75 America, nyt takarenkaat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

75 America, nyt takarenkaat

Viesti Kirjoittaja Savo »

Elämä on ihmisen parasta aikaa, sanoi Matti Nykänen. Vähänpä tuo herra elämästä tietää. Kyllä se 75 American omistaminen on elämän parasta aikaa.

Reissussa alkoi kuulua pientä jumputusta, saattaa olla kuviteltuakin. Päätin irroittaa pyörät joka kulmasta ja katsoa, että renkaat on ehjät ja kaikki näkyvä paikallaan. Etukulmat ok. Kuskin puoleinen takarengas oli ulompana, kuin eturenkaat, mutterit eivät menneet yhtä syvälle kuin edessä. Vastakappale (pultti) ei tule edes mutterin ulkopinnan tasolle. Vanteen takana oli välilevy. Ei tuntunut ihan fiksulle, mutta kai sillä oli syynsä. Toisen puolen takavanne olikin erilainen kuin muut. Keskiö oli syvempi, kuin kolmessa muussa vanteessa. Aluvanteen peitelevyn kiinnitysruuvia oli jatkettu. Erilainen vanne oli selvästi huomattu, mutta päätetty soveltaa kuitenkin pienin virityksin käytöön.

Molemmat takarenkaat olivat sisäreunalta enemmän kuluneita. Jos oletetaan, että tuo erilainen vanne on ollut takana kokoajan, niin onko takapyörien asento väärä? Minusta näyttää, että takapyörät ovat ylhäältä lähempänä, kuin alhaalta. Tämäkin voi olla kuviteltua. Onko tuo kuvaamani "asentovirhe" yleensä mahdollinen.

Auto on hieman levoton ajaa. Olen olettanut, että etupään puslat ovat vaihtokunnossa, mutta onkohan vika kuitenkin takapäässä?

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Kuulostaa siltä että joku säätänyt taka-akseliin vähän camberia.

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Noin käy usein jos autoa on madallettu, mutta pyörien suuntaus jätetty tekemättä. Uskaltaisin olettaa että Alfasta löytyisi säätö takapyörien camberille (huom. ei varmaa tietoa). Kaverin entisessä sierrassa ei säätöä ollut. Seurauksena takapyörät kuluivat paljon aiemmin sisäreunasta 40mm madalluksilla. Eli nelipyöräsuuntaus (vai mikä olikaan) kannattaisi kai teettää. Mutta kyllä tuo vannehommakin hieman viritelmältä vaikuttaa, saattaa silti toimia käytännössä... :roll:
Tein itse - säästin

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

De Dionissa ei voi ilman väkivaltaa säätää mitään pyöränkulmia takana. Ja auton madaltaminen ei vaikuta takana mihinkään pyöränkulmaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps, kulmat on kiinteät De dionissa joten pistäisin kyllä vanteiden piikkiin täysin..

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Eikös lähes joka autossa ole vakiona renkaat yläreunasta lähempänä toisiaan kuin alareunasta? Tässä käsityksessä ainakin olen ollut. Lisäksi yleensä vetäviin pyöriin jätetään hieman haritusta ja vapaasti pyörivät renkaat auraavat. Ja kuten edelliset jo totesivat,niitä 75:n taka-akselin kulmia ei pahemmin säädellä. Jos vanteiden offset (et) on selvästi väärä voi se tietysti aiheuttaa epätasaista kulumista.

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Oman GTVn takakulmia ON säädetty. Eli kyllä sitä tehdään muttei ihan joka pajalla. Muistaakseni vakiokulmat on lähes 0.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Miten niitä säädetään? Rälläkällä ja kempillä vai lekalla? :o

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos taka-akseli on vinossa, vaikkapa kolarin jäljiltä. Eli jos Watt tuennan pisteet on muuttuneet niin niitä oikaisemalla saa akselin suoraan. Mutta jos haluaa muuttaa "auraussummaa" tai esim. camberia täytyisi sitä hemmetin paksua takakolmioputkistoa vääntää ja tarkalleen se olisi laitonta koska tukivarsia ei saa lämmittää tai muokata ja sen onnistumista uskallan epäillä. Tuon DeDionin eduthan on juuri jousituskorkeudesta riippumatta muuttumattomat auraus ja camber. Periaatteessa tuossa yhdistyy jäykän ja erillisjousituksen edut, eli muuttumaton geometria mutta kuitenkin jousittamaton massa on saatu mahdollisemman pieneksi. Ongelmina on suuri tilantarve, joka näkyy tavaratilassa ja mm.pakoputkiston reittivaikeutena.
Eli yhtään säätökohtaa siellä ei ole tehtaan jäljiltä ja mitään ei voi ja tarvitse säätää jos ruoste, ylikuormitus tai kolari rikkonut paikkoja.Ja silloinkin jää säädöiksi hitsaus, osien uusinta tai koripenkki.

