Miksi ostaisin Alfan?
Valvoja: Moderators
Miksi ostaisin Alfan?
Kun lueskelee uuden 159 mallin koeajokokemuksia.
Mitään hyvää ei edes pitkänlinjan alfalaisilta heru. Nyt sakalaisella audilla a4 ajavana mietin todella varauksella auton vaihtoa iltalialaiseen. Yleensä alfalaiset antavat anteeksi ikävävätkin ajokemukset, mutta ei. Eli onko auto todella niin huono, että omat koirat purevat ja auto on joku luuseri välimalli. Nykyään, kun UUSIA omistajia ei todellakaan kiinnosta, joku jakohihnan tai muu huoltohässäkkä kanssa avautuminen näillä sivuilla, vaikka se kuinka tärkeää olisikin.
Mitään hyvää ei edes pitkänlinjan alfalaisilta heru. Nyt sakalaisella audilla a4 ajavana mietin todella varauksella auton vaihtoa iltalialaiseen. Yleensä alfalaiset antavat anteeksi ikävävätkin ajokemukset, mutta ei. Eli onko auto todella niin huono, että omat koirat purevat ja auto on joku luuseri välimalli. Nykyään, kun UUSIA omistajia ei todellakaan kiinnosta, joku jakohihnan tai muu huoltohässäkkä kanssa avautuminen näillä sivuilla, vaikka se kuinka tärkeää olisikin.
joo niin kai
Mutta en usko, että alfalaisilla on joku sisäpiiri, joka estää uusia jäseniä pääsemästä uuden auton omistajaksi. Kun vertailee muiden merkkien kerhokeskusteluja ei voi välttyä ajatukselta, että alfa merkkinä on jotenkin ei suositeltava työsuhdeautomerkki. Tämä on jäsenien oma viesti uudelle forum jäsenelle.
- tumbe
- Viestit: 706
- Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
- Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
- Paikkakunta: Tampere
Ei se 159 huono ole! Vai miksi jokaisessa mediassa sitä on kehuttu kerta toisensa jälkeen? Ja vertailussa voitti audin? En tiedä onko meidän perheessä ollut joku alfa enkeli kun on noin 10 eri alfaa ollut ja muistaakseni minkään kanssa ei ole ollut muissa topiceissa mainittuja isoja ongelmia.(koputtaa puuta kovaa)
edit: niin ja jokaisen alfan kanssa ollaan oltu lapin kovissa pakkasissa, joka ikinen kerta on lähtenyt ilman moottorin lämmitintä käyntiin myös alle -40 pakkasissa MUTTA kerran olimme fordilla niin ei ekan yön jälkeen inahtanutkaan onneksi oli tuttavilla 166 jolla autettiin fordi ja pari saksan "unelmaa" hereille.
edit: niin ja jokaisen alfan kanssa ollaan oltu lapin kovissa pakkasissa, joka ikinen kerta on lähtenyt ilman moottorin lämmitintä käyntiin myös alle -40 pakkasissa MUTTA kerran olimme fordilla niin ei ekan yön jälkeen inahtanutkaan onneksi oli tuttavilla 166 jolla autettiin fordi ja pari saksan "unelmaa" hereille.
Viimeksi muokannut tumbe, 19 Heinä 2006, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No joo
Kun puhutaan viinestä tai vastaavista, joo kyllä ymmärrän pikkurillin nostamisen joissain tilanteissa. Mutta kun haluan tietää toimiiko 159 edes yhtä varmasti suomen talvessa tai kesässä, kun a4. Tämä ei ole mikää keskustelun avaus, vaan kysymys toimiiko tuo 159 alfapaketti jotenkin eri tavalla, kun koeajokekemukset antavat ymmärtää.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Juuri esitellyn mallin ostamisessa piilee aina oma riskinsä ja "lasten tauteja" ilmenee.. Enpä usko, että 159:n laatu on yhtään sen heikompi, kun minkään muunkaan merkin.
Tottakai se vaatii enemmän munaa, koska aina on riski että se naapurin Pena pääsee sanomaan "mitäs minä sanoin". Siksi uudet alfistit pitää karaista jo täällä foorumilla!
Itse ostin Alfan nimenomaan käyttöautoksi, enkä ole katunut.
Tottakai se vaatii enemmän munaa, koska aina on riski että se naapurin Pena pääsee sanomaan "mitäs minä sanoin". Siksi uudet alfistit pitää karaista jo täällä foorumilla!
Itse ostin Alfan nimenomaan käyttöautoksi, enkä ole katunut.
Senza cuore saremmo solo macchine
Miksi on niin vaikeaa
siirtyä saksalaisesta italialaiseen? kun keskusteluissa koko merkki mollataan huonoksi. Ymmmärrän ajatuksen merkkiuskolllisuudesta, mutta mikä on se uusi juttu miksi alfa 159 olisi perempi valinta, kun A4 Sportediton 1.8, Honda Accord 2.4 Sport types tai BMW 320.
