75 America, nyt takarenkaat
Valvoja: Moderators
75 America, nyt takarenkaat
Elämä on ihmisen parasta aikaa, sanoi Matti Nykänen. Vähänpä tuo herra elämästä tietää. Kyllä se 75 American omistaminen on elämän parasta aikaa.
Reissussa alkoi kuulua pientä jumputusta, saattaa olla kuviteltuakin. Päätin irroittaa pyörät joka kulmasta ja katsoa, että renkaat on ehjät ja kaikki näkyvä paikallaan. Etukulmat ok. Kuskin puoleinen takarengas oli ulompana, kuin eturenkaat, mutterit eivät menneet yhtä syvälle kuin edessä. Vastakappale (pultti) ei tule edes mutterin ulkopinnan tasolle. Vanteen takana oli välilevy. Ei tuntunut ihan fiksulle, mutta kai sillä oli syynsä. Toisen puolen takavanne olikin erilainen kuin muut. Keskiö oli syvempi, kuin kolmessa muussa vanteessa. Aluvanteen peitelevyn kiinnitysruuvia oli jatkettu. Erilainen vanne oli selvästi huomattu, mutta päätetty soveltaa kuitenkin pienin virityksin käytöön.
Molemmat takarenkaat olivat sisäreunalta enemmän kuluneita. Jos oletetaan, että tuo erilainen vanne on ollut takana kokoajan, niin onko takapyörien asento väärä? Minusta näyttää, että takapyörät ovat ylhäältä lähempänä, kuin alhaalta. Tämäkin voi olla kuviteltua. Onko tuo kuvaamani "asentovirhe" yleensä mahdollinen.
Auto on hieman levoton ajaa. Olen olettanut, että etupään puslat ovat vaihtokunnossa, mutta onkohan vika kuitenkin takapäässä?
Reissussa alkoi kuulua pientä jumputusta, saattaa olla kuviteltuakin. Päätin irroittaa pyörät joka kulmasta ja katsoa, että renkaat on ehjät ja kaikki näkyvä paikallaan. Etukulmat ok. Kuskin puoleinen takarengas oli ulompana, kuin eturenkaat, mutterit eivät menneet yhtä syvälle kuin edessä. Vastakappale (pultti) ei tule edes mutterin ulkopinnan tasolle. Vanteen takana oli välilevy. Ei tuntunut ihan fiksulle, mutta kai sillä oli syynsä. Toisen puolen takavanne olikin erilainen kuin muut. Keskiö oli syvempi, kuin kolmessa muussa vanteessa. Aluvanteen peitelevyn kiinnitysruuvia oli jatkettu. Erilainen vanne oli selvästi huomattu, mutta päätetty soveltaa kuitenkin pienin virityksin käytöön.
Molemmat takarenkaat olivat sisäreunalta enemmän kuluneita. Jos oletetaan, että tuo erilainen vanne on ollut takana kokoajan, niin onko takapyörien asento väärä? Minusta näyttää, että takapyörät ovat ylhäältä lähempänä, kuin alhaalta. Tämäkin voi olla kuviteltua. Onko tuo kuvaamani "asentovirhe" yleensä mahdollinen.
Auto on hieman levoton ajaa. Olen olettanut, että etupään puslat ovat vaihtokunnossa, mutta onkohan vika kuitenkin takapäässä?
Noin käy usein jos autoa on madallettu, mutta pyörien suuntaus jätetty tekemättä. Uskaltaisin olettaa että Alfasta löytyisi säätö takapyörien camberille (huom. ei varmaa tietoa). Kaverin entisessä sierrassa ei säätöä ollut. Seurauksena takapyörät kuluivat paljon aiemmin sisäreunasta 40mm madalluksilla. Eli nelipyöräsuuntaus (vai mikä olikaan) kannattaisi kai teettää. Mutta kyllä tuo vannehommakin hieman viritelmältä vaikuttaa, saattaa silti toimia käytännössä...
