Valot pimeni 156
Valvoja: Moderators
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
Valot pimeni 156
tossa männä viikolla rassattin sitä ohjaustehostimen letkun pätkää vaihtoon ja jouduttiin irroittamaan akku ja akun telineessä olevat johdot pois, huomasin äskettäin että valot eivät toimi, parkit palaa, lyhyet ja pitkät eivät pala,mittaristossa oleva pitkien valojen ilmoitus valokaan ei pala, mittaristossa oleva polttimon palamisesta ilmoittava valo ei pala, eli polttimot ovat ehjät, sulakkeet tarkistin, kaikki ehjiä, joten onko akun alueella olevista liitoksista joku löysällä vai mikä on pimahtanut, ai niin, mittaristossa oleva valojen päällä olosta ilmoittava vihreä valo palaa mutta lyhdyissä olevat valot eivät
eli oisko jotain vinkkiä mistä lähteä tonkimaan vikaa??
kiitoksia vastauksista!
eli oisko jotain vinkkiä mistä lähteä tonkimaan vikaa??
kiitoksia vastauksista!
Life is too short to drive boring cars.
Mulla oli hieman samantapaisia oireita kun 33:sta meni ajovalojen rele. Valojen merkkivalo oli ainakin 33:ssa kytketty parkkejen kanssa samaan. Niin, ja mulla oli siis vain ajovalot pimeänä mutta pitkät toimi. En sit tiedä miten 156:ssa asia on tehty, olisiko saman releen takana.. Elikkäs vikana voisi olla hajonnut rele?
Tein itse - säästin
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
itse epäilen hyvinkin vahvasti tätä myös... huoemnna pitää purkaa johtoja ja releitä irti ja olla mittari kädessä leikkimässä sähkäriä, katsotaan kuinka miehen käy... kiitoksia vastauksista ja EdotL:llä hyvästä linkistä... toivompa vaan ettei sieltä ole hajonnut se pirun kello!!!V6 kirjoitti:eikai se viiksi voi hajota jonkun letkun vaihtamisen yhteydessä
luultavasti joku irrotetuista johdoista/releistä on huonosti kiinni
Life is too short to drive boring cars.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Itelläni kävi just samalla tavalla, paitsi en akkua roplannu ennen sitä.
Vika oli valoviiksen liittimissä. Helppo kokeilla vähän väännellä piuhoja ja kattoa syttyykö valot. Liittimeen pääsee käsiksi kun ottaa ratin alta muovisuojan pois (kiinni parilla ruuvilla).
Omastani vika hävis lopullisesti kun talttapäisellä ruuvarilla väänsin jokaista liittimen kontaktia vähän tiukemmalle.
Jos ei tuo auta niin sit kannattaa kattoa sulakepohjan liittimet, lähivalojen rele ja sen sulake (löytyy hanskalokeron takaa, pääsee käsiks siitä pienestä luukusta hanskalokeron katossa). Sit taitaa vielä olla siinä ratin alla pari relettä aiheeseen liittyen.
Vika oli valoviiksen liittimissä. Helppo kokeilla vähän väännellä piuhoja ja kattoa syttyykö valot. Liittimeen pääsee käsiksi kun ottaa ratin alta muovisuojan pois (kiinni parilla ruuvilla).
Omastani vika hävis lopullisesti kun talttapäisellä ruuvarilla väänsin jokaista liittimen kontaktia vähän tiukemmalle.