Tuosta jos katsoo sivun 9 http://www.gtv6-156gta.be/GTV61985Manue ... onGR25.pdf

Ja siitä osa numero 15 tuo on yhtä puuta ja se määrittelee taka-akselin pyöränkulmat koska pyöränlaakeripukit ovat siinä kiinteinä (siis edelleen siihen keskelle kiinnittyvä Watt = ne yläpuolella olevat osat 1-8 ) tuenta määrää kulkukulman ei kokonaisaurausta). Tietysti tuota väkivalloin vääntämällä voisi säätää camberia, mutta että joku tekisi niin.....tai en itse antaisi omaani tehdä niin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Tuli vielä mieleeni että renkaat ovat voineet olla aiemmin autossa jossa oli kulmat perseellään, ja silloin kuluneet miten sattuu. Itse ainakin ostin talvella vanteet joissa oli juuri sellaiset kumit. Levottomuutta tuo ei taida kuitenkaan selittää... Ihan vaan spekuloin; taas enempiä tietämättä. :mrgreen:
Tein itse - säästin

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Asiaan, omassa V6:ssa myös sisäreunasta kuluneet renkaat enemmän, tosin renkailla on ikää yhtä paljon kuin kutsuntaikäisellä joten paha sanoa että tekiskö uusilla renkailla samaa

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos taka-akseli on vinossa, vaikkapa kolarin jäljiltä. Tuosta jos katsoo sivun 9 http://www.gtv6-156gta.be/GTV61985Manue ... onGR25.pdf

...

Ja siitä osa numero 15 tuo on yhtä puuta ja se määrittelee taka-akselin pyöränkulmat koska pyöränlaakeripukit ovat siinä kiinteinä (siis edelleen siihen keskelle kiinnittyvä Watt = ne yläpuolella olevat osat 1-8 ) tuenta määrää kulkukulman ei kokonaisaurausta). Tietysti tuota väkivalloin vääntämällä voisi säätää camberia, mutta että joku tekisi niin.....tai en itse antaisi omaani tehdä niin.
Ei kyllä kannattaisi huudella myyntiin tulevasta autosta, muttei viitsi tieten tahtoen huonoa myydä.

Täytyy käyttää mittauksessa. Takarenkaat oli muutenkin jo aika kuluneet, joten ehkä ongelma ei ole suuri? Onneksi on tallin ehtinyt kertyä vanteita/renkaita. Pääsee kokeilemaan käytetyillä renkailla, eikä tarvii heti mennä uusia ostamaan.

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Koska tässä jo alettiin huutaa laittomuudella niin jääköön tähän.
Jos joku oikeasti on kiinnostunut taka-akselin säätämisestä niin voipi lähettää PM.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Kerro ihmeessä ihan yleisesti, uskon että muitakin kuin minua kiinnostaa. Jonkun IMSA:n tai vastaavan taka-akselistosta olen nähnyt kuvan, jossa oli camberit säädettävissä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

pistähän grendel yleiseen jakeluun vain, sehän jokaisen oma asia säätääkö vai ei.. :)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Teknillisesti kiinnostaisi minuakin. Asiaa en sinänsä edes epäile ja laittomuuksiin on jokainen korjaamo ja asentaja (täälläkin käsi nousee) syyllistynyt koska useimmissa autoissa jumiutuneet kulmansäädöt vaatiivat lähes aina lämmittämistä ja reilua väkivaltaa. Illalla vielä mietin asiaa (kivut estävät hyvin nukahtamista :) ) niin Watt tuennan tai "alaputkiston" etupään puslan muutokset vaikuttaisivat korin ja "alaputkiston" keskinäiseen asentoon, eli taka-akselin takia auto voisi kulkea vinossa ja noita säätämällä sen saisi korjattua. Mutta silloinkaan ei mikään pyöränsuuntaus arvo muuttuisi.
Onhan se laakeripukki tehtaalla siihen putkeen kiinnitetty eli jos sen irroittaa on tarkka jigi ja uskallusta ja taitoa hitsata niin saa sen tietty eriasentoon. Säädettäväksi tuota on varmaan vaikea saada? Kisa käytössäkö on ollut säädettäviä? Itse ajattelin että kisoissa ollut mukana eri pyöränkulmiin rakennettuja takaputkia. Joita sitten on voitu vaihtaa ja kokeilla. Useimmilla radoilla varmaan voitu valita se oikea jo profiilin mukaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Kilpurin taka-akseli. Klick

Camber säädetään ihan tangosta ruuvaamalla ja harituksellekkin voi olla jonkinlainen epäkeskopulttisäätö noiden napojen kiinnityksessä.