Asiallinen keskustelu. Eiköhän se ole makuasia (ja raha-asia) minkä noista em. merkeistä valitsee. Mutta kyllä kai asia on niin, että Alfa ei ole luotettavimmasta päästä tilastojen (esim. saksalaisten tielle jättö - ja katsastusvikatilastojen) valossa, joissa japanilaiset ovat ylivoimaisia. Jotkut vaan ostaa jopa ranskalaisia autoja.
Mielestäni italilaiset osaa muotoilun ja alfalla on hyvä ajaa. Mutta kyllä v**ttaa lukea näitä jakopäähihnajuttuja ja pelätä milloin omasta paukahtaa. Vaikka ei se nyt enää niin pelota.
Mielestäni italilaiset osaa muotoilun ja alfalla on hyvä ajaa. Mutta kyllä v**ttaa lukea näitä jakopäähihnajuttuja ja pelätä milloin omasta paukahtaa. Vaikka ei se nyt enää niin pelota.
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Samaa mieltä. Jokainen autonvalmistaja on sen verran tosissaan liikkeellä, että käytännössä kaikki uudet autot ovat hyviä.
Mitä Alfaan tulee, niin omina valintakriteereinä olivat aikoinaan ajettavuus ja ulkonäkö. En ole pettynyt. Kaksi talvea takana ilman tallia ja ei mitään ongelmia. Samalla tavalla lähtee hangesta kuin vaikkapa Audi, GTV:n karmittomat etuovetkaan eivät ole suurta päänvaivaa aiheuttaneet.
Hondaa en itse ottaisi, koska pidän sitä jotenkin värittömänä valintana. Audi ehkä, silloin tosin farkkuna jos tarvetta ilmenee tulevaisuudessa. Isot Audit saavat kanssa plussaa. Bemareista olen aina pitänyt, tosin runsas saksantuonti on latistanut hieman omaa mielenkiintoani.
Kuten sanottu, hyviä autoja varmasti kaikki. Ota riski - rakastu Alfaan.
Mitä Alfaan tulee, niin omina valintakriteereinä olivat aikoinaan ajettavuus ja ulkonäkö. En ole pettynyt. Kaksi talvea takana ilman tallia ja ei mitään ongelmia. Samalla tavalla lähtee hangesta kuin vaikkapa Audi, GTV:n karmittomat etuovetkaan eivät ole suurta päänvaivaa aiheuttaneet.
Hondaa en itse ottaisi, koska pidän sitä jotenkin värittömänä valintana. Audi ehkä, silloin tosin farkkuna jos tarvetta ilmenee tulevaisuudessa. Isot Audit saavat kanssa plussaa. Bemareista olen aina pitänyt, tosin runsas saksantuonti on latistanut hieman omaa mielenkiintoani.
Kuten sanottu, hyviä autoja varmasti kaikki. Ota riski - rakastu Alfaan.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”
niin tai näin
Mutta iso osa porukoista on kun titanikin kapteeni , eli uppoavat laivan mukana. Mutta ulkopulisena, siis ei alfa omistajana , onko siinä 159:ssä jotain faktaja juttuja verrattuna vastaan A4 tai Honda Accord 2.4 Sport.
miksi kannattaisi valita esim. alfa. Hiljainen, sporttinen, toimintavarmuus jne..
miksi kannattaisi valita esim. alfa. Hiljainen, sporttinen, toimintavarmuus jne..
Re: niin tai näin
Tässä on toinenkin ulkopuolinen (ei Alfaa alla). Ja olen tämän forumin negatiivisten kokemusten jälkeen vähän pelästynyt. Kestääkö Alfa huonommin kuin moni muu?
Mistäs tuohon kysymykseen mahtaisi saada edes jotain tolkkua?
Mistäs tuohon kysymykseen mahtaisi saada edes jotain tolkkua?
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Mitä tähän nyt sanoisi.. Yleensähän foorumille kirjoitellaan, kun jokin painaa sydäntä tai jotain ongelmia autossa on ilmennyt. Näitä viestejä lukiessa saattaa saada käsityksen, että eikö nämä ole päiväkään poissa korjaamolta?!?
Omat kokemukset autojen kanssa ovat seuraavat. Yllätyksellisesti eniten ongelmia tuttavapiirissä on ollut volkkareiden kanssa. Vasta tänään appiukon ooppeli hinattiin, kun oli jättänyt työmatkan varrelle (ei ole muuten enää vittuillut alfan ostosta). toyotan kestävyydestä on pelkästään myönteisiä kokemuksia, joten eiköhän kaikki osteta vaan corolla!
Kuten jo aiemmin todettu, kyllä alfankin kanssa pärjää. Jopa talvella.
Huoltojen kanssa saa olla ehkä hiukan tarkempi. En uskaltaisi yrittää samaa Alfalla, kuin tuon Daihatsun kanssa, jossa jakohihnan vaihdosta on kymmenen vuotta ja 100 tkm..