Tein itse - säästin
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Eikös lähes joka autossa ole vakiona renkaat yläreunasta lähempänä toisiaan kuin alareunasta? Tässä käsityksessä ainakin olen ollut. Lisäksi yleensä vetäviin pyöriin jätetään hieman haritusta ja vapaasti pyörivät renkaat auraavat. Ja kuten edelliset jo totesivat,niitä 75:n taka-akselin kulmia ei pahemmin säädellä. Jos vanteiden offset (et) on selvästi väärä voi se tietysti aiheuttaa epätasaista kulumista.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Jos taka-akseli on vinossa, vaikkapa kolarin jäljiltä. Eli jos Watt tuennan pisteet on muuttuneet niin niitä oikaisemalla saa akselin suoraan. Mutta jos haluaa muuttaa "auraussummaa" tai esim. camberia täytyisi sitä hemmetin paksua takakolmioputkistoa vääntää ja tarkalleen se olisi laitonta koska tukivarsia ei saa lämmittää tai muokata ja sen onnistumista uskallan epäillä. Tuon DeDionin eduthan on juuri jousituskorkeudesta riippumatta muuttumattomat auraus ja camber. Periaatteessa tuossa yhdistyy jäykän ja erillisjousituksen edut, eli muuttumaton geometria mutta kuitenkin jousittamaton massa on saatu mahdollisemman pieneksi. Ongelmina on suuri tilantarve, joka näkyy tavaratilassa ja mm.pakoputkiston reittivaikeutena.
Eli yhtään säätökohtaa siellä ei ole tehtaan jäljiltä ja mitään ei voi ja tarvitse säätää jos ruoste, ylikuormitus tai kolari rikkonut paikkoja.Ja silloinkin jää säädöiksi hitsaus, osien uusinta tai koripenkki.
Tuosta jos katsoo sivun 9 http://www.gtv6-156gta.be/GTV61985Manue ... onGR25.pdf
Ja siitä osa numero 15 tuo on yhtä puuta ja se määrittelee taka-akselin pyöränkulmat koska pyöränlaakeripukit ovat siinä kiinteinä (siis edelleen siihen keskelle kiinnittyvä Watt = ne yläpuolella olevat osat 1-8 ) tuenta määrää kulkukulman ei kokonaisaurausta). Tietysti tuota väkivalloin vääntämällä voisi säätää camberia, mutta että joku tekisi niin.....tai en itse antaisi omaani tehdä niin.
Eli yhtään säätökohtaa siellä ei ole tehtaan jäljiltä ja mitään ei voi ja tarvitse säätää jos ruoste, ylikuormitus tai kolari rikkonut paikkoja.Ja silloinkin jää säädöiksi hitsaus, osien uusinta tai koripenkki.
Tuosta jos katsoo sivun 9 http://www.gtv6-156gta.be/GTV61985Manue ... onGR25.pdf
Ja siitä osa numero 15 tuo on yhtä puuta ja se määrittelee taka-akselin pyöränkulmat koska pyöränlaakeripukit ovat siinä kiinteinä (siis edelleen siihen keskelle kiinnittyvä Watt = ne yläpuolella olevat osat 1-8 ) tuenta määrää kulkukulman ei kokonaisaurausta). Tietysti tuota väkivalloin vääntämällä voisi säätää camberia, mutta että joku tekisi niin.....tai en itse antaisi omaani tehdä niin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Tuli vielä mieleeni että renkaat ovat voineet olla aiemmin autossa jossa oli kulmat perseellään, ja silloin kuluneet miten sattuu. Itse ainakin ostin talvella vanteet joissa oli juuri sellaiset kumit. Levottomuutta tuo ei taida kuitenkaan selittää... Ihan vaan spekuloin; taas enempiä tietämättä.
Tein itse - säästin
Ei kyllä kannattaisi huudella myyntiin tulevasta autosta, muttei viitsi tieten tahtoen huonoa myydä.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Jos taka-akseli on vinossa, vaikkapa kolarin jäljiltä. Tuosta jos katsoo sivun 9 http://www.gtv6-156gta.be/GTV61985Manue ... onGR25.pdf
...
