156 2.0 T.S naputus jakohihnan vaihdon jälkeen *ratkaistu*
Valvoja: Moderators
156 2.0 T.S naputus jakohihnan vaihdon jälkeen *ratkaistu*
Pientä henkistä tukea kaipaisin viikonloppua ajatellen, osathan tunnetusti saa helposti irti.
Jakohihnaa olen vaihtamassa, mä en perkule lohkosta löydä ajoitusmerkkejä, hihnapyörät on kyllä selkeästi merkitty.
Miltä ne merkit lohkossa näyttävät?
Ajoitushan menee oikein, jos nokka-akselit on lukituspaloilla ja 1. pytty YKK:ssa (mittakello) mutta mites nuo tasapainoakselit?
nimim. "Tein itse ja säästin"
edit: Muokattu otsikkoa sopivampaan.
Jakohihnaa olen vaihtamassa, mä en perkule lohkosta löydä ajoitusmerkkejä, hihnapyörät on kyllä selkeästi merkitty.
Miltä ne merkit lohkossa näyttävät?
Ajoitushan menee oikein, jos nokka-akselit on lukituspaloilla ja 1. pytty YKK:ssa (mittakello) mutta mites nuo tasapainoakselit?
nimim. "Tein itse ja säästin"
edit: Muokattu otsikkoa sopivampaan.
Viimeksi muokannut mattijus, 10 Kesä 2006, 12:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
VMP
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Terve,
Tasapainohihnan hihnapyörien osalta olethan katsonut jo kuvan teknisestä osiosta "jakohihnan vaihto" http://www.alfabbs.fi/images/projektit/jakop_1.JPG
En muista oliko lohkoon merkitty kuvan osoittamat merkit, mutta muistaakseni itse laitoin hihnapyörät osoittamaan kuvan tavalla suoraan ylöspäin. Olisikohan lohkossa ollut joku valusauma tai vastaava ns. vastamerkkinä ?
Tasapainohihnan hihnapyörien osalta olethan katsonut jo kuvan teknisestä osiosta "jakohihnan vaihto" http://www.alfabbs.fi/images/projektit/jakop_1.JPG
En muista oliko lohkoon merkitty kuvan osoittamat merkit, mutta muistaakseni itse laitoin hihnapyörät osoittamaan kuvan tavalla suoraan ylöspäin. Olisikohan lohkossa ollut joku valusauma tai vastaava ns. vastamerkkinä ?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Jes, kuva on katsottu =)JiiPee kirjoitti:Terve,
Tasapainohihnan hihnapyörien osalta olethan katsonut jo kuvan teknisestä osiosta "jakohihnan vaihto" http://www.alfabbs.fi/images/projektit/jakop_1.JPG
En muista oliko lohkoon merkitty kuvan osoittamat merkit, mutta muistaakseni itse laitoin hihnapyörät osoittamaan kuvan tavalla suoraan ylöspäin. Olisikohan lohkossa ollut joku valusauma tai vastaava ns. vastamerkkinä ?
Kysyvä ei tieltä eksy (ainakaan yksin), kuulemma lohkossa ei ole nokka-akseleille / kammella mitään ajoitusmerkkejä. Ajoitus pitää tehdä lukituspaloilla & mittakello / pitkä ruuvimeisseli.
Tasapainoakselit juuri kuvaamallasi tavalla =)
Pieni OT, tulipellin puoleisen tasapainokselin stefa vuotaa hieman, jos nyt tuo öljyhävikki pienenee (n. 1l /10tkm)
EDIT: Tärkeinhän unohtui, isot kiitokset noista autodatan ohjeista!
VMP
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Juu, ei ole. Lukituspaloilla nokka-akselit lukitaan oikeaan asentoon. Yläkuolokohdan saanet kohdalleen, kun täsmäät alemmassa hihnan suojuskotelossa olevan merkin ja moniurahihnapyörän merkin keskenään. Tällöin kampiakseli on oikeassa asennossa ? Näin tein ja toimii hyvin. Olen käyttänyt myös pitkää tikkua yläkuolokohdan tarkistukseen, kun ei ole mittakelloakaan.mattijus kirjoitti: ... kuulemma lohkossa ei ole nokka-akseleille / kammella mitään ajoitusmerkkejä. Ajoitus pitää tehdä lukituspaloilla & mittakello / pitkä ruuvimeisseli
Sitten vain stefa irti, luet mittatiedot siitä ja Tiivistekeskukseen mars mars... TAI sitten marssit DA:oon.mattijus kirjoitti: ... tulipellin puoleisen tasapainokselin stefa vuotaa hieman...