Omat kokemukset autojen kanssa ovat seuraavat. Yllätyksellisesti eniten ongelmia tuttavapiirissä on ollut volkkareiden kanssa. Vasta tänään appiukon ooppeli hinattiin, kun oli jättänyt työmatkan varrelle (ei ole muuten enää vittuillut alfan ostosta). toyotan kestävyydestä on pelkästään myönteisiä kokemuksia, joten eiköhän kaikki osteta vaan corolla!
Kuten jo aiemmin todettu, kyllä alfankin kanssa pärjää. Jopa talvella.
Huoltojen kanssa saa olla ehkä hiukan tarkempi. En uskaltaisi yrittää samaa Alfalla, kuin tuon Daihatsun kanssa, jossa jakohihnan vaihdosta on kymmenen vuotta ja 100 tkm..
Senza cuore saremmo solo macchine
Re: niin tai näin
ajettavuus/sporttisuus on Alfan ominta aluetta. Koeaja autot niin oma mielipide selkenee. Alfan kesto lienee keskitasoabh06 kirjoitti:. Mutta ulkopulisena, siis ei alfa omistajana , onko siinä 159:ssä jotain faktaja juttuja verrattuna vastaan A4 tai Honda Accord 2.4 Sport.
miksi kannattaisi valita esim. alfa. Hiljainen, sporttinen, toimintavarmuus jne..
se tässä juuri mättää
kun haluaisi keskustella, kuten muilla forumeilla, itse automerkin omiaisuuksista aletaan puhumaan tunteista, kuten naisesta. No tämä oko, mutta tietoa kaivattaisiin vertailukelpoisista asioista muihin vastaaviin merkkeihin.
Re: se tässä juuri mättää
Suosittelen VW Passatiabh06 kirjoitti:kun haluaisi keskustella, kuten muilla forumeilla, itse automerkin omiaisuuksista aletaan puhumaan tunteista, kuten naisesta. No tämä oko, mutta tietoa kaivattaisiin vertailukelpoisista asioista muihin vastaaviin merkkeihin.
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Tää on vähän asenne kysymys. Kaikissa autoissa on vikoja ja kaikilla nykyautoilla pärjää talvellakin. Alfat vaan mielletään jostain syystä negatiivisesti naapurustossa tai medioissa, ihan vaan sen takia että ne on italialaisia ja niissä on jotain outoa. No ei niissä ole, niitä testaavissa se vika on:)
Kaiken lisäksi Suomessa on tapana, että kun joku merkki leimataan, niin se maineen takaisin saaminen vie aikansa vrt. Skoda. Alfan suhteen tähän riittänee se että joskus on ollut jotain sähköongelmia (joita on samalla tavalla ollut kaikissa ko. aikakauden autoissa kun sähkövempeleet yleistyi) tai jakopää ongelmat (näitä on nykyään kaikissa merkeissä). Suomalainen perusjamppa ajaa Sorollalla, joka on järkevä ja paras valinta. Jos sortuu Alfaan se täytyy jollain tavalla kääntää omaksi eduksi (ts. etsiä ne viat ja yleistää ne mitä Alfoissa on aikojen kuluessa ollut).
Eli summasummarum en käsitä mistä ihmeestä nämä skeptikot sikiää. Alfa on ihan samanlainen auto kuin mikä tahansa muukin. Ei sen suurempia murheita tai huolia jos tajuaa pitää huolta. Ja kun kerran hoksii ostaa Alfan niin kyllä siitä tarkasti huolen pitääkin. Alfassa on jotain muutakin kuin peltiä, muovia, muovia ja lasia. Aluksi pidin tätä "huuhaata" paskapuheena mutta kyllä tässä ajatusta on.
Kyllä sen eron huomaa kun pääsee ajamaan. Ja siitä on jopa valmis maksamaan vähän ekstraa.
Nimim. 2 Volvomiestä (S60 2.4T ja V40 2.0), 1 Rellumies (Megane 2.0) ja 1 Audimies (A4 1.8T) käännytetty ihan vaan tarjoamalla ajomahista.
Kaiken lisäksi Suomessa on tapana, että kun joku merkki leimataan, niin se maineen takaisin saaminen vie aikansa vrt. Skoda. Alfan suhteen tähän riittänee se että joskus on ollut jotain sähköongelmia (joita on samalla tavalla ollut kaikissa ko. aikakauden autoissa kun sähkövempeleet yleistyi) tai jakopää ongelmat (näitä on nykyään kaikissa merkeissä). Suomalainen perusjamppa ajaa Sorollalla, joka on järkevä ja paras valinta. Jos sortuu Alfaan se täytyy jollain tavalla kääntää omaksi eduksi (ts. etsiä ne viat ja yleistää ne mitä Alfoissa on aikojen kuluessa ollut).