Ja siitä osa numero 15 tuo on yhtä puuta ja se määrittelee taka-akselin pyöränkulmat koska pyöränlaakeripukit ovat siinä kiinteinä (siis edelleen siihen keskelle kiinnittyvä Watt = ne yläpuolella olevat osat 1-8 ) tuenta määrää kulkukulman ei kokonaisaurausta). Tietysti tuota väkivalloin vääntämällä voisi säätää camberia, mutta että joku tekisi niin.....tai en itse antaisi omaani tehdä niin.
Täytyy käyttää mittauksessa. Takarenkaat oli muutenkin jo aika kuluneet, joten ehkä ongelma ei ole suuri? Onneksi on tallin ehtinyt kertyä vanteita/renkaita. Pääsee kokeilemaan käytetyillä renkailla, eikä tarvii heti mennä uusia ostamaan.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Teknillisesti kiinnostaisi minuakin. Asiaa en sinänsä edes epäile ja laittomuuksiin on jokainen korjaamo ja asentaja (täälläkin käsi nousee) syyllistynyt koska useimmissa autoissa jumiutuneet kulmansäädöt vaatiivat lähes aina lämmittämistä ja reilua väkivaltaa. Illalla vielä mietin asiaa (kivut estävät hyvin nukahtamista ) niin Watt tuennan tai "alaputkiston" etupään puslan muutokset vaikuttaisivat korin ja "alaputkiston" keskinäiseen asentoon, eli taka-akselin takia auto voisi kulkea vinossa ja noita säätämällä sen saisi korjattua. Mutta silloinkaan ei mikään pyöränsuuntaus arvo muuttuisi.
Onhan se laakeripukki tehtaalla siihen putkeen kiinnitetty eli jos sen irroittaa on tarkka jigi ja uskallusta ja taitoa hitsata niin saa sen tietty eriasentoon. Säädettäväksi tuota on varmaan vaikea saada? Kisa käytössäkö on ollut säädettäviä? Itse ajattelin että kisoissa ollut mukana eri pyöränkulmiin rakennettuja takaputkia. Joita sitten on voitu vaihtaa ja kokeilla. Useimmilla radoilla varmaan voitu valita se oikea jo profiilin mukaan.
Onhan se laakeripukki tehtaalla siihen putkeen kiinnitetty eli jos sen irroittaa on tarkka jigi ja uskallusta ja taitoa hitsata niin saa sen tietty eriasentoon. Säädettäväksi tuota on varmaan vaikea saada? Kisa käytössäkö on ollut säädettäviä? Itse ajattelin että kisoissa ollut mukana eri pyöränkulmiin rakennettuja takaputkia. Joita sitten on voitu vaihtaa ja kokeilla. Useimmilla radoilla varmaan voitu valita se oikea jo profiilin mukaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Kilpurin taka-akseli. Klick
Camber säädetään ihan tangosta ruuvaamalla ja harituksellekkin voi olla jonkinlainen epäkeskopulttisäätö noiden napojen kiinnityksessä.
Siviiliversiosta noita taka-akselin pyöränkulmia voisi säätää joku osaava kaveri nelipyöräsuuntauslaitteen, hitsipillin ja sopivan jäähdytyksen kanssa.
Camber säädetään ihan tangosta ruuvaamalla ja harituksellekkin voi olla jonkinlainen epäkeskopulttisäätö noiden napojen kiinnityksessä.
Siviiliversiosta noita taka-akselin pyöränkulmia voisi säätää joku osaava kaveri nelipyöräsuuntauslaitteen, hitsipillin ja sopivan jäähdytyksen kanssa.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Katsos... kätevät ne osaa tehdä kaiken. Jarrutkin on siirtynyt napaan. Ihan nelipyöräohjausta ei kuitenkaan nuo normivetarit sulata. Pakoputki ongelma on ratkaistu tuomalla se kyljestä ulos.
Joo, pystyy siis säätämään juuri irroita ja hitsaa metodilla. Mutta ajettavuuden takia tuskin tarvii tehdä siviilikäytössä? Ja jos syynä taipuman aiheuttama virhe on varmaan koko DeDionin vaihto järkevämpää.