Ps. Ohjeet palstalle on toimittanut jiibee, en minä. Kiitokset tästä muuten jiibeelle. "Rahan arvoiset" ja hyvät ohjeet, joilla pärjää.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Olin jo Teltassa (Pikahuollolle spesiaalikiitokset)JiiPee kirjoitti: Sitten vain stefa irti, luet mittatiedot siitä ja Tiivistekeskukseen mars mars... TAI sitten marssit DA:oon.
Stefa maksoi muistaakseni n. 11eur ja on laadukkaan oloinen.
Projekti jatkuu tänä iltana ja venttiilit on tarkoitus solmia lopullisesti lauantaina
VMP
Jee Sukset!
Alfa lähti käyntiin klo 21:20
Harvoinpa sitä on noin kusi sukassa tullut autoa käynnistettyä
Aamulla sitten apulaitehihna paikalleen ja etuvakaajan nivelet vaihtoon.
Jakopään hihnan ja hihnapyörien merkit pistin myös kohdakkain mutta ilmeisesti ne kohdat menee heti sivuun kun konetta pyörittää?
Tasapainoakselin hihnan kireyden säätö oli varsin mielenkiintoinen tehtävä. Ajoitus taasen helppo kun hihnassa oli merkit.
Niille jotka harkitsee homman tekemistä / teettämistä ilman nokka-akselien lukituspaloja - jättäkää suosiolla väliin. Heikalta saa palat sopuhintaan ja mielelläni tarjoan omiani lainaan.
BTW: Paskat se tasapainoakselin stefa mitään vuotanut, valo heijastui sopivasti niin näytti juuresta kostealta.
Alfa lähti käyntiin klo 21:20
Harvoinpa sitä on noin kusi sukassa tullut autoa käynnistettyä
Aamulla sitten apulaitehihna paikalleen ja etuvakaajan nivelet vaihtoon.
Jakopään hihnan ja hihnapyörien merkit pistin myös kohdakkain mutta ilmeisesti ne kohdat menee heti sivuun kun konetta pyörittää?
Tasapainoakselin hihnan kireyden säätö oli varsin mielenkiintoinen tehtävä. Ajoitus taasen helppo kun hihnassa oli merkit.
Niille jotka harkitsee homman tekemistä / teettämistä ilman nokka-akselien lukituspaloja - jättäkää suosiolla väliin. Heikalta saa palat sopuhintaan ja mielelläni tarjoan omiani lainaan.
BTW: Paskat se tasapainoakselin stefa mitään vuotanut, valo heijastui sopivasti niin näytti juuresta kostealta.
VMP
Perskule, tuli takapakkia.
Ajettu vajaa 100km, koneesta kuuluu joku naputus jakopään päädystä.
Ääni on suht. hiljainen, ei kuulu auton sisälle vaikka ikkunat olisi auki. Ääni muuttuu kierrosten mukana.
Ääni kuuluu ainoastaan kone kunnolla lämpimänä. Kylmä/viileä = ei ääntä
Tehty / tarkistettu:
- Jakohihnan kireyttä on koitettu säätää, ei vaikutusta.
- Puristuspaineet 14,8/14,8/15,0/15,0 ja nousivat nopeasti
- Kone vetää OK
- Imunokan laakeripukeissa ei kulumajälkiä
- Apulaitehihna ei aiheuta ääntä
Ajettu vajaa 100km, koneesta kuuluu joku naputus jakopään päädystä.
Ääni on suht. hiljainen, ei kuulu auton sisälle vaikka ikkunat olisi auki. Ääni muuttuu kierrosten mukana.
Ääni kuuluu ainoastaan kone kunnolla lämpimänä. Kylmä/viileä = ei ääntä
Tehty / tarkistettu:
- Jakohihnan kireyttä on koitettu säätää, ei vaikutusta.
- Puristuspaineet 14,8/14,8/15,0/15,0 ja nousivat nopeasti
- Kone vetää OK
- Imunokan laakeripukeissa ei kulumajälkiä
- Apulaitehihna ei aiheuta ääntä
VMP
Nostellaan paremmalla otsikolla, samalla päivitystä:
Ajoin aamulla autolla 5km pajalle OK.