Eli summasummarum en käsitä mistä ihmeestä nämä skeptikot sikiää. Alfa on ihan samanlainen auto kuin mikä tahansa muukin. Ei sen suurempia murheita tai huolia jos tajuaa pitää huolta. Ja kun kerran hoksii ostaa Alfan niin kyllä siitä tarkasti huolen pitääkin. Alfassa on jotain muutakin kuin peltiä, muovia, muovia ja lasia. Aluksi pidin tätä "huuhaata" paskapuheena mutta kyllä tässä ajatusta on.
Kyllä sen eron huomaa kun pääsee ajamaan. Ja siitä on jopa valmis maksamaan vähän ekstraa.
Nimim. 2 Volvomiestä (S60 2.4T ja V40 2.0), 1 Rellumies (Megane 2.0) ja 1 Audimies (A4 1.8T) käännytetty ihan vaan tarjoamalla ajomahista.
A4 koska
163hv ehä tyhmä kriteeri. 159 deasel kiinnostaa juuri väännön ja tehojen suhteen 200/400. Muut omiaisuudet ei niin tärkeitä. Subaru
ibreza varmaan 225/320 olisi hinta/laatu suhettessa paras valinta, mutta alfassa olis jotain kummalista sekä viehättävää, jos vaan uskalaisi valita sen.
ibreza varmaan 225/320 olisi hinta/laatu suhettessa paras valinta, mutta alfassa olis jotain kummalista sekä viehättävää, jos vaan uskalaisi valita sen.
- Twin Spark
- Viestit: 165
- Liittynyt: 10 Marras 2004, 14:32
- Paikkakunta: Espoo
Alfassa kulminoituu kaikki oleellinen miksi minä siitä tykkään... se on aivan perkeleen hyvä auto ajaa, niin hiljaa kuin lujaakin... se kulkee kohtuullisen vikkelästi (kun painaa oikeanpuolisen polkimen pohjaan niin kaikki pienenee peruutuspeilissä)... siinä ei ole ollut mitään vikaa... ei tule joka liikennevaloissa rinnalle samanlaista... ja se näyttää kaikelta muulta kuin Toyotalta, sekä herättää suuria tunteita.... che bella
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Re: se tässä juuri mättää
Niin tai jos pitää ottaa VAG:n valmistama auto, niin mieluiten Skoda. Tsekeissä Skodan tehtaalla töissä oleva mies on kuitenkin kohtalaisen hyvin palkattu ja ylpeä työstään sekä valmistamastaan autosta.JRA kirjoitti:Suosittelen VW Passatia
Mitenkäs on sen karvaranteen/rättipään kanssa joka kasaa Rinkelinippuja/Volsuja
Saksassa?
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
kiitos Twin Spark
juuri tuota kaipasin eroja saksalaisen ja italialaisen merkin välillä. Aina konenehuoneessa olevien hepojen määrä ei kerro koko totuutta.
bh - vaikeus vastata antamaasi kysymykseen johtuu pitkälti siitä, että Alfa on pitkälti tunnejuttu.
Jos haluat hevosvoimia, niin osta muskelijenkki. Hevosia turbolla? Osta verkkari-Subaru. Haluat olla varma (varmempi), että pääset ´jotenkuten´ pisteestä A pisteeseen B - osta riisikuppi.
Alfan omistaminen on jotain ihan muuta. Itse olen suhteellisen uusi Alfisti - 03.2006 ostin omani ja kanssa pelkäsin Alfan mainetta ja koitin kaikkea katsoa tilastoiden ja teknisten ominaisuuksien läpi, mutta se ei yksinkertaisesti niin onnistu. Käy koeajolla valitsemallasi Alfan mallilla ja sen jälkeen jo tiedät onko Alfa Sinulle vai ei. Noin se helpoiten selviää. Jos et koeajon jälkeen edes ajattele muita merkkejä vakavasti, tai ne maistuu mauttomilta, niin voi olla, että Alfa on Sinulle. Jos mikään ei sävähdytä, niin jätä väliin.
Asia on pikkuisen sama kuin keskustelu / vertailu Harley Davidsonin ja japsikiiturin välillä. Yhdelle maistuu HD, toiselle joku Ninja. Kumpi on parempi? Riippuu täysin, mitä omistaja hakee.
Jos haluat hevosvoimia, niin osta muskelijenkki. Hevosia turbolla? Osta verkkari-Subaru. Haluat olla varma (varmempi), että pääset ´jotenkuten´ pisteestä A pisteeseen B - osta riisikuppi.
Alfan omistaminen on jotain ihan muuta. Itse olen suhteellisen uusi Alfisti - 03.2006 ostin omani ja kanssa pelkäsin Alfan mainetta ja koitin kaikkea katsoa tilastoiden ja teknisten ominaisuuksien läpi, mutta se ei yksinkertaisesti niin onnistu. Käy koeajolla valitsemallasi Alfan mallilla ja sen jälkeen jo tiedät onko Alfa Sinulle vai ei. Noin se helpoiten selviää. Jos et koeajon jälkeen edes ajattele muita merkkejä vakavasti, tai ne maistuu mauttomilta, niin voi olla, että Alfa on Sinulle. Jos mikään ei sävähdytä, niin jätä väliin.