Jos ei tuo auta niin sit kannattaa kattoa sulakepohjan liittimet, lähivalojen rele ja sen sulake (löytyy hanskalokeron takaa, pääsee käsiks siitä pienestä luukusta hanskalokeron katossa). Sit taitaa vielä olla siinä ratin alla pari relettä aiheeseen liittyen.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
tähänkin homman on nyt saatu edistystä, auto oli tänään paikallsiessa autosähköfirmassa tunnin ja yksiselitteisesti vika on viiksessä... mutta mitä helvvvv... miten se viiksi voi hajota akun irroituksella, jos se nyt siitä johtuu, muta sen jälkeen se ilmeni
asentajat kyseisessä firmassa sanoivat että siinä on vika vaikk kyselin mahdollista muuta vikaa, sanoin sitten että menen maksamaan homman pois ja lähden miettimään kotiin tilataanko deltalta uusi viiksi vai mitä teen, sain maksettua ja lompsin autoon hirveä vidutus sarvi päässä ja kysyin asentajalta että auto on läjässä ja voin poistua, sanoi että joo siitä vaan, kiitin ja laitoin auton käyntiin ja pakin päälle, samassa kaveri koputti ikkunaan ja kysyi onko minula kiire, sanoin että eihän tässä mitään kiirettä ole, kysyi että saavatko he katsoa uudestaan kytkentäkaavion avulla josko vika on jossain muualla, ilmoitin että olkaa hyvä vaan ja purkivat muovit pois.
miehet tutkivat kaaviota ja kokeilivat hyppylangalla ohitettaessa viiksi kytkin valot paloivat normaalisti, hetken tutkittuaan ei muuta vaihtoehtoa ollut kuin se viiksi, eli lyhyesti kiteytettynä meni viiksille koko homma!!!
nyt kysynkin josko joku tietäisi paikan josta tuon viiksen voisi tilata edukaamin, olisin kiitollinen vastauksista, mutta täytyy antaa täydet pisteet firmalle joka tutki autoa vielä puolituntia ilmaiseksi vaikka päädyttiinkin samaan! ja onkos muilla ollut ongelmaa että se on todettu olevan viiksessä mutta se vika on viiksen vaihdon jälkeenkin vaivannut, ja mistä vika on löytynyt sen jälkeen
kiitos!!!
asentajat kyseisessä firmassa sanoivat että siinä on vika vaikk kyselin mahdollista muuta vikaa, sanoin sitten että menen maksamaan homman pois ja lähden miettimään kotiin tilataanko deltalta uusi viiksi vai mitä teen, sain maksettua ja lompsin autoon hirveä vidutus sarvi päässä ja kysyin asentajalta että auto on läjässä ja voin poistua, sanoi että joo siitä vaan, kiitin ja laitoin auton käyntiin ja pakin päälle, samassa kaveri koputti ikkunaan ja kysyi onko minula kiire, sanoin että eihän tässä mitään kiirettä ole, kysyi että saavatko he katsoa uudestaan kytkentäkaavion avulla josko vika on jossain muualla, ilmoitin että olkaa hyvä vaan ja purkivat muovit pois.
miehet tutkivat kaaviota ja kokeilivat hyppylangalla ohitettaessa viiksi kytkin valot paloivat normaalisti, hetken tutkittuaan ei muuta vaihtoehtoa ollut kuin se viiksi, eli lyhyesti kiteytettynä meni viiksille koko homma!!!
nyt kysynkin josko joku tietäisi paikan josta tuon viiksen voisi tilata edukaamin, olisin kiitollinen vastauksista, mutta täytyy antaa täydet pisteet firmalle joka tutki autoa vielä puolituntia ilmaiseksi vaikka päädyttiinkin samaan! ja onkos muilla ollut ongelmaa että se on todettu olevan viiksessä mutta se vika on viiksen vaihdon jälkeenkin vaivannut, ja mistä vika on löytynyt sen jälkeen
kiitos!!!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Eilen illalla jouduin purkamaan cruise controllin viiksen kun ei enää pelittänyt. Viiken purkaminen olikin yllättävän helppoa. Vehjes koostuu pienistä muoviosista jotka voi ottaa irti esim linkkuveitsen terällä.
Luultavasti pystyt myös purkamaan tuon valoviiksen samalla tavalla, tosin siinähän ei ole kuin päätypala ennen valokatkaisijaa. Viiksen sisältä löytyy pieni katkaisin, jonka tinaukset voivat olla irronneet tai tietysti voihan myös kosketuspinnoilla olla likaa. Kannattaa tutkia sillä yleismittarilla nämäkin liitokset.