Siviiliversiosta noita taka-akselin pyöränkulmia voisi säätää joku osaava kaveri nelipyöräsuuntauslaitteen, hitsipillin ja sopivan jäähdytyksen kanssa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Katsos... :roll: kätevät ne osaa tehdä kaiken. Jarrutkin on siirtynyt napaan. Ihan nelipyöräohjausta ei kuitenkaan nuo normivetarit sulata. Pakoputki ongelma on ratkaistu tuomalla se kyljestä ulos.
Joo, pystyy siis säätämään juuri irroita ja hitsaa metodilla. Mutta ajettavuuden takia tuskin tarvii tehdä siviilikäytössä? Ja jos syynä taipuman aiheuttama virhe on varmaan koko DeDionin vaihto järkevämpää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

kilpurithan on toki asia erikseen verrattaessa katupeleihin ja tokihan autoa rälläkän ja hitsivehkeiden avulla silppuamalla voi tehdä vaikka mitä mutta tässä ketjussahan oli alkujaan kyse ihan vakiosta 75 americasta joten olen edelleenkin sitä mieltä että mitään säätöjä ei takapyörien kulmien suhteen ole olemassa ainakaan tehtaan jäljiltä..

virityksiähän toki kuka tahansa osaa tehtailla.. :wink:

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

En mä tarkoittanut nyt ihan irroita & hitsaa säätöä. Käsittääkseni tuollaisen jäykän taka-akselin kulmia pystyy säätämään jossakin määrin reilusti kuumentamalla ja sopivan nopeasti jäähdyttämällä.
Käsittääkseni homma menisi esimerkiksi jotenkin näin. Jos taka-akselissa olisi liian vähän haritusta, niin lämmitetään taka-akselia etupuolelta riittävästi, että lämpölaajeneminen kääntää harituksen jo "ylitse". Sitten jäähdytetään akseli sopivan nopeasti vesisumulla ja paineilmalla, niin akseli ei enään käännykkään takaisin alkuperäiseen asentoonsa vaan jää enemmän haritukselle.
Itse en tuollaista remonttia kyllä yrittäisi tehdä, vaan yrittäisin etsiä jonkun oikeasti hommansa osaavan tekijän.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Tulee ihan uutta tietoa. Ei tarkoita että en uskoisi, olen edelleen se joka väitti pitkään tietävänsä tasauspyörästönlukon toimintaperiaatteen :oops: . Mutta tunnostaisi tuollainen "ohjaamaton" täysin lämpölaajenemiseen perustuva systeemi aika arpapeliltä, kuitenkin jos haetaan pelkkää camberia niin auraus ei saisi kuitenkaan muuttua.Ja käykö lämpölaajentumisessa niin että muutokset on erillaisia jos lämpötila muutosta muutetaan? (Tämä "väittely" passaa hyvin kipsijalkaiselle, lääkityksen alaiselle :wink: )
Onko kellään muuten käsitystä onko koko DeDion palikka samaa ainetta? Ne laakeripesät tuntuisivat ainakin olevan jotain kevytvalua kun taas se itse putki tuntuu ottavan pintaruostettakin, mutta tuskin on ihan perinteisesti hitsattavaa (?). Niissä pukeissahan on seillaiset "kiintoavain viisteet" (katso ylemmästä olevasta linkistäkin)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

QV:n edellinen omistaja kertoi: että 75 ajamalla talvikelillä katukivetykseen pienessä luistossa dedion akseli vääntyy, on kuulemma kohtalaisen helppo korjata suoraksi. Ja nyt ei siis puhuta hänen edellisestä autosta.

