä.
Toinen asia , joka tapahtui mulle pari kertaa. Se huohottimen vedenerotus
purkki jäätyi umpeen ja öljyt lensi konehuoneeseen korkin kautta. Viimeksi olen tolla Alfalla ajanut talvella muutama vuosi sitten . Nyt ajattelin taas taistella sen kanssa talven. Toisessa Alfassani ( 90 ) ei moisia vaivoja ole ollut, mutta siinähän on kaasarikone.
purkki jäätyi umpeen ja öljyt lensi konehuoneeseen korkin kautta. Viimeksi olen tolla Alfalla ajanut talvella muutama vuosi sitten . Nyt ajattelin taas taistella sen kanssa talven. Toisessa Alfassani ( 90 ) ei moisia vaivoja ole ollut, mutta siinähän on kaasarikone.
- 90
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
meikäläisellä auttoi tuohon huohottimen vedenerottimen jäätymiseen yksinkertaisesti kunnon lämpöeristys, jolloin jäätyminen loppui kuin seinään...Niko Tuomola kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta. Täytyy rakennella sitä imuilman lämmitystä.

- Niko Tuomola