Luultavasti pystyt myös purkamaan tuon valoviiksen samalla tavalla, tosin siinähän ei ole kuin päätypala ennen valokatkaisijaa. Viiksen sisältä löytyy pieni katkaisin, jonka tinaukset voivat olla irronneet tai tietysti voihan myös kosketuspinnoilla olla likaa. Kannattaa tutkia sillä yleismittarilla nämäkin liitokset.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
eipä ollu näilläkään kun fiiatteihin viiksiä, täytyy ilmeisesti soitella AVK:lle ja kysellä sieltä!Laku kirjoitti:Kysy JA- Tools Tampere 03 2836 600
Zulak: myytkö mulle sen katkenneen viiksen halvalla jos et sitä tarvitse, koska eikös tuosta ole hajonnut multa se osa joka on siellä ratin ympärillä, eli se kosketus pinta homma???
E:mikä tos quotes on, oonko söhlänny jotain
Sulla oli toi "Salli aina BBCode: EI" päällä, otin pois. - Rolle
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
En omista kuin tuon yhden katkenneen viiksen, joka on autossa kiinniKauGoH kirjoitti: Zulak: myytkö mulle sen katkenneen viiksen halvalla jos et sitä tarvitse, koska eikös tuosta ole hajonnut multa se osa joka on siellä ratin ympärillä, eli se kosketus pinta homma???
Ei siis pysty myymään. Tarkoitus olis oman sisukset laittaa tuohon sun rikkonaiseen.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
aivan... no sitten ymmärrän kiitos rollelleZulak kirjoitti:En omista kuin tuon yhden katkenneen viiksen, joka on autossa kiinniKauGoH kirjoitti: Zulak: myytkö mulle sen katkenneen viiksen halvalla jos et sitä tarvitse, koska eikös tuosta ole hajonnut multa se osa joka on siellä ratin ympärillä, eli se kosketus pinta homma???
Ei siis pysty myymään. Tarkoitus olis oman sisukset laittaa tuohon sun rikkonaiseen.
otan yhteyttä suhun kunhan saan vaihdettua tuon viiksen niin voin myydä sen!
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
elikkäs nyt on valot kunnossa kun sain laitatettua sen uuden viiksi häsmäkän paikalleen, tippui kivi sydämeltä eikä tarvitse pelätä poliiseja enää illalla ajaessa
se viiksi joka sinne laitettiin on 99vm autosta ja mulla on 98vm. ainut mitä huomasin eroa on vilkun ääni joka muuttui jotenkin "laiskemmaksi" ei tosin häiritsevästi!
se viiksi joka sinne laitettiin on 99vm autosta ja mulla on 98vm. ainut mitä huomasin eroa on vilkun ääni joka muuttui jotenkin "laiskemmaksi" ei tosin häiritsevästi!
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Ratti lähtee irti ottamalla airbagin ruuvit auki ratin takaa ja irroittamalla bagi (muista ottaa ensin akku irti ainakin kymmenen minuuttia aikaisemmin). Sen jälkeen ratin keskeltä mutteri pois ja raakaa voimaa käyttäen vetämällä ratti irti. Tietysti kannattaa irroittaa myös muut johdot ratista ennen nykäisyä.
Ratin keskitys muuten on hyvä myös merkata
Ratin keskitys muuten on hyvä myös merkata
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
Päivää.EdotL kirjoitti:Been there, done that.
Ajo- sekä pitkienvalojen katoaminen on vaivannut 156:sta pitkin kesää. Pari kertaa korjaantunut CRC:tä ruikkimalla sekä riviliitintä liikkuttelemalla. Aina muutaman viikon pysynyt poissa kunnes jatkaa temppuilua. Enään tuota liitintä herkistelemällä saa palautettua vain pitkienvalojen "väläytys" toiminnon.
Ilmeisesti useampikin on kyseisen härön selättänyt joten kysymys kuuluukin;
Onko näitä liittimiä vaihdettu, esim. Deltan toimesta vai onko vika aina korjaantunut pelkästään liitintä herkistelemällä?