Pajan pihassa tyhjäkäyntiä n. 10min OK
Ääni alkoi vasta, kun nosti kierroksia joksikin aikaa. Sen jälkeen ääni ei lopu ennenkuin kone jäähtynyt.
Alfa asentaja kuunteli stetoskoopilla, ei osannut sanoa, mistä ääni tulee. Oli tosin sitä mieltä, että tuskin laakeri, kun ei kuulu koko ajan, sekä ääni olisi terävämpi.
Pari lähdettä on sanonut, että hihnan kireys voisi olla väärä.
Kiristimen "nuolen" kärki laitettu noin 1mm merkkireiän yläpuolelle.
Eli on periaatteessa liian kireällä. Voiko tuo kiristin olla noin nirso?Tasapainoakselin kiristin säädetty keskelle.
Dyykkasin roskiksesta vanhan kiristimen ja vesipumpun. Lähetin eilen lukituspalat Tampereelle, joten kerään motivaatiota kunnes saan palat takaisin. Sitten laitan vanhan kiristimen takaisin ja kokeilen sillä.
Ajoin aamulla autolla 5km pajalle OK.
Pajan pihassa tyhjäkäyntiä n. 10min OK
Ääni alkoi vasta, kun nosti kierroksia joksikin aikaa. Sen jälkeen ääni ei lopu ennenkuin kone jäähtynyt.
Alfa asentaja kuunteli stetoskoopilla, ei osannut sanoa, mistä ääni tulee. Oli tosin sitä mieltä, että tuskin laakeri, kun ei kuulu koko ajan, sekä ääni olisi terävämpi.
Pari lähdettä on sanonut, että hihnan kireys voisi olla väärä.
Kiristimen "nuolen" kärki laitettu noin 1mm merkkireiän yläpuolelle.
Eli on periaatteessa liian kireällä. Voiko tuo kiristin olla noin nirso?Tasapainoakselin kiristin säädetty keskelle.
Dyykkasin roskiksesta vanhan kiristimen ja vesipumpun. Lähetin eilen lukituspalat Tampereelle, joten kerään motivaatiota kunnes saan palat takaisin. Sitten laitan vanhan kiristimen takaisin ja kokeilen sillä.
VMP
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Tuotapa tuota. Enpä jaksa uskoa, että kumpikaan (jakohihnan tai tasapainoakselien hihnan) kiristimet olisi noin nirsoja. Mä olen pyrkinyt säätämään ne mahdollisimman tarkasti, mutta lopputulosta kuvaa varmasti parhaiten sana "suunnilleen" Hyvin on silti toiminut.mattijus kirjoitti: Pari lähdettä on sanonut, että hihnan kireys voisi olla väärä. Kiristimen "nuolen" kärki laitettu noin 1mm merkkireiän yläpuolelle. Eli on periaatteessa liian kireällä. Voiko tuo kiristin olla noin nirso?Tasapainoakselin kiristin säädetty keskelle. .... Sitten laitan vanhan kiristimen takaisin ja kokeilen sillä.
Jos aioit kokeilla entisiä "releitä", kokeile ensin ilman tasapainotusakselin hihnaa. Siitähän ei taida olla hatallisia vaikutuksia palstan mukaan. Poistaa se tuon naputtamisen tahi ei, niin silloin voisi ajatella äänilähteen olevan rajattu joko jakoreleisiin tai tasapainoreleisiin, jos ne äänen yleensäkään aiheuttaa , eiks nii ? Tämänhän voit tehdä niitä lukituspaloja odotellessasi.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Homma paketissa, ääni loppui testilenkillä ja konekin käy vielä.
En poistanut tasapainoakselien hihnaa mutta kotelot ympäriltä, ajelin sitten 15km ja seuraamaan naputuksen lähdettä. Tasapainoakselien hihna oli liian kireällä ja kiristin löi "rajoittimeen"
Sitten vaan uutta säätöä ja koelenkkiä, kolmannella kerralla taisi osua kohdalleen kun ääni on poissa.
Eli paikallinen Keijo Kotiasentaja oli kiristänyt remmin liian tiukalle.
En poistanut tasapainoakselien hihnaa mutta kotelot ympäriltä, ajelin sitten 15km ja seuraamaan naputuksen lähdettä. Tasapainoakselien hihna oli liian kireällä ja kiristin löi "rajoittimeen"
Sitten vaan uutta säätöä ja koelenkkiä, kolmannella kerralla taisi osua kohdalleen kun ääni on poissa.