Tieto keventää tunnelmaa. Ehkä reissu Muukkoselle tai Automilanoon ratkaisee asian. Americasta voisi tullakkin ensi talveksi ihan käyttöauto. Toisaalta Amervican ja QV:n myyneet kaverit molemmat sanoivat, ettei heidän vaimonsa tykkää ajella v6 takaveto Alfalla talvella.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Savo kirjoitti:Toisaalta Amervican ja QV:n myyneet kaverit molemmat sanoivat, ettei heidän vaimonsa tykkää ajella v6 takaveto Alfalla talvella.
Mitenkäs rivi4 takaveto Alfalla, vaihdetaan! :mrgreen:

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Joo, kyllä mun vaimo on Tessulla pärjännyt oikein hyvin talvisin. On se kyllä sanonu, että on mutkia jossa perä heittelehtii väkisin :shock:

Autosi on kyllä niin tyylikäs, katselin sitä Bella Italiassa, että melkein houkuttelisi sopivan välirahan seuratessa. Mutta järki voitaa ja seuraava autoni on maksimissaa 12 vuotta vanha.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Heh, tuo järki on välillä ongelmallinen, välillä taas hyödyllinen. Kiitoksia vain, mutta sehän on kyllä tosiasia, että 3.0 on paljon tyylikkäämpi pellin alta :wink:

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Kyllä Alfistipohjoosesta on nyt oikeassa tuon De Dion akselin säätämisen suhteen.
Jos hitsipilliä aletaan käyttää kulmien "säätöön", niin voidaan kai sanoa että kaikki on sitten "säädettävissä". Vastaavalla menetelmällä vähän laajemmin ajatellen malmikasasta on "säädettävissä" tuote nimeltä auto, tms.
Eli 75:n De Dion akselissa pyöränkulmat ei ole säädettävissä, ne on tehtaalla laitettu ohjearvoihinsa.
Eri asia jos pyörä on ajettu katukiveykseen tai muuhun ja kulmat on "säätyneet" raudan taipumisen seurauksena, pakkohan se on samalla tavalla "säätää" takaisin suunnilleen kohdilleen. Samoin jos vaikka etukulma on ajettu puuhun, on pintapellit yms."säätyneet" vääriin arvoihin. Nehän on "säädettävä" takaisin.
Kysymys on siis kolarikorjauksesta, jossa hitsipillikin on säätötyökalu, ei pyöränkulmien säädöstä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

hyvin sanottu :lol:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

niinpä gamma hyvä..

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Niin niin, mutta kun Ruotsissa on silloin tällöin De Dion -autoja myynnissä säädetyin takacamberein.

T. Vittorio Perscamber /-.-\

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

on tainneet hurrit käyttää siis hitsipilliä lämmitykseen ja eivät ole enää tehtaan ohjearvoissa...

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

America ei kampea suditellessa sivulle (normaalista poikkeavasti), joten ilmeisesti vikaa on vain pyörän/pyörien pystykallistumassa.

Kun olen onnistunut karkoittamaan ostajat pois, niin nyt pitää alkaa selvittelemään korjausta samalla, kun vien auton talvihuoltoon.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

Korjaamolta soitettiin ja arveltiin, että vika olis siinä taka-akselin rungossa vai mikä se nyt on nimeltään. Onko tietoa, onko tuo osa sama kaikissa seiskavitosissa, vai pitääkö olla 3.0:sta?

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Onko niistä takapyörien kulmista mitään mittausarvoja? Mikä on pielessä?

Niin ja käsittääksen kaikkissa 75:ssa on sama DeDion taka-akseli. SZ/RZ:ssa on sitten se vahvistettu.

Omassa 1.6:ssa lähti kanssa paloja renkaiden kulutuspinnan sisäreunasta kun ulkoreuna oli vielä suht OK.

Edit. Kuulostaa luotettavalta, kun korjaamolla arvellaan jonkin olevan pielessä...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Seiska5mma kirjoitti:Niin niin, mutta kun Ruotsissa on silloin tällöin De Dion -autoja myynnissä säädetyin takacamberein.

T. Vittorio Perscamber /-.-\
_____________________

Hej

Säljer min dion axel med mt steg 2 fjädrar, axeln har flyttad infästnig till dion stagen är flyttad för att inte vinkeln skall förendres vid sängkning. Det sitter nya powerflex busninga i den, den är också blästrad och lackad. Jag kan skrängka så det blir camber vinkel om ni vill.

3000 sek

Torbjörn Svensson 0704-754747 Göteborg
_____________________

Mitä mä sanoin, 300 egee, 16 mm jouset (steg 2 on ainakin Harjunpään mukaan 16 mm tavaraa, steg 1 > 13 mm), powerflexit, hiekkapuhallettu ja maalattu - ja camberit kaupan päälle. Miks mä asun tässä maassa, jossa kaikki myytävä on ruosteessa?