Joo, pystyy siis säätämään juuri irroita ja hitsaa metodilla. Mutta ajettavuuden takia tuskin tarvii tehdä siviilikäytössä? Ja jos syynä taipuman aiheuttama virhe on varmaan koko DeDionin vaihto järkevämpää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kilpurithan on toki asia erikseen verrattaessa katupeleihin ja tokihan autoa rälläkän ja hitsivehkeiden avulla silppuamalla voi tehdä vaikka mitä mutta tässä ketjussahan oli alkujaan kyse ihan vakiosta 75 americasta joten olen edelleenkin sitä mieltä että mitään säätöjä ei takapyörien kulmien suhteen ole olemassa ainakaan tehtaan jäljiltä..
virityksiähän toki kuka tahansa osaa tehtailla..
virityksiähän toki kuka tahansa osaa tehtailla..
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
En mä tarkoittanut nyt ihan irroita & hitsaa säätöä. Käsittääkseni tuollaisen jäykän taka-akselin kulmia pystyy säätämään jossakin määrin reilusti kuumentamalla ja sopivan nopeasti jäähdyttämällä.
Käsittääkseni homma menisi esimerkiksi jotenkin näin. Jos taka-akselissa olisi liian vähän haritusta, niin lämmitetään taka-akselia etupuolelta riittävästi, että lämpölaajeneminen kääntää harituksen jo "ylitse". Sitten jäähdytetään akseli sopivan nopeasti vesisumulla ja paineilmalla, niin akseli ei enään käännykkään takaisin alkuperäiseen asentoonsa vaan jää enemmän haritukselle.
Itse en tuollaista remonttia kyllä yrittäisi tehdä, vaan yrittäisin etsiä jonkun oikeasti hommansa osaavan tekijän.
Käsittääkseni homma menisi esimerkiksi jotenkin näin. Jos taka-akselissa olisi liian vähän haritusta, niin lämmitetään taka-akselia etupuolelta riittävästi, että lämpölaajeneminen kääntää harituksen jo "ylitse". Sitten jäähdytetään akseli sopivan nopeasti vesisumulla ja paineilmalla, niin akseli ei enään käännykkään takaisin alkuperäiseen asentoonsa vaan jää enemmän haritukselle.
Itse en tuollaista remonttia kyllä yrittäisi tehdä, vaan yrittäisin etsiä jonkun oikeasti hommansa osaavan tekijän.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tulee ihan uutta tietoa. Ei tarkoita että en uskoisi, olen edelleen se joka väitti pitkään tietävänsä tasauspyörästönlukon toimintaperiaatteen . Mutta tunnostaisi tuollainen "ohjaamaton" täysin lämpölaajenemiseen perustuva systeemi aika arpapeliltä, kuitenkin jos haetaan pelkkää camberia niin auraus ei saisi kuitenkaan muuttua.Ja käykö lämpölaajentumisessa niin että muutokset on erillaisia jos lämpötila muutosta muutetaan? (Tämä "väittely" passaa hyvin kipsijalkaiselle, lääkityksen alaiselle )
Onko kellään muuten käsitystä onko koko DeDion palikka samaa ainetta? Ne laakeripesät tuntuisivat ainakin olevan jotain kevytvalua kun taas se itse putki tuntuu ottavan pintaruostettakin, mutta tuskin on ihan perinteisesti hitsattavaa (?). Niissä pukeissahan on seillaiset "kiintoavain viisteet" (katso ylemmästä olevasta linkistäkin)
Onko kellään muuten käsitystä onko koko DeDion palikka samaa ainetta? Ne laakeripesät tuntuisivat ainakin olevan jotain kevytvalua kun taas se itse putki tuntuu ottavan pintaruostettakin, mutta tuskin on ihan perinteisesti hitsattavaa (?). Niissä pukeissahan on seillaiset "kiintoavain viisteet" (katso ylemmästä olevasta linkistäkin)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
QV:n edellinen omistaja kertoi: että 75 ajamalla talvikelillä katukivetykseen pienessä luistossa dedion akseli vääntyy, on kuulemma kohtalaisen helppo korjata suoraksi. Ja nyt ei siis puhuta hänen edellisestä autosta.