Asia on pikkuisen sama kuin keskustelu / vertailu Harley Davidsonin ja japsikiiturin välillä. Yhdelle maistuu HD, toiselle joku Ninja. Kumpi on parempi? Riippuu täysin, mitä omistaja hakee.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Juuh. Tältä foorumilta löytyy kirjautuneiden koeajoraportteja 159:stä ja autolehdistä lisää.
Kuten jo aiemmin todettu, on uuden mallin osto aina oma riskinsä, mutta onhan liikkeillä vastuu korjata takuu aikana ilmenevät viat, joten hoituuhan ne sitäkin kautta..
Järkisyitä siihen miksi pitäisi valita juuri Alfa, eikä jotain Saksalaista merkkiä ei varmaan löydy, ellei jossain autolehdessä ole ollut testiä ratkaisujen helpottamiseksi. Mielestäni Alfan valinta on aina enemmän tai vähemmän tunne ratkaisu ja hyvä niin..
Kuten jo aiemmin todettu, on uuden mallin osto aina oma riskinsä, mutta onhan liikkeillä vastuu korjata takuu aikana ilmenevät viat, joten hoituuhan ne sitäkin kautta..
Järkisyitä siihen miksi pitäisi valita juuri Alfa, eikä jotain Saksalaista merkkiä ei varmaan löydy, ellei jossain autolehdessä ole ollut testiä ratkaisujen helpottamiseksi. Mielestäni Alfan valinta on aina enemmän tai vähemmän tunne ratkaisu ja hyvä niin..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: A4 koska
Täällä foorumilla on yksi jos toinen joka omistaa vähintään toisen Alfansa. Vaatii aika paljon rohkeutta haukkua meitä kaikkia tyhmiksi Titanicin kapteeneiksi. Jos Alfa olisi erityisen huono tai kallis ylläpitää niin ei meitä samoja jannuja kovin paljon täällä pyörisi.bh06 kirjoitti:jos vaan uskalaisi valita sen.
Vaikka insinöörit ovatkin aika pitkälti autot suunnitelleet ja rakentaneet niin ei kaikkea silti voi mitata hevosvoimissa, väännöissä tai takaluukun leveydessä. Nyt kuitenkin haluat että kerrotaan jotain muita eroja, mutta nämä ei saa olla mitään tunnejuttuja, niin mitä tarkemmin kaipaat? Netistä löytyy kaikki tekniset tiedot, kokemuksia ei ole vielä kauheasti kertynyt ja niistäkin on omistajat aika kiitettävästi täällä kertoneet.
Jäljelle jää siis meidän mielipiteet, jotka syntyvät ihan tunnepohjalta. Suosittelen siis sinullekin mennä kokeilemaan ja katsomaan mikä herättää tunteita ja millaisia ja mikä ei. Se uskaltaako auton ostaa ei pitäisi olla ongelmia, ei tämä kuitenkaan mikään marginaalimerkki ole eli kyllä sillä ajelee.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: se tässä juuri mättää
Juuri tämähän on Alfa Romeossa se juttu: joko sinä haluat Alfan tai et. Numeroita voi tietenkin aina vertailla ja siinäkin Alfa varmaan pärjää ihan kivasti.bh06 kirjoitti:kun haluaisi keskustella, kuten muilla forumeilla, itse automerkin omiaisuuksista aletaan puhumaan tunteista, kuten naisesta. No tämä oko, mutta tietoa kaivattaisiin vertailukelpoisista asioista muihin vastaaviin merkkeihin.
Uuteen 159:n n täällä suhtauduttu kriittisesti(kin). Osin varmasti siksi, että se lienee paras Alfa Romeo mitä on ikinä tehty. Alfistit tietävät, miksi se ei välttämättä ole hyvä juttu. Ja kaikesta huolimatta tulen itsekin mitä todennäköisimmin sataviisysin lähivuosina hankkimaan. Vaikka Passatissa onkin enemmän tilaa, Audi natisee vähemmän, Volvossa on parempi jälleenmyyntiarvo ja Bemarissa takaveto. Niistä tas sitten puuttuu jotakin muuta.
Onnea auton valintaan!