Ilmeisesti tuo skrängka tarkoittaa vähän samaa kuin krympa (kutistaa), paitsi toisella tavalla, eli ehkä pakottaa kasaan, rutistaa. Kannattaa huomata, että Svensson on siirtänyt Dionin kiinnitystä, jotta se olisi oikeassa tällissä madallettujen jousien kanssa.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Savo »

jknracing kirjoitti:Onko niistä takapyörien kulmista mitään mittausarvoja? Mikä on pielessä?

Niin ja käsittääksen kaikkissa 75:ssa on sama DeDion taka-akseli. SZ/RZ:ssa on sitten se vahvistettu.

Omassa 1.6:ssa lähti kanssa paloja renkaiden kulutuspinnan sisäreunasta kun ulkoreuna oli vielä suht OK.

Edit. Kuulostaa luotettavalta, kun korjaamolla arvellaan jonkin olevan pielessä...
Jep, löysin edellisen omistajan antaman paperin, joka kertoo:

Takapyörien suuntaus
kokonais - 3,5 mm (ohjearvo - 1,0mm + 1,0 mm)
vasen - 1,9 mm
oikea - 1,6 mm
Camber
vasen - 1 22' (- 0 30' 0 30')
oikea - 1 38'

Ei siis ole kohdallaan. Ja erityisesti apumiehen puoleinen pyärä nyttää silmämääräisesti \

Vaan eihän tässä mitään, on siis vain laitettava ostetaan osastolle, että ostetaan SZ/RZ taka-akseli. Jos vaikka joku olis jo purkanu...

Niin se oli mun versio mitä korjaamolta sanottiin. Kyllä siellä oltiin varmoja, että kyse oli siitä taka.aikselin kehikosta, vai mikä se nyt onkaan oikealta nimeltään. Ja sehän on hyvä uutinen, jos se tarkoitaa, ettei akselin kiinnityspisteet ole vaurioituneet.

Avatar
Roadkill
Viestit: 916
Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:27
Car(s): GT 1600 Junior
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Roadkill »

Seiska5mma kirjoitti: Miks mä asun tässä maassa, jossa kaikki myytävä on ruosteessa?
Samaa ihmettelin eilen rakkineen alla ryönatessä. Siisti ja maalattu dedioni olisi hieno, mutta ehkä sitten seuraavassa elämässä. Tai sitten lähdetään Ruotsin reissulle, jöötepori on ihan kulman takana.

Muutenkin pitää kyllä ihmetellä sitä, miten tautista hommaa noiden laatikonkumien vaihtaminen on. Nyt on lattia täynnä pulttia ja muuta, jotka pitäisi saada takaisin kiinni ennen kevättä. Mutta kumeja en ole vielä vaihtanut. Hiljaa ja huolella...

Avatar
Wolffis
Viestit: 245
Liittynyt: 21 Heinä 2004, 02:02
Car(s): 33 1,7 16v, 159 2,4 JTDM
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Wolffis »

mulla myös sama projekti menossa! eli kaikki kumit/puslat uusiksi ja kaikki kilkkeet irti autosta! tähän mennessä oon jo kerenny hiekkapuhaltamaan ja maalaamaan kaikki osat ferrarin punaiseks vaihde vivustoa myöten... :P mutta tuleepahan kerralla kuntoon! pohjaankin tosiaan uppos pari neliöö peltiä! :?

Avatar
PP
Viestit: 161
Liittynyt: 02 Elo 2005, 09:15

Viesti Kirjoittaja PP »

Eipä ne kaikki dedion akselit kuitenkaan ole samanlaisia. Esim 75 TS:n akseli ainakin poikkeaa vanhempien 116 sarjalaisten akselista. Kolmion etukulmassa oleva dedion pusla ja sen pesä on eri kokoinen. Uudempi pusla on muutenkin erilainen kuin vanhempien mallien.
TPP

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Pesä on samankokoinen. Ero on puslan korkeudessa.
Akseleissa on kyllä eroja. Usean kilon painoeroja on raportoitu.

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Grendel kirjoitti:Pesä on samankokoinen. Ero on puslan korkeudessa.
Akseleissa on kyllä eroja. Usean kilon painoeroja on raportoitu.
Missä köykäisimmät? Vai epäiletkö että on ollut yksilökohtaisia eroja.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Suola on syönyt pari kiloa? :P
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja OL »

Hahaa, ei mikään mahdottomuus :-D

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Kunpa tietäisi. Oletettavasti yksilöitä ja ehkä niitä on osittain vahvistettu myöhemmissä versioissa. oma painaa ilman laakereita 19.2 kg.

Vastaa Viestiin