Tieto keventää tunnelmaa. Ehkä reissu Muukkoselle tai Automilanoon ratkaisee asian. Americasta voisi tullakkin ensi talveksi ihan käyttöauto. Toisaalta Amervican ja QV:n myyneet kaverit molemmat sanoivat, ettei heidän vaimonsa tykkää ajella v6 takaveto Alfalla talvella.
Tieto keventää tunnelmaa. Ehkä reissu Muukkoselle tai Automilanoon ratkaisee asian. Americasta voisi tullakkin ensi talveksi ihan käyttöauto. Toisaalta Amervican ja QV:n myyneet kaverit molemmat sanoivat, ettei heidän vaimonsa tykkää ajella v6 takaveto Alfalla talvella.
Joo, kyllä mun vaimo on Tessulla pärjännyt oikein hyvin talvisin. On se kyllä sanonu, että on mutkia jossa perä heittelehtii väkisin
Autosi on kyllä niin tyylikäs, katselin sitä Bella Italiassa, että melkein houkuttelisi sopivan välirahan seuratessa. Mutta järki voitaa ja seuraava autoni on maksimissaa 12 vuotta vanha.
Autosi on kyllä niin tyylikäs, katselin sitä Bella Italiassa, että melkein houkuttelisi sopivan välirahan seuratessa. Mutta järki voitaa ja seuraava autoni on maksimissaa 12 vuotta vanha.
Kyllä Alfistipohjoosesta on nyt oikeassa tuon De Dion akselin säätämisen suhteen.
Jos hitsipilliä aletaan käyttää kulmien "säätöön", niin voidaan kai sanoa että kaikki on sitten "säädettävissä". Vastaavalla menetelmällä vähän laajemmin ajatellen malmikasasta on "säädettävissä" tuote nimeltä auto, tms.
Eli 75:n De Dion akselissa pyöränkulmat ei ole säädettävissä, ne on tehtaalla laitettu ohjearvoihinsa.
Eri asia jos pyörä on ajettu katukiveykseen tai muuhun ja kulmat on "säätyneet" raudan taipumisen seurauksena, pakkohan se on samalla tavalla "säätää" takaisin suunnilleen kohdilleen. Samoin jos vaikka etukulma on ajettu puuhun, on pintapellit yms."säätyneet" vääriin arvoihin. Nehän on "säädettävä" takaisin.
Kysymys on siis kolarikorjauksesta, jossa hitsipillikin on säätötyökalu, ei pyöränkulmien säädöstä.
Jos hitsipilliä aletaan käyttää kulmien "säätöön", niin voidaan kai sanoa että kaikki on sitten "säädettävissä". Vastaavalla menetelmällä vähän laajemmin ajatellen malmikasasta on "säädettävissä" tuote nimeltä auto, tms.
Eli 75:n De Dion akselissa pyöränkulmat ei ole säädettävissä, ne on tehtaalla laitettu ohjearvoihinsa.
Eri asia jos pyörä on ajettu katukiveykseen tai muuhun ja kulmat on "säätyneet" raudan taipumisen seurauksena, pakkohan se on samalla tavalla "säätää" takaisin suunnilleen kohdilleen. Samoin jos vaikka etukulma on ajettu puuhun, on pintapellit yms."säätyneet" vääriin arvoihin. Nehän on "säädettävä" takaisin.
Kysymys on siis kolarikorjauksesta, jossa hitsipillikin on säätötyökalu, ei pyöränkulmien säädöstä.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
- jknracing
- Viestit: 3055
- Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
- Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
- Paikkakunta: lahti
- Viesti:
Onko niistä takapyörien kulmista mitään mittausarvoja? Mikä on pielessä?
Niin ja käsittääksen kaikkissa 75:ssa on sama DeDion taka-akseli. SZ/RZ:ssa on sitten se vahvistettu.
Omassa 1.6:ssa lähti kanssa paloja renkaiden kulutuspinnan sisäreunasta kun ulkoreuna oli vielä suht OK.