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Melkeinpä uskallan väittää että jokainen jolla ei minkäänlaista kokemusta alfasta sitä ostaessa ollut, on jollain tasolla pelännyt tehdessään osto-päätöstä. Tai ainakin minä pelkäsin. Ihminen pelkää jo luonnostaan kaikkea erilaista ja uutta. Jos nyt vaihdettaisiin kaikki suomen corollat alfoihin niin ehkä tätä pelkoa käsiteltäisiin corolla-foorumilla. Olisihan se ollut minullekin tavallaan turvallista ostaa corolla tuohon rivarin talliin kahden muun corollan viereen, mutta "voitin pelkoni" ja ostin jotain muuta, enkä todella ole katunut. (vasta) puolitoista vuotta ajoa takana eikä toistaiseksi ole tarvinnut kuin vaihdella öljyjä, eli ainakaan minulla ei ole pahaa sanottavaa alfojen luotettavuudesta. Maanantai-kappaleita löytyy kaikista merkeistä ja se on tälläkin foorumilla todettu moneen kertaan.
Omat teesini alfaa valitessa ei välttämättä oikein päde tässä tapauksessa, koska olen ostanut muutaman vuoden käytettyjä enkä uutta. Kiinnostuksen herätti alussa muotoilu, sitten ajettavuus ja viimeisenä se että tajusin etten saa samaan rahaa mitään muuta yhtä kaunista, yhtä hyvin varusteltua ja ennenkaikkea yhtä paljon tunteita herättävää autoa. Kyllä, taas tuli tunteet mukaan. Mutta kuten jo tässä(kin) ketjussa on monet todenneet alfan ostaminen on aina loppupeleissä tunne-ratkaisu.
Pyri saamaan koeajot järkättyä jokaiselle haluamallesi autolle samalle päivälle tai peräkkäisille ja mene ajelulle. Sitten vaan vertailet itsellesi tärkeitä osa-alueita ja teet päätöksen. Uutta autoa ostaessa on minun mielestäni aivan turha miettiä miten hyvin se kestää, koska kaikissa on kuitenkin takuut, ja yhtälailla ne hajoaa jos huono tuuri käy.
Omat teesini alfaa valitessa ei välttämättä oikein päde tässä tapauksessa, koska olen ostanut muutaman vuoden käytettyjä enkä uutta. Kiinnostuksen herätti alussa muotoilu, sitten ajettavuus ja viimeisenä se että tajusin etten saa samaan rahaa mitään muuta yhtä kaunista, yhtä hyvin varusteltua ja ennenkaikkea yhtä paljon tunteita herättävää autoa. Kyllä, taas tuli tunteet mukaan. Mutta kuten jo tässä(kin) ketjussa on monet todenneet alfan ostaminen on aina loppupeleissä tunne-ratkaisu.
Pyri saamaan koeajot järkättyä jokaiselle haluamallesi autolle samalle päivälle tai peräkkäisille ja mene ajelulle. Sitten vaan vertailet itsellesi tärkeitä osa-alueita ja teet päätöksen. Uutta autoa ostaessa on minun mielestäni aivan turha miettiä miten hyvin se kestää, koska kaikissa on kuitenkin takuut, ja yhtälailla ne hajoaa jos huono tuuri käy.
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Minulla on ollut 3 Alfaa peräkkäin (75,156 SW ja 166). Vanha 75:nen oli kulunut monilta osin, ja sitä sai remontoida jonkin verran. 156 ja 166 ovat olleet lähes ongelmattomia. Suurinta päänvaivaa ovat tuottaneet Boschin lambda-anturit (yksi vaihdettu 156 ja yksi virheilmoitus 166) ja niitähän löytyy nykyisin joka toisesta autosta. Vanhan Alfan omistajan pitää rakastaa tekniikkaa, tai sanotaan että vanhan Alfan omistaja rakastuu tekniikkaan. 80-luvun lopulta taaksepäin, ovat Alfat olleet todella aikaansa edellä. Ratkaisut ovat olleet persoonallisia, eivät aina maksimaalisen kestäviä, mutta erittäin toimivia kylläkin. Aitaa ei olla ylitetty sieltä mistä se on matalin, vaan rima on asetettu korkealle ja tavoitteena on aina ollut ajettavuuden parantaminen. Alfalla on ollut käytössä loistavat insinöörit, jotka vaan ovat tavoitelleet hieman eri asioita kuin kolleegansa esimerkiksi Saksassa. Nyky-Alfat ovat hieman globalisoituneet, joka on joidenkin meidän mielestä huono asia. Konsernien väliset omistajuussuhteet ja synergiat vaativat yhteistyötä, joka näkyy uusien Alfojen suunnittelussa ja konehuoneen puolella. Uskon laadun kaiken kaikkiaan parantuneen uusissa Alfoissa, vaikka peri-italialainen sirous onkin mennyttä. 159 on silti mielestäni uusien keskikokoisten henkilöautojen aatelia sekä muotoilultaan että fiilikseltään. Tulen luultavasti omistamaan sellaisen muutaman vuoden päästä. Alfoissahan on nykyisin 5 vuoden takuu, sillähän pötkii jo pitkälle.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
Re: Miksi ostaisin Alfan?