Toki todellinen ongelma voi olla koko viiksikin, mutta sitä en meinaa vaihtaa ennenkuin kaikki muu on kokeiltu. Kyseisten valojen rele on alle puoli vuotta vanha joten siihenkään ei vika taida jäädä.
Aiheesta lisää myös täällä.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Ei nuo monitoimikatkaisimetkaan täysin korjauskelvottomiksi yleensä mene. Oon pari korjannu pelkän puhdistusaineen ja ruuvimeisselin voimalla. Avaa sen kytkimen ja siellä on pari jousellista kontaktia, jotka jumii sellaseen asentoon ettei oo kontaktia. Niitä herkistelemällä toimii taas ja rahaa säästyy satoja euroja.
- -tommi-
- Viestit: 510
- Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
- Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
- Paikkakunta: Vantaa
-tommi- kirjoitti:Vaihtoon meni monitoimikatkaisin joka onneksi löytyi käytettynä AVK:lta.
Zulak kirjoitti:Ei nuo monitoimikatkaisimetkaan täysin korjauskelvottomiksi yleensä mene. Oon pari korjannu pelkän puhdistusaineen ja ruuvimeisselin voimalla. Avaa sen kytkimen ja siellä on pari jousellista kontaktia, jotka jumii sellaseen asentoon ettei oo kontaktia. Niitä herkistelemällä toimii taas ja rahaa säästyy satoja euroja.
Kun kerran aihe on jälleen tapetilla, meikäläiseltä löytyisi tuo viallinen monitoimikatkaisin vanhempaan 156:een.
Se siis ylimääräinen, eikä tule käymäänn nykyiseen kulkineeseeni joten voisin siitä luopua. Voin laittaa ilmoituksen vielä erikseen myydään palstalle mutta jos joku haluaa yrittää tuota korjata, saa sen ilmaiseksi ja jos siitä kalun vielä saa voi laittaa muutaman latin perässä.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Anturi paikallistettu ja huomasin johtojen olevan irti ja yritin niitä saada takaisin. Kovin ahdasta on mielestäni noilla kulmilla. Miksi akun irroituskin on tehty noin vaikeaksi tässä autossa, eihän niitä johtoja siitä päältä meinaa saada mitenkään siirrettyä niin että pääsis akun nostaan suoraan ylös.Laba kirjoitti:Juu anturi on vaihdelaatikon kyljessä akkukotelon alla. Helppo homma vaihtaa itsekin. Luultavasti siinä on vika.
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
156:ssa syttyi mittaristoon se valohäikkää-merkkivalo. Tarkistin äsken ja kaikki polttimot pitäisi olla ehjänä. Mutta samalla huomasin, että valoja ei saa päälle ollenkaan ellei ole virrat päällä. Osaako joku sanoa missä on vikaa? Kyllä minun mielestä valot pitäisi tulla päälle kun siitä viiksen päästä kääntää vaikka virrat ei ola päällä.
Niin en oo ropannu autoa yhtään. Mutta kävi ruostesuojauksessa sekä lambdan vaihdossa ja niitä ennen toimi varmasti niin kuin pitää.
Niin en oo ropannu autoa yhtään. Mutta kävi ruostesuojauksessa sekä lambdan vaihdossa ja niitä ennen toimi varmasti niin kuin pitää.
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Joo katoin rekisterikilven valot. Edellisellä kerralla oli niissä vika.
Mutta milläs ihmeellä mä sitten laitan parkit päälle jos ne ei syty kun virrat päällä? Vai onko niin, että mulla on nyt palanu molemmat parkit? Kyllä oon aika varma, että valot jäi päälle virran katkaisun jälkeen ellei niitä erikseen sammuttanut siitä viiksen päästä. Nyt ei jää.
Mutta milläs ihmeellä mä sitten laitan parkit päälle jos ne ei syty kun virrat päällä? Vai onko niin, että mulla on nyt palanu molemmat parkit? Kyllä oon aika varma, että valot jäi päälle virran katkaisun jälkeen ellei niitä erikseen sammuttanut siitä viiksen päästä. Nyt ei jää.