Edit. Kuulostaa luotettavalta, kun korjaamolla arvellaan jonkin olevan pielessä...
Niin ja käsittääksen kaikkissa 75:ssa on sama DeDion taka-akseli. SZ/RZ:ssa on sitten se vahvistettu.
Omassa 1.6:ssa lähti kanssa paloja renkaiden kulutuspinnan sisäreunasta kun ulkoreuna oli vielä suht OK.
Edit. Kuulostaa luotettavalta, kun korjaamolla arvellaan jonkin olevan pielessä...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
_____________________Seiska5mma kirjoitti:Niin niin, mutta kun Ruotsissa on silloin tällöin De Dion -autoja myynnissä säädetyin takacamberein.
T. Vittorio Perscamber /-.-\
Hej
Säljer min dion axel med mt steg 2 fjädrar, axeln har flyttad infästnig till dion stagen är flyttad för att inte vinkeln skall förendres vid sängkning. Det sitter nya powerflex busninga i den, den är också blästrad och lackad. Jag kan skrängka så det blir camber vinkel om ni vill.
3000 sek
Torbjörn Svensson 0704-754747 Göteborg
_____________________
Mitä mä sanoin, 300 egee, 16 mm jouset (steg 2 on ainakin Harjunpään mukaan 16 mm tavaraa, steg 1 > 13 mm), powerflexit, hiekkapuhallettu ja maalattu - ja camberit kaupan päälle. Miks mä asun tässä maassa, jossa kaikki myytävä on ruosteessa?
Ilmeisesti tuo skrängka tarkoittaa vähän samaa kuin krympa (kutistaa), paitsi toisella tavalla, eli ehkä pakottaa kasaan, rutistaa. Kannattaa huomata, että Svensson on siirtänyt Dionin kiinnitystä, jotta se olisi oikeassa tällissä madallettujen jousien kanssa.
Jep, löysin edellisen omistajan antaman paperin, joka kertoo:jknracing kirjoitti:Onko niistä takapyörien kulmista mitään mittausarvoja? Mikä on pielessä?
Niin ja käsittääksen kaikkissa 75:ssa on sama DeDion taka-akseli. SZ/RZ:ssa on sitten se vahvistettu.
Omassa 1.6:ssa lähti kanssa paloja renkaiden kulutuspinnan sisäreunasta kun ulkoreuna oli vielä suht OK.
Edit. Kuulostaa luotettavalta, kun korjaamolla arvellaan jonkin olevan pielessä...
Takapyörien suuntaus
kokonais - 3,5 mm (ohjearvo - 1,0mm + 1,0 mm)
vasen - 1,9 mm
oikea - 1,6 mm
Camber
vasen - 1 22' (- 0 30' 0 30')
oikea - 1 38'
Ei siis ole kohdallaan. Ja erityisesti apumiehen puoleinen pyärä nyttää silmämääräisesti \
Vaan eihän tässä mitään, on siis vain laitettava ostetaan osastolle, että ostetaan SZ/RZ taka-akseli. Jos vaikka joku olis jo purkanu...
Niin se oli mun versio mitä korjaamolta sanottiin. Kyllä siellä oltiin varmoja, että kyse oli siitä taka.aikselin kehikosta, vai mikä se nyt onkaan oikealta nimeltään. Ja sehän on hyvä uutinen, jos se tarkoitaa, ettei akselin kiinnityspisteet ole vaurioituneet.
Samaa ihmettelin eilen rakkineen alla ryönatessä. Siisti ja maalattu dedioni olisi hieno, mutta ehkä sitten seuraavassa elämässä. Tai sitten lähdetään Ruotsin reissulle, jöötepori on ihan kulman takana.Seiska5mma kirjoitti: Miks mä asun tässä maassa, jossa kaikki myytävä on ruosteessa?
Muutenkin pitää kyllä ihmetellä sitä, miten tautista hommaa noiden laatikonkumien vaihtaminen on. Nyt on lattia täynnä pulttia ja muuta, jotka pitäisi saada takaisin kiinni ennen kevättä. Mutta kumeja en ole vielä vaihtanut. Hiljaa ja huolella...