Lukemalla muiden kokemuksia ja kasaamalla päähänsä nipun faktoja, jne., saa maisterin paperit vaikka seksistä mutta ilman omakohtaista suoritetta (koeajoa) ei asiasta voi juurikaan sanoa tietävänsä.
Joku täällä mainitsikin että Alfan ostamiseen liittyy paljon tunteita. Tämä pätee kyllä kaikkiin hyviin asioihin, oli kyse sitten autosta tai vaimosta? Miksei tietysti myös huonoihin.
Kriitikot ja vahingoniloiset ilkkujat saa hiljaiseksi asettamalla heidät hetkeksi ratin taakse.
Mielenkiintoiselta ja houkuttelevalta ei tunnu maailma jossa kaikki ajelisivat "järkisyillä valituilla metallihohtoharmailla niissanoopeltojotoilla".
Kaikki kun ovat seksikkyydeltään verrattavissa lähinnä kylmään makaroonilaatikkoon, mutta tämäkin on vain minun mielipide.
Näille "järkisyillä valittuille metallihohtoharmalle niissanoopeltojotoillekin" on paikkansa. Niin mielelläni kuin soisinkin kaikille ajonautinnon olisi se ehkä tylsää jos kaikki vastaantulijat olisivat Alfoja.
Johan siinä väsyisi lapakin.
Joku täällä mainitsikin että Alfan ostamiseen liittyy paljon tunteita. Tämä pätee kyllä kaikkiin hyviin asioihin, oli kyse sitten autosta tai vaimosta? Miksei tietysti myös huonoihin.
Kriitikot ja vahingoniloiset ilkkujat saa hiljaiseksi asettamalla heidät hetkeksi ratin taakse.
Mielenkiintoiselta ja houkuttelevalta ei tunnu maailma jossa kaikki ajelisivat "järkisyillä valituilla metallihohtoharmailla niissanoopeltojotoilla".
Kaikki kun ovat seksikkyydeltään verrattavissa lähinnä kylmään makaroonilaatikkoon, mutta tämäkin on vain minun mielipide.
Näille "järkisyillä valittuille metallihohtoharmalle niissanoopeltojotoillekin" on paikkansa. Niin mielelläni kuin soisinkin kaikille ajonautinnon olisi se ehkä tylsää jos kaikki vastaantulijat olisivat Alfoja.
Johan siinä väsyisi lapakin.
- Volere
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
- Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
- Paikkakunta: Tampere
Re: No joo
Faktaakin kehiin:bh06 kirjoitti: Mutta kun haluan tietää toimiiko 159 edes yhtä varmasti suomen talvessa tai kesässä, kun a4.
Tekniikan Maailman numerossa 3/06 oli vertailtu autojen talviominaisuuksia, ja siitä muistan että testissä mukana ollut Alfa 159 2.2 JTS pärjäsi varsin hyvin. Suora lainaus: "Italialaisautojen lämmityslaitteiden irvailu voidaan jo lopettaa, sillä Alfa sijoittui kaikissa kokeissa kärjen tuntumaan". Alfa sai arvosanan 8,1 kun mm. BMW sai 8,3 ja Mersu 8,2. Audia ei testissä ollut mukana, eikä itselläni ole Audeista mitään kokemusta.
Oma 156:ni lämpenee talvella varsin mukavasti verrattuna työkeikoilla ajamiini Volvon farmariin (liekö jokin V70) ja VW Passatin diesel-farkkuun. Diesel-kärry kun ei tahdo lämmetä lainkaan. Kerran tosin -30 asteen pakkasella oli Alfani jäähdytysjärjestelmä jäässä (lämmöt meinasivat liikaakin konehuoneessa nousta mutta sisälle tuli vain kylmää) jolloin matkan keskeytin, mutta tuossakin oli syynä liian laimea seos jäähdytysnestettä.
C'è Una Strada In Cielo
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kenelle tässä ollaan hakemassa ostoperusteita? Ostajalle? Vaimolle? Työkavereille? Pomolle?
Jos etsit perusteita vain itsellesi, homma lähtee käyntiin selvittämällä omat tarpeet. Lecaharkkojen kuskaamiseen Hiace voisi olla hyvä peli, lestadiolaisperheen siirtelyyn soveltuu pikkubussi ja Keravan Nesteen kiertämiseen 15-vuotias tuuninkipemari. Ahveniston kierrosaikoja voi hakea vaikka Porschella, kilometrikorvauksilla voi yrittää netota ajamalla Cordoba SDI:llä.
Jos ei mikään noista tarpeista osunut kohdalleen, kannattaisi 159 ehkä koeajaa. Jos tuntuu hyvältä niin harkinta jatkuu tuumaamalla josko kyseisen kulkineen käyttö on siihen uppoavan rahamäärän arvoista. Näihin pariin viimeiseen jos vastaat myöntävästi niin tee kaupat. Ei kai auton valinnassa valinnassa lopulta ole kyse kuin siitä, täyttääkö värkki tarpeet, kuinka kiva sillä on ajaa ja onko lystistä valmis maksamaan vaadittavan summan. Tarkat speksit ovat toisarvoista triviaa.