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Eli auton valojen ja parkkien ei kuulu palaa muuta kuin avain virtalukossa ja virtalukko tietyssä asennossa? No täytyy sitten tarkastella niitä polttimoita uudelleen. Syttyykö toi vikavalo jos etuparkki on pimeenä? Kaikki muut polttimot nimittäin toimi ainakin aamupäivällä varmasti, mutta etuparkit jäi kattomatta.
Piru että sitä on tullu laiskaksi, auto on tossa seinän takana ja kävelymatkaa max 10 metriä...
Piru että sitä on tullu laiskaksi, auto on tossa seinän takana ja kävelymatkaa max 10 metriä...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Se "joku tietty asento" löytyy, kun painaa virtalukossa olevaa pitkulaista, mustaa nappulaa ja kääntää samalla avainta vastapäivään eli päinvastaiseen suuntaan kuin startatessa.
Koska kyseessä on Luigin tekele, 90-luvun lopun kaukosäädinavainta käännettäessä on ergonomisesti melkein mahdotonta painaa samalla sitä nappia, mutta sehän kuuluu asiaan.
Koska kyseessä on Luigin tekele, 90-luvun lopun kaukosäädinavainta käännettäessä on ergonomisesti melkein mahdotonta painaa samalla sitä nappia, mutta sehän kuuluu asiaan.
- Epäkelpokeräilijä -
- tammi
- Viestit: 239
- Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
- Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw - Paikkakunta: Porvoo
Joo kävin autolla pulailemassa ton virtalukon ja valojen kanssa. Parkkiasento löytyi ja takana parkit paloivat, mutta edessä molemmat pimeenä. Nyt selailen tätä käyttöopusta ja yritän selvittää mikä polttimo sieltä vaihdetaan ja minkälainen se on. Ja lopputulos tiedetään jo tässä vaiheessa. Kohta nimittäin täytyy kokeilla mikä polttimo se on ja ottaa yksi matkaan kauppaan.
Ja oli tosiaan "ergonomisesti" suunniteltu toi nappi joka stilettiavaimella jää mukavasti piiloon
Ja oli tosiaan "ergonomisesti" suunniteltu toi nappi joka stilettiavaimella jää mukavasti piiloon
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Vanhalle ketjulle nostoa.
Ajovalot hävisivät, parkit yms. toimivat. Liittimen herkistely ei auttanut.
Virtaa tulee kahdelle viidestä liittimestä. Kokeilin yhdistää johdoilla ja varmasti tiukoilla liittimillä orginaalin liittimen ja vilkun liittimen. Ei auttanut. Sitten yhdistin johdoin liittimen navat niin että parkit ja lyhyet palavat kun virta päällä (rosvoliitin voisi olla näppärämpi). Pitkille laitoin keinukatkaisimen ratin alle.
Mutta toimivaa viikseä kaipaan, mistä voisi löytää?
Mahtaako olla hankala korjata vanha viiksi, jos sen saisi toimimaan?
En ole irrottanut ja purkanut, koska on tietysti riski että vilkutkin menevät lakkoon.. Niitä sitten jollain keinuvivuilla
Ajovalot hävisivät, parkit yms. toimivat. Liittimen herkistely ei auttanut.
Virtaa tulee kahdelle viidestä liittimestä. Kokeilin yhdistää johdoilla ja varmasti tiukoilla liittimillä orginaalin liittimen ja vilkun liittimen. Ei auttanut. Sitten yhdistin johdoin liittimen navat niin että parkit ja lyhyet palavat kun virta päällä (rosvoliitin voisi olla näppärämpi). Pitkille laitoin keinukatkaisimen ratin alle.
Mutta toimivaa viikseä kaipaan, mistä voisi löytää?
Mahtaako olla hankala korjata vanha viiksi, jos sen saisi toimimaan?
En ole irrottanut ja purkanut, koska on tietysti riski että vilkutkin menevät lakkoon.. Niitä sitten jollain keinuvivuilla