Eli paikallinen Keijo Kotiasentaja oli kiristänyt remmin liian tiukalle.
VMP
Pitäis vaihtaa 147 2,0 TS hihnat (ajettu 5,5 v/ 41 tkm) ja oon kiinnolla lukenu palstan postia. Kertoisko joku, kuinka erikoisia nuo nokka- ja tasapainohihnan kiristimen työkalut on. Meinaan, pärjääkö ilman? Sama koskee nokka-akselin pyörien kiinnipitokaluja? Mihin niitä ollenkaan tarvitaan? Akselithan lukitaan niillä paloilla, jotka tulee laakerikansien tilalle. Vai joutuuko pyörät jossain vaiheessa irrottaan tai löysäämään?Kiristimen "nuolen" kärki laitettu noin 1mm merkkireiän yläpuolelle.
Eli on periaatteessa liian kireällä. Voiko tuo kiristin olla noin nirso?Tasapainoakselin kiristin säädetty keskelle.
Tarkoitus olis, että homma onnistuis kerralla. Työkalusarjan, jossa on kaikki vois ostaakin esim Englannista. Hintaa n 105 paunaa + vero + rahti eli öbat 200 erkkiä.
Heikalta saa lukituspalat, mutta vielä parempi olis, jos joku vois lainata/vuokrata?
5,5 vuotta samalla hihnalla?ekujala kirjoitti: Pitäis vaihtaa 147 2,0 TS hihnat (ajettu 5,5 v/ 41 tkm) ja oon kiinnolla lukenu palstan postia. Kertoisko joku, kuinka erikoisia nuo nokka- ja tasapainohihnan kiristimen työkalut on. Meinaan, pärjääkö ilman? Sama koskee nokka-akselin pyörien kiinnipitokaluja? Mihin niitä ollenkaan tarvitaan? Akselithan lukitaan niillä paloilla, jotka tulee laakerikansien tilalle. Vai joutuuko pyörät jossain vaiheessa irrottaan tai löysäämään?
Tarkoitus olis, että homma onnistuis kerralla. Työkalusarjan, jossa on kaikki vois ostaakin esim Englannista. Hintaa n 105 paunaa + vero + rahti eli öbat 200 erkkiä.
Heikalta saa lukituspalat, mutta vielä parempi olis, jos joku vois lainata/vuokrata?
En olisi uskaltanut! Hatunnosto.
Ei enää Alfaa... eipä
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei tuohon muuta erikoista tarvita kuin ne lukkopalat eivätkä nekään ihan pakolliset ole mutta turha tuossa kohtaa on riskeerata käyttämällä muita virityksiä. Molemmissa kiristimissä on kiristystiukkuutta osoittava viisari, tasapainoakselin kiristimen saa muistaakseni säädettyä ihan kiintoavaimella ja jakohihnankiristimen säätöä varten tarvitsee laittaa lohkon kyljessä olevaan reikään pultti ja kammeta sitä vasten ruuvimeisselillä. Muuten ei mitään ongelmaa mutta pultti kannattaa muistaa myös ottaa pois, unohdus käy äkkiä kalliiksi kun pultti tulee jakohihnasta läpi.ekujala kirjoitti:Kertoisko joku, kuinka erikoisia nuo nokka- ja tasapainohihnan kiristimen työkalut on. Meinaan, pärjääkö ilman? Sama koskee nokka-akselin pyörien kiinnipitokaluja? Mihin niitä ollenkaan tarvitaan? Akselithan lukitaan niillä paloilla, jotka tulee laakerikansien tilalle. Vai joutuuko pyörät jossain vaiheessa irrottaan tai löysäämään?
Nokkapyöriin ei tarvitse mitään kiinnipitotyökaluja mutta on hyvä huomata että imunokan pyörä on säädettävä. Kun hihna on vaihdettu ja kiristetty suunnilleen oikeaan kireyteen niin säädön lukituspultit kannattaa avata ja antaa pyörän säätyä oikeaan asentoon.
Mulla on tuollaiset pöytälaatikossa.Heikalta saa lukituspalat, mutta vielä parempi olis, jos joku vois lainata/vuokrata?
- Epäkelpokeräilijä -