Tuosta muille osapuolille perustelemisesta vielä; Ei liene tarpeellista vakuuttaa muita kuin auton rahoittaja. Jos maksat lystin omasta pussistasi, ei muiden mielipiteillä pitäisi olla liiemmin painoarvoa: Sinähän sillä autolla ajat. Huomiota Alfa kyllä herättää mutta mitäs tuosta, kyllä maailmaan mölyä mahtuu. Ja innokkaita koeajajia.
Jos etsit perusteita vain itsellesi, homma lähtee käyntiin selvittämällä omat tarpeet. Lecaharkkojen kuskaamiseen Hiace voisi olla hyvä peli, lestadiolaisperheen siirtelyyn soveltuu pikkubussi ja Keravan Nesteen kiertämiseen 15-vuotias tuuninkipemari. Ahveniston kierrosaikoja voi hakea vaikka Porschella, kilometrikorvauksilla voi yrittää netota ajamalla Cordoba SDI:llä.
Jos ei mikään noista tarpeista osunut kohdalleen, kannattaisi 159 ehkä koeajaa. Jos tuntuu hyvältä niin harkinta jatkuu tuumaamalla josko kyseisen kulkineen käyttö on siihen uppoavan rahamäärän arvoista. Näihin pariin viimeiseen jos vastaat myöntävästi niin tee kaupat. Ei kai auton valinnassa valinnassa lopulta ole kyse kuin siitä, täyttääkö värkki tarpeet, kuinka kiva sillä on ajaa ja onko lystistä valmis maksamaan vaadittavan summan. Tarkat speksit ovat toisarvoista triviaa.
Tuosta muille osapuolille perustelemisesta vielä; Ei liene tarpeellista vakuuttaa muita kuin auton rahoittaja. Jos maksat lystin omasta pussistasi, ei muiden mielipiteillä pitäisi olla liiemmin painoarvoa: Sinähän sillä autolla ajat. Huomiota Alfa kyllä herättää mutta mitäs tuosta, kyllä maailmaan mölyä mahtuu. Ja innokkaita koeajajia.
- Epäkelpokeräilijä -
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Hämis
- Viestit: 442
- Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
- Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW - Paikkakunta: Hämeenlinna
Yhdyn edellisiin, siis vain mielipiteessä.
Itse päädyin kokeilemaan välillä jotain muuta useamman merkin koeajojen jälkeen, joka sekin oli pitkä ja tuskallinen prosessi. Farkku olisi ollut edelleen tarpeellinen, mutta nykyisen pelin konttiperä ei sytyttänyt sitten pätkääkään, joten annoin tilantarpeelle piut sekä paut ja tartuin hetkeen fiilispohjalta.
Mutta silti, kun Alfa on ollut ja useampaa mallia kys. merkistä olen ajanut, niin tiedän palaavani vielä takaisin ruotuun.
Itse päädyin kokeilemaan välillä jotain muuta useamman merkin koeajojen jälkeen, joka sekin oli pitkä ja tuskallinen prosessi. Farkku olisi ollut edelleen tarpeellinen, mutta nykyisen pelin konttiperä ei sytyttänyt sitten pätkääkään, joten annoin tilantarpeelle piut sekä paut ja tartuin hetkeen fiilispohjalta.
Mutta silti, kun Alfa on ollut ja useampaa mallia kys. merkistä olen ajanut, niin tiedän palaavani vielä takaisin ruotuun.
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Re: A4 koska
Ja viiden vuoden takuubh06 kirjoitti:163hv ehä tyhmä kriteeri. 159 deasel kiinnostaa juuri väännön ja tehojen suhteen 200/400. Muut omiaisuudet ei niin tärkeitä. Subaru
ibreza varmaan 225/320 olisi hinta/laatu suhettessa paras valinta, mutta alfassa olis jotain kummalista sekä viehättävää, jos vaan uskalaisi valita sen.
Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24v 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08
On se hyvä ettei kaikki osta Alfaa tai uskalla ees liisata 5 vuoden takuulla.
Dieselistä oon mielipiteeni usein lausunut - anteeks vaan (myös Alfistit), mutta kuuluu MB:lle ja taxitolpalle, ei Alfan keulalle.
Itte vaan ajan tyytyväisenä sekä työ- että huviajot V6:sella ja toivottavasti jatkossa myöhemmin nelivedolla.
Dieselistä oon mielipiteeni usein lausunut - anteeks vaan (myös Alfistit), mutta kuuluu MB:lle ja taxitolpalle, ei Alfan keulalle.
Itte vaan ajan tyytyväisenä sekä työ- että huviajot V6:sella ja toivottavasti jatkossa myöhemmin nelivedolla.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- tommytommy
- Viestit: 43
- Liittynyt: 09 Kesä 2005, 11